Advertisement

Annons

D200 Officiell !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OldSchool skrev:
Meeeeeeeeeeeeen batterigrep då, frågar igen, vet man något om det kommer att finnas möjlighet för detta? jag antar det, men vill endå veta, eftersom kameran inte är något o ha annars...
Det har förekommit uppgift om batterigrepp till D200 i vissa av de läckor om kameran där specarna som visat viss överrensstämmelse med de uppgifter som fanns på nikon USA:s hemsida i natt. Så låt oss hoppas på ett sådant. Batterigrepp alltså

majortom skrev:
Det har förekommit uppgift om batterigrepp till D200 i vissa av de läckor om kameran där specarna som visat viss överrensstämmelse med de uppgifter som fanns på nikon USA:s hemsida i natt. Så låt oss hoppas på ett sådant. Batterigrepp alltså

ok låter bra, håller tummarna för det.

OldSchool skrev:
Meeeeeeeeeeeeen batterigrep då, frågar igen, vet man något om det kommer att finnas möjlighet för detta? jag antar det, men vill endå veta, eftersom kameran inte är något o ha annars...

Jag är 110% säker på att D200 kommer att ha vertikalgrepp som tillbehör. Finns många som avstod från D70 just pga avsaknandet av vertikalgrepp.

Sonnaren skrev:
Jo, det kan jag tänka mig är en bra lösning, blixt på/nära kameran - stor eller liten - med eller utan omnibouncer är långt från idealet. Men hur maskar du bort ljuset från den inbyggda blixten så att den påverkar motivet minimalt men ändå löser ut slavarna?
Us

Jag kör KM Dynax 7D & blixten Hs5600. Den inbyggda blixten utlöser den stora på upp till 10 meters avstånd enligt specar men några meter längre när jag testat. Har inte haft några problem med påverkan från den inbyggda blixten då den portionerar ut oerhört lite.

Det jag dock aldrig kommer att förstå är hur det fungerar, jag ändrar blixtexpokompensationen på kameran & den lilla blixten vidarebefordrar det till den stora blixten som fattar???

Antar att Nikons variant fungerar liknande, eller?

//Larsa

Sonnaren skrev:
Jo, det kan jag tänka mig är en bra lösning, blixt på/nära kameran - stor eller liten - med eller utan omnibouncer är långt från idealet. Men hur maskar du bort ljuset från den inbyggda blixten så att den påverkar motivet minimalt men ändå löser ut slavarna?
Us
I "SU-4" (ej TTL) räknas inbyggda blixten med i exponeringen, plus att den triggar den/de externa blixtarna.

I "Remote" (full i-TTL) har inbyggda blixten enbart styrfunktioner och påverkar inte exponeringen.

jorgene skrev:
I "SU-4" (ej TTL) räknas inbyggda blixten med i exponeringen, plus att den triggar den/de externa blixtarna.

I "Remote" (full i-TTL) har inbyggda blixten enbart styrfunktioner och påverkar inte exponeringen.

Mig veterligen så kan man se spår av den inbyggda blixten oavsett vilket läge. Har jag fel ?

/P.L

Slaktaren skrev:
Som vanligt hinner man inte se hur den ser ut. Ännu en bluff, funder på att skaffa en Canon D1 mark2. För nu börjar jag bli less på att vänta på något vassare än D70s. Skulle vara att dom börjar Rea ut D2x så att vnligt folk har råd att köpa en vass kamera. Tacka vet jag min gamla F5:a, den är det fart i. Fast den dyra filmkostnaderna.

Så med andra ord så vet du inte vad du vill ha ?

Du kan tänka dig en 1d mark II, bara för att du inte orkar vänta en par månader. angående bilder och spec ? vänta tills den 1. nov, e det svårt ?

/P.L

Paul.r.Lindqvist skrev:
Mig veterligen så kan man se spår av den inbyggda blixten oavsett vilket läge. Har jag fel ?
Spår kan man kanske se, men det finns ytterligare knep i "Remote" om man är petig. Det enklaste är att länka av (det redan svaga) "styr-ljuset" från interna blixten lite uppåt med en bit tejp. Lite mer avancerat är att täcka den interna blixten helt med ett IR-genomsläppligt material (t.ex. en oframkallad bit diafilm. Eller var det framkallad? Kommer aldrig ihåg vilket... :) ).

.Z. skrev:
I mitt fall med KM så syns inte ett spår, helt säker.

//Larsa

så om du tar ett kort på dig själv i spegeln så syns inte den inbyggda blixten på kortet ?

Nu har inte jag någon D70 längre, men om jag inte minns fel så kunde jag se den inbyggda blixten reflekteras i ögonen t.e.x
/P.L

jorgene skrev:
Spår kan man kanske se, men det finns ytterligare knep i "Remote" om man är petig. Det enklaste är att länka av (det redan svaga) "styr-ljuset" från interna blixten lite uppåt med en bit tejp. Lite mer avancerat är att täcka den interna blixten helt med ett IR-genomsläppligt material (t.ex. en oframkallad bit diafilm. Eller var det framkallad? Kommer aldrig ihåg vilket... :) ).

Ja för mig så funkade det aldrig riktigt bra, mer som en nöd lösning antar jag.

Men om man köper en kamera för 15.000+ så borde man ju har råd med en riktig blixt. Som dessutom gör ett bättre jobb i alla situationer.

/P.L

:)

jorgene skrev:
Titta på jämförelsen en bit ned på denna sida; jag vill påstå att interna blixtens bidrag i "Remote" är nästintill noll:

http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=1402&page=2

ta ett kort rakt framifrån på dig själv i spegeln eller på någon annan, ser du inte den interna blixten i ögonen då ?

Säger inte att det inte funkar, säger bara att jag tycker att det finns klart tillfällen då det inte funkar speciellt bra.

Men som sagt jag har ingen d70 längre, och när jag använde den så använde jag den tillsammans med 3 st sb800 så jag använde i stort sätt aldrig den interna blixten.

/P.L

Senast ändrad:
Re: :)

Paul.r.Lindqvist skrev:
ta ett kort rakt framifrån på dig själv i spegeln eller på någon annan, ser du inte den interna blixten då ?

Säger inte att det inte funkar, säger bara att jag det finns klart tilfällen då det inte funkar speciellt bra.

Men som sagt jag har ingen d70 längre, och när jag använde den så använde jag den tillsammans med 3 st sb800 så jag använde i stort sätt aldrig den interna blixten.
Klart att den syns då, men vem f-n tar sådana kort? Och varför tar man kort på *andra* i en spegel så att den *egna blixten syns? :-D Vi kan väl enas om att detta problemområdet låter som minst sagt begränsat?

För att avsluta det hela: alla D70-ägare har liksom inte tre stycken SB-800 att tillgå och det var ju det som var poängen med hela denna blixt-diskussionen. "Normala" D70-ägare har *en* SB800/600 och då är det briljant att inte *behöva* ha den monterad i blixtskon; att ändå ha tillgång till full trådlös i-TTL. Den interna blixten ger dig *stora* ytterligare möjligheter om du äger bara en "riktig" blixt.

hoppsan

jorgene skrev:
Klart att den syns då, men vem f-n tar sådana kort? Och varför tar man kort på *andra* i en spegel så att den *egna blixten syns? :-D Vi kan väl enas om att detta problemområdet låter som minst sagt begränsat?

För att avsluta det hela: alla D70-ägare har liksom inte tre stycken SB-800 att tillgå och det var ju det som var poängen med hela denna blixt-diskussionen. "Normala" D70-ägare har *en* SB800/600 och då är det briljant att inte *behöva* ha den monterad i blixtskon; att ändå ha tillgång till full trådlös i-TTL. Den interna blixten ger dig *stora* ytterligare möjligheter om du äger bara en "riktig" blixt.

Oj vilka stora ord vi måste använda. Jag antar att du inte blev nöjd med ditt själv porträtt !? :)

Det jag menar är att den inbyggda blixten skuter rakt på och reflektioner från den syns i de flesta reflekterande ytor.

Dvs att om du skuter porträtt så kommer du se reflektioner i ögonen. Detta händer även om du har har en extern blixt och har den tiltad rakt fram.

Även fast du stänger av den så kommer du se reflektioner i ögonen av blixten som sitter på kameran. Men det är ganska lätt att lösa genom en blixt arm och en kabel. eller bara bounca den upp i taket.

Men om du tycker att det är en jätte bra lösning med den inbyggda blixten så skall jag inte bråka med dig. :)

/P.L

Re: hoppsan

Paul.r.Lindqvist skrev:
Oj vilka stora ord vi måste använda. Jag antar att du inte blev nöjd med ditt själv porträtt !? :)
"f-n" var bara lite humoristiskt menat; inte alls avsett att uppröra.

Vi kommer nog inte längre i denna diskussionen, vill bara avsluta med att påminna om att det finns mängder med andra områden där trådlös styrning av extern blixt är värdefull; macro, produktfoto, osv osv. Allt handlar inte om porträttfoto...

Och självklart är jag nöjd med mina självporträtt. Tog till den vågade metoden stativ och självutlösare utan blixt. Tyckte det där med att fotografera sig själv med blixt i en spegel verkade lite råddigt... :)

God natt... :)

Nu är den stora frågan om D200 funkar med SB-80DX. Det vore ju skönt att slippa byta till den modernare SB-800 om det är möjligt.. (Ja, jag vet att I-TTL inte funkar med SB-80DX).

Funkar D200an med AIS-gluggar och full ljusmätning är ju lyckan total!

Re: Re: hoppsan

jorgene skrev:
"f-n" var bara lite humoristiskt menat; inte alls avsett att uppröra.

Vi kommer nog inte längre i denna diskussionen, vill bara avsluta med att påminna om att det finns mängder med andra områden där trådlös styrning av extern blixt är värdefull; macro, produktfoto, osv osv. Allt handlar inte om porträttfoto...

Och självklart är jag nöjd med mina självporträtt. Tog till den vågade metoden stativ och självutlösare utan blixt. Tyckte det där med att fotografera sig själv med blixt i en spegel verkade lite råddigt... :)

God natt... :)

Nej så sant, allt handlar inte om porträtt foto :)

Sov gott.

/P.L

Inbyggd blixt kan ju vara smidigt i t.ex starkt motljus sommartid då man kanske inte släpat med sig den "riktiga" blixten (vilket tycks naturligt).

Annars finns nu också att köpa defuser att sätta framför som sprider ljuset.

Om inte, håll ett vanligt A4-papper framför, eller lite toapapper, eller strumpan eller vad som helst, hur svårt kan det vara?

Inbyggd blixt på en kamera i denna klass bör nog ses som en nödlösning och inget annat.
En bra nödlösning om man bara har lite fantasi.

Synd att digital teknik tycks förlama många användare så mycket att om inte kameran omedelbart kan korrigera allt i dess omgivning och omgående leverera en perfekt bild så är
kameran dålig.
Eller bildredigeringsprogrammet.
Eller datorn.

Kom igen, ingen kamera ersätter väl fantasin?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar