Annons

D200 Officiell !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
StefanA skrev:
De lyssnar till massan som tydligen vill ha en liten sketen blixt ala kompaktkamera.
Vet inte hur mycket/noggrannt du läser olika pro-forum runtom på Nätet, men jag har i alla fall stött på ett förvånansvärt stort antal riktiga fullblodsproffs som skrivit att de vill ha en liten välfungerande upplättningsblixt på någon av high-end DSLR:erna.

Liten må den vara, men "sketen" skulle jag inte kalla *något* som är fullt funktionellt integrerat i världens kanske bästa blixtsystem för småbild. Mätning, blixtkompensation i 1/3- steg och full i-TTL; vad mer kan du begära av något som inte väger ett skvatt, inte är i vägen och du alltid har med dig?

Sketen? Knappast! Lär dig istället att använda den...

Man ser direkt att blixt har används. Smaken är som baken och jag gillar inte blixtbilder tagna utomhus. Går väl mode i detta också.

Ang det där med att skada kameror.

Min D70 kraschade hårt i trotoaren när jag ramlade på cykeln och kameran fick sig en flygtur. Jag ska väl inte påstå att den höll, sprickor i ena bottenhörnet och en plastbit lossnade. Men resten av kameran är fortfarande i toppform. En D200 med magnesiumchassi lär skaderisken inte vara speciellt stor.

ghost102 skrev:
Canon har nog något riktigt saftigt i bakfickan... hoppas jag då mitt nästa hus blir just canon semiproffs...

5D räknas väl till semiproffs klassen? det känns som om 5D å D200 kommer att jämföras en hel del.

canon har iof mkt mera resurer och kan producera flera modeller än vad níkon kan...så dom kanske kommer med något nytt snart.

Jo, men det skulle ju vara kul om Canon gjorde ett proffshus baserat på APS-c sensorn..

D200 verkar definitivt bli en grym kamera. Ska bli kul att se vad den går för. Med tanke på hur D2x är och de verkar ha "lånat" en del saker lär de som köper den inte bli besvikna alls. Det största med D200 är nog ändå att den faktiskt släpps. Hur många trådar om folk som väntar på en riktig D100 ersättare har passerat sista åren? Hur många har funderat på att gå över till Canon för att de vill ha möjligheten till batterigrepp och inte vill hoppa på de större D2h och D2x. Men nu är väntan över.

---------------------------------

hailstorm skrev:
Helt klart en 20d-killer mao... yesbox... 20d is dead meat... ska bli så otroligt kul att se vad canon hittar på ^^
Jupps, hade det inte varit en killer hade jag blivit förvånad med tanke på att 20D har ett år på nacken nu. Med dagens utvecklingstakt är det mycket. Jag kommer å andra sidan ihåg släppet av D2h. Där tog det ju likväl ett bra tag för Nikon att släppa D2h som lätt sprang om 1D, vilken då var rena pensionären. Och strax efter D2h är ute släpper Canon 1D mk2 med dubbla antalet pixlar, osv ung som de hade haft den på lager litegranna. Dock är husen fortfarande i behov om en liten omdesign med nya batterier o.s.v. Men just det att Nikon och Canon går i otakt gör nästan debatten lite väl hätskt, för att istället för att direkt konkurrera rakt av så blir det ju fjolårets modell liksom.

Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja för att vara en Canon så är den snart gammal, det betyder inte att den är förlegad.

Canons filosofi att spotta ut en ny modell varje år är i mina ögon lite lustig. Får hoppas att inte Nikon följer den trenden mer och mer.

/P.L
Generellt är det ~18 månader mellan nya produkterna i samma serie. Denna gång blev det ju dock 1D mk2 som fick en smärre uppdatering och 5D som tog en nytt segment liksom.

j3n5 skrev:
Jo, men det skulle ju vara kul om Canon gjorde ett proffshus baserat på APS-c sensorn..
Jag skulle nog helst se ett nytt proffshus baserat på en 1.3x sensor men med samma pixelstorlek som 20D har. Då kan du köra en crop och få ut samma antal pixlar som 20D, men du har mer pixlar och en mer sansad förlängning att tillgå för övrig fotografering.

Zoso skrev:
Men att det är en 10.2 megapixel ccd är väl ganska klart nu. Priset är lägre än vad jag väntat också.
Det är ju trots allt en officiell Nikon sajt som släppt uppgifterna.

Nån som vet ca pris? Jag får inte fram länken, är för trött för att leta bland alla trådar zzzz...zzzz ZZZ zzzz har tidigare hört priser på runt 17-18,000:- ??
Hälsn R

Cirkapriset i flashen var $1700 (eller ja, 5 cent under 1700, men iaf) så man får nog räkna med en 16-17 tusen i sverige.

StefanA skrev:
Give me your shoot!
Om du med det menar att du vill se den bilden också, så får jag väl erkänna att "har" var en mild överdrift... :) Naturligtvis rensade jag ut och kastade dessa misslyckade bilder (en stenhård disciplin man måste lära sig som digitalfotograf ;-) ).

Minns dock exakt hur den såg ut. Herr Fuchs var 2-3 steg underexponerad, på sin höjd "räddningsbar", inte mer.

Meeeeeeeeeeeeen batterigrep då, frågar igen, vet man något om det kommer att finnas möjlighet för detta? jag antar det, men vill endå veta, eftersom kameran inte är något o ha annars...

.Z. skrev:
Hmmm.

Någon skrev ju tidigare om den stora fördelen med den inbyggda blixten när man vill fjärrstyra blixten, SB800 eller vad den heter. Har ni aldrig funderat på det?

Jag använder min inbyggda blixt just till fjärrutlösning, inget annat men till det är den ovärderlig...

//Larsa
Jo, det kan jag tänka mig är en bra lösning, blixt på/nära kameran - stor eller liten - med eller utan omnibouncer är långt från idealet. Men hur maskar du bort ljuset från den inbyggda blixten så att den påverkar motivet minimalt men ändå löser ut slavarna?
Us

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar