ANNONS
Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag klämde o kände jag med... grym kamera. kändes som min gamla analoga i handen typ.... fan va skönt det ska bli med lite seriös fps nu till vintern.

Det va ett ställe på mässan där det va folk och det va i Nikon montern, framför D200an :)
 
Och jag var en av dem. Också mycket imponerad av känslan i kameran. Känns som F100. Fint. Hej banklån.

Men än är det gott om film i frysen. Bäst att lägga pengar på att resa tills den är slut...
 
Slowfinger skrev:
Vad tycker ni om de officiella bildexemplena då? Jag tycker att det ser mycket bra ut även om inga av dom här är tagna på riktigt högt ISO:
Titta på detta exempel istället då... :)
(kopia av mitt inlägg på "d70sverige").

http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?...=off&select_arrange=headnum&desc=asc&no=13332

1) Helbild
2) 100 ISO
3) 1600 ISO...NR OFF
4) ...LOW
5) ...NORMAL
6) ...HIGH

Notera att färgmättnaden och detaljerna förblir i stort sett oförändrade även på 1600 ISO !
Och kvalitén jämfört med 100 ISO är ju fantastisk !
 
Fast under bra ljusförhållanden presterar min D100 anständigt på ISO 1600.
Det som är intressant är hur kameran beter sig i konstljus där det är stora skillnader mellan hög och lågdagrar, och framför allt med ett lågkontrastljus i t.ex en baskethall.
 
Calle S skrev:
Fast under bra ljusförhållanden presterar min D100 anständigt på ISO 1600.
Det som är intressant är hur kameran beter sig i konstljus där det är stora skillnader mellan hög och lågdagrar, och framför allt med ett lågkontrastljus i t.ex en baskethall.
Visst är det så, men å andra sidan finns det (vad jag sett) ännu inget som direkt motsäger dessa bilder/resultat, även om man tittar på bilder som tagits i sämre ljus. Det kromatiska bruset är i vilket fall som helst i stort sett obefintligt (på alla ISO), vilket ger bruset väldigt filmlik karaktär.

Notera att vi ännu inte sett vad man kan åstadkomma med NEF-filer, då allt(?) hittills handlat om in-camera jpg. Vi vet inte ens om det är leverans-firmware...

Det här ser bra ut. Mycket bra...
 
Kan ni inte sluta skriva i den här tråden? Jag får en mail varje gång som påminner mig om att jag inte har råd att köpa en D200.
 
jorgene skrev:
Visst är det så, men å andra sidan finns det (vad jag sett) ännu inget som direkt motsäger dessa bilder/resultat, även om man tittar på bilder som tagits i sämre ljus. Det kromatiska bruset är i vilket fall som helst i stort sett obefintligt (på alla ISO), vilket ger bruset väldigt filmlik karaktär.

Notera att vi ännu inte sett vad man kan åstadkomma med NEF-filer, då allt(?) hittills handlat om in-camera jpg. Vi vet inte ens om det är leverans-firmware...

Det här ser bra ut. Mycket bra...
Håller med, det ser bra ut än så länge. Men jag vill se höga ISO-bilder från "verkligheten"; basket, teater...
 
Slowfinger skrev:
Men kan det vara fejk? Det ser nästan för bra ut för att vara sant.
Kan och kan... :)
Men, jag tror faktiskt inte det.
Lite för många samstämmiga källor för det.

Här är en konverterad NEF, 3200 ISO, 100% crop:
(Läs gärna hela tråden! Utförlig analys!).
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=15972269

Originalet nederst i denna serie:
http://blog.koss.jp/article_365.html


Nivån på kvarvarande detaljer i 100% crop, 3200 ISO, är sanslös !
 
Hej!

läste i "kamera och bild" att 1600 personer har ställt sig i kö för att köpa D200, i Sverige. Och att det uppskattningsvis kommer ta tills Mars innan den kön är avbetad. Så, vad ska jag som inte beställt än göra. Hade planerat att köpa en i slutet av Januari. Dumt att inte boka kanske men har inte pengarna nu och vet inte exakt när jag kommer att ha dem.
 
Det är garanterat mycket luft i den kön. Många (som jag) ställer sig i kö på mer än ett ställe. Det är ju inget krav på att köpa när dom meddelar att man är på tur så ställ dig du i kö.

Jag gjorde likadant med D70-kön. Men det kan vara schysst att avboka kön hos de andra när man fått sin kamera.
 
Äsch... Ken tycker inte att jag är mycket till fotograf då jag inte ställer om ISO och vitbalans mellan varje foto... :eek:(

Kul med ett test "på riktigt!"
Man får väl ställa sig i kö då...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.