Annons

D200 ofelbar på riktigt (eller:'K&B+Nikon=Sant?')

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inget rätt eller fel Larsa!, men som med biltest, vissa funktioner skall tas upp, om sedan startnyckeln sitter mellan sätena eller uppe vid ratten är en vanesak.

Sökare mfl kriterier skall självklart beysas.
Viktigaste inslagen dvs bildåtergivande, brus, färgriktighet, jpgmotor, rawfilsbuffert, snabbhet, tålighet, byggkvalitet, driftlängd , ballans,vikt etc , etc


mikael
 
macrobild skrev:


120 kameror släpps i Sverige i första omgången, vi får snart se om det är fel på testexemplaret eller om det är ett generellt fel.
Liksom Canon med sin omtalade 24-105 lins så kommer problemet att lösas.


Mikael

Vart har du fått uppgiften 120 ifrån?

Det ger mig nämligen ett visst hopp ;-)
 
macrobild skrev:
Användarvänlighet är subjektivt-tyckande.
Att kunna återupprepa en test är fakta.

Nej tack till enskild persons tyckande eller en tidnings. Speciellt när vi vet att flertal av personerna bär omkring på ett visst märke.
Det ger ingen validitet- det är upp till handhavaren att bedömma.

Jag kan inte hålla med.

Vädligt många efterlyser våra intryck och hör av sig om det saknas uppgifter om hur kameran känns.
Jag försöker ofta tänka mig olika typer av läsaren. Därför skriver jag också att Eos 350D passar den som tycker att en kamera ska vara så liten om möjligt men inte den som efterfrågar ett rejälare och stadigare grepp.

Vi kan mäta hur optiken och bildkvaliteten hos en Samsung 815 är. Men det är vår uppgift att tala om för läsaren att de flesta kommer begränsad nytta av 15 gångers zoom eftersom kameran saknar bildstabilisering. De få som bara fotograferar med stativ kan säkert räkna ut att de klarar sig itan bildstabilisering.

Det är inbildning att tro att testerna innehåller en massa subjektivt tyckande. Den delen är väldigt liten och oftast skrivet så att läsaren ska kunna förstå vem som tycker och på vilka grunder.

Vi kommer att utöka mängden mätbar fakta i våra tester. Men vi ska inte sluta skriva om hur kamerorna är att hantera, bakgrund kring märket eller modellen, vem kameran kan vara lämplig för, osv.
 
macrobild skrev:
Viktigaste inslagen dvs bildåtergivande, brus, färgriktighet, jpgmotor, rawfilsbuffert, snabbhet, tålighet, byggkvalitet, driftlängd , ballans,vikt etc , etc

Viktigast för vem? Många av våra läsare vill ha svar på andra frågor.

Och hur brukar du testa tålighet, drifftlängd och byggkvalitet? Det blir lätt antaganden.

Om vi skrev testerna som du tycks föredra skulle texten bli snustorr och få skulle kunna ta till sig den.

Webben är rätt plats för smalare tester. Micke, varför inte göra en hemsida med dina tester. Skriv på engelska så kommer du att få mycket trafik och kan sälja dyra annonser. Tyvärr funkar inte det receptet för en svenskspråkig tidning som Kamera & Bild.
 
Hör du Magnus-känner du dig trampad på tårna ???

Jag tror du har misstolkat mitt inlägg.
Tycker ni sköter era tester bra.

Hur man kan testa driftsäkerhet.

Börja med att uppsöka en plats exv som här i Lund Botaniska trädgården och de tropiska växterna, rum med 30 graders värme med hög luftfuktighet. Låt kameran/kamerorna vara där några timmar- händer mycket.

Släng kameran/kamerorna i frysen över natten- se efter hur den klarar kyla . Då får du också reda på hur bra batterikapacitet kameran har och hur den fungerar jämfört med andra

2 tips som kan göras om med varje kamera som skall testas

Mikael
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:

Jag försöker ofta tänka mig olika typer av läsaren. Därför skriver jag också att Eos 350D passar den som tycker att en kamera ska vara så liten om möjligt men inte den som efterfrågar ett rejälare och stadigare grepp.

Precis vad jag menade. Om man tar med personliga aspekter eller påverkas av att man själv är van ergonomin från ett annat märke/modell så bör man nog syssla med annat än kameratester...

//Larsa
 
joniz skrev:
Också nyfiken på var den uppgiften kommer ifrån och isåfall om du även vet om det är den 15:e som gäller?

Den siffran hörde jag för flera veckor sedan av en fotografkollega i Göteborg .
Ring Nikon och hör efter- nu måste Lasse och company veta exakt antal om de skall hålla 15 dec som lanseringsdatum
Mikael
 
macrobild skrev:
Den siffran hörde jag för flera veckor sedan av en fotografkollega i Göteborg .
Ring Nikon och hör efter- nu måste Lasse och company veta exakt antal om de skall hålla 15 dec som lanseringsdatum
Mikael

OK. Antingen vet Nikon inget eller så säger dom inget eftersom ingen av dom handlare jag hört med har fått nåt besked ännu.
 
joniz skrev:
OK. Antingen vet Nikon inget eller så säger dom inget eftersom ingen av dom handlare jag hört med har fått nåt besked ännu.

Nikon har faktiskt uttalat sig: 60 exemplar går ut till handlare i första vändan. Det vet alla som läser K&B:s nyhetssidor. ;-)

Däremot vet jag inte hur många exemplar som kommit till landet totalt.
 
gors skrev:
Nikon har faktiskt uttalat sig: 60 exemplar går ut till handlare i första vändan. Det vet alla som läser K&B:s nyhetssidor. ;-)

Däremot vet jag inte hur många exemplar som kommit till landet totalt.

Det är märkligt dock att inga av dom stora har nån information, så sent som i fredags hade Scandinavian inget leveransbesked.
 
Kamera och Bild på dpreview.

On the site of the swedish magazine Kamera&Bild they test high ISOs of the D200 under though real life conditions - a game of girls handball in a dimly lit indoor arena. Overall they are very pleased with the noise and AF-performance. Sample photos shot at ISO 2500 and 3200. Jpegs with NR set to normal.

http://kamerabild.mkf.se/... .../20051211173638_ADF644.dbp.asp?iPageId=2

Mikael
 
macrobild skrev:
Hör du Magnus-känner du dig trampad på tårna ???

Jag tror du har misstolkat mitt inlägg.
Tycker ni sköter era tester bra.

Hur man kan testa driftsäkerhet.

Börja med att uppsöka en plats exv som här i Lund Botaniska trädgården och de tropiska växterna, rum med 30 graders värme med hög luftfuktighet. Låt kameran/kamerorna vara där några timmar- händer mycket.

Släng kameran/kamerorna i frysen över natten- se efter hur den klarar kyla . Då får du också reda på hur bra batterikapacitet kameran har och hur den fungerar jämfört med andra

2 tips som kan göras om med varje kamera som skall testas

Mikael

Ärligt talat - motsvarar det verkligen någon fotografs användning av en kamera? Använder man en kamera i extrem miljö bör man ju undvika kondens när den kommer tillbaks till "normal" miljö, genom att t.ex. stoppa den i väskan och stoppa väskan i en sopsäck. Detta gäller ALLA kameror, oavsett märke.

Man kan naturligtvis testa vad som händer om man doppar en kamera i vatten, men att utsätta en digitalkamera för påfrestningar som kan ha ihjäl nästan vilken som helst gammal analog kamera säger knappast något.

Det är säkert skillnader mellan olika digitalkameror i minusgrader, och ingen av dem tycker egentligen om det. Botaniska trädgårdar och frysboxar kan säkert fungera som testmiljöer, men jag tror ingen kamera mår bra av det (även om vissa fungerar längre än andra).
 
Jag har fotograferat på de mest underligga platser runt jorden där en frysbox eller tropiskt rum på Botan är rena barnleken i jämförelse.
Så har säkerligen ett antal andra gjort här på Fotosidan. Allt från äventyrare till naturfotografer och frusna sportfotografer .
Mikael.
 
macrobild skrev:
Jag har fotograferat på de mest underligga platser runt jorden där en frysbox eller tropiskt rum på Botan är rena barnleken i jämförelse.
Så har säkerligen ett antal andra gjort här på Fotosidan. Allt från äventyrare till naturfotografer och frusna sportfotografer .
Mikael.

Min poäng var att inga moderna kameror mår speciellt bra vid dylika förhållanden. När jag fotograferade bandy för en himskans massa år tror jag bara det var någon gammal Leica M3 som överlevde att komma in i omklädningsrummet från -20C till utomhustemperatur. Men visst, en del kameror håller bättre än andra. Jag förstår bara inte riktigt diskussionen :)
 
Dpreview är ganska roliga - när det kom kommentarer från Europa angående batterigreppet till 5D var de lika skeptiska - greppet fanns ju inte ens att köpa ....
 
AFE skrev:
Min poäng var att inga moderna kameror mår speciellt bra vid dylika förhållanden. När jag fotograferade bandy för en himskans massa år tror jag bara det var någon gammal Leica M3 som överlevde att komma in i omklädningsrummet från -20C till utomhustemperatur. Men visst, en del kameror håller bättre än andra. Jag förstår bara inte riktigt diskussionen :)

Magnus Frödeberg frågade: Och hur brukar du testa tålighet, drifftlängd och byggkvalitet? Det blir lätt antaganden.

Då svarade jag att ett bra sätt är att titta på hur kamerorna bla uppför sig är i kyla eller i värme. Inga konstiga element för en kamera men väl så utslagsgivande.
Om man testsar kameror kan det vara av värde att veta om kamera pallar exv vinterklimat. Speciellt om man är yrkesfotograf.
Exempel: För många år sedan följde jag en stridsvagnsövning i Skåne, det var svinkallt i Skåne , dvs -13 grader och kameran la av efter 15 minuter. Modellen var Canon A1, hypermodern ganska välbyggd kamera på den tiden. Men pallade kyla gjorde den inte. Efterföljaren till den kameran hamnade i frysen, så jag kunde vara säker att den fungerade när jag ville att den skulle göra det.

Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.