Annons

D100, bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skriver det här för andra gången. Den första gången försvann mitt inlägg någonstans i cyberspace.

Först vill jag framhålla att det här inte är ett inlägg om digitalt eller analogt är bäst. Båda har sina fördelar och nackdelar, även om vissa fanatiker på båda sidor tror annorlunda.

Calles exempel har två fel, som jag ser det.

1. Velvias korn är inte så suddiga som i exemplen. Måste bero på skannern eller datorn. Möjligen kan C41 filmer ha så här suddiga korn, men inte E6 filmer som Velvia.

2. För att göra en rättvis jämförelse måste man ta hänsyn till brännviddsförlängningen hos dom digitala systemkamerorna. Dvs den digitala bilden borde ha fotograferats med ca 35 mm objektiv för att bildvinkeln skulle ha varit densamma. Tror att resultatet hade varit annorlunda då.
För att resultatet skall bli helt rättvist borde dock filmformatet/sensorformatet vara detsamma för båda, men lugn det kommer. Contax har en på gång och övriga lär nog följa efter.

Min slutsats är att även om inte digitala kameror är bättre idag än analoga så kommer dom att vara det i morgon. Det finns dock fler anledningar till att gamla stofiler som jag föredrar analogt framför digitalt än antalet pixlar eller kornstorlek,.

----------------------------------
det enda riktiga sättet att jämföra bilderna är på papper, alltså det färdiga resultatet!

90% vet idag att det sedan 3år tillbaka går att få ett bättre resultat av en digitalbild (från en professionell kamera) än de dyraste och bästa kombinationerna av skanner, film och kamera kan prestera.

Idag 3år senare är digitalkamerorna dubbelt så bra! :D
 
Peter_o skrev:

90% vet idag att det sedan 3år tillbaka går att få ett bättre resultat av en digitalbild (från en professionell kamera) än de dyraste och bästa kombinationerna av skanner, film och kamera kan prestera.
Det kan nog diskuteras, men analoga bilder behöver inte gå omvägen via skanner och dator.
Det går bra att använda analog förstoringsapparat också.
 
Det kan nog diskuteras, men analoga bilder behöver inte gå omvägen via skanner och dator.
Det går bra att använda analog förstoringsapparat också.
---------------------------------
Visst kan vi diskutera, vi kan också diskutera i evigheter... men är det inte bättre att se reslutatet med egna ögon? gör det!

vad ska du göra med förstoringsglaset då? visste du inte att ALLTING utan din kamera och förstoringsglas är digitalt? mao - analogt är en enda stor omväg med sämre resultat...
 
Min bilder är färdiga när de är ramade och sitter i plastmappen.
--------------------------------
kanske ska vi prova att jämföra din plastmapp med min raw-fil då? :p
 
Peter_o skrev:

visste du inte att ALLTING utan din kamera och förstoringsglas är digitalt? mao - analogt är en enda stor omväg med sämre resultat...
Nej det visste jag inte. Tacksam om du kunde förklara vad du menar.
 
Nej det visste jag inte. Tacksam om du kunde förklara vad du menar.
--------------------------------
Ok,

Alla (99999,9/10000) maskiner är digital idag, mao allt du gör med dina bilder hamnar förr eller senare i en digital process.

om du inte sitter med förstoringsglas, lupp, mörkrum då förståss... (men bilderna ska väl förr eller senare användas till något räknar jag med).
 
Peter_o skrev:
Nej det visste jag inte. Tacksam om du kunde förklara vad du menar.
--------------------------------
Ok,

Alla (99999,9/10000) maskiner är digital idag, mao allt du gör med dina bilder hamnar förr eller senare i en digital process.
Må så vara men dom flesta (till skillnad från dig vet jag inte exakt procenttal) bilder som "förr eller senare används till något" presenteras som analoga bilder i tidningar, böcker, affischer, papperskopior i album eller i projektorer.
 
Må så vara men dom flesta (till skillnad från dig vet jag inte exakt procenttal) bilder som "förr eller senare används till något" presenteras som analoga bilder i tidningar, böcker, affischer, papperskopior i album eller i projektorer.
---------------------------------
det är därför jag säger att det är då: alltså på papper vi kan jämföra resultatet.

idag så vet alla (de som har testat själv) att det blir bättre resultat från en bra digitalkamera. det är också därför de flesta byter från analog till digital.

du får fotografera hur du vill, med vad du vill och när du vill. Men när det gäller resultatet i bildkvalitet så kan du få ett bättre resultat med en digital! alltså inte imorgon, nästa vecka - utan idag och 3år tillbaka.
 
hm jag är verkligen sugen på en D100 men jag tycker att 30k är för dyrt fortfarande..

men det skulle vara bra kombination av svartvitt leicaM 21-90mm o färg Nikon D100 80-300mm :)

det skulle jag drömma om.. men jag väntar några år till.

jag vet att digital kommer bli bättre i framtiden men är inte tillräckligt prisvärd för min del
 
hm jag är verkligen sugen på en D100 men jag tycker att 30k är för dyrt fortfarande..
---------------------
har du inte råd att köpa det du vill ha - är det bättre att spara! :D
 
har du inte råd att köpa det du vill ha - är det bättre att spara! :D
-----------------------------------

hehe det skulle ta lång tid att spara.. 15k vore rimligt pris.. men man kan ju köpa D100 i usa eller någonstans.. där kommer den kosta 2000$ hmm

eller vänta tills nyare nikon D110(?) då blir d100 billigare o köpa den begagnad för 10k.

det är bättre vänta istället på en 10mpx kamera med FULLSIZE sensor. Bättre buffer, större minneskort som 5gb microdrive :)
 
Jag planerar att åka till USA i sommar...

Är väldigt tänt på D100. Jag vet av erfarenhet att Nikon har svårt att hålla leveranstider. Säger man juni kan det lätt bli betydligt senare...

Jag har jobb på gång som skulle underlätta med D100.

Kan det vara en idé att titta efter D100 i ex L.A./ S.F.?
Har man något annat system för digikameror där?
Så som man har NTSE i USA och PAL i Europa när det gäller TV/video?

Och hur var det nu?
Jag är F-skattad. Vill ta upp inköpet på firman.
Skattar jag då när jag tar in den i Sverige, lägger på svensk moms, eller nåt.

Kommer jag över kameran billigare är det ingen nackdel, men det är inte det primära.
Snarare vara säker på att jag verkligen har den och behärskar den då uppdraget kommer i september.

adam
 
5gb microdrive är på gång inom kort, kommer senast i höst var det senaste jag hörde från IBM?
 
Adam: Vad plåtar du mest? Plåtar du actionbilder osv skulle jag nog rekommendera att du testar D100 före du köper den. Har läst test och hört rykten om att autofokusen kommer att vara väldigt likvärdig den i Canon's D30/D60 (lika kass), isåfall kanske du (om du ska byta till digitalt) istället skulle kolla efter en beg Nikon D1, finns riktigt billiga ex ute nu, ungefär halva nypriset motför en D100, däremot inte så väldigt bra bildkvalité, men det beror på vad du är ute efter.
 
Mitt "bröd föda" jobb är att dokumentera mässor:
montrar, utställningar, vimmelbilder.

Inför Bokmässan i september önskar de snabb leverans av bilder. Dels för deras egen hemsida, men oxo som fria pressbilder. Just nu produceras den kommande konferanskatalogen.
Till den har jag använt småbild (Nikon F5). Lite pilligt bara att scanna alla bilder som de förväntas använda till det ena eller de andra.

Jag gör av med ca 25 rullar på 4 dagar.
Det blir mest bilder på författare, föreläsare och besökare.
Det hade varit en fördel att jobba digitalt, då mycket blir kasst pga folk spriger förbi, det är trångt och stressigt!
Jag har försökt använda min Coolpix 950, men den är för långsam.
Bilderna trycks oftas i kataloger för senare reklam, så kraven är höga på kvalité.
Ibland trycks bilderna upp till A4-storlek.

På denna mässa går det undan. Då kanske D100 har för långsam focus?
Objekten är visserligen oftas ganska stilla, men det handlar om ögnblicksbilder.
Jag gör dock inga sportreportage (Gud förbjude..)

Annars blir det en del modebilder för agentuers nytillskott och övriga reportage.

Då blir det mellenformat eller småbild.
 
Mitt "bröd föda" jobb är att dokumentera mässor:
montrar, utställningar, vimmelbilder.

Inför Bokmässan i september önskar de snabb leverans av bilder. Dels för deras egen hemsida, men oxo som fria pressbilder. Just nu produceras den kommande konferanskatalogen.
Till den har jag använt småbild (Nikon F5). Lite pilligt bara att scanna alla bilder som de förväntas använda till det ena eller de andra.

Jag gör av med ca 25 rullar på 4 dagar.
Det blir mest bilder på författare, föreläsare och besökare.
Det hade varit en fördel att jobba digitalt, då mycket blir kasst pga folk spriger förbi, det är trångt och stressigt!
Jag har försökt använda min Coolpix 950, men den är för långsam.
Bilderna trycks oftas i kataloger för senare reklam, så kraven är höga på kvalité.
Ibland trycks bilderna upp till A4-storlek.

På denna mässa går det undan. Då kanske D100 har för långsam focus?
Objekten är visserligen oftas ganska stilla, men det handlar om ögnblicksbilder.
Jag gör dock inga sportreportage (Gud förbjude..)

Annars blir det en del modebilder för agentuers nytillskott och övriga reportage.

Då blir det mellenformat eller småbild.
-------------------------------------
jag tror du behöver en D1x! :D
 
Herman_D skrev:
5gb microdrive är på gång inom kort, kommer senast i höst var det senaste jag hörde från IBM?
Finns det mer info om denna? 1GB-driven har ju funnits ett tag nu men det är i minsta laget för en D60 om man plåtar i RAW.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.