keckax
Aktiv medlem
Efter 1 månad har min D200 varit hos Nikon i Upplands Väsby 2ggr för focusbekymmer. Men inte är den problemfri för det. Uppmärksammade att min gamla AF 20/2,8 bakfokuserade å det grövsta. Men hade på känn att det kunde i mer eller mindre utsträckning handla om fler optik. (trodde först att det var gluggen/gluggarnas fel) Vid en närmare granskning visar det sej att det handlar om fler. Alltså bör det vara kameran. jodå, det får jag bekräftat när jag hämtar kameran efter första service. -"Visst behövde kameran justeras, men nu är den finfin", sa teknikern. Jag hann bara hem för att konstatera att justeringen bara hade flyttat focuspunkten för resp optik. (Inte fixat! Bara flyttat problemet) Min utrustning består av: AFs 18-70 kit. AF20/2,8. AF35/2,0D. AF50/1,4. Micro-AF60/2,8. AF85/1,8D. AF180/2,8 och Tamron SP AF90/2,5. Alla Nikkor-gluggarna missar focus stup i ett. Men inte konsekvent! Bak o fram, hur som helst. Även 18-70 som är en afs-glugg missar. Ironin är att gamla Tamronoptiken är konsekvent säkrast!!! Efter andra servicen förklarade teknikern att "- jodå, har man "gamla" gluggarna så få man stå ut med det här..! -skaffa nyare optik avsedda för digitalkamera. Skruvoptiken är inte tillräckligt exakta!" Jamen, även AFs optiken felar ju..? Då hade teknikern nån förklaring att en sensorkamera är känslig som tusan och felet uppstår ändå, då och då. Och att man aldrig kan komma ifrån detta.
Jo jo. Har som sagt bekymmer med 18-70-gluggen. Och pratade idag med en kille som hade stora bekymmer med sin 17-55! Även det en AFs, som bekant!
Trots detta så läser jag inte så mycket om detta bekymmer. Är vi bara några få som upplever det här? Och är det så att jag ska leva med en kamera som focuserar fel. Än fram, än bak. Blända ner, sa servicekillen!!! Ha ha. Han hade ju lika gärna rekommenderat att jag skaffar mej en liten kompaktkamera i stället.
Snälla, får jag höra förslag! Och framför allt... Är vi fler?
/Kenneth
Jo jo. Har som sagt bekymmer med 18-70-gluggen. Och pratade idag med en kille som hade stora bekymmer med sin 17-55! Även det en AFs, som bekant!
Trots detta så läser jag inte så mycket om detta bekymmer. Är vi bara några få som upplever det här? Och är det så att jag ska leva med en kamera som focuserar fel. Än fram, än bak. Blända ner, sa servicekillen!!! Ha ha. Han hade ju lika gärna rekommenderat att jag skaffar mej en liten kompaktkamera i stället.
Snälla, får jag höra förslag! Och framför allt... Är vi fler?
/Kenneth