Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ps, vi får inte glömma vägen många går som "mingelfotograf" när man når den nivån så är man fullärd tydligen [/B]

Man kan jo undra vad mingelfotograferna har gjort för ont? Jag jobbar mycket med mingel, innan dess drev jag en av sveriges största studios och jag kan säga dig att det är mycket jag lärt mig om porträtt, blixthantering från mingel jobben. Allt handlar om hur pass ambitiös man är.

och jag har precis insett vad som felat mig..aldrig kommer jag bli den där fulländade fotografen

nämligen, har aldrig fotat månen, har aldrig försökt mig på nakna tjejer/kompisar, aldrig mingelfotat.. hmm..jo just det, förut den gången då, när Kalle B himself tvingade ut ett gäng vilsna fotografer på stan.. nu änteligen förstår jag varför.. han ville göra oss till fulländade fotografer :)

Har det helt gått förbi det jag sa om fotoskoleprincipen och personlig åsikt?
Att man KAN kritisera en bild enligt fotoskoleprincipen för då handlar det om att få en nybörjare/amatör att kunna hantera och förstå hur man fokuserar, exponerar etc. etc.
Det går absolut att ge kritik utan att det för den delen blir "vad som är snyggt för någon kan vara skit för någon annan".

Den personliga åsikten används när bilderna och fotografen redan uppvisar en förståelse kring alla grunder i foto. När man kan dem och helt enkelt använder verktygen enbart för sitt uttryck och sina konstnärliga idéer så är denna människa etablerad enligt mig.

Vad jag menar är att jag vill ha en avancerad kritikpool för de etablerade som redan fattar hur man hanterar kameran och tekniken.

Sen kan jag bara fråga mig hur det kommer sig att i stort sett alla bilder på fotosidans framsida under "favoriter" etc. uppvisar ett otroligt hantverk och konstnärlig känsla. Det där uttycket "vad som är snyggt för någon är fult för någon annan" är rent bullshit på en makroskopisk nivå. Det är bara att titta på framsidan och se att det finns knappt en enda bild som har en känsla av dåligt hantverk.

Att dra en skiljelinje mellan nybörjare i smygstart och amatörerna i bildkritik verkar inte vara något problem med, men att dra en skiljelinje mellan amatörerna i bildkritik och etablerade i en avancerad kritikpool verkar vara ett hett ämne.

Ett gott hantverk är ett gott hantverk! På en makroskopisk nivå så är det inte alls svårt att se att det finns en klar "högre" nivå bland den nu extremt blandade skaran fotografer här på fotosidan.

Christoffer, vill inte låta elak eller dryg, men hur du än vänder och vrider på det där så kommer det aldrig lyckas. Du har varit med länge nog för att ha sett alla förlsag som givits runt pooler och kritik, inga har lyckats och inga kommer att lyckas i framtiden heller...

jag hade ett jätte bra förslag (enligt mig då) för ett tag sedan men det verkade få 0 respons.

I princip så önskade jag att det du föreslog kunde fungera men det komemr det aldrig någonsin göra.

Christoffer Glans skrev:
Att dra en skiljelinje mellan nybörjare i smygstart och amatörerna i bildkritik verkar inte vara något problem med, men att dra en skiljelinje mellan amatörerna i bildkritik och etablerade i en avancerad kritikpool verkar vara ett hett ämne.

Problemet är väl hur man drar linjen? Redan nu döms ju bildkritik ut på grun av att folk postar för dåliga bilder. Vad skulle hindra en hårdare pool från att dömas ut när de som postar i Bildkritik nu, postar i den?

Ska bara bilder med x antal röster få finnas i poolen? Ska bara de som har fått x antal röster med ett genomsnitt av x få posta? Hur ska det rent praktiskt lösas?

Många människor saknar helt enkelt självkrisk sida och de kommer att publicera sina bilder i den högsta skolan, för de tycker själva att den hör dit. Eller av någon annan anledning, för att få den att stå ut mer eller synas mer, på grund av mindre trafik där.

Eller ska det kanske vara så att får en bild ett negativt omdöme åker den ur gruppen? Hur ska man då stoppa barnsliga "hämnd"-aktioner etc?

Problemet är att skapar vi en trejde eller fjärde pool som heter expert, kunnig, proffs eller vad som så komemr det ta ungefär 10 minuter innan första maskrosen hamnar i den poolen, varför? självkritiken brister och tycker man själv att bilden är det bästa som finns så är det ju svårt att hålla sina fingrar borta.

Sedan är det nästa steg, varför lägger folk upp bilder överhuvudtaget?

ta en titt på ALLA bilder du ser på Fotosidan. Då menar jag i princip alla bilder tagna ungefär 1 år tillbaka. Vad är det för typer av bilder?

A) Bilder som fotografen troligtvis tycker är jätte bra och som han/hon vill visa upp för andra?

B) Bild som fotografen ställer sig undrande till själv och vill ha kritik för att utvecklas?

Alla alternativ A fotografer har inte på Fotosidan att göra överhuvudtaget. Försvinner dessa försvinner Fotosidan.

Då kommer vi osökt in på 1 av mina stora frågor sedan minst 1 år tillbaka:

Vilka/vem är Fotosidans målgrupp?
Har fortfarande inte fått svar på denna fråga.

Får vi ett svar på frågan kan vi också ta ställning till huruvida vi passar in eller inte och därmed helt lägga ner alla krav eller funderingar på förändring, allt styrs utav svaret.

Jag har en lösning på problemet med en 3 pool, men jag vill ha ett svar från Fotosidans ledning innan jag kläcker det förslaget.

Det finns ju Galleri FS, det är väl ändå en elitpool där endast riktigt bra bilder kommer med, så vad gnälls det för?

Den är ju faktiskt öppen för alla dessutom, yrkesfotografer tar inte per automatik bättre bilder. De bästa bilderna jag har sett har ofta tagits av amatörer, riktiga entusiaster som naturligtvis har hållit på ett tag.

När hård kritik fanns förut så gnälldes det i forumtråder över dåliga bilder i den också. Kalle Bexelius har rätt när han säger att många saknar självkritik, och kommer det en ny hårdkritikpool så kommer det dyka upp "skitbilder" även i den.

HeCa skrev:
Kalle Bexelius har rätt när han säger att många saknar självkritik, och kommer det en ny hårdkritikpool så kommer det dyka upp "skitbilder" även i den.
Ja Kalle har rätt och du med. Och förutom att det med all säkerhet skulle dyka upp "skitbilder" så som du uttrycker det även i en ny variant så skulle det nog även klagas på inval och ifrågasättas till vansinne om något ytterrligare med urval av fotografer/bilder blev till också.

Vem är etablerad och inte? Varför är den med? Varför är inte den med? o.s.v.

/Plötsligt synsk;)

(Men jag hoppas Kalle får lägga fram sin ide och att redax nappar så att vi andra nyfikna slipper vara nyfikna på iden för evigt.)

lottawe skrev:

(Men jag hoppas Kalle får lägga fram sin ide och att redax nappar så att vi andra nyfikna slipper vara nyfikna på iden för evigt.)

Hehe, jag tror nog inte dom kommer svara denna gången heller, av den enkla anledningen att då är dom tvugna att ta ställning och även ta eventuella konsekvenser.

Det kommer alltid på en så här stor sajt som Fotosidan, att finnas människor som kommer att vara missnöjda på ett eller annat sätt med vilka bilder som visas och var de visas och av vem.
Om jag inte missminner mig, så fanns det ett stort missnöje gällande ”hård kritik-poolen” om vem som lade in bilder i poolen, vilka motiv som kunde dyka upp samt vilket syfte den enskilde hade till att över huvudtaget använda sig av poolen. Säkert fanns det annan kritik också som jag just nu inte kommer ihåg.
Sedan var det kritiken mot kommentarerna som gavs i poolen. Det handlade bland annat om vilket syfte kommentarerna hade – ett tillfälle att vara otrevlig mot någon och kapa den jäms med fotknölarna eller hade de främst ett lärande syfte som framfördes på ett konstruktiv och trevligt sätt.
Fick en bild många kommentarer, slog Jantelagen till och det förklarades på en gång att det måste röra sig om ”kompiskommentarer” för det var väl inte möjligt att bilden kunde få så många kommentarer av något annat skäl.

Jag tycker att det vore positivt med en kritikpool för dem som känner att de kommit längre i sin fotoutveckling, men då tror jag att man får räkna med att det alltid kommer att dyka upp ”fel personer” som lägger upp bilder och/eller fel motiv och fel typ av kommentarer – vem nu som kan bestämma vad som är explicit rätt eller fel från tid till annan.

Som sammanfattning måste jag nog säga att det var mycket missnöje av nästan samma slag och av olika valörer mot den dåvarande hård kritik-poolen som nu framförs mot bildkritikpoolen. Eller kommer jag ihåg helt fel?
/Nonno

Kalle_B skrev:
Problemet är att skapar vi en trejde eller fjärde pool som heter expert, kunnig, proffs eller vad som så komemr det ta ungefär 10 minuter innan första maskrosen hamnar i den poolen, varför? självkritiken brister och tycker man själv att bilden är det bästa som finns så är det ju svårt att hålla sina fingrar borta.

Sedan är det nästa steg, varför lägger folk upp bilder överhuvudtaget?

ta en titt på ALLA bilder du ser på Fotosidan. Då menar jag i princip alla bilder tagna ungefär 1 år tillbaka. Vad är det för typer av bilder?

A) Bilder som fotografen troligtvis tycker är jätte bra och som han/hon vill visa upp för andra?

B) Bild som fotografen ställer sig undrande till själv och vill ha kritik för att utvecklas?

Alla alternativ A fotografer har inte på Fotosidan att göra överhuvudtaget. Försvinner dessa försvinner Fotosidan.

Då kommer vi osökt in på 1 av mina stora frågor sedan minst 1 år tillbaka:

Vilka/vem är Fotosidans målgrupp?
Har fortfarande inte fått svar på denna fråga.

Får vi ett svar på frågan kan vi också ta ställning till huruvida vi passar in eller inte och därmed helt lägga ner alla krav eller funderingar på förändring, allt styrs utav svaret.

Jag har en lösning på problemet med en 3 pool, men jag vill ha ett svar från Fotosidans ledning innan jag kläcker det förslaget.

Ja Kalle, jag är ett typexempel på en medlem som inte skulle vara med här på fotosidan.
Jag har haft en bild upplagd på en Maskros, jag brukar välja en bild som jag själv tycker om när jag lägger upp en bild.
Bilder jag tagit som jag har problem att förstå eller se vad bilden föreställer brukar jag rata, ibland redan i kameran.

Jag skall försöka följa dina riktlinjer i fortsättningen.

Hoppas din ide med den slutgiltiga lösningen anammas av ledningen så att alla riktiga fotografer har någonstans att lägga upp sina bilder.

Hadet Micke.

Alla bilder blir bra om man förstorar dem riktigt stort :) Skaffa större skärmar :p
Själv surfar jag ibland på min projektor, där blir tom suddiga maskrosor bra.

xandx skrev:
Alla bilder blir bra om man förstorar dem riktigt stort :) Skaffa större skärmar :p
Själv surfar jag ibland på min projektor, där blir tom suddiga maskrosor bra.
Menar du allvar Jaroslaw? Med stort blir allt bra?

Huruvida det är storleken eller tekniken som föder känslan har ju förresten diskuterats i andra sammanhang också ibland. I typ sexspalter för tonåringar iaf..

Kalle_B skrev:
Nils, det där har nog mycket med mognad/stadie man är i gällande fotograferingen.

Om du tittar dit omkring så ser du att det är nästan bara nybörjare på Fotosidan. Dom andra är tysta/oaktiva/ej medlemmar längre. Finns bara en handfull kvar som är aktiva/duktiga/erfarna.......

Också därför jag inte tror att det kommer att förändras specielt mycket här, fast det kan ju vara annorlunda i konstpoolen eller t.ex uttryck? Är inte medlem där och tittar bara ibland. Men som jag upplever det är det ganska ytligt även där många gånger? För tillfället tycker jag att det mest intressanta med fotosidan är bloggarna, där man kan hitta en hel del tankar och infallsvinklar på fotografi. Kommenterar sällan bilder numera. Tittar mest på dom och försöker hitta inspiration. Ska se om jag hinner bli mera aktiv framåt höstkanten?

Så det har ju hänt något, annars skulle inte de erfarna droppa härifrån. Jag kan inte hålla med om att det "blivit bättre", kanske för nybörjarna, men varför försvinner de erfarna?

Christoffer Glans skrev:
Så det har ju hänt något, annars skulle inte de erfarna droppa härifrån. Jag kan inte hålla med om att det "blivit bättre", kanske för nybörjarna, men varför försvinner de erfarna?

Fotosidan har inget vettigt att erbjuda helt enkelt samt att dom erfarna klarar sig ganska gott själva.

Men hur roligt är det att titta på samma maskrosor varje dag, samma vattendroppar, samma frågor om vilka kameror man skall köpa, ISO brus o allt annat tjafs som kommer och går varje dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar