Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, han skriver att fick använda en, inte han fått sin egen. F.ö. kan man glömma vad han säger. Oseriösare person får man leta efter.
 
Vad de gode Ken skriver är oftast en massa tyckande.
Har han någonsin jämfört några kameror sida vid sida?
Att D200 är/blir en jättera kamera och till ett mycket attraktivt pris kan nog ingen motsäga.

5d har enligt min mening en stor fördel och det är brusbilden tillsammans med rawkonvertering och höga iso tal. 1dsmk2 har också dessa egenskaper
5d är en blandning mellan bra/bästa sensor och höga isotal och samtidigt låg brusbild men är ett smäckbygge med alldeles för högt satt pris.

Jag har klara fördelar av 5d förmåga att återge detaljer i höga isotal (i viss fotografering ) samtidigt känns kameran omodern , ologisk, jämfört med min d2x. Röda färger och nyanser går ej att få så bra/ rätt i jpg som d2x. Med extern uppräkning blir färgerna bra.

Eftersom det var länge sedan jag ägde en digital Canon kamera brevid min Nikon utrustning (Canon 300D var den senaste, tillgång till alla kameror för test har jag haft sedan länge)) kan jag konstatera att blixt fungerar nu klart bra på Canon 5d. Autofocusen klarar sig bra, men klarar inte lika dåligt ljus och kontrast som d2x. AWB är inte lika bra som d2x i blandljus och innomhustagningar.

Som vanligt är ingen kamera bäst på allt. Men nog är det så att Nikon tänker och bygger kamera annorlunda än vad Canon gör. Reglage och inställningar logiskt placerade. Allt känns mer rätt och genomtänkt.


("dessutom går ju all Canon optik åt fel håll")
Mikael
 
Senast ändrad:
Jag gillar Ken Rockwell's syn på uppgradering och hopp om bättre bilder med en duyrare kamera

"The quality of your photos will be the same from the D200 as any other DSLR. It's you, not the camera, who makes the pictures. I have a page here about that. If you're dissatisfied with your photos then your money is better spent on becoming a better photographer or traveling to exotic locales than on more cameras. I've seen 3 x 4 foot prints made from a D50 and they look great. If you can't get sharp results with what you have, then a new camera probably won't fix it. The technical image quality differences are so minute among cameras that only the very top virtuoso photographers are good enough to discern the differences in real photography of anything other than test charts. Of course people trying to sell you cameras will say otherwise, and if you have the money then by all means get the best."
 
Blir rädd...

för mej själv ibland. Knallade in på Expert Norrköping, i ett annat ärende. Strax innan jag skulle gå frågade jag om de skulle få in någon D200. När svaret blev ja frågade jag om pris. Det blir 17.900kr. På tok för dyrt sa jag. Då säger han: "du kan få den för xxx kr. Hakan trillade ner. Nog för man är välkänd men ändå!

Jag frågade när den kommer. Fick svaret att Expert Norrköping/Linköping får 2st och jag har just reserverat den ena. Kommer 23 december!!!

Gissa om julen, som nyss verkade så nära, helt plötsligt känns fruktansvärt avlägsen.

/AnWi
 
Re: Blir rädd...

AnWi skrev:
för mej själv ibland. Knallade in på Expert Norrköping, i ett annat ärende. Strax innan jag skulle gå frågade jag om de skulle få in någon D200. När svaret blev ja frågade jag om pris. Det blir 17.900kr. På tok för dyrt sa jag. Då säger han: "du kan få den för xxx kr. Hakan trillade ner. Nog för man är välkänd men ändå!

Jag frågade när den kommer. Fick svaret att Expert Norrköping/Linköping får 2st och jag har just reserverat den ena. Kommer 23 december!!!

Gissa om julen, som nyss verkade så nära, helt plötsligt känns fruktansvärt avlägsen.

