Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 focusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Har också problem med D200 och felfokus. Den har varken fram eller bakfokusproblem, men är ändå väldigt osäker. Ofta ger kameran klarsignal och exponerar trots att det även i sökaren ser oskarpt ut. Problemet existerar inte när jag byter till D70 och samma glugg vid samma fototillfälle, och samma motiv. Detta är väldigt frustrerande. Det är dessutom mitt andra D200 hus, och lika eländiga uppförande.
Det verkar som att D200 har svårare med smalare motiv än alla andra Nikon Dig. hus jag haft.

/Leif
 
Du kan ställa om i menyerna att D200 ska prioritera fokus framför exponering. Det går inte på D70.

Jag gissar att mycket frustration över D200 fokus är brist på kunskap. Precis som Thom Hogan har berättat så är det inte lätt att förstå hur systemet jobbar och instruktionsboken tar bara upp hur man ställer in funktionerna, inte hur man ska använda dom i praktiken. Han berättar ingående hur man ska använda systemet i praktiken i den här boken:

http://www.bythom.com/d200guide.htm
 
Jag har kameran inställd på prio fokus både på Singel och C i menyn, det hjälper inte.

/Leif
 
Okej. Men det är knepigt:

The Autofocus Area Mode Selector is going to confuse even more folk on the D200 than it did on the D2 series. That's because some of the selections also add Closest Subject Priority when selected, some don't, and we now have wide area autofocus versus individual area autofocus. Some settings show the active sensor in the display, some don't. The wide area autofocus isn't well described by Nikon, which complicates matters more. And these all interact with Custom Settings, which control the release-priority versus focus-priority choice, and the pattern that's used in Group Dynamic AF. If you were confused by Single Area AF versus Dynamic Area AF, you're going to need to carefully study these new controls--they add a great degree of choice to your autofocus options, but they are not obviously intuitive, even to veteran Nikon users.

Läs mer på länken:

http://www.bythom.com/d200review.htm
 
Overall, I still like all the new autofocus additions, but trying to teach them to others isn't as simple as it used to be. Heck it's not even as simple as teaching the D2 autofocus system, which is difficult. The end result, though, is a camera that pretty much focuses the way you want it to, so slog through Nikon's manual (or get my eBook), test, and use all the settings to refine the focusing to the way you want it to perform.
 
Jag avänder samma inställningar som på min förra D2x. Dessutom provat alla andra möjligheter. Men det verkar inte hjälpa.
 
Hmmmm.. trist. Verkar konstigt att det är ditt andra D200-hus med samma problem. Var det därför du lämnade tillbaka det första?

Själv hade jag mitt hus i AF/C och körde med tumfokus och skärpan satt perfekt hela tiden. Jag upplevde AF som bättre än på D70.
 
Ja, det är mystiskt. D2h och D2x fungerade perfekt. Vi fotade spelande Orrar från gömsle, och jag skiftade fram och tillbaka mellan D70 och D200, och använde samma objektiv (70-200vr+TC-17E) på båda. Och D200 bommade väldigt mycket, särskilt när objektet var smalare. Kan det vara annan typ av fokuspunkter? Och jag använder alltid bara den mittre fokuspunkten. Och reglaget för fokusväljare på husets baksida på nedersta läget.
 
Slowfinger skrev:
Hmmmm.. trist. Verkar konstigt att det är ditt andra D200-hus med samma problem. Var det därför du lämnade tillbaka det första?

Själv hade jag mitt hus i AF/C och körde med tumfokus och skärpan satt perfekt hela tiden. Jag upplevde AF som bättre än på D70.

Det första D200 huset sålde jag p.g.a. jag tyckte den gav för mjuka bildfiler (kraftigare AA filter). D2x gav mer sting i bilderna. Skaffade efter det en D2h under en kort tid, men insåg att pixelmängden gav för lite utrymme till beskärning.
Så jag kröp till korset och inhandlade en D200 igen
 
Tycker att det låter konstigt. Jag upplever att D200an precis som Bo, har bättre af än D70. Får fler skarpa bilder med D200an och att alla elva fokuspunkter funkar.
Kan inte jämföra med min D70 då den är utlånad.

Är nyfiken på varför du sålde D200an Bo?

/Johan
 
Jag tyckte det var en toppenkamera, men det var så att jag beställde en i december och egentligen hade jag tänkt avvakta eftersom D70 räcker för mina behov (lagom stora filer och 6 mpixels räcker rätt långt). Precis när jag skulle avbställa ringde Scandinavian och sa att mitt ex hade kommit. Jag hämtade ut den för att testa och gillade den verkligen. Men när jag skulle sälja min D70 hann verkligheten upp mig och jag insåg att D200 inte gör mig till en bättre fotograf. D70 duger helt enkelt gott åt mig.

När jag slitit ut min D70 om något år eller två kommer jag att köpa en ny kamera. Eventuellt en D200 eller en uppföljare till D70.
 
Ok,
håller med om att man inte får bättre bilder med d200:an men jag tycker den känns så skön att fota med så bara det motiverade ett köp. :) Ville också ha en reservkamera (som nu d70:n är).

Med 10 Mpixel och okomprimerade NEFar måste jag lära mig att gallra mer.

/Johan
 
Jo, du har rätt. Men jag hamnade också i det där läget: "D200 drar mer batteri - inköp batterigrepp. D200 kräver bättre zoom - inköp 17-55/2.8. D200 med dom grejerna kan inte hänga med i kajaken och på långfärdsskridskoturerna om det skulle hända något". Och dessutom: sen står man där med en tung "D2X" som folk blir livrädda för när man ska gatuplåta eller reportagefotografera...

Nej, jag älskar min smidiga och pålitliga D70. Nu har den varit i Pyreneerna en vecka och följt med överallt och 2,75 GB minneskort och två batterier räckte till nästan 500 råbilder.
Och bilderna hade inte blivit mycket bättre med D200. Men dom hade gått att trycka större förstås...

Jag måste helt enkelt lära mig fotografera.
 
Slowfinger skrev:
Jo, du har rätt. Men jag hamnade också i det där läget: "D200 drar mer batteri - inköp batterigrepp. D200 kräver bättre zoom - inköp 17-55/2.8. D200 med dom grejerna kan inte hänga med i kajaken och på långfärdsskridskoturerna om det skulle hända något". Och dessutom: sen står man där med en tung "D2X" som folk blir livrädda för när man ska gatuplåta eller reportagefotografera...

Jo det är ju skillnad med dessa grejor. :)
Känns i axeln efter ett tag.

Men som sagt jag har inte haft några som helst fokusproblem med d200:an

Bilden tagen med min mobil :eek:)
Liten, nätt o alltid med.
 

Bilagor

  • d200_vs_d70.jpg
    d200_vs_d70.jpg
    33.3 KB · Visningar: 189
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.