Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 focusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Efter 1 månad har min D200 varit hos Nikon i Upplands Väsby 2ggr för focusbekymmer. Men inte är den problemfri för det. Uppmärksammade att min gamla AF 20/2,8 bakfokuserade å det grövsta. Men hade på känn att det kunde i mer eller mindre utsträckning handla om fler optik. (trodde först att det var gluggen/gluggarnas fel) Vid en närmare granskning visar det sej att det handlar om fler. Alltså bör det vara kameran. jodå, det får jag bekräftat när jag hämtar kameran efter första service. -"Visst behövde kameran justeras, men nu är den finfin", sa teknikern. Jag hann bara hem för att konstatera att justeringen bara hade flyttat focuspunkten för resp optik. (Inte fixat! Bara flyttat problemet) Min utrustning består av: AFs 18-70 kit. AF20/2,8. AF35/2,0D. AF50/1,4. Micro-AF60/2,8. AF85/1,8D. AF180/2,8 och Tamron SP AF90/2,5. Alla Nikkor-gluggarna missar focus stup i ett. Men inte konsekvent! Bak o fram, hur som helst. Även 18-70 som är en afs-glugg missar. Ironin är att gamla Tamronoptiken är konsekvent säkrast!!! Efter andra servicen förklarade teknikern att "- jodå, har man "gamla" gluggarna så få man stå ut med det här..! -skaffa nyare optik avsedda för digitalkamera. Skruvoptiken är inte tillräckligt exakta!" Jamen, även AFs optiken felar ju..? Då hade teknikern nån förklaring att en sensorkamera är känslig som tusan och felet uppstår ändå, då och då. Och att man aldrig kan komma ifrån detta.
Jo jo. Har som sagt bekymmer med 18-70-gluggen. Och pratade idag med en kille som hade stora bekymmer med sin 17-55! Även det en AFs, som bekant!
Trots detta så läser jag inte så mycket om detta bekymmer. Är vi bara några få som upplever det här? Och är det så att jag ska leva med en kamera som focuserar fel. Än fram, än bak. Blända ner, sa servicekillen!!! Ha ha. Han hade ju lika gärna rekommenderat att jag skaffar mej en liten kompaktkamera i stället.

Snälla, får jag höra förslag! Och framför allt... Är vi fler?

/Kenneth
 
Min D1x har precis varit inne på kallibrering. Den bakforuserade med alla mina gluggar (manuella som AF). Nu är den säkrare men försökte mig på ett prov för en stund sen och det visa sig att min 50AF 1.4 hamnar nån mm bakom och 85AF 1.8 någon mm framför. Detta med största bländare och stativ. Det verkar som om AF-modulen har egen åsikt ;-) Detta är dock inget problem på fältet nuförtiden. Jag har fotat ute en del och alla bilder har klockren skärpa.
 
Mina problem visar sej tydligt nog på fältet, där en ganska stor % av mina bilder blir oskarpa och oanvändbara. Naturligtvis värst på största bländaren. Skulle plåta grannens jycke igår. hade delvis på min 180/2,8 för att låta den lille gynnaren (hundvalp) vara ovetande om att jag ägnade mej åt honom. Irriterad som tusan när jag efteråt ser, på bild efter bild, den där skärperanden (bl2,8)löpa strax framför valpen! Jag tar massor av bilder där vissa är klockrena, men andra är tummen ner. Lite jobbigt är det när jag ägnar halva tiden åt att förstora bilder på displayen, bara för att kontrollera att skärpan "sitter".
Jag undrar om Canoniterna har samma bekymmer?
Jag gifte mej inte med Nikon, utan är beredd att byta system, (till Canon) istället för att köpa helt nya optik, efterssom det inte heller verka vara garanti för mindre problem med autofocusen.
 
Intressant. Jag har precis gått över från Canon till Nikon, sålde mina Canon hus förra sommaren, och fick min D200 för lite mer än en månad sedan. Har skaffat tre gluggar. Alla AF. 12 - 24 (dyr!!), 18 - 70 och en 70 - 300. Jag har faktiskt märkt att min kamera fokuserar lite konstigt och jag har sett i någon tråd, hittar den inte nu längre, att folk har laddat hem nån fokustest-fil. Läste slarvig så jag är inte så insatt i vad det handlar om men jag kan tänka mig att det är en pdf med måttangivelser, ungefär som en linjal, som man ska printa ut och fotografera. Eller nå´t. Någon som vet vad jag pratar om? Känns som att det vore läga att kolla upp det här lite mer noggrant. har blivit konfunderad vad det gäller fokusen i kameran lite för ofta.

MVH//Jan
 
Det är ju en jäkla skillnad på front/bakfokus och sporadisk felfokus. Att kalibrera när den inte fokuserar konsekvent fel är nog ingen idé, utan då ligger nog felet nån annanstans.
Kan det vara knas med mittersta fokuspunkten eller nåt? Den är ju korsformig, och om den inte ligger riktigt där markören i sökaren är, så kan det ju bli helt fel om något på annat avstånd är närliggande. Jag misstänker att min D50 är beskaffad med detta, för ibland är fokus heeeelt åt helvete, men oftast rätt. Problemet uppstår också oftare i dåligt ljus. Har nu lärt mig att inte fokusera på "kanten" av objekt, eftersom fokus då lätt hamnar på något bakom, trots att markören INTE ligger utanför det jag siktar på. Lurt...

Edit: Kolla om det blir fel lika ofta oberoende av vilken fokuspunkt du använder.
 
Jag uppfattar det som att det är mer focus problem med Canon än Nikon när man läser på detta och andra forum, Canon och Sigma speciellt, men för dom flesta fungerar nog bägge märkena utmärkt, för dom som inte har problem skriver ju inte om det, och dom är ju i stor mariotet.

Självklart skall du se till att Nikon fixar problemet, skicka in huset + alla gluggar för kalibrering.

kent.
 
Jag ska kolla dom olika focuspunkterna. Jag skickade med flera av mina gluggar och förklarade exakt hur det var ställt senast, men dom testade "ett" optik mot deras referensglugg. Thats it. Det lustiga är ju att efter första justeringen så gick det ju att justera lite till andra gången jag var där.

Ska genast testa nån annan punkt. Tack för tipset.

H/Kenneth
 
Märkligt att en superkamera som D200 har ett sådant fel. Min D100 fukuserar pefekt med alla mina Nikon gluggar. 85/f1,8D, 24/2,8D, 35-70/2,8D och 80-200/2,8 ED. Jag väntar nog ett tag innan jag byter upp mig till de har fixat detta felet.
 
Senast ändrad:
hellboy skrev:
Intressant. Jag har precis gått över från Canon till Nikon, sålde mina Canon hus förra sommaren, och fick min D200 för lite mer än en månad sedan. Har skaffat tre gluggar. Alla AF. 12 - 24 (dyr!!), 18 - 70 och en 70 - 300. Jag har faktiskt märkt att min kamera fokuserar lite konstigt och jag har sett i någon tråd, hittar den inte nu längre, att folk har laddat hem nån fokustest-fil. Läste slarvig så jag är inte så insatt i vad det handlar om men jag kan tänka mig att det är en pdf med måttangivelser, ungefär som en linjal, som man ska printa ut och fotografera. Eller nå´t. Någon som vet vad jag pratar om? Känns som att det vore läga att kolla upp det här lite mer noggrant. har blivit konfunderad vad det gäller fokusen i kameran lite för ofta.

MVH//Jan

Detta kan kanske vara något...

http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

Mvh
-Jens
 
Har inga problem med fokus som jag märkt. Kör mest med 17-55 och 80-200 AF-S. Kan tänka mig att det är irriterande när det inte fungerar som det skall, men det intryck jag fått är att nikon värken är ensam eller överrepresenterad vad det gäller fokusproblem.
 
Verkligen intressant länk jag fick. Tack för den!
Jag ska så fort som möjligt sätta upp en test med alla gluggar. Vore ju optimalt med en referenskamera att jämföra mot. Hmm, jag ska försöka låna ett annat hus att testa mina gluggar mot.

/Kenneth
 
Bakfokusering!

Jag hade det problemet med min D50 i matrixläge kom på att man kan flytta punkterna med pilknappen, innan jag fattade det så låg fokuspunkten hela tiden till höger, så om jag plåtade porträtt så fick jag aldrig fokus på ögonen utan typ på örat eller håret, väldigt frustrerande, löstes dock med manuell fokus :)

Man lär sig hela tiden nya grejor på sin kamera.

Nu har jag ialf beställt en D200.
 
Min D200 fokuserar perfekt. Bättre än min D70. :)
Kör med 85mm 1,4 och 17-55mm 2,8 och båda funkar bra.

Ett problem är dock att markören (klamrarna) är mindre än själva fokuscensorerna och det kan ställa till det.

//Johan
 
Med AF-S, alltså inställningen på kameran för stillastående motiv är det skarp. Med AF-C följande så tycker jag att min D70s var bättre. Kanske en inkörningsfråga.
 
Det verkar som det här är ett något utbrett problem bland ägare av digitalkamera.
Mitt bekymmer är att ett par gluggar fokuserar framför och ett par bakom. Service-killen påstår att allt är i sin ordning och att man får räkna med fokusproblem med gamla skruvoptik!!?
Borde det inte i så fall stå varningstext i annonserna, där tänkbara köpare med digitalkamera inte kan räkna med fungerande autofokus med dessa optik?
Dessutom har jag ibland bekymmer med min AF-s 18-70. Har även kontakt med en kille som har stora bekymmer med sin D2X. Den killen köpte en 17-55/2,8 efter samma resonemang ang skruvoptikens opålitlighet. Både kamera och optik har flera ggr varit på verkstad för kalibrering! Utan förbättring!! Han har besläktad erfarenhet med mej, alltså att hans Tamron 90 macro, är det enda optik som är pålitligt!!! Skruvoptik dessutom!

Vad att göra???

H/Kenneth
 
Använder ni dynamiskt område så tänk på att autofokus tar information även från näraliggande fokuspunkter. Har jag för mig i alla fall. Kan inte kolla eftersom jag sålt min D200....
 
Autofocus-krångel

Min D50 beter sig också, ibland verkar den inte focusera alls, hände 1:a gången jag provade mitt 55-200. Tog av objektivet och satte dit det igen, funkade klockrent. Samma sak händ i dag med 18-55, lättade på glugggen och satte dit den igen, funkar.
Glapp någon stans?

JL
 
Fram med 2mm insexnyckel.

Hej allihop !

Jag tröttnade på att skicka min d70 fram och tillbaka för fokusproblem, så jag läste en massa focusguider på nätet.

Det är bara att lossa gluggen fälla upp spegeln med tummen, vrida lite på insex-skruven och vips är det fixat.skruva lagom !!
Den inre insexskruven är till af:en och den yttre till sökaren . och vips är problemet fixat.
här är en länk på hur man gör.
http://www.leongoodman.com/d70focus.html

Vad jag fortfarande undrar är varför det skiljer mellan olika gluggar, hur i he... kalibrerar man dom,eller är det överhuvudtaget möjligt, nån som är expert på sigma ?, jag har en 18-70dx-kitglugg och ett sigma 100-300/4 som skiljer sig åt lite.

m.v.h.
Eddy
 
Nix, fokuspunkten mitt i!
Min Tamron AF90:a funkar felfritt, men AF180/2,8 fokuserar alldeles för lång framför för att använda största bländaren... Suck! Och det efter senaste kalibreringen av huset. Dom andra gluggarna (jag använder nästan bara fasta Nikon) lever sitt eget liv! Ibland framför (oftast) ibland bakom, men ibland mitt i prick:)

Jag har kontakt med en kille som är inne på sin andra AF-s 17-55/2,8. Även den gluggen felfokuserar. Än framför, än bakom, beroende på brännvidd. Hans D2X har varit på kalibrering flera ggr utan bättring! Han har nu fått låna en D200... Samma resultat!
Jag tänker inte "gå på" Nikons råd, att skaffa mej AF-s optik alltså! Och vadå. Ska jag köpa Sigma's optik då? Jag som bara fotar med fasta gluggar!
Nikon (ägare) har problem! Frågan är vad Nikon (vi) ska/kan göra åt det?.. Köpa Canon?

Höll på att glömma. Min 180 fokuserar alldeles utmärkt tillsammans med Kenko teleplus 1,5x.
Ironi så det förslår!

/Kenneth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.