Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Piscovery skrev:
Det är trevligt att ändra bländaren på bländarringen. Men tänk om de kunde implementera användningen av manuella gluggar som på F6, dvs man kan förprogrammera 10 olika kombinationer av brännvidd och bländare.

Jag antar att D200 har samma system som D2X vad gäller användning av manuella objektiv utan CPU.
Du kan da programmere inn en mengde ulike objektiver på disse kameraene. Har ikke telt etter, men det må være langt flere enn 10.
 
D200 har precis rätt reglage på rätt ställe och det skall bli en sann fröjd den dagen jag kommer åt att klämma och känna på ett exemplar.
Jobbigt om kameran är lika perfekt i verkligheten som den ser ut på papperet!
I "värsta" fall blir man ju tvungen att köpa den och det kommer bli jobbigt att motivera för plånboken ;-)

Mvh
André
 
nfoto skrev:
Du kan da programmere inn en mengde ulike objektiver på disse kameraene. Har ikke telt etter, men det må være langt flere enn 10.

Du har givetvis alla olika kombinationer som finns på en D2X vad som gäller bländare och brännvidd. Men jag kan göra snabbval så att t.ex #0 är 28mm F2.8, #1 är 55mm F2.8 osv. Då vet jag direkt att ett visst nummer är en viss inprogrammerad kombination.
 
D.A.Ö skrev:
D200 har precis rätt reglage på rätt ställe och det skall bli en sann fröjd den dagen jag kommer åt att klämma och känna på ett exemplar.
Jobbigt om kameran är lika perfekt i verkligheten som den ser ut på papperet!
I "värsta" fall blir man ju tvungen att köpa den och det kommer bli jobbigt att motivera för plånboken ;-)

Mvh
André

På pappret (bild alltså) är den inte helt olik D70... men den känns helt annorlunda. Det är nog bara för dig att börja spara :)

/En som redan blivit såld på den
 
D.A.Ö skrev:
Jobbigt om kameran är lika perfekt i verkligheten som den ser ut på papperet!

Den är inte perfekt, den saknar ju inbygd bildstabilisering! Jag kan bli frestad att överge min D7D, men det skulle vara en svår och förmodligen mycket irriterande process att vänja sig av med möjligheten att ta skarpa bilder med frihand på en halv sekund.

/Per *hukar*
 
Efter att ha klämt på den igår på demodagen hos Scandinavianphoto i Stockholm kan jag bara säga beställning på gång. :)
 
Hej

Läste i ngn artikel på nätet att D200 går att ställa in för s/v fotografering. Är det någon som har mer info?
Calle
 
Stämmer..
Som jag förstod det så finns ändå färgerna kvar om man skjuter RAW och kan alltså tas fram senare om man nu inte ville ha bilden svartvit. Kör man däremot JPEG så är den svartvit punkt slut.
 
Har pratat med Nikons svenske marknadschef idag och han tog 18-200 som ett bra exempel på att DX-tekniken gör det möjligt att bygga smidiga objektiv med mycket goda prestanda.

Ser spännande ut.
 
För skojs skull har kollat MTF för 50/1,8 och upptäckte att dess MTF-kurvor är sämre än för något av de ovannämnda objektiven! Kan det verkligen stämma? Jag upplever mitt 50/1,8 som extremt skarpt. MTF för 50/1,8 se nedan.
 

Bilagor

  • 50f1,8.gif
    50f1,8.gif
    2 KB · Visningar: 1,041
timofej skrev:
För skojs skull har kollat MTF för 50/1,8 och upptäckte att dess MTF-kurvor är sämre än för något av de ovannämnda objektiven! Kan det verkligen stämma? Jag upplever mitt 50/1,8 som extremt skarpt. MTF för 50/1,8 se nedan.

Du får tänka att det är lite olika förutsättningar.
För det första så är MTF-kurvan för 50 objektivet vid bländare 1.8

Sen så är troligtvis skalan olika i x-led för diagrammen, DX objektiv ska ju inte teckna ut lika stor bildcirkel och därför så mäts inte MTF längre ut än DX (slutar lite efter 15mm istället för en bit efter 20mm)
 
Eveningstar skrev:
Du får tänka att det är lite olika förutsättningar.
För det första så är MTF-kurvan för 50 objektivet vid bländare 1.8

Sen så är troligtvis skalan olika i x-led för diagrammen, DX objektiv ska ju inte teckna ut lika stor bildcirkel och därför så mäts inte MTF längre ut än DX (slutar lite efter 15mm istället för en bit efter 20mm)

Bländare 1,8!!! JUST DET! :-D Där ligger mitt fel! Detsamma gäller även för 80-200 antar jag. Kurvorna är presenterade för f2,8. Om man nedbländar till f5,6 blir det nog en helt annan femma.:) Synd att Nikon inte presenterar MTF för f8 också, så att man har enklare att jämföra.

Att man ska titta på fram till 15 mm vet jag. ;-)
 
Klämde på D200 idag. Mycket imponerad. Rejäl och robust. Mycket bra knappar/rattar mm och logiska menyer. Nikon kan det här med användbarhet. Det är nog den bäst utformade digitala systemkameran hittils.

Sökaren är STOR och bra. Klart större än t ex D70 och bara marginellt (nästan försumbart) mindre än Canon 5D.

Tur att man beställde i tid... Nikon har redan order på 1300 bara i Sverige.
 
Jag var på Sollentunamässan i lördags och kände lite på D200 - kan bara hålla med ang sökaren, stor skillnad mot D70.
 
Klämde också på den på mässan i lördags, verkar väldigt fin, men sen var jag över till Canon och kikade i 1DsMKII, "VILKEN SÖKARE"! Men prislappen var lika stor :( Så det får nog bli en D200 trots allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.