/AnWi

Jag hoppas uppgifterna är fel. Det verkar som ingen av dom större leverantörerna har fått något leveransbesked från Nikon så det är ju märkligt att Expert har fått det. Men det vore just typiskt eftersom man åker bort över jul innan den 23:e..
 
joniz skrev:
Jag hoppas uppgifterna är fel. Det verkar som ingen av dom större leverantörerna har fått något leveransbesked från Nikon så det är ju märkligt att Expert har fått det. Men det vore just typiskt eftersom man åker bort över jul innan den 23:e..

Genom Expert fick jag en av de första D70 som gick att köpa i Sverige. De verkar ligga i startgroparna. Att dessutom boka bara några få kan inte vara så farligt.

Hoppas jag förstår dej rätt, först lät det som du hoppades jag inte skulle få någon men så kan du väl inte ha menat :)

/AnWi
 
Re: Re: Blir rädd...

joniz skrev:
Jag hoppas uppgifterna är fel. Det verkar som ingen av dom större leverantörerna har fått något leveransbesked från Nikon så det är ju märkligt att Expert har fått det. Men det vore just typiskt eftersom man åker bort över jul innan den 23:e..

den 15 smäller det, lansering av kameran
mikael
 
Re: Re: Re: Blir rädd...

macrobild skrev:
den 15 smäller det, lansering av kameran
mikael

Ja, det datumet nämns rätt ofta, men Nikon kallar det för "preliminärt leveransdatum" vilket ju antyder att det kan komma att ändras.

Har du någon ny info som bekräftar 15/12?
 
Re: Blir rädd...

AnWi skrev:
Jag frågade när den kommer. Fick svaret att Expert Norrköping/Linköping får 2st och jag har just reserverat den ena. Kommer 23 december!!!

O jag har Betalt min den 1 November men min kamrat bokade sin på eftermiddagen den 1 november oxå så det vore konstigt om du kommer den 5e dec o bara hoppar förbi kön....men men... min e betald och han har offert från den 1e...

Datumen på Experts leveranser funkar tydligen så att sålänge dom inte har ett exakt datum från Nikon så är det lite flytande, mitt första besked va ju den 1e dec sen har det blivit framflyttat, för ett par dagar sen så va det den 19e och nu tydligen den 23e....
 
lade en order mot kontantbetalning och uthämtning på YFO gbg idag..någon som vet ungefärlig kötid på yfo kungsgatan gbg? (skickat ett mail o frågat men är för ivrig att vänta tills imorgon =) )
 
AnWi skrev:
Genom Expert fick jag en av de första D70 som gick att köpa i Sverige. De verkar ligga i startgroparna. Att dessutom boka bara några få kan inte vara så farligt.

Hoppas jag förstår dej rätt, först lät det som du hoppades jag inte skulle få någon men så kan du väl inte ha menat :)

/AnWi

Självklart inte, jag hoppades att datumet den 23:e skulle vara fel, snarare hoppades jag du skulle få kameran så fort som möjligt.
 
Rodney skrev:
O jag har Betalt min den 1 November men min kamrat bokade sin på eftermiddagen den 1 november oxå så det vore konstigt om du kommer den 5e dec o bara hoppar förbi kön....men men... min e betald och han har offert från den 1e...

Datumen på Experts leveranser funkar tydligen så att sålänge dom inte har ett exakt datum från Nikon så är det lite flytande, mitt första besked va ju den 1e dec sen har det blivit framflyttat, för ett par dagar sen så va det den 19e och nu tydligen den 23e....

Jag har inte på något sätt försökt att förbigå någon kö. Enligt försäljaren var jag först på att reservera något av de exemplar han hade "tillgång till". Ingen annan hade visat mer intresse än att fråga.

Har inte heller bestämt mej till 100% än. Det är ju en del pengar.

/AnWi
 
Tja, jag va o kollade på Expert i Norrköping o dom skulle få 2 kameror vid första lev, en till mig o en till Palle... sen så får nog Linköping några kameror oxå....det är en av dom du har bokat va ?
 
Rodney skrev:
Tja, jag va o kollade på Expert i Norrköping o dom skulle få 2 kameror vid första lev, en till mig o en till Palle... sen så får nog Linköping några kameror oxå....det är en av dom du har bokat va ?

Det vet jag faktiskt inte. Men om ni får era utlovade kameror, vad är problemet? Om en icke bokad D200 finns i Linköping och Expert bokar den åt mej är jag väl först till kvarn, eller?

Jag förstår inte detta gnäll? Frågade om de fick in någon D200 och han sa ja och reserverade en till mej. Hur kan det bli mitt fel?

/AnWi
 
AnWi skrev:
Det vet jag faktiskt inte. Men om ni får era utlovade kameror, vad är problemet? Om en icke bokad D200 finns i Linköping och Expert bokar den åt mej är jag väl först till kvarn, eller?

Jag förstår inte detta gnäll? Frågade om de fick in någon D200 och han sa ja och reserverade en till mej. Hur kan det bli mitt fel?

/AnWi

Du har säkert missuppfattat samtidigt som det kanske var lite luddigt skrivet.

Jag har hört om flera butiker som låtit kunder gå före i kön mot att man har betalt kameran helt eller delvis vid beställningen.

Ett lite otrevligt system om man inte informerat kunderna som "bara" har beställt kameran om att deras plats försvinner om det kommer någon och förskotterar betalningen.

Det torde vara tämligen riskfritt för en handlare at ta hem D200 så varför man ska hålla på med förskott förstår jag inte.

Hade det varit en kamera som inte säljs så ofta och det är en liten butik hade jag haft emr förståelse för det men inte när det gäller en produkt som sannolikt inte ens hinner ställas upp på hyllan innan den är borta.
 
Dajo skrev:
Jag har hört om flera butiker som låtit kunder gå före i kön mot att man har betalt kameran helt eller delvis vid beställningen.

Ett lite otrevligt system om man inte informerat kunderna som "bara" har beställt kameran om att deras plats försvinner om det kommer någon och förskotterar betalningen.

Det torde vara tämligen riskfritt för en handlare at ta hem D200 så varför man ska hålla på med förskott förstår jag inte.

Om mindre handlare/butiker vill ha förskottsbetalning vid förhandsbeställning av en kamera kan jag förstå det. Att ligga på dyra kameror i lager är en stor kostnad för den lilla butiken.

När nya kameror kommer är det som köpare lätt att ställa sig i 4-5 köer på olika håll för att säkert få en kamera så fort som möjligt, med innebörden att 3-4 av dessa handlare inte har köparen kvar när kamerorna levereras.
 
Arleklint skrev:
Om mindre handlare/butiker vill ha förskottsbetalning vid förhandsbeställning av en kamera kan jag förstå det. Att ligga på dyra kameror i lager är en stor kostnad för den lilla butiken.

När nya kameror kommer är det som köpare lätt att ställa sig i 4-5 köer på olika håll för att säkert få en kamera så fort som möjligt, med innebörden att 3-4 av dessa handlare inte har köparen kvar när kamerorna levereras.

Jovisst men i fallet D200 under resten av året är det ju en extrem bristsituation och det kommer nog inte att finnas en enda butik som inte kan sälja dom kameror dom lyckas få.

Om jag hade knallat in hos min lokala Expertbutik och beställt en Nikon D2x idag hade jag haft större förståelse för handpenning.

MEN man ska inte glömma bort att butiken har rätt till ersättning för avbeställda varor (förutom vid retur av distansköpta prylar) så behovet av handpenning finns egentligen inte där heller.

Saxat från KKL:

37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
 
Jag har inte betalt ett öre. Alltså inte på eget bevåg trängt mej före dem som står i kön. Om säljaren har en prioriteringslista, kan jag inte svara på. Vi är inte personligt bekanta. Jag är bara en välkänd kund.

Sedan är det väl så överallt att man är mån om goda kunder. Konstigt vore det annars.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Jag förstår inte detta gnäll? Frågade om de fick in någon D200 och han sa ja och reserverade en till mej. Hur kan det bli mitt fel?

/AnWi

Det va inte meningen att hugga på dig. Jag är bara nervös för att inte få min kamera i tid...du vet.......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.