Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-76

Produkter
(logga in för att koppla)

HeBl

Aktiv medlem
Hej alla kunniga, jag har en liten undran om man kan blanda D76 i mindre mängd varmt vatten för att sedan späda till brukslösning för att komma igång lite snabbare? Det tar ju en faslig tid att komma ned till arbetstemp från 50 grader. Hittade inget om detta vid en snabbsökning i forumet.

Henrik

Kanppast, det är svårt nog att lösa den vid 50°C. Kodak XTOL kan däremot lösas i rumstempererat vatten (den innehåller inte hydrokinon). Framkallningsegenskaperna är likartade.

Länge sen jag körde D76 nu men brukar det inte vara en hel del jobb att lösa pulvret till och med i fyra liter vatten?

Behöver du ha en portion snabbt så är det väl bara att blanda rubbet och sen hälla upp bara den mängd du skall ha och stoppa i frysen. Det borde väl inte ta så lång tid att få ner 3 dl till 20 grader?

Jag älskar verkligen det här forumet, sällan har så många kunnat så mycket så fort;-) Det är klart att man stoppar in det man behöver i frysen, sist gick jag och väntade på en liter som jag kylde i vattenbad, det tar lite tid alltså. Jag som e ingenjör och allt borde väl kunna komma på det där med frysen själv, men icke. Nybörjare som jag är på detta har jag alltid lite panik när jag skall framkalla, det är ju så mycket som kan gå snett när man inte har fått till rutinerna riktigt och allt känns osäkert.

Tack H

Om du blandar till förådslösning så späder du den 1+1 och kan ju då ta rejält kallt vatten till det.
Annars så finns ju D-76 kopior i vätskeform att köpa, om jag inte missminner mig, det var ett tag sedan jag slabbade själv.

HeBl skrev:
en liten undran om man kan blanda D76 i mindre mängd varmt vatten
jimh skrev:
brukar det inte vara en hel del jobb att lösa pulvret till och med i fyra liter vatten?
Det verkar som om Kodak har ändrat sin blandningsinstruktion. Jag köpte en gallonpåse D76 som jag blandade till igår. På den stod det att man skulle lösa pulvret i bara 0,8 liter varmt vatten. Femlitersburkarna skulle ju lösas i 4 liter.

Jag testade att följa rekommendationen och kan ju säga att det tog rejält med tid att lösa pulvret i den lilla vattenmängden. Men det gick. Förmodligen mycket tack vare tipset Sumpen skrev om i en Xtol-tråd, att man skulle slå i allt i en dunk och skaka istället för att röra om. Hade jag kört omrörningsmetoden misstänker jag att jag hade stått och rört om än i dag.

jimh skrev:
Det verkar som om Kodak har ändrat sin blandningsinstruktion. Jag köpte en gallonpåse D76 som jag blandade till igår. På den stod det att man skulle lösa pulvret i bara 0,8 liter varmt vatten. Femlitersburkarna skulle ju lösas i 4 liter.

Hmmm, hur mycket är en gallon? När jag blandar framkallare från pulver så använder jag ungefär 75% varmt vatten av den volym jag ska ha. Blandar pulvret, och sedan fyller på med kallt vatten till jag får rätt volym på förrådslösningen.

Japp, jag med. Var mest nyfiken på att testa den rekommenderade metoden för att se om Kodak hade modifierat pulvret och gjort det mer lättlösligt. Men jag kommer definitivt att gå tillbaks till den gamla metoden i framtiden.

Imperial vs metric

1 US Gallon är 3.785412 liter.
1 UK Gallon är 4.546092 liter.

Det är den amerikanska gallonen som vi oftast kommer i kontakt med.

:Bälgflaskan!

Jag brukar hälla den varma lösningen i en liters bälgflaska och spola med kallt vatten. Det går dock så fort, att man får hålla koll på temperaturen så den inte blir för kall för fort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar