Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som tilldelningen fortfarande är oklar, ingen av dom fotohandlare jag talat med verkar ha fått nåt besked från Nikon.
 
joniz skrev:
Det verkar som tilldelningen fortfarande är oklar, ingen av dom fotohandlare jag talat med verkar ha fått nåt besked från Nikon.

Expert på fridhemsplan skulle få 3 stycken i första omgången sa dom, dom hade runt 20 som stod på kö.

Kameradoktorn var skeptiska till 15 december...Februari typ, snarare..
dom hade inte en aning om hur många dom skulle få, inte YFO heller.

Nikon verkar ju haft leveransproblem en längre tid på både kameror och objektiv, så frågan e väl när dom får ordning på sin logistik..
 
Yikes, det ser ju bättre ut än vad jag trott :).
Bruset ser finare ut på D200. Den ser ut att hantera ett större dynamiskt omfång, zooma in på grenarna, mycket fint :). Den högre upplösningen visar sig direkt i grenarna. Och slutligen, något jag var lite rädd att fler pixlar skulle leda till mer kromatisk aberation, men så är icke fallet, ser inte ut att vara sämre än D70.

Jag vill ha :D

/j
 
Göran ! Varför lägga upp bilder som är behäftade med bandningar? Ser extern uppräkning likadan ut?Nikon capture?
Jag har själv filer från 200 som inte är behäftade med dessa fel
Hälsningar Mikael
 
Men visst är D200:ans iso 200 bild randig?
Inte speciellt snyggt. D70:n ger inga ränder alls.

Kan det bero på jpg-koprimeringen i kameran eller är det censorn som spökar?

Vill också ha en, men det blir ju inte förrän i vår om inte Nikon får superfart på produktionen.

/Johan
 
Bilderna som ligger uppe har olika tonkurvor.Ses tydligt i bildernas kontrast Mäter jag dessa 2 bilder kan jag se att 200d har något bättre omfång än d70 vad det gäller just dessa två jpg bilder och 1600iso.
Nu visar dessa bilder på intet sätt dynamiskt omfång. Två rawfiler behövs, med samma parametrar vad det gäller exponering.Därefter extern uppräkning med samma parametrar vad det gäller den externa uppräkningen, man går därmed förbi den interna kamerauppräkningen, inlagda tonkurvor och ev dold skärpning etc som påverkar bildens utseende.
mikael
 
Senast ändrad:
Huh, nu ser jag också bandningsfenomenet, inte alls snyggt :(. Man får ju hoppas att det är något med rawkonverteraren. Nåja, tiden får utvisa. Har inte förbeställt något ex så man kan sitta lugnt och vänta.
 
macrobild skrev:
Bilderna som ligger uppe har olika tonkurvor.Ses tydligt i bildernas kontrast Mäter jag dessa 2 bilder kan jag se att 200d har något bättre omfång än d70 vad det gäller just dessa två jpg bilder och 1600iso.
Nu visar dessa bilder på intet sätt dynamiskt omfång. Två rawfiler behövs, med samma parametrar vad det gäller exponering.Därefter extern uppräkning med samma parametrar vad det gäller den externa uppräkningen, man går därmed förbi den interna kamerauppräkningen, inlagda tonkurvor och ev dold skärpning etc som påverkar bildens utseende.
mikael

Vi väntar spänt på dina resultat Mikael ;-)
 
johanu skrev:
Men visst är D200:ans iso 200 bild randig?
Inte speciellt snyggt. D70:n ger inga ränder alls.

Visst finns där en svag tendens till randning i vissa JPEG-bilder som är internt processade i kameran. I en del motiv är det tydligare än andra.

Jag uppfattar det inte som ett stort problem, och installerar just nu programvara för extern konvertering.

Vi fortsätter vårt testande.

/Göran
 
macrobild skrev:
Göran ! Varför lägga upp bilder som är behäftade med bandningar? Ser extern uppräkning likadan ut?Nikon capture?

Vi har inte kommit till extern uppräkning än, installerar programvara för detta just nu faktiskt.

Bilderna måste naturligtvis upp, det lovade vi redan igår. Det är det som är idén med en testblogg, att läsare kan följa processen i valda delar och inte bara det viktade slutresultatet.

/Göran
 
gors skrev:
Visst finns där en svag tendens till randning i vissa JPEG-bilder som är internt processade i kameran. I en del motiv är det tydligare än andra.
Hmm....det är ganska tydligt på den bild ni lagt ut, speciellt i det gula på Forex-reklamen och på LO-kåkens fasad. Det ser inte bra ut, men det finns kanske en förklaring...? Jag har inte sett det i andra D200-filer.
 
Hej det är jag som är FS forumfåne! Kan någon snälla förklara vad extern uppräkning är så att även jag kan fortsätta följa den här tråden? ;o)
Snälla?

-h
 
Skall bli spännande att se. Måste erkänna att jag blev aningen besviken då jag såg testbilderna i afton.
 
Jag trodde upplösningen skulle vara bättre! Julkonsertskylten, bredvid "Jonas Åkerlund" är ju i stort sett oläslig. Den skylten är ändå rätt stor. Har jag orealistiska förväntningar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.