Annons

D100, bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
picturethis.nu skrev:
Men då tillhommer väl laddare, högformatsgrepp, blixt och lite tisseltassel...
Laddare och batteri lär ingå. Priset på greppet kommer att hamna runt 2500:-. Blixtar har jag så det räcker. Har budgeterat för en D100 med handgrepp, två minneskort, läsare, firewirekort och en 18-35.
Mumma!
 
Men Calle...

Klarar man sig på sin vanliga SB-28, eller behöver man verkligen den-där-digitala SB-80D?

Eller tänker du studioblixtar?

På scandinavian hade man igår 15st redan beställda.
Vgar man ställa sig i kö?
 
Beror på vad du fotar för nåt. Om du fotar mycket fartbilder, actionfoto osv så skulle jag nog vänta tills jag läst nåt bra test av autofokusen. Om den är likvärdig D30/D60's autofokus så är det inte mycket att hänga i julgranen.. kanske bättre att spara ihop till en begagnad d1x eller vänta med att köpa digitalt isåfall.
 
Jag är ju en-sån-där-kille som gärna vill ha sakerna först av alla! Inte helt sällan kommer det en bättre modell strax efter att jag redan köpt min maskin...
Tänk om Nikon bara lurpassar och väntar med att släppa sin "D2X", de vill bara se hur D100 säljer?

Självklart kommer det en ersättare, men tänk om den redan finns. Men man ingenting sagt?
 
picturethis.nu skrev:
Klarar man sig på sin vanliga SB-28, eller behöver man verkligen den-där-digitala SB-80D?
SB-26 funkar, iaf enligt Scandinavian.
Om den är likvärdig D30/D60's autofokus så är det inte mycket att hänga i julgranen..
Den ska vara i klass med F-80. Som D30/60 alltså, men något bättre i dåligt ljus. Så någon mega-action-kamera är den nog inte.
Tänk om Nikon bara lurpassar och väntar med att släppa sin "D2X", de vill bara se hur D100 säljer?
En efterföljare till D1X kommer säkert, men den lär nog kosta därefter.

Men det mesta kring D100 är spekulationer, jag vill se Dpreview göra en stor test. Och den kommer väl snart...
 
Herman_D skrev:
.. kanske bättre att spara ihop till en begagnad d1x eller vänta med att köpa digitalt isåfall.
Det fina är att Canon inte längre är ensamma med en "billig" DSLR. Nu är fajten igång och det finns minst två aktörer som nu har eld i baken och försöker överträffa varandra. Minolta och de andra lär komma med bra konkurrens snart. Räkna med ruggig utveckling de närmaste 5 åren, men kanske främst på prissidan.
Det enda lilla molnet är att efterfrågan är så stor att den hämmar prisutvecklingen. Även med nuvarande priser hinner Canon inte tillverka i tillräckliga volymer, och Canon är inget litet företag... marknaden är närmast omättlig de närmaste åren.
 
Calle S skrev:
SB-26 funkar, iaf enligt Scandinavian. Den ska vara i klass med F-80. Som D30/60 alltså, men något bättre i dåligt ljus. Så någon mega-action-kamera är den nog inte.
En efterföljare till D1X kommer säkert, men den lär nog kosta därefter.

Men det mesta kring D100 är spekulationer, jag vill se Dpreview göra en stor test. Och den kommer väl snart...


Hej

det undrar jag (tror inte det). Vad jag vet så krävs en DX blixt för att få allt att lira perfekt.

mvh
Johan
www.motljus.com
 
julgus skrev:
det undrar jag (tror inte det). Vad jag vet så krävs en DX blixt för att få allt att lira perfekt.
Ja, men vanlig TTL funkar. Jag behöver knappast mer, speciellt med tanke på att jag oftast mäter blixten manuellt.
 
Aaauugghhh!

Jag sitter här i ett alldeles för varmt rum i Göteborg och kan inte bestämma mig!
Ska jag ringa och boka upp mig på en D100 eller ska jag vänta?
Ska jag välja mellan kameran eller semester?
(har inte råd med båda)
 
picturethis.nu skrev:
Aaauugghhh!

Jag sitter här i ett alldeles för varmt rum i Göteborg och kan inte bestämma mig!
Ska jag ringa och boka upp mig på en D100 eller ska jag vänta?
Ska jag välja mellan kameran eller semester?
(har inte råd med båda)
Jag väntar med att köpa tills de värsta barnsjukdomarna är fixade. För det är det alltid på nya grejer. Så ta din semester!
 
Kanske har du rätt?
Jag har råkat ut för det tidigare med videokameror. Efter en tid kommer div. erbjudanden med lite tillbehör och då står man där med lång näsa.
Visst! jag var bland de första som köpte den, men sen då?
Jag skulle ju önska att jag kunde ta med den på semestern..och testa lite..bara lite...
 
picturethis.nu skrev:
Kanske har du rätt?
Jag har råkat ut för det tidigare med videokameror. Efter en tid kommer div. erbjudanden med lite tillbehör och då står man där med lång näsa.
Visst! jag var bland de första som köpte den, men sen då?
Jag skulle ju önska att jag kunde ta med den på semestern..och testa lite..bara lite...
Jag är rätt sugen på en D100, men tror att jag beställer först när Dpreview och Steve´s Digicam har gjort sina jättetester och när kameran har funnits på marknaden ett par månader.
Jag hade ju fel när jag påstod att SB26 funkar med TTL på digitalhus, det måste vara en DX blixt. Merde...Så det blir en merkostnad på 4850:-... Plus att jag måste börja från scratch, har inga minneskort eller nåt, så det måste jag skaffa, och en kortläsare, firewirwekort...
Fasiken, jag som skulle till Boston och Chicago i höst;-)
 
Jag sitter just i nästan samma båt.
Tänkte besöka vänner i S.F. och kanske ta med mig en D100 från USA. Men så var det ju detdär med blixten och minneskorten. Inte helt billigt, runt en 40.000:- med extrabatterigrep & så där...

Man tvekar lite...
 
picturethis.nu skrev:
Jag sitter just i nästan samma båt.
Tänkte besöka vänner i S.F. och kanske ta med mig en D100 från USA. Men så var det ju detdär med blixten och minneskorten. Inte helt billigt, runt en 40.000:- med extrabatterigrep & så där...

Man tvekar lite...
Mmmm! SF är ju jätte-najs! Åk, åk, åk!

Enligt Nikon kommer D100 kosta 32.990:- med batterigreppet, så det blir väl typ 30.000:- på Scandinavian. Sen kostar ett CF kort 256MB 1935:- en läsare 995:- och ett FW-kort får jag väl pröjsa 700:- för... Sen en 18-35 6895:- och en SB80Dx 4850:-.
Det blir 45375:-
ARRRHHH!!
 
Överjävligt!

Jag har just skrivit till Skattekontoret och bett om att få pengarna på skatten, som jag ska få tillbaka, i förtid. Det kan man få om man är snäll.
De kommer ju inte förän i december annars. Den slanten hjälper mig en bit på traven.

S.F. Redwood City, jag skulle gärna ta en sväng ut i öknen oxo!
Men då kanske det är värt besväret att ta med Mamiyan?
 
picturethis.nu skrev:
Jag har just skrivit till Skattekontoret och bett om att få pengarna på skatten, som jag ska få tillbaka, i förtid. Det kan man få om man är snäll.De kommer ju inte förän i december annars. Den slanten hjälper mig en bit på traven.
S.F. Redwood City, jag skulle gärna ta en sväng ut i öknen oxo!
Men då kanske det är värt besväret att ta med Mamiyan?
Jag ska oxå få återbäring, om de inte ångrar sig i sista sekunden...Att man kan få stålarna tidigare visste jag inte.
Redwood City, var ligger det?

Aj, vad off topic det blev...Sorry.
 
Jodå, återbärning kan man få i förskott!
Det finns en särskild folder att fylla i. Momsen får du inte, men överskjutande skatt kan de ge dig i förtid.
Redwood ligger strax 840min med bil) söder om S.F.
 
picturethis.nu skrev:
Jodå, återbärning kan man få i förskott!
Det finns en särskild folder att fylla i. Momsen får du inte, men överskjutande skatt kan de ge dig i förtid.
Redwood ligger strax 840min med bil) söder om S.F.
Vad fiffigt! Måste kollas upp.
840 minuter med bil låter ganska långt?
 
Calle S skrev:
Ja, men vanlig TTL funkar. Jag behöver knappast mer, speciellt med tanke på att jag oftast mäter blixten manuellt.

Hej

nej, jag tror inte att TTL fungerar heller, det trodde de inte på Cyberphoto också. Tyvärr. Har antgligen att göra med pre blixtarna för bla wb att göra.

mvh
Johan
www.motljus.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.