Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 sensor- skräpsamlare

Produkter
(logga in för att koppla)
är kameran på och den inte gått i "avstägningsläge" så har jag fårr förklarat av olika säljare att det blir statisk elektricitet från sensorn och den drar damm till sig... för att vara säker har jag alltid stängt av kameran innan byte och jag har faktiskt inte mycket av dammproblem. Har iof en Canon 20D

Låter inte helt fel, men iof så borde väl slutaren vara i vägen, kan damm komma in på sensorn "igenom" (förbi) slutaren? Eller kommer dammet in i huset och väntar med att sätta sig vid nästa exponering?

vet faktiskt inte... men jag stänger ialal fall alltid av kameran.. har blicit reflexmässigt nu... skadar ju knappast... men av erfarenhet så vet jag ju att damm kan komma in precis överallt... ;)

En sak som jag har fått förklarad, är att det knappt spelar någon roll om man vinklar uppåt, neråt eller nått annat trixande när man byter objektiv. Det som är väsentligt, är när ett zoomobjektiv (mest effekt med tele) sitter fastmonterat på kameran och du zoomar. Då blir det värsta cykelpumpen som skapar ett undertryck inne i kameran. Då susar det in en massa luft in i kameran. Bland annat genom sökaren, som inte är helt tät.

Jag har fotat väldigt mycket klättring och där kan jag lova att det kryllar av krita som virvlar överallt. Jag byter objektiv ute i skogen och lägger mina objektiv ofta rakt på ryggsäcken utan hänsyn. Jag har inte blivit drabbad av damm på sensorn på snart ett år.

Givetvis skulle det inte skada om jag var mera försiktig när byter objektiv, men ofta måste man byta snabbt för att hinna få den där rätta tajmingen...

/Fredrik, som iof sällan fotar himlen med f22 och granskar i 100%-crop...

Vi har så här långt, för att avhjälpa/förklara problemet, följande radda av tips:

1) Kameran avslagen vid objektivbyte för att undvika statisk elektricitet från sensorn.

2)Rikta kameran nedåt och vänd från vinden, vid byte, särskilt i dammiga miljöer.

3)På med locken vid avmontering.

4)Ordentlig rengörning av huset, eftersom speciellt stora zomar skapar ett undertryck inne i huset och befintliga dammkorn kan pressas igenom slutaren.

I mitt fall tror jag att punkt 1 och 4 är lösningen. Och punkt 3 blir svår att fixa när det måste gå undan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto