Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev att 5d jpg bilder ger en märklig rödaktig återgivning jmf med exv d2x.
Här kommer ett exempel. Fotograferat av en tavla med blixt, färgtemp= blixt.
Trotts detta ses ett rosa överskott. Likadant i bilder med automatisk AWB utomhus.
Lät qp-card programmet korrigera bilden.
Bilden =jpg från kameran . Under tavlan är väggen svagt gulvit. 5d ger en märklig rosa färgton, även tavlans färger påverkas och en bra färgriktighet kan inte återskapas.
Bästa möjliga färgåtergivning får jag när qp-card har analyserat färgkortet. Tavlan återges då med mycket bra färgåtergivning, dvs så nära som möjligt orginalets/tavlans färger.
Mikael

PS tilläggas kan- jag har varit inne och rotat i 5d inställningar men ännu inte fått färgåtergivningen i jpg dit jag vill ha den.
 

Bilagor

  • tavla.jpg
    tavla.jpg
    26.3 KB · Visningar: 903
Senast ändrad:
Även rawfilen kan korrigeras med hjälp av qp-kortet.
Här går det utmärkt att använda sig av grått fält redan i rawkonverteraren samt senare använda grått, vitt och svart för att i färgbalansera/ korrigera huvudmotivets färger i Photoshop. man påverkar därmed inte bara mellantonerna utan även ytterändarna mot vitt och svart
Klart bra för att återge ett motivs färger och nyanser så riktigt som möjligt.
Rawfil korrigerat manuellt med hjälp av qp-card.Man får dock inte samma exakta färgresultat som när qp-programmet har analyserat alla färgrutorna som ingår i kortet
Mikael
 

Bilagor

  • tavla2.jpg
    tavla2.jpg
    33 KB · Visningar: 835
macrobild skrev:
För övrigt har han rätt i mycket
Ivartfall "Nikon is dead on with flash exposure, but has a preflash that can make some people blink on every shot!"...

Jag blir galen på det där, speciellt barn verkar reagera snabbt på förblixten och hinner blunda till. Några tips (annat än att stänga av det?)
 
macrobild skrev:
Canon har stålar till FoU

(så lägg lite av dessa stålarna på att ta fram bättre optik-fy fan vad min 70-200 vinjetterar även på 5.6)

Mikael

Här är ett exempel på vad du menar med optikproblem på fullsensor. 17-40 L på en EOS 5D på Steves digicams som testat 5D. Problemen med fullsensor blir rätt uppenbara i en sådan bild...

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/eos5d/samples/IMG_0653.JPG

Man behöver verkligen kunna plåta på hög ISO när man måste blända ner rejält för att få skarpa kanter...
 
Det tråkiga är att du kan betala dubbelt så mycket men får ungefär samma resultat om du inte bländar ner rejält. 16-35 är inte heller rolig, 24-70 fungerar bättre , men inte optimalt. 70-200 likaså.

Mikael
 
clindh skrev:
Ivartfall "Nikon is dead on with flash exposure, but has a preflash that can make some people blink on every shot!"...

Jag blir galen på det där, speciellt barn verkar reagera snabbt på förblixten och hinner blunda till. Några tips (annat än att stänga av det?)

Ändra AFL/AEL knappen till FL. Då kör den förblixten när du trycker på FL och sen bara huvudblixten när du tar själva bilden.
 
jorgene skrev:
Vinjettering och kantskärpa är gräsliga -- och då pratar vi ändå om en tämligen dyr glugg...
Tycker vinjetteringen var rätt charmig, men kantskärpan var som sagt åt kompaktkamerahållet:-S

Frågan är om det alls går att avhjälpa med dyr optik? Har svårt att tro att det ser ut sådär med samma optik med en filmkamera. Det beror väl snarast på att sensorn är mycket känsligare mot snäva infallsvinklar.
 
Makten skrev:
Frågan är om det alls går att avhjälpa med dyr optik? Har svårt att tro att det ser ut sådär med samma optik med en filmkamera. Det beror väl snarast på att sensorn är mycket känsligare mot snäva infallsvinklar.
Vad jag förstår, så har Nikon på sina vidvinkel-zoomar ända sedan 17-35/2,8 konstruerat dessa så att man erhåller en så rak strålgång som möjligt, ut från bakersta linsen. Frågan är om Canon anammat detta problem med sina vidvinkel-zoomar? Någon som vet?
 
macrobild skrev:
Det tråkiga är att du kan betala dubbelt så mycket men får ungefär samma resultat om du inte bländar ner rejält. 16-35 är inte heller rolig, 24-70 fungerar bättre , men inte optimalt. 70-200 likaså.
För var dag som går, blir jag mer och mer övertygad om att Nikon valt den rätta vägen. Då inte i meningen att man *bara* skall köra på APS-formatet för all framtid, men däremot att det var klokt att vänta med 24x36-sensorer tills man fått grepp på de tekniska svårigheterna/bristerna lite bättre.
 
jorgene skrev:
Vad jag förstår, så har Nikon på sina vidvinkel-zoomar ända sedan 17-35/2,8 konstruerat dessa så att man erhåller en så rak strålgång som möjligt, ut från bakersta linsen. Frågan är om Canon anammat detta problem med sina vidvinkel-zoomar? Någon som vet?
"Så rak som möjligt" är inte samma sak som "rak". Canon har säkerligen gjort på precis samma sätt. Ljuset speglas ju i viss mån mot filmen, vilket också borde ge vinjettering och annat elände hos filmen, om än inte i samma omfattning.
 
Makten skrev:
"Så rak som möjligt" är inte samma sak som "rak". Canon har säkerligen gjort på precis samma sätt.
Jag som försökte vara lite finkänslig... :)

Mitt intryck är att Nikon lyckats betydligt bättre med den raka strålgången än Canon (men jag är som sagt inte säker. Hade varit intressant om någon kunde berätta lite om detta).
 
Vidvinklar till digitalkameror

Jag diskuterade problemet med objektiv till digitalkameror med Per Nordlund på Hasselblad för ett tag sedan. Per menar att det största problemet har man med normalbrännvidder, inte vidvinklar.
På vidvinkelsidan skiljer vi på retrofokusobjektiv och symmetriska objektiv. Objektiv till SLR-kameror måste konstrueras med hänsyn tagen till spegeln (utom något Minoltaobjektiv på 1960-talet då man låste spegeln i uppfällt läge med vidvinkelgluggen). Man använder så retrofokusobjektiv. Till mätsökarkameror som Leica M och dylika kan man konstruera symmetriska objektiv där den bakre linsen ligger mycket närmare filmen.
Infallsvinkeln med ett retrofokusobjektiv blir inte brantare än med en normal. Tvärt om kan en del av strålarna vid stora bländaröppningar falla flackare i hörnorna med normalen.
Däremot skulle ett symmetriskt objektiv sannolikt ställa till det ordentligt med en sensor i stället för film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.