Slowfinger
Aktiv medlem
Jo, han bör helt klart läsas med viss sund skepsis.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ivartfall "Nikon is dead on with flash exposure, but has a preflash that can make some people blink on every shot!"...macrobild skrev:
För övrigt har han rätt i mycket
macrobild skrev:
Canon har stålar till FoU
(så lägg lite av dessa stålarna på att ta fram bättre optik-fy fan vad min 70-200 vinjetterar även på 5.6)
Mikael
clindh skrev:
Ivartfall "Nikon is dead on with flash exposure, but has a preflash that can make some people blink on every shot!"...
Jag blir galen på det där, speciellt barn verkar reagera snabbt på förblixten och hinner blunda till. Några tips (annat än att stänga av det?)
Tycker vinjetteringen var rätt charmig, men kantskärpan var som sagt åt kompaktkamerahållet:-Sjorgene skrev:
Vinjettering och kantskärpa är gräsliga -- och då pratar vi ändå om en tämligen dyr glugg...
Vad jag förstår, så har Nikon på sina vidvinkel-zoomar ända sedan 17-35/2,8 konstruerat dessa så att man erhåller en så rak strålgång som möjligt, ut från bakersta linsen. Frågan är om Canon anammat detta problem med sina vidvinkel-zoomar? Någon som vet?Makten skrev:
Frågan är om det alls går att avhjälpa med dyr optik? Har svårt att tro att det ser ut sådär med samma optik med en filmkamera. Det beror väl snarast på att sensorn är mycket känsligare mot snäva infallsvinklar.
För var dag som går, blir jag mer och mer övertygad om att Nikon valt den rätta vägen. Då inte i meningen att man *bara* skall köra på APS-formatet för all framtid, men däremot att det var klokt att vänta med 24x36-sensorer tills man fått grepp på de tekniska svårigheterna/bristerna lite bättre.macrobild skrev:
Det tråkiga är att du kan betala dubbelt så mycket men får ungefär samma resultat om du inte bländar ner rejält. 16-35 är inte heller rolig, 24-70 fungerar bättre , men inte optimalt. 70-200 likaså.
"Så rak som möjligt" är inte samma sak som "rak". Canon har säkerligen gjort på precis samma sätt. Ljuset speglas ju i viss mån mot filmen, vilket också borde ge vinjettering och annat elände hos filmen, om än inte i samma omfattning.jorgene skrev:
Vad jag förstår, så har Nikon på sina vidvinkel-zoomar ända sedan 17-35/2,8 konstruerat dessa så att man erhåller en så rak strålgång som möjligt, ut från bakersta linsen. Frågan är om Canon anammat detta problem med sina vidvinkel-zoomar? Någon som vet?
Jag som försökte vara lite finkänslig...Makten skrev:
"Så rak som möjligt" är inte samma sak som "rak". Canon har säkerligen gjort på precis samma sätt.