Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Aton_ skrev:
Jag trodde upplösningen skulle vara bättre! Julkonsertskylten, bredvid "Jonas Åkerlund" är ju i stort sett oläslig. Den skylten är ändå rätt stor. Har jag orealistiska förväntningar?
Notera att skärpningen är ställd till "Ingen" på båda kamerorna. D70s verkar förvisso lite "krispigare", men å andra sidan har du också moiré i bokstäverna på skylten du nämner. Jag tolkar detta som att D200 har ett något starkare AA-filter än D70s (som ju, tillsammans med föregångaren D70, alltid balanserat på på "moiré-gränsen"). Lägg till detta, att 18-70DX använts, nedbländad bara ett steg. Kanske inte det skarpaste i Nikon-arsenalen?

Dessutom är 200ISO-bilden tagen på 1/6s... Hoppas stativet var stadigt (och att de fällde upp spegeln). 1600ISO-bilden är tagen på 1/50s, vilket väl är lite bättre. Tycker nog 1600-bilden är marginellt skarpare, om man pixel-peepar lite...
 
Jag blev i dagarna lovad ekonomisk hjälp till ett inköp av en D200, men döm om att min lycka vändes till förtvivlan då jag såg dessa senaste bilder i bloggen från Kamera&Bild.
Om man sedan kikar på den ungerska/polska/slovakiska siten med testbilder på sportbilar och julfirande, då blir man ju riktigt riktigt mörkrädd ! Bruset är ju skrämmande förfärligt !!
 
Wreckdiver skrev:
Jag blev i dagarna lovad ekonomisk hjälp till ett inköp av en D200, men döm om att min lycka vändes till förtvivlan då jag såg dessa senaste bilder i bloggen från Kamera&Bild.
Om man sedan kikar på den ungerska/polska/slovakiska siten med testbilder på sportbilar och julfirande, då blir man ju riktigt riktigt mörkrädd ! Bruset är ju skrämmande förfärligt !!

Tänk på att bilderna från Kamera & Bild är helt obehandlade samt direkt ur kameran.

Det ser ju inte värre ut än D70 i alla fall och betydligt bättre än D2x.

Det skulle vara riktigt intressant att få se en .nef som är välexponerad på lite olika ISO.

Jag misstänker att det dyker upp under helgen alternativt i början av veckan.

Så beställ du en, du hinner ju om inte annat avbeställa innan April då nikon tror att dom kan leverera till nya kunder.
 
Jag skulle vilja se bilder på ISO 1600 och 3200 från t.ex en teaterscen med dåligt konstljus, eller varför inte från en bandy- eller basketmatch. Det är då sensorns brusegenskaper verkligen visas.
 
Instämmer helt med Daniel.

Otroligt vilka förväntningar folk har på den här kameran - som "döm om att min lycka vändes till förtvivlan då jag såg dessa senaste bilder i bloggen från Kamera&Bild".

Betänk att bilden är tagen en halvskum decemberdag, oskärpt, plåtad med ett småtrist 18-70. Tror sjutton att bilderna inte direkt hoppar ut ur skärmen...
 
Slowfinger skrev:
Betänk att bilden är tagen en halvskum decemberdag, oskärpt, plåtad med ett småtrist 18-70. Tror sjutton att bilderna inte direkt hoppar ut ur skärmen...
Tycker också det ser ok ut. Det enda som bekymrar mig är ränderna.
 
FelixSwensson skrev:
Gud vad alla gnäller. Jag tycker det ser bra ut. Men vilka ränder? Jag har letat men ser ingenting.

Kika på bilden med ISO 200 med D200 i 100%.
titta bakpå vägmärket ungefär mitt i bilden.

då ser du att pixlarna bildar ett vertikalt mönster.
När du väl vet vad du letar efter kommer du att se det över hela bilden.

Detta är dock enda bilden jag sett detta på.
Det kan ju bero p att det är mig veterligen den enda produktionskameran jag sett bilder från.

Den här typen av fel brukar gå att fixa med firmware om det inte är något fel på själva sensorn.
jag tror inte att det är representativt för alla D200.
 
clindh skrev:
Hur är det med brusreducering på dessa bilder, på/av?

Håller med om att 1600 ser bra ut - fullt användbart rakt ur kameran och inget man inte rår på med lite NR. Men dessa ränder ser onekligen mycket otrevliga ut...

Om du går till sidan jag hänvisar till så finner du bildfilerna med både brusredusering på och av så kan du jämföra själv.
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_874.shtml

Mikael.
 
