Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 testad av foto!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ralfg skrev:
Har du möjlighet att köpa D2x:en är det den du skall ta.
Den är som redan sagts en mycket mer tåligare kamera men framför allt levererar den väldigt skarpa och fina kort. Möjligheterna är fler. Det finns hur mycket som helst att läsa om den här på forumet.
En ny är för dyr men jag kan kanske hitta en begangnad.
Vikt spelar lite roll då jag använder F4E och Nikon F3 med MD12 motor i vanliga fallet. Det är kvalitet jag är ute efter.
D2X känns gammal till ordinarie pris om man jämför med D200.
 
macrobild skrev:
Jag är inte så säker på att det så mycket högre priset för d2x är försvarbart.
En kollega i England har rapporterat att han frångår d2x pga vikt och storlek.Han har jämfört sin d2x med sin Nikon 200 som han har haft sedan den kom ut/lanserades.
Bildmässigt så är det litet det skiljer, hans erfarenhet är att 200 ger lika bra eller bättre bilder än d2x och rakt ut från kameran . Han anser även att saker som autofocus, intern färguppräknng fungerar ännu bättre på 200.

Om sedan de saker som fattas på en 200 och finns på d2x motiverar d2x höga pris är upp till var och en att bestämma.

Mikael
Även om D2X var synbart bättre så har jag inte råd med nypris då man vet att man tvingas köpa en ny digital kamera efter 3-4 år.
En begangnad D2X eller en ny D200 är vad jag kan ha råd med.
 
Jag fotar bara i raw (Nef) och visst är det en stor kvalitativ skillnad mellan D2x:en och D200.
Hur resultatet blir direkt från kameran i t ex jpg vet jag inte då det aldrig är intressant för mig.
D200 är bättre på höga iso tal och om man ser till vikt. Men D2x:en lämnar bättre skärpa, finare och mustigare färger. Du får klart helt klart en bättre kamera värd varenda krona.(Om man nu kan säga så i de här prisklasserna?)
 
Jag tänker inte motsäga dig eftersom jag inte har provat 200 mer än någon dag, men D2x var jag en av de första att ha i Sverige. Jag tror inte att skillnaden är så stor varken vad det gäller detaljåtergivning eller färgåtergivning som du låter påskina.
Min standardfråga blir därför , talar du om intern uppräkning eller rawformat från de båda.
Jag är mycket väl medveten om d2x kapacitet vad det gäller intern bilduppräkning, tonkurvor, inlagd skärpning.
Eftersom du säger raw så undrar jag hur ev skillnader kan ses i färgåtergivningen från de båda ?

Mikael
 
Senast ändrad:
Om du kör raw så vill jag påstå att bruset är lägre från 20D än den är från Nikon 200 och allt från 800 iso och uppåt. Detta har med canons unika cmos att göra där signalhantering,utjämning och brusredusering sker redan på cmos.

Fotograferar du i jpg så syns skillnaderna inte så markant pga av brusreduseringen i Nikonkameran som tillkommer i ett senare steg, men skärskådar du bilden så ser du att vissa detaljer inte framkommer lika tydligt/döljs/smetas till.

Mikael

PS samma sak händer med färgbrus, jämför en bild från 5d, samma bild i raw och samma som har räknats upp internt, det skiljer i färgbrus , bilden internt blir blotchigare än den externt uppräknade.
 
Senast ändrad:
Jag har inte prövat 20D men däremot 5d. Tycker nog att Nikon D200 är bättre upp till 600 iso och från 800 är 5d bättre.
 
Börja inte nu igen...

En annan nackdel med detta objektiv liksom 18-70 är att det inte fungerar med 24 x 36mm sensor, Nikon kommer att komma med en sådan oavsett vad de säger idag.

Mikael
---------------------------------------------------

Om över huvudtaget Nikon skall komma med småfilmsformat så måste de göra helt om och börja göra en helt ny objektiv serie, hur stora odds är det på det?

De har forskat och forskat och kommit fram till att DX, om man väger alla nackdelar och fördelar mot varandra, är det bästa systemet för DSLR, de flesta användarna och Nikon.

Nu blir ju alla brusmuppar alldeles galna, det vet jag, men kolla gärna hur bruset uppträder. Vad är brus? Är det färgat, är det svart vitt? Kolla gärna med de s.k. lågbrusiga kamerorna hur de kapar bruset. Titta inte på själva bruset utan titta på det som lågpassfiltret brusreducerar - det är rätt mycket information som kapas bort eller hur? Ta en rund röd lampa t.ex. är den riktigt rund efter brusreduceringen?

Vad viktigare är väl hur pass bra kameran är på att plocka fram rätt dynamik i bilden, informationen skall vara "sweetspot" över hela bilden - eller hur?

För mellanskilnaden mellan D200 och 5D, får man också ett gäng blixtar... Och även den mest inbitne Canon freaken som sett Nikons demo av de trådlösa möjligheterna, måste ju erkänna att där är den lille leverantören ljusår före den stora leverantören.

Och ja, 17-55 är bättre än 18-70. Men en bra kombination om plånboken inte är så fet är 50mm 1,8, och den nya 18-200VR som har bättre MTF kurvor än 18-70:an

Gå och ta lite bra bilder nu istället.

Adam
 
De flesta här prenumererar väl på tidningen foto

De flesta här prenumererar väl på tidningen foto


Är det så ? nyfiken bara =)
 
Re: Börja inte nu igen...

Tyckaren skrev:
En annan nackdel med detta objektiv liksom 18-70 är att det inte fungerar med 24 x 36mm sensor, Nikon kommer att komma med en sådan oavsett vad de säger idag.

