Kameran blir lättare att hålla vertikalt. Men visst, tillverkarna själva säger ju oftast battery pack eller battery grip.eljenmyr skrev:
Hmm, förstår inte varför alla kallar det vertikalgrepp.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D200 Officiell !!
- Trådstartare Zoso
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
leffep
Aktiv medlem
Vad jag förstår så har väl kameran bara horisontalavtryck original, och vertikalavtryck på det löstagbara batteripacket.
Annars är det väl bara ett simpelt batterifack egentligen som gör kameran lite stadigare att manövrera med större objektiv.
Kostar dessutom säkert minst 4000:- för ett avtryck extra.
Annars är det väl bara ett simpelt batterifack egentligen som gör kameran lite stadigare att manövrera med större objektiv.
Kostar dessutom säkert minst 4000:- för ett avtryck extra.
eljenmyr
Aktiv medlem
4 Tusen för en knapp som redan finns men är lite annorlunda vinklad?
Inte för att jag fattar varför vissa går i taket över detta men jag vet att jag hellre lägger buckarna på en bättre optik (eller en till).
Tror inte jag någonsin behöver den extra batterikapasiteten men skulle jag ha fel kan jag ju investera i ett extra batteri istället.
Inte för att jag fattar varför vissa går i taket över detta men jag vet att jag hellre lägger buckarna på en bättre optik (eller en till).
Tror inte jag någonsin behöver den extra batterikapasiteten men skulle jag ha fel kan jag ju investera i ett extra batteri istället.
OldSchool
Aktiv medlem
eljenmyr skrev:
4 Tusen för en knapp som redan finns men är lite annorlunda vinklad?
Om man får värk i händerna o armar efter 30minuters plåtning vertikalt önskar man att man hade ett grepp...
sen är det även mkt skönare att hålla i bättre tyngd o balans, speciellt med ett tyngre objektiv.
att det sen också ser lite coolare ut kan vi snacka tyst om ;-)
eljenmyr
Aktiv medlem
Jo, men batteripacket väger ju en del och borde bidra till trötta armar.
På min gamla FE2 är den viktig inte bara för viktbalans utan för att kameran annars helt saknar vertikalgrepp... och motor för den delen.
Såg dom senaste bilderna med packet på och ja, den ser verkligen väldigt mycket coolare ut )
På min gamla FE2 är den viktig inte bara för viktbalans utan för att kameran annars helt saknar vertikalgrepp... och motor för den delen.
Såg dom senaste bilderna med packet på och ja, den ser verkligen väldigt mycket coolare ut )
Senast ändrad:
BAn
Aktiv medlem
Ser ju ut som man kan stoppa vanliga R6 i "batteripacket med vertikalknappen" också, på
http://www.kosoof.com/archive/2005/Oct/29/335.php
leffep
Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Ett batterigrepp till en 20D ligger på 1600kr så jag undrar lite var det där förslaget på 4000kr kom från? Möjligen om det kommer ett med WIFI i så kan det kanske hamna i de prisklasserna.
Det var inte ett så konstigt prisförslag, eftersom D100:as plastiga batterigrepp kostade 3900:-. Jag skulle tro att D200:as grepp inte kommer att bli billigare.
/Leif
leffep
Aktiv medlem
BAn skrev:
Ser ju ut som man kan stoppa vanliga R6 i "batteripacket med vertikalknappen" också, på
Hoppas den funkar bättre då än med D100_ans grepp. Där gick det också att stoppa i R6r. Problemet var bara att kameran inte funkade med dom. Bara om man köpte dyra R6 Lithiumbatterier.
leffep
Aktiv medlem
lacrits68 skrev:
allt detta "lullul" runtomkring....D200, batterigrep etc etc...undrar nog hur långt ifrån kommer prislappen att ligga fr D2x när man sumerar ihop allt! och hur mycket tynngre blir allT!
--J--
Precis! Därför har jag ännu inte fått myror i magen efter att jag skaffade en D2x
/Leif
Sabud
Aktiv medlem
Tänk vilka olika prioriteringar vi har!
Vissa kan inte tänka sig en D200 utan
vertikalgrepp.
Själv tycker jag att det är just finessen med dessa amatörkameror. Inga inbyggda grepp som gör de stora, tunga och otympliga att resa med.
Däremot är jag mer intresserad av något som hur konstigt det än låter är mer iögonfallande, nämligen sökaren.
Skulle sökaren på D200 vara mer än gradskillnaden sämre än på D2X avstår jag från denna modell.
Jag är ganska pessimistisk när det kommer till sökaren. Under blixten ser inte spegelhuset mycket ut för världen.
För 17.000:- tror jag faktiskt inte att vi får någon speciellt märkvärdig sökare av Nikon.
I övrigt blir det som tidigare sagt en riktig 20D dräpare som Nikon kommer med. När det så blir dax för 20D:s `dyra´ efterträdare har D200 sjunkit till 14.000 - 15.000:- och försäljningen rullar på.
Vissa kan inte tänka sig en D200 utan
vertikalgrepp.
Själv tycker jag att det är just finessen med dessa amatörkameror. Inga inbyggda grepp som gör de stora, tunga och otympliga att resa med.
Däremot är jag mer intresserad av något som hur konstigt det än låter är mer iögonfallande, nämligen sökaren.
Skulle sökaren på D200 vara mer än gradskillnaden sämre än på D2X avstår jag från denna modell.
Jag är ganska pessimistisk när det kommer till sökaren. Under blixten ser inte spegelhuset mycket ut för världen.
För 17.000:- tror jag faktiskt inte att vi får någon speciellt märkvärdig sökare av Nikon.
