Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga proffsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett stort tack till alla som har svarat.

Mycket intressant att höra andras åsikter och tankar.

Det blir ju lätt lite svårt eftersom det jag tog upp handlade inte om ett speciellt foto eller händelse. Utan det var något jag reagerat på under lång tid.

Som sagt, kanske borde jag inte kritisera alls eftersom jag har så liten koll på det hela. Både personlig erfarenhet och vetskap om hur det är att jobba som fotograf.

Ett av problemen är säkert med att det är svårt att driva företag i norden. Jag har tex en vän som har ett eget företag och jobbar som snickare(och det går helt bra för firman). Men när han behövde en ny soffa gick han till en vanlig affär och köpte en i stället för att göra den själv. Han tyckte helt enkelt att det var alldeles för dyrt att göra den själv.

En sak som jag upplever som ett (givetvis helt ofrånkomligt) problem är att man inte vet hur resultatet kommer bli i förhand. Det är ju ungefär som att gå ut och äta på restaurang, man vet inte före man ätit om det är gott. Nu har jag inte riktig koll på vad det kostar att få ett porträttfoto taget på en. Men de priser jag hört lite om handlar ju om enormt mycket mer än en middag. Det tror jag är en anledning till att jag ibland vågar testa restauranger, och om jag inte gillar det(vilket tyvärr har hänt lite för många gånger) så går jag aldrig dit igen. Nja man får väll se. Efter att sonen föddes var jag rejält sugen på att få en snygg bild av oss. Men jag har som sagt inget förtroende för fotografer… men men kanske ska jag ta och göra ett försök i alla fall.

Kan nämna ett tillfälle av hundra där jag tittat på vad jag kallar dåliga yrkesfotografiska bilder.

En gång jag var och skulle framkalla en filmrulle i en fotoaffär så hade de en fototävlig där som hette ”årets solstråle tävlingen” Det var (om jag mins rätt) 35 porträtt av småbarn. Alla som såg bilderna (alltså gick förbi affären) fick rösta fram en vinnare. Vinnarbilen fick ett litet pris (mins inte vilket men det var inget så märkvärdigt att jag skulle lagt det på minnet) Och av de som röstat fram vinnaren så lottades det ut ett pris med. När jag tittade på dessa barnporträtt så tänkte jag bara, kan de verkligen inte få fram bättre bilder än det här. Jag röstade på den ända jag tyckte ens liknade ett porträtt.

När jag själv fick barn så fick jag reklam hem om att vara med på det årets solstråletävling. Det kostade om jag mins rätt 60euro för en bild i A5 och två kopior i 10x15 storlek. Det var inte priset i första hand som fick mej att tacka nej, det var mest minnet av alla barnporträtt som enligt mej inte var bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.