Mikael
---------------------------------------------------

Om över huvudtaget Nikon skall komma med småfilmsformat så måste de göra helt om och börja göra en helt ny objektiv serie, hur stora odds är det på det?

Svar: Stora faktiskt, dvs att man omdesignar några av de som inte fungerar tillförlitligt idag på en stor sensor. Eftersom tester har gjorts med exv Nikon 17-35 på canon med enastående bra resultat så är det inte objektivkonstruktionen som alltid sätter gränsen..

De har forskat och forskat och kommit fram till att DX, om man väger alla nackdelar och fördelar mot varandra, är det bästa systemet för DSLR, de flesta användarna och Nikon.

Svar: Man vet att de flesta av dagens objektiv fungerar bättre med en mindre sensor , inget konstigt, men samtidigt så är bränvidden inte densamma som med klassiska 24 x 36.

Nu blir ju alla brusmuppar alldeles galna, det vet jag, men kolla gärna hur bruset uppträder. Vad är brus? Är det färgat, är det svart vitt? Kolla gärna med de s.k. lågbrusiga kamerorna hur de kapar bruset. Titta inte på själva bruset utan titta på det som lågpassfiltret brusreducerar - det är rätt mycket information som kapas bort eller hur? Ta en rund röd lampa t.ex. är den riktigt rund efter brusreduceringen?

Svar: bruset har ingenting med att göra om du har en liten eller stor sensor så länge den enskilda pixelytan är ungefär lika. Brusmuppen behöver därmed inte köpa sig varken en 5d eller 1dsmk2. 20D med sin cropfactor på 1.6 har samma brusvärde som 5d. Canon har löst bruset bättre vad det gäller fotografering på högre iso tal än vad de andra tillverkarna har gjort. Tyvärr så räcker inte den lilla sensorytan till för framtida pixelmängd. Om något år är 12Mpix en liknande standarsd som 6-8 är idag.

Vad viktigare är väl hur pass bra kameran är på att plocka fram rätt dynamik i bilden, informationen skall vara "sweetspot" över hela bilden - eller hur?

Svar: Vad är skillnaden på en 20D och en Nikon i detta fall? Speciellt om båda körs i raw.

För mellanskilnaden mellan D200 och 5D, får man också ett gäng blixtar... Och även den mest inbitne Canon freaken som sett Nikons demo av de trådlösa möjligheterna, måste ju erkänna att där är den lille leverantören ljusår före den stora leverantören.

Svar: Nikon kan bygga kameror, tyvärr har de inte Canons cmos kunnande. Beroende på vad man fotograferar så är det inte alltid så att man kan använda blixt- i dessa avseenden där blixt inte kan användas så klarar Canon att återge detta motiv bättre med mindre brus.

Och ja, 17-55 är bättre än 18-70. Men en bra kombination om plånboken inte är så fet är 50mm 1,8, och den nya 18-200VR som har bättre MTF kurvor än 18-70:an

Svar: Vilka är kriterierna ? detaljåtergivning? I så fall nej. Raktecknande, mindre CA -JA. Bättre byggt-JA . Dyrare -Ja

Gå och ta lite bra bilder nu istället.

Svar : så även du men du behöver inte betala 14500:- för ett objektiv

Adam


Adam
Jag har delat upp ditt inlägg och svarat .Se ovan

Mikael
som fotograferar med båda systemen.
 
Senast ändrad:
Re: Re: De flesta här prenumererar väl på tidningen foto

Slowfinger skrev:
Ja, FOTO är bra men Kamera & Bild är faktiskt ännu bättre ;-)

Skriver Kamera & Bild om analog foto och teknik likväl som om digital foto och teknik? Eller har de tagit slutgiltig ställning i frågan á läsarnas räkning?
/Erik
 
Re: Re: Re: De flesta här prenumererar väl på tidningen foto

eon skrev:
Skriver Kamera & Bild om analog foto och teknik likväl som om digital foto och teknik? Eller har de tagit slutgiltig ställning i frågan á läsarnas räkning?
/Erik

Vi gör ingen skillnad mellan analog och digital teknik när vi bestämmer vad vi ska skriva om. Vår utgångspunkt är att läsarna är intresserade av hela det fotografiska fältet, inte bara av en specifik teknisk inriktning. I förra numret hade vi en artikel om toy cameras för att nämna ett exempel.

Däremot strävar vi efter att vara aktuella, och det medför oundvikligen att det handlar mycket mer om digital fotografi än om analog. Det är trots allt den nya huvudfåran - vad tekniken beträffar.

Göran, chefredaktör
 
jag kunde inte se att testbilden tagen med D200 och 20D hadde någon märkbar skilnad trots att D200 har två MP mer och större filer per bild.
 
Jaha, och hur är det med NEF-filer då?
Struntar Photoshop RAW-konverterare fortfarande i Kurvorna så att det blir en massa efterjobb?
 
Ralfg skrev:
Jag fotar bara i raw (Nef) och visst är det en stor kvalitativ skillnad mellan D2x:en och D200.
Hur resultatet blir direkt från kameran i t ex jpg vet jag inte då det aldrig är intressant för mig.
D200 är bättre på höga iso tal och om man ser till vikt. Men D2x:en lämnar bättre skärpa, finare och mustigare färger. Du får klart helt klart en bättre kamera värd varenda krona.(Om man nu kan säga så i de här prisklasserna?)
Jag fotograferar aldrig i JPG även med min gamla kompakt digital kamra RAW eller TIFF gäller. Låter bra men stor prisskillan just nu för en amatör
 
ANNONS