Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D200 review på dpreview.com
- Trådstartare Goran
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Jag har testat diverse olika Nikonkameror genom att granska specar, bläddra i menyer och ratta på spakar.
Ingenstans har jag hittat någon form av menyval eller inbyggd funktion som hjälper mig att göra bra bilder. Jag antar att Canon inte har det heller. Rätta mig om jag har fel.
Ingenstans finns menyvalet "Bild som väcker känslor", eller "Bild som skapar tankar"
Jag vet att ni vet att bra bilder inte hänger på tekniken, men det är lätt att tro det med tanke på hur tråden utvecklar sig.
Det vore roligt med en tråd som diskuterar hur man tankemässigt skapar de bildidéer som kan resultera i "killerbilder"
En riktigt bra bild är bra oavsett tekniska kvalitéer.
Ingenstans har jag hittat någon form av menyval eller inbyggd funktion som hjälper mig att göra bra bilder. Jag antar att Canon inte har det heller. Rätta mig om jag har fel.
Ingenstans finns menyvalet "Bild som väcker känslor", eller "Bild som skapar tankar"
Jag vet att ni vet att bra bilder inte hänger på tekniken, men det är lätt att tro det med tanke på hur tråden utvecklar sig.
Det vore roligt med en tråd som diskuterar hur man tankemässigt skapar de bildidéer som kan resultera i "killerbilder"
Goran
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag har testat diverse olika Nikonkameror genom att granska specar, bläddra i menyer och ratta på spakar.
En ritigt bra bild är bra oavsett tekniska kvalitéer.
=)
kanske lite OT..men härligt att läsa ditt inlägg Janne..
jag håller med till 100%..
har försiktigt försökt smyga in det budskapet lite här och var...men jag tror du lyckas bättre...
macrobild
Avslutat medlemskap
Det är väl upp till betraktaren att bedömma hur en bild tolkas. Läser du senaste numret av SvenskaFotografernas förbunds tidning så finns där en artikel om Skånska fotografer under 100år.
En industribild som jag har tagit finns med i boken och är beskriven i tidningens artikel. Huruvida den är bra, dålig eller absurd är upp till betraktaren att avgöra. Tydligen platsade den i boken och blev dessutom beskriven i tidningen då den utgör ett sammanhang med nästa bild.
Nej - det är lättare med teknikfrågor
Godnatt från Lund hälsningar Mikael
PS varför inte starta en tråd Janne
En industribild som jag har tagit finns med i boken och är beskriven i tidningens artikel. Huruvida den är bra, dålig eller absurd är upp till betraktaren att avgöra. Tydligen platsade den i boken och blev dessutom beskriven i tidningen då den utgör ett sammanhang med nästa bild.
Arleklint
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Det är väl upp till betraktaren att bedömma hur en bild tolkas. Läser du senaste numret av SvenskaFotografernas förbunds tidning så finns där en artikel om Skånska fotografer under 100år.
Jag ville inte fokusera på Mikael.
Jag ville fokusera på att bildens innehåll säger mer än brus och exponeringsomfång
Arleklint
Aktiv medlem
PerLo skrev:
Fråga: Vilken kamera tycker du ger bäst färger i jpeg-läge, D200 eller 5D?
Båda är tillräckligt bra
macrobild
Avslutat medlemskap
PerLo skrev:
Fråga: Vilken kamera tycker du ger bäst färger i jpeg-läge, D200 eller 5D?
Jag har inte tittat så noga på 200. Eftersom d2x är enligt min mening betydligt trevligare vad det gäller jpg och intern färguppräkning än 5d så skulle jag bli förvånad om 200 är sämre. Jag skall ta ut en i morgon för att testa om jag får tid över och vädret tillåter
Godnatt
Sant, men det här är ett teknikforum. Därav namnet "Teknikfrågor per Tillverkare".Arleklint skrev:
Tycker man det är trist går det ju alltid att läsa något annat och låta de som vill diskutera brus, dynamiskt omfång och dylikt.
Så jag kan alltså gå in i ett bilddiskussionsforum där bildanalys är centralt och "balansera" upp det med tekniksnack?Arleklint skrev:
Det är sant, men man kan alltid påpeka att man anser balansen underlig, och det framförs mest effektivt här.
Arleklint
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Så jag kan alltså gå in i ett bilddiskussionsforum där bildanalys är centralt och "balansera" upp det med tekniksnack?
Du kan påpeka obalans om du anser det.
Det tycker inte jag, man ska hålla sig till det ämne tråden avser.Arleklint skrev:
Du kan påpeka obalans om du anser det.
Vilket jag inte gör nu
Over and out gällande det ämnet för min del.
bEPH
Aktiv medlem
Janne startar underbara trådar på löpande band!macrobild skrev:
Precis som dina tekniktester är oerhört intressanta är jannes trådar intressanta men ur helt andra synvinklar.
Just nu så är ni två de intressantaste att läsa på fotosidan tycker jag.
johan_w
Aktiv medlem
Jag har tittar på en hel del < 1600 iso bilder och finner inte dem brusigare än de min 350D tar.
Tycker ni att dessa har dålig detalj i skuggorna, eller är brusiga... ISO 1600
http://www.pbase.com/kiettuanhuynh/lakers_v_clippers_feb_24_2006
Eller desasa bilder:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=17369014
Här finns bilder tagna i iso 800. nef filer
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=17372282
Vad tycker ni?
godnatt
Tycker ni att dessa har dålig detalj i skuggorna, eller är brusiga... ISO 1600
http://www.pbase.com/kiettuanhuynh/lakers_v_clippers_feb_24_2006
Eller desasa bilder:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=17369014
Här finns bilder tagna i iso 800. nef filer
Vad tycker ni?
godnatt
johan_w
Aktiv medlem
Kan inte förstå hur folk kan tycka att att den där bilden är brusig. Iso 800... inget synligt brus i skuggorna.
Kan inte förstå hur folk kan tycka att att den där bilden är brusig. Iso 800... inget synligt brus i skuggorna.
christian_r
Aktiv medlem
Poængen ær inte Hur folk kan tycka att d200 brusar, det ær ju ett faktum genom diverse tester.
Tro ær religion, veta ær kunskap.
Tro ær religion, veta ær kunskap.
Slowfinger
Aktiv medlem
Goran skrev:
Enligt Nikon själva så är pixelracet slut (läste en intervju med folk från nikon japan)... dags att tänka på färgåtergivning och dynamik..kanske Nikon satsar på en sensor från fujifilm i nästa modell. och 14 bitars AD-omvandling (2 bländarsteg extra DR). E fortfarande imponerad över Finepix S3..ruskigt snygga tonövergångar,
En dröm om Fuji och Nikon fattar att de ska börja samarbeta på systemsidan. Det bästa av två världar...
Och ja! Hoppas verkligen att det smått löjliga pixelracet är över.