K&B:s kommentarer

Det blir allt mer uppenbart för oss att den bandning som syns i våra första testbilder knappast är representativ för modellen.

Vi har slagit fast att den inte beror på intern jpeg-komprimering, utan finns i själva råfilen. Vad den beror på törs vi inte spekulera i på det här stadiet.

Tills vidare tar vi ner de högupplösta bilderna från bloggen. Vi ser ingen mening i att sprida bilder som vi inte själva tror är representativa för kameran.

Vad gäller bildkvaliteten i övrigt så vill jag bara göra K&B:s inställning klar: Efter ungefär 200 provbilder i olika ljusförhållanden ser vi en kamera som presterar bättre än vi förväntat oss, i synnerhet vid höga ISO. Att bilderna är något mjukare än de från D70s är både logiskt och välkommet. D70 har en starkare tendens att ge moiré än många andra systemkameramodeller.

Vi har fått en fråga via email: Varför lägger vi upp bilderna utan skärpning? För oss är det självklart att göra så, eftersom det berättar mycket mer om kameran än om bilder där skärpa är pålagd i efterhand.

Vi på K&B fortsätter vår intensiva testning av D200, och vi kommer att fortsätta lägga upp bilder, om än inte i full storlek.

Vi återkommmer i bloggen med fler intryck inom kort.

/Göran
 
macrobild skrev:
Om du går till sidan jag hänvisar till så finner du bildfilerna med både brusredusering på och av så kan du jämföra själv.
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_874.shtml

Mikael.

Tycker att det ser riktigt riktigt bra ut. Bruset är inte alls blotchigt utan väldigt filmlikt även med NR off på ISO 3200.

Med NR på ser det inte heller utsmetat ut som med t.ex. D2X. Nikon verkar onekligen ha lyckats med den omöjliga ekvationen hög hastighet, kontrollerat brus, dynamiskt omfång.

Imponerande.
 
Slowfinger skrev:
Tycker att det ser riktigt riktigt bra ut. Bruset är inte alls blotchigt utan väldigt filmlikt även med NR off på ISO 3200.

Med NR på ser det inte heller utsmetat ut som med t.ex. D2X. Nikon verkar onekligen ha lyckats med den omöjliga ekvationen hög hastighet, kontrollerat brus, dynamiskt omfång.

Imponerande.

japp, om det e D50 vi pratar om så..
;)

i Chasseurs d'Images - Decembre 05
ska en ordentlig test av D200 ha gjorts, finns lite andrahandsuppgifter om den här, det ser lovande ut..

http://forums.photographyreview.com/showthread.php?t=15954

och ett annat test:

Le Photographe (magazine for professionals) published a test on a production D200 yesterday. They do a comparison of resolution in terms of "24x36" equivalent:

Nikon D70 : 39 lines/mm
Nikon D200 : 51 lines/mm
Canon 5D : 54 lines/mm (previous test)
Nikon D2X : 55 lines/mm
Canon 1Ds Mk II : 62 lines/mm (previous test)
 
macrobild skrev:
Om ni tar ner denna bild 1600iso så ser ni att kameran uppträder mycket snyggt på 1600iso.
http://www.e-fotografija.com/testi/d200/los/DSC_0005.JPG

Ingen annan Nikonkamera uppvisat en så låg brusbild samt samtidigt bibehåller detaljer så bra.
Den som är bra på Slovenska kan läsa hela testen
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_874.shtml
Mikael

kort summering av artikeln på engelska:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=16211916
 
De slovenska bilderna är också randiga tyvärr.
:(
Alltså är det inget unikt för K&B:s exemplar.

Undrar hur mycket som syns på en riktig utskrift.

/Johan
 
Clouseau skrev:
Hej det är jag som är FS forumfåne! Kan någon snälla förklara vad extern uppräkning är så att även jag kan fortsätta följa den här tråden? ;o)
Snälla?
Man sager "upprakning" istallet for RAW-konvertering om man vill verka markvardig.
 
johanu skrev:
De slovenska bilderna är också randiga tyvärr.
:(
Alltså är det inget unikt för K&B:s exemplar.

Undrar hur mycket som syns på en riktig utskrift.

/Johan

Det är ju väldigt tydligt i dom bilderna på Ferrarin men i dom andra bilderna kan inte jag se det iaf. Det ser iofs ut som Ferraribilderna är tagna genom en glasruta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.