Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för det lägger jag in en hund :)
Min jycke "kompis" för min del spelar det ingen roll ifall bilderna är på djur eller inte bara de är bra dvs så bra som jag tycker att de skall vara, vad det nu är :)

Bilagor

• _dsc0311-01 (kopia).jpg
    _dsc0311-01 (kopia).jpg
    56.5 KB · Visningar: 231
Känns som diskussionen om vad som är bra eller dåligt har nog funnits sen vi började kladda på grottväggarna.
Jag tycker proffsen ska ha en egen pool, varför inte?
Jag menar, jag som programmerar sen många år har ju ingen glädje av att prata kodning med en som pillar i VB för skojs skull. Möjligtvis för att hjälpa till med frågor, men inte för att jämföra lösningar med... för att ta ett exempel bara lixom typ ba...

Roqqy skrev:
Jag menar, jag som programmerar sen många år har ju ingen glädje av att prata kodning med en som pillar i VB för skojs skull. Möjligtvis för att hjälpa till med frågor, men inte för att jämföra lösningar med... för att ta ett exempel bara lixom typ ba...

Oj jag trodde man bara pillade på VB för skojs skull? Själv föredrar jag C++ eller x86 Asm :)

Om du väljer parametrar i sökformuläret i "sök bilder" kan du begränsa antalet och typen av bilder som visas.

ex 1 - endast yrkesfotografer som är guldmedlemmar som har husdjur/tamdjur i sitt album och har placerat bilden i en pool:

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...uipment=&location=&sort=ptime+desc&maxrows=40

ex 2 - endast amatörfotografer som har husdjur/tamdjur i sitt album och har placerat bilden i en pool:

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...uipment=&location=&sort=ptime+desc&maxrows=40

Lägg till ett bokmärke för den sortens sökning du gillar. På det här viset kan du skapa dig nästan vilken pool du vill. Sorterat och klart!

Photosession skrev:
Har ju för mig att det fanns en bildpool tidigare som handlade om att diskutera bilden och inte kommentera den...!
Har också för mig att den försvann samtidigt som "Hård kritik".

Hur den fungerade i realiteten har jag inte en aning om. Men som du skriver Graal, det kanske är dags att återinföra den...

Nej, jag vill inte återinföra poolen. Den finns ju kvar. Vad jag vill är att bildkommentarerna överhuvudtaget inte ska vara ett medel att klassificera bilder, bra-godkänd-dålig, utan en funktion att diskutera bilden som bild, vad den säger betraktaren och ger för tankar. Kommentarsfunktionen, som den är idag, motverkar verklig bldanalys. Kanske är detta system också alltför inkört, så att det blir svårt att ändra inriktning på det? Och kanske har de flesta som använder fotosidan inte alls några ambitioner att varken göra bilder eller kommentera bilder utifrån de tankar/känslor man kan väcka/skapa och vad bilder kan förmedla?

Diskutera bildbudskap fungerar inte. I den poolen så diskuteras ingenting, bara samma saker som i bildkritikpoolerna. Det är ingen skillnad på bildkritikpoolen och diskussionspoolen.

Jag vill också ha en ren diskussion om bilder, men det har inte fungerat annat än i pooler som riktar sig till mer etablerade och professionella. Visst kan man söka efter dessa bilder med sökformuläret, men är det samma sak som att professionella har en egen pool?

Christoffer Glans skrev:
Diskutera bildbudskap fungerar inte. I den poolen så diskuteras ingenting, bara samma saker som i bildkritikpoolerna. Det är ingen skillnad på bildkritikpoolen och diskussionspoolen......

Nej, det blir ju så när det bara finns ett enda ställe (bland alla övriga områden och inriktningar) där bilder enbart kan diskuteras utifrån annat än ren bedömning/klassicicering/kritik. Om det vore så i alla bildpooler/grupper tror jag det skulle te sig åtminstone lite annorlunda. Men som jag skrev tidigare, de flesta som häckar här på fotosidan kanske inte alls har intresse av att fördjuipa sig allt för långt i bilder och bildkommunikation?

Jag är intresserad och jag tror de flesta professionella är intresserade. Eftersom det finns en hel del riktigt mästerliga fotografer här inne så tror jag det är ganska många som vill ha det. Men det finns fler amatörer och nybörjare, så det är ju såklart att den delen är överrepresenterad. Betyder det att minoriteter inte ska kunna ha en plats också?

Egentligen så tror jag inte på en pool för etablerade/proffessionella då det snarare talar för yrket och inte betyder så mycket för kvalitén som kan vara precis lika hög i en del amatörers bilder.

En proffessionell bör klara att spotta ur sig bra bild på löpande band, men även när så görs betyder nog inte det per automatik att bilderna skulle vara intressantare för gemene man än de i bildkritiken idag? Områdena/inriktningarna även inom yrket är ju så många och spridda.

Jag tror på något för alla och jag tror på att lyfta fram kvalité, men personligen tycker jag nog att det är intressantast om det görs utan fördelning utifrån just yrkesvalet.

Yrkesvalet är bara en definition här inne för att beskriva vilka de riktar sig till. Jag vill ha en pool som heter "Avancerad kritik" där kritik som "den där var oskarp" inte existerar. Kritiken i denna pool riktar sig till de som redan fattat fotoskolegrunder och som kan hantera foto. Den riktar sig till dem som medvetet lägger oskärpa och som vill ha kritik på ett djupare plan. Målgruppen är etablerade och professionella som har STOR erfarenhet av foto.

Jag säger det igen: om nybörjare har en egen pool i mjukstart, varför finns ingen på andra änden, över den vanliga "bildkritiken"?

På framsidan när man kommer in på fotosidan så ser man extremt bra bilder i högerkant, men när man bläddrar i huvudkritikpoolen så tar det ett bra tag innan man ser något liknande. Varför finns ingen huvudpool som riktar sig till bilder av den kvalité som finns på förstasidan?

Sorry, men jag tycker det är bullshit att det finns en skillnad mellan nybörjare och amatörer men inte mellan amatörer och etablerade... (om man nu betraktar poolerna som mjukstart=nybörjare, bildkritik=amatörer, avancerad kritik=etablerade)

Jag tycker absolut att det ska finnas tre huvudpooler. Om någon nybörjare med brist på självkritik slänger in en nybörjarbild i avancerad kritik så är det deras eget fel om de åker på hårda kommentarer... men så är det ju om en nybörjare lägger in i bildkritik istället för mjukstart också.

Det var en fröjd att gå in i "hård kritik" och se mästerverk på nästan varje sida. Nu orkar jag inte bläddra igenom den dynga (som jag tycker personligen många bilder är i bildkritik) av felexponerade, ytliga bildexperiment eller "jag kan hålla i en kamera"-bilder.

Nonsens. Bildskapande är ingen exakt vetenskap, det som du tycker är dynga kanske någon annan betraktar som rena mästervärk. Om "etablerade" fotografer vill se en "högre" nivå på bilderna i bildkritik så får dom fan se till att ge bättre kritik, det råder ingen brist på "bra" bilder i bildkritiks poolen, snarare en brist på BRA och konstruktiv kritik.

En ny pool endast för "pro's" skulle bara bli en kopia av Galleri FS och Uttryck, jättenödvändigt.

Nu kan jag nog inte tiga still längre :)

Den här diskussionen har ju förts ett antal gånger i olika former.. och vid varje sådant tillfälle så höjs röster, där en del tycker att man är för elittänkande, vissa ser sig själva som för mer än andra.. Men.. jag tror egentligen den här sortens diskussioner faktiskt bottnar i att de som deltar brinner för BILDEN! VIlket ju skall uppmuntras och bejakas.

Här känner jag personligen att det är denna brand som måste tas tillvara på något sätt.

Jag kan hålla med, det behövs en 3:e kritikpool.. men, vilket iof kanske redan har diskuterats, hur undviker man att inte den översvärmas av en massa skräpbilde, som hände med den tidigare "hårdkritikpoolen"

Visst, man kan ha ett intagningsförfarande, men då har vi ju i viss mån redan FS-galleriet...

Man kan kvala in, genom att få betyg på bilden, ett visst uppnått betygsumma, så är den kvalificerad. Men hur uppnår man detta egentligen.. jo, genom att bilden blir uppmärksammad på ngt sätt.. men idag, drunknar ju bra bilder i det allmänt "gråa" flödet av bilder... alltså kan guldkornet, liksom försvinna i mängden tyvärr..

Alltså, kvalificering, genom betyg, är ingen bra lösning det heller..

Är det kanske ändå till syvende och sist så att den här sortens pool måste få bli självsanerande, genom att just de medlemmar som brinner för bilden i olika former, engagerar sig.. vågar skriva raka och tuffa kommentarer/kritik till bilderna, och också följa upp sin kritik om nu fotografen av bilden går i svaromål eller fortsätter diskussionen.

Kanske kan detta göra att nybörjare då inte vågar/vill översvärma den här sortens pool med sina bilder.

Sedan går det ju tyvärr aldrig att komma ifrån, att självkritik saknas hos en del personer.. Det gäller ju allting egentligen, inte bara foto.. Det är bara att se sig omkring så inser man hur lite av varan självkritik det egentligen existerar.

Vad jag personligen saknar idag är som jag själv upplevde det när jag blev medlem för några år sedan.. där man som nybliven medlem och försiktigt började lägga ut sina bilder i nybörjarpoolen för att genom uppmuntran och råd på vägen, vågade gå vidare och utmana sig själv.. Detta upplever jag är något som helt försvunnit idag här.

Självkritik var det ja...!
Jag tror att många inte bara saknar självkritik de saknar även sunt förnuft. De blir iriterade när man anmärker att deras bild saknar skärpa osv:) Känns som om vissa lever i någon sorts lögn och tror att de är fotografer bara för att de har en dyr kamera? Jag vet inte men jag hade underkänt minst 80% av de bilder som kommer in som någon sorts verkshöjds bilder dvs bilder man tagit med kunskap och inte genom att köra kameran på det gröna läget. Kolla på EXIF informationen på de som lämnar ut den, de flesta kör på auto :)

Man kan kanske sätta en kriterie på det nya forumet att man dels har fotograferat i M eller arpeture läget och inte fotograferat med en kompaktare? Fast det är rätt snäv tankegång då faller analoga bilder ur :)

Nej jag vet inte vad man skall göra egentligen?
Kanske kräva att man minst har ett silver medlemskap om man vill posta en bild för kritik eller något?

Vill man ha en proffs kritikpol kan man ta referenser dvs publiceringar, man måste ha publicerat någon bild för att delta osv..

Har för mig att det finns en sida där man måste gå genom en jury för att få lägga ut en bild på sidan? Någon som vet mera om detta?

Det skall heller inte va så att man utesluter nybörjare men med rätt balans kan man intergrera de två grupperna.

xandx skrev:
De blir iriterade när man anmärker att deras bild saknar skärpa osv:)
Jag håller med om att man bör ha lite tålighet för de kommentarer man får och framförallt respekt för att åsikterna kan vara olika. Däremot tycker jag att skärpa och teknik ofta är överskattat här på fotosidan. Så överskattat att bilden ibland glöms bort. Skärpa tycker jag personligen både kommenteras och diskuteras på tok för ofta. Så ofta så det blir trist..

En pool där bilden snarare än bara tekniken diskuteras, det tycker jag är eftersträvansvärt.

Bilagor

• 23513.jpg
    23513.jpg
    92.3 KB · Visningar: 199
xandx skrev:
Har för mig att det finns en sida där man måste gå genom en jury för att få lägga ut en bild på sidan? Någon som vet mera om detta?
Galleri fotosidan;)
OCH den andra siten jag gissar att du syftade på, onexposure.net

(Och utöver de så har ju även grupperna Uttryck samt Konstfoto här på fotosidan intagