Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 sensor- skräpsamlare

Produkter
(logga in för att koppla)

Josuki

Avslutat medlemskap
Hinner bara rengöra sensorn innan den är full av skräp igen. Jag har aldrig huset öppet utan objektiv eller lock och kollar den bakre linsen och ev blåser av den innan montering av objektiv likväl är skräpet där.Har du en D200 och upplever samma sak eller har jag förbisett nåt grundläggande.

Har haft D200 sedan i dec 2005 och bara blåst bort ETT damkorn. Är förvånad över hur lite problem jag har haft med damm på sensorn.

Hur gör du när du byter objektiv?

Vänder du alltid huset nedåt när du tar loss/ sätter dit objektiven?

/Nicklas

Lutar du kameran neråt vid på/avmontering av objektiv? Byter du objektiv i dammiga (tex. rum med många tyger) eller i miljöer som det finns mycket pollen på?

//Fabian-som borde uppfinna någon slags tejpbit man sätter i kameran som drar åt sig damm...

Edit: Får lära mig att skriva snabbare... :p

Detta med dammproblem verkar vara oerhört olika för olika användare samt hur noggrann man är, alltså hur mycket man söker.

Jag har ingen patentlösning på problemet men undrar hur mycket statisk elektricitet spelar in. Om man har torrt inomhus där kameran förvaras & problem med statisk elektricitet så bör det kunna inverka, lösningen då är att få upp luftfuktigheten...

Kan liksom inte hitta nån annan förklaring om man tänker sig för i vilka miljöer man plockar bort optik m.m.

Själv så är jag oerhört förskonad & har bara rengjort en gång på snart ett år, söker i & för sig inte så mycket & använder inte så ofta så små bländare så att det syns. Jag byter optik mycket ofta & kan inte säga att jag är så superförsiktig.

Jag bor vid havet & luftfuktigheten är hög, kan det inverka? Jag vet inte men en ide är det ju.

//Larsa

Nej jag brukar nog inte direkt rikta huset neråt men inte uppåt heller (antar jag). Även om jag skulle göra det, verkar det vara orimligt mycket damm. Denna bild tog jag igår strax efter att jag minutiöst nogrannt rengjort sensorn. Jag hade kanske bytt objetiv 2 gånner efter det.

Bilagor

• nagerlu.jpg
    nagerlu.jpg
    46.5 KB · Visningar: 848
Ja, det ser ju lite mycket ut. Men vart någonstans bytte du objektiv? Och hur rengjorde du sensorn? (Har du fått smuts som sitter hårt så räcker det inte med att blåsa.)

Testa att blåsa ut/rengöra huset också, kanske ligger en dammtuss där inne. :p

jag har själv en D200 och har aldrig behövt rengöra sensorn. Det har blivit många objektivbyten i dammiga områden, men jag har som vana att hålla kameran nedåt.

Fabian Fogelberg skrev:
Ja, det ser ju lite mycket ut. Men vart någonstans bytte du objektiv? Och hur rengjorde du sensorn? (Har du fått smuts som sitter hårt så räcker det inte med att blåsa.)

Testa att blåsa ut/rengöra huset också, kanske ligger en dammtuss där inne. :p

Jag satt i bilen när jag bytte objektiv.Efter rengöringen kollade jag sensorn noggrant.

Beror ju på vilken bil man har ioförsig men på "min" gamla bil så var det någon slags tygklädsel på säterna som drog till sig otroligt mycket damm, när man sedan satte sig så spottades dammet ut och flög omkring i bilen. Byter därför, av vana, aldrig objektiv i bilar. (Kanske i en bil med läderklädsel.;)

En sak som jag visserligen är lite slarvig med är att sätta på locket på bakre linsen vid avmontering.Men det borde inte kunna komma in så mycket damm så fort då man har blåst av bakre linsen innan montering eller...?

Hur gör ni när ni kollar skräpet på D200ans sensor? Man måste väl låsa upp spegeln på ngt sätt först eller?

/Mikael

Mikael-J skrev:
Hur gör ni när ni kollar skräpet på D200ans sensor? Man måste väl låsa upp spegeln på ngt sätt först eller?

/Mikael
På setupmenyn ligger funtionen "spegellås" som man aktiverar och sedan trycker ner avtryckaren för att öppna.

Ta en bild med typ bländare 22 mot vit bakgrund/himmel, gärna så lång slutartid som möjligt och skaka lite på kameran. :D Så kommer dammet att framstå som skarpa små svarta prickar.

Dammet syns nämligen knappt med blotta ögat om du tittar på sensorn.

Tackar!

Det ska jag kolla när jag kommer hem. Jag byter objektiv ganska frekvent men har inte ännu sett ngt på mina bilder. Har dock sett att det poppat upp ett par nya problempixlar, men eftersom jag ändå har lite lite problem med banding så måste ju kameran åndå in till Nikon.

/Mikael

Josuki skrev:
En sak som jag visserligen är lite slarvig med är att sätta på locket på bakre linsen vid avmontering.Men det borde inte kunna komma in så mycket damm så fort då man har blåst av bakre linsen innan montering eller...?
Där tror jag att du har en del av förklaringen. Att sätta på baklocket är nog bättre än att inför varje byte av optik snabb-blåsa bort ev damm. Själv har jag trots flitiga objektivbyten på digitalkameror endast haft problem vid ett tillfälle. Jag lyfte på spegeln och blåste bort dammkornet och har aldrig besvärats efter den gången.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar