Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100, bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men klarar man en A4-bild i tryck (300dpi) med D1X?

Kommer verkligen D100 att var så långsam?
Då undrar jag vem som köper den?

Jag tycker inte alltid att F5 med 80-200 (äldre modell) är helt pålitlig i alla lägen.
 
Herman_D skrev:
5gb microdrive är på gång inom kort, kommer senast i höst var det senaste jag hörde från IBM?
---------------------------------
Jag vill också ha mer info om denna!!!! :D


---------------------------------
Men klarar man en A4-bild i tryck (300dpi) med D1X?
---------------------------------
Lätt!
 
Men det räcker väl med en 1GB microdrive för digitala kameror?

Skönt att veta att man inte är begränsad med en digitalkamera :p

- Det är ju klart man kan ha flera stycken med sig, de är ju ganska billiga ;)


Var jag stygg nu? :D
 
1GB räcker lääänge... iallafall med liten upplösning! men tänk då 5ggr detta!! helt rått!! då pratar vi tusentals med småbilder och "några" hundra feta bilder!! :D
 
Peter_o skrev:
1GB räcker lääänge... iallafall med liten upplösning! men tänk då 5ggr detta!! helt rått!! då pratar vi tusentals med småbilder och "några" hundra feta bilder!! :D

Hur stor är skillnaden i strömåtgång och hastighet, jämfört med minneskort?
 
Hur stor är skillnaden i strömåtgång och hastighet, jämfört med minneskort?
-----------------------------------
jag tycker microdiven är bra, den är snabb och jag har heller inte problem med strömmen (men jag har ju också kraftiga batterier)

utan att ha testat själv så tror jag knappast det är någon märkbar skillnad på hastighet mellan ett stort minneskort och en microdrive. Den drar säkert mer ström, men detta har inte någon stor betydelse för mig iallafall. :)
 
Hm, enligt information jag fått tidigare, så ska tiden för lagring av bilden gå betydligt långsammare till hårdisken (microdrive) en till minneskorten?
vilket skulle innebära längre väntan tills man kan ta nästa kort? är inte detta sant? :confused:
 
Peter_o.

Jag har surfat runt lite...

Har inte mött kritiken om D100ans långsamma focus.
Det vore ju förfärligt om den är kasst på den punkten!

Jag avvaktar till jag har läst mer tester.

Tack för varningen!
 
Hm, enligt information jag fått tidigare, så ska tiden för lagring av bilden gå betydligt långsammare till hårdisken (microdrive) en till minneskorten?
vilket skulle innebära längre väntan tills man kan ta nästa kort? är inte detta sant?
------------------------------------
jag har själv inte testat, har ett cf på 16mb då men det är svårt att jämföra med den. :p

men ifall de som har bägge menar det går betydligt långsammare med microdrive så tror jag på det, frågan är vad "betydligt" är? för mig så duger hastigheten på md väldigt bra! men det finns ju också en 1gb compactflash kort som är lite lockande! :)



-----------------------------------
Peter_o.

Jag har surfat runt lite...

Har inte mött kritiken om D100ans långsamma focus.
Det vore ju förfärligt om den är kasst på den punkten!

Jag avvaktar till jag har läst mer tester.

Tack för varningen!
------------------------------------
Jag har inte sagt något om fokuseringen på D100?
vad jag har läst så ska den vara bättre än den på D60... :)
 
men ifall de som har bägge menar det går betydligt långsammare med microdrive så tror jag på det, frågan är vad "betydligt" är? för mig så duger hastigheten på md väldigt bra! men det finns ju också en 1gb compactflash kort som är lite lockande!
----------------------------------------

Enligt informationen jag fått så tar det 3 till 4 gånger så lång tid att lagra..det är därför jag inte ens funderat på att köpa microdrive..japp en gb minneskort helt oki!
 
Enligt informationen jag fått så tar det 3 till 4 gånger så lång tid att lagra..det är därför jag inte ens funderat på att köpa microdrive..japp en gb minneskort helt oki!
-----------------------------------
kan det verkligen stämma? isåfall är det ju verkligen betydligt!

tittade nyss på dpreview, och där ser det inte ut att vara någon skillnad... den ser till o med ut att vara snabbare! :D
 
Tja..som sagt, jag vet inte..har inte använt någon microdrive..men visst ska en hårddisk vara långsammare än ett minneskort?
 
Tja..som sagt, jag vet inte..har inte använt någon microdrive..men visst ska en hårddisk vara långsammare än ett minneskort?
-----------------------------------
jo, nja, kanske? :D

som dpreview också säger så är det inte säkert att all kameror kan ge samma resultat. kanske är den snabbare på vissa och jävligt lååångsam på andra?

det du sa om att den var 4ggr långsammare, på vilken kamera var detta då?
 
alltså, skillnaden mellan en microdrive o ett vanligt compact flash kort är ju att microdriven måste "spinna upp" när den ska skriva, vilket tar kanske 0.5-1 sekund, har inte tagit tid.
Dvs, om man vill titta på bilder måste man vänta nån sekund före man kan kolla på första bilden, plus att microdriven spinner ner om den inte har aktivitet efter ca 2 sekunder. Det är alltså start o stopp som tar tid (och ström).
Förutom det har den en accesstid på ca 25ms, jämfört med ett compactflashkort som kanske ligger på 2ms (i min firewireläsare).

Det känns helt klart lite söligare med microdriven om den ofta måste starta/stanna jämfört med ett compactflash som inte har en sån fördröjning. Vid sekventiell skrivning rullar den dock på riktigt bra!
Förutom lagringsutrymmet så är ju även priset på 1gb:arn oslagbart jämfört med compactflash.
 
Tack för informationen Herman! :)

Japp..vad gäller priset så är det ju inget snack!
men det är ju bara att köpa flera kort om man behöver mer minnesutrymme?

Peter, kameran i fråga var Dimage 7 (vad annars :D )
 
alltså, skillnaden mellan en microdrive o ett vanligt compact flash kort är ju att microdriven måste "spinna upp" när den ska skriva, vilket tar kanske 0.5-1 sekund, har inte tagit tid.
Dvs, om man vill titta på bilder måste man vänta nån sekund före man kan kolla på första bilden, plus att microdriven spinner ner om den inte har aktivitet efter ca 2 sekunder. Det är alltså start o stopp som tar tid (och ström).
Förutom det har den en accesstid på ca 25ms, jämfört med ett compactflashkort som kanske ligger på 2ms (i min firewireläsare).
----------------------------------
japp, sånn sett så tar det ju lite extra tid! :D



---------------------------
Peter, kameran i fråga var Dimage 7 (vad annars )
---------------------------
ja, vad annars... :p
 
Jeppe skrev:
Men det räcker väl med en 1GB microdrive för digitala kameror?

Njae. En D60 ger RAWfiler som är 8-9MB. Det blir bara runt 120 bilder på en microdrive. Inte så mycket alltså och visst vill man väl plåta RAW med en D60? Annars har man köpt fel kamera.
 
22 Juni

Idag sag jag affisher i kamera affarerna om att D100 skulle kunna kopas fran den 22 Juni. Det ar fortfarande ingen har i japan som vet vad den kommer att kosta...
 
låter rätt ok, beror förstås på vad man jämför med. Jag skulle helst se att en DSLR låg kring 12-15 ny max.
Laddare osv brukar inte vara gratis, du får räkna med ett par tusen på det där priset. Brukar dra iväg rätt snabbt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.