Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D200 Officiell !!
- Trådstartare Zoso
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Damocles
Aktiv medlem
Problemet är väl att teknik är rätt så objektivet, även om man har personligt tyckte och smak för många saker så är ett visst antal pixlar alltid rätt lätt att mäta.
Bilder är å andra sidan otroligt subjektivt, vilket gör det mycket svårare att prata om för många tycker så olika. Och för olika tyckande kan ju leda till konflikter, och det är ju läskigt, eller nåt...
Bilder är å andra sidan otroligt subjektivt, vilket gör det mycket svårare att prata om för många tycker så olika. Och för olika tyckande kan ju leda till konflikter, och det är ju läskigt, eller nåt...
.Z.
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Att ni bara orkar, ytterligare en spekulationstråd om en ny kameramodell, 11 sidor på nolltid. Tänk om folk la lika mycket energi på att fota och snacka om bilder i stället, vilken utveckling det skulle bli.
Att du bara orkar att kommentera en tråd du tycker är onödig!
Ut & fotografera & snacka bilder i stället!
//Larsa
.Z.
Aktiv medlem
Paul.r.Lindqvist skrev:
så om du tar ett kort på dig själv i spegeln så syns inte den inbyggda blixten på kortet ?
Nu har inte jag någon D70 längre, men om jag inte minns fel så kunde jag se den inbyggda blixten reflekteras i ögonen t.e.x
/P.L
De va väl fånigt...
Tar du ofta bilder på dig själv i spegeln eller?
//Larsa
Joker
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Säkert enkelt, men D2X har det inte pga av att det nog anses lite amatörmässigt.
Men - plåtar du t.ex konsertfoto med snabbt växlande ljus är ISO auto suveränt. Du kan kombinera en bländare som ger tillräcklig skärpa och samtidigt med en tid som funkar. Kameran varierar ISO blixtsnabbt och inte bara i hela steg utan exakt.
Det värsta som kan hända är att den hamnar på 1600 någon gång men det kan man leva med. Bilderna ser ju helt ok ut ändå..
D2x har iso-auto med ett maxiso på 800 i autoläget. Det senare försämrar enligt mig funktionen något då underexponerade iso 800 bilder är sämre än rätt exponerade bilder med högre iso.
Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
.Z. skrev:
De va väl fånigt...
Tar du ofta bilder på dig själv i spegeln eller?
//Larsa
Ja det var väl fånigt! Exemplet var överdrivet för att ni skulle förstå, jag skall försöka vara tydligare nästa gång.
Min poäng var (vilket jag trodde du skulle fatta, men icke) att reflektionen av den inbygda blixten syns även fast den inte bidrar med något ljus till exponeringen. dvs vid porträtt där du vill förmedla något genom modellens ögon, eller t.e.x macro där man har reflekterande ytor.
Exempel: den inbyggda blixten skulle ge en reflektion på urtavlan som skulle vara utfrätt och som sedan skulle kräva ett ps jobb för att få bort.Förmodligen helt okej för de flesta.
http://hem.bredband.net/paul_r_lindqvist/casio.jpg
/P.L
Senast ändrad:
Sonnaren
Aktiv medlem
Hoppet är det sista som överger människan.alf109 skrev:
Att ni bara orkar, ytterligare en spekulationstråd om en ny kameramodell, 11 sidor på nolltid. Tänk om folk la lika mycket energi på att fota och snacka om bilder i stället, vilken utveckling det skulle bli.
Med varje ny kameramodell föds väl hoppet om att nu, nu skall det bli bra bilder.
Personligen insåg jag redan på 60-talet att det inte var utrustningen som var min begränsning (2 kamerahus, tre objektiv, allt manuellt). Det var givetvis så att det var jag som var utrustningens begränsning.
Därför har jag ingen digital systemkamera, den kan inte ge mig de bilder jag inte klarar av med de jag har.
Egentligen är det ju två saker som är det sista som lämnar människan, det ena är som sagt hoppet.
Det andra är skrattet........
Us
jorgene
Aktiv medlem
Ja, visst är det *generellt* så Ulf! Å andra sidan så flyttas också mina begränsningar framåt ett snäpp, när utrustningens dito gör det. "Mina begränsningar" är faktiskt inte en statisk storhet! Särskilt inte om den tekniska utvecklingen -- här: digital teknik -- gör att jag kan öva och utveckla mig i stort sett gratis och i "obegränsad" mängd. Exempelvis har jag hyfsat lärt mig trådlös TTL-blixtfotografering på en bråkdel av tiden och kostnaden det skulle medfört i den analoga världen.Sonnaren skrev:
Hoppet är det sista som överger människan.
Med varje ny kameramodell föds väl hoppet om att nu, nu skall det bli bra bilder.
Personligen insåg jag redan på 60-talet att det inte var utrustningen som var min begränsning (2 kamerahus, tre objektiv, allt manuellt). Det var givetvis så att det var jag som var utrustningens begränsning.
Ett direkt exempel: Att hävda att det är *jag* som är begränsningen om jag idag står ock plåtar ishockey med en manuellt fokuserad F3 med 400ISO film -- när *tekniken* medger en D2x med blixtsnabb dynamisk AF-följning, och trådlös överföring av mina bilder direkt till uppdragsgivarens server -- det är ju nästintill patetiskt. Då är det sannerligen inte mina kunskaper som begränsar, då är det faktiskt tekniken det hänger på, alldeles oavsett vad du bestämde dig för på 1960-talet...
Alex Dawson
Aktiv medlem
divander skrev:
Här är den sida som låg ute på nikondigital.com igår kväll, men som efter en stund försvann.
http://www.photoshoot.in/d200.htm
Ser ju riktigt grym ut, när släpps den? Nu är det bara att hopas på en riktigt bra sökare också för det är ju något dom flesta kameratillverkare har glömt bort...
En kul grej är att 2 av testbilderna är tagna i Barcelona och en av dom på det hotell/rum som jag bodde på i somras på Plaza real
Sonnaren
Aktiv medlem
Mina begränsningar må väl också flyttas - framåt förhoppningsvis. Men hittills har de inte tagit sådana skutt att kamerorna inte klarat av hoppen (med lätthet).jorgene skrev:
Ja, visst är det *generellt* så Ulf! Å andra sidan så flyttas också mina begränsningar framåt ett snäpp, när utrustningens dito gör det. "Mina begränsningar" är faktiskt inte en statisk storhet! Särskilt inte om den tekniska utvecklingen -- här: digital teknik -- gör att jag kan öva och utveckla mig i stort sett gratis och i "obegränsad" mängd. Exempelvis har jag hyfsat lärt mig trådlös TTL-blixtfotografering på en bråkdel av tiden och kostnaden det skulle medfört i den analoga världen.
Ett direkt exempel: Att hävda att det är *jag* som är begränsningen om jag idag står ock plåtar ishockey med en manuellt fokuserad F3 med 400ISO film -- när *tekniken* medger en D2x med blixtsnabb dynamisk AF-följning, och trådlös överföring av mina bilder direkt till uppdragsgivarens server -- det är ju nästintill patetiskt. Då är det sannerligen inte mina kunskaper som begränsar, då är det faktiskt tekniken det hänger på, alldeles oavsett vad du bestämde dig för på 1960-talet...
Jodå, jag har en (mycket sällan använd) Nikon F5 också. Inte medförde den något för mina bilder. Eventuella framsteg får jag stå för själv. Autofokus och motorframdragning har inte gjort ett smack åt saken.......
Us
Verkar som om det kommer.OldSchool skrev:
Meeeeeeeeeeeeen batterigrep då, frågar igen, vet man något om det kommer att finnas möjlighet för detta? jag antar det, men vill endå veta, eftersom kameran inte är något o ha annars...
eljenmyr
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Us
Det här var det vettigaste jag läst på fotosidan sedan jag loggade in första gången.
Blir inga bättre bilder enbart för att man har miljarders med pixlar.
Tror de flesta "gamla hederliga proffsbilder" är tagna med en Leica och en 35millimetare av en fotograf som inget annat äger än just detta.
Många av dessa proffs har fortfarande ingen annan kamera eller optik.
Men Ulf, det finns faktiskt andra anledningar till att vilja ha en ny kamera.
Vissa är helt enkelt omåttligt förtjusta i teknik och det måste respekteras även om jag själv kan tycka det blir närmast löjligt ibland.
Nu råkar det vara så att jag själv tittar åt D200 som första digitala kamera.
Min anledning är att jag fått stilltje i fotograferandet. Älskar att fota men förmår mig inte att engagera mig längre och det är tråkigt.
Så min största anledning är helt enkelt att jag tror en ny kamera och ny teknik kan väcka mitt slumrande intresse för det jag egentligen vet att jag älskar.
Jag kan ju tycka att vissa har rätt i sak, att det blir väldigt teknikfixerat ibland.
Men det här är ett teknikförum som heter Forum > Teknikfrågor per Tillverkare > Nikon Digitalt > där i alla fall jag tolkar det som att det är fritt fram att drunkna i tekniksnack. Är man inte intresserad av det kanske man kan undvika det...?
Och kommer jag uppdatera mina D100r? Jo, kanske. Saknar inte mycket på dem, men vill ha lite lägre brus och större buffer.
Men det här är ett teknikförum som heter Forum > Teknikfrågor per Tillverkare > Nikon Digitalt > där i alla fall jag tolkar det som att det är fritt fram att drunkna i tekniksnack. Är man inte intresserad av det kanske man kan undvika det...?
Och kommer jag uppdatera mina D100r? Jo, kanske. Saknar inte mycket på dem, men vill ha lite lägre brus och större buffer.
Sonnaren
Aktiv medlem
Jag kan både förstå och respektera teknikintresset liksom jag tror att en ny kamera kan ge en nytändning.eljenmyr skrev:
Det här var det vettigaste jag läst på fotosidan sedan jag loggade in första gången.
Blir inga bättre bilder enbart för att man har miljarders med pixlar.
Tror de flesta "gamla hederliga proffsbilder" är tagna med en Leica och en 35millimetare av en fotograf som inget annat äger än just detta.
Många av dessa proffs har fortfarande ingen annan kamera eller optik.
Men Ulf, det finns faktiskt andra anledningar till att vilja ha en ny kamera.
Vissa är helt enkelt omåttligt förtjusta i teknik och det måste respekteras även om jag själv kan tycka det blir närmast löjligt ibland.
Nu råkar det vara så att jag själv tittar åt D200 som första digitala kamera.
Min anledning är att jag fått stilltje i fotograferandet. Älskar att fota men förmår mig inte att engagera mig längre och det är tråkigt.
Så min största anledning är helt enkelt att jag tror en ny kamera och ny teknik kan väcka mitt slumrande intresse för det jag egentligen vet att jag älskar.
Men jag vet också att nytändningen med rötter i ny utrustning troligast inte blir så långlivad.
Den bästa nytändningen är att skaffa ett fotoprojekt att brinna för. Vad det är kan ju givetvis variera men det kan vara allt från "Original i skogskojor" till porträtt av nyblivna nybilsägare.
Sedan får man låta projektets art avgöra vilka prylar som behövs.
Detta gäller alltså fotoamatörer. För yrkesfotografer är givetvis förhållandena annorlunda. Men en sak är säker: Yrkesfotografen skaffar inte prylar som inte kommer till användning.
Är man teknikintresserad - och enbart det intresset styr - borde det finnas andra och roligare teknikprylar än kameror att snöa in på.....? Eller....?????
Us
eljenmyr
Aktiv medlem
Så sant, ett projekt är en mycket bra idé och jag har redan ett i tankarna så snart jag fått min D200.
Som sagt, nej jag tror inte ny kamera gör underverk men tror för egen del att det ger en mycket långlivad nytändning.
Kan tillägga att senast jag köpte en kamera (begagnad) var 1985.
Kameran heter Nikon FE2 och den har jag plåtat med sedan dess (som enda kamera).
Så jag byter ju inte kamera som kallingar precis )
Som sagt, nej jag tror inte ny kamera gör underverk men tror för egen del att det ger en mycket långlivad nytändning.
Kan tillägga att senast jag köpte en kamera (begagnad) var 1985.
Kameran heter Nikon FE2 och den har jag plåtat med sedan dess (som enda kamera).
Så jag byter ju inte kamera som kallingar precis )
OldSchool
Aktiv medlem
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.