I övrigt blir det som tidigare sagt en riktig 20D dräpare som Nikon kommer med. När det så blir dax för 20D:s `dyra´ efterträdare har D200 sjunkit till 14.000 - 15.000:- och försäljningen rullar på.
schaki
Aktiv medlem
Så långt ser det lovande ut. Blir till att börja spara.
Bra att Nikon har skärpt till sig & ger stöd för manuella objektiv på ett prisvärt hus.
F.ö. är det som föregående talare skrivit, synd på den inbyggda blixten. Inget fel i det, om det inte vore för sökaren blir lidande.
Bra att Nikon har skärpt till sig & ger stöd för manuella objektiv på ett prisvärt hus.
F.ö. är det som föregående talare skrivit, synd på den inbyggda blixten. Inget fel i det, om det inte vore för sökaren blir lidande.
defiant
Aktiv medlem
eljenmyr skrev:
Hmm, förstår inte varför alla kallar det vertikalgrepp.
Mig veterligen är det väl ett extra batteripack?
Själva kameran har ju redan vertikalgrepp i sitt orginalutformande.
Vertikalgrepp= utformning som gör att det är enklare att hålla kameran stadigt vertikalt.
om du menar det vanliga greppet som är en del av kameran skulle jag i så fall kalla det horisontalgrepp. för att hålla kameran vridet 90 grader så skaffar man sig ett "Vertikalgrepp" som gör att man inte behöver vrida på handleden. det finns även avtryck och ev. några andra knappar. Vet inte hur det är på nikon. men om man ser på bildern i den länk som Bengt länkade till. Sedan ha du även möjlighet till att pilla in ett extra batteri för längre fotosessioner. men Skulle tro att dom som köper det är för "Vertikalgreppets" slull och inte den extra batteritiden
//Besservisser Jan
Både och. Med vertikalgrepp, f´låt batterigrepp;-) är 2500-3000 bilder på en laddning inget problem med D100.defiant skrev:
men Skulle tro att dom som köper det är för "Vertikalgreppets" slull och inte den extra batteritiden
OldSchool
Aktiv medlem
angående, tidigare inlägg om att D100ans batterigrep är dåligt så får man väll hoppas det hänt något sedan dess, var ju trots allt ett antal år sedan D100 kom.
Håller med om att sökaren också är mkt viktig, är den exakt som på d70 så blir de nog ingen D200 för mig,,,men att vänta sig att den är lika bra som på D2X är nog att hoppas på för mkt
Håller med om att sökaren också är mkt viktig, är den exakt som på d70 så blir de nog ingen D200 för mig,,,men att vänta sig att den är lika bra som på D2X är nog att hoppas på för mkt
eljenmyr
Aktiv medlem
defiant skrev:
Skulle tro att dom som köper det är för "Vertikalgreppets" slull och inte den extra batteritiden
//Besservisser Jan
OK, det kan jag köpa.
...eller inte föresten för det skulle betyda att man behöver betala 3-4 tusen extra för ett "handtag" som bara gör kamera tyngre om man inte kastar batterierna i papperskorgen.
Nej då tror jag nog mer på att vikten blir mer balanserad (med batterier man inte använder).
Tycker själv bättre om min gamla FE2 med motor på (ett helt gäng batterier i) även om jag inte tar seriebilder (och annars är det ju inte så svårt att dra lite på frammatningsarmen).
Nåja,, jag kan bara konstatera att för egen del gillar jag min gamla kamera bätttre med "vertikalgrepp" än utan och batterierna måste jag kolla med jämna mellanrum så dom inte läcker eftersom dom tog slut för 5år sedan.
Dom agerar alltså vikt och inget annat.
Men att betala kanske 4 tusen för lite vikt som skulle kunna bestå av förslagsvis bly, cement, vatten eller vad som helst känns för mycket för mig.
defiant
Aktiv medlem
eljenmyr skrev:
OK, det kan jag köpa.
...eller inte föresten för det skulle betyda att man behöver betala 3-4 tusen extra för ett "handtag" som bara gör kamera tyngre om man inte kastar batterierna i papperskorgen.
Nej då tror jag nog mer på att vikten blir mer balanserad (med batterier man inte använder).
Tycker själv bättre om min gamla FE2 med motor på (ett helt gäng batterier i) även om jag inte tar seriebilder (och annars är det ju inte så svårt att dra lite på frammatningsarmen).
Nåja,, jag kan bara konstatera att för egen del gillar jag min gamla kamera bätttre med "vertikalgrepp" än utan och batterierna måste jag kolla med jämna mellanrum så dom inte läcker eftersom dom tog slut för 5år sedan.
Dom agerar alltså vikt och inget annat.
Men att betala kanske 4 tusen för lite vikt som skulle kunna bestå av förslagsvis bly, cement, vatten eller vad som helst känns för mycket för mig.
balansen kan bli bättre beroende på vilket objektiv man använder.. kör man ett kort 50mm så spelar det nog inte så stor roll, men med ett 70-200/2,8 ex så känns det bättre i handen.. tycker jag i alla fall .. med min Canon
eljenmyr
Aktiv medlem
Precis vad jag menade när jag skrev att jag själv uppskattar viktbalansen men vad jag ifrågasätter är 4 tusen spänn för ett tungt handtag?
Kanske vi i nästa generation kameror kan få se ett "vertikalgrepp" helt utan batterier (eftersom ingen tycks skriva uppskattande om själva batterierna) men med ett plasthandtag fyllt av guld för runda slängar 80 tusen.
Det borde bli stadig balans)
Kanske vi i nästa generation kameror kan få se ett "vertikalgrepp" helt utan batterier (eftersom ingen tycks skriva uppskattande om själva batterierna) men med ett plasthandtag fyllt av guld för runda slängar 80 tusen.
Det borde bli stadig balans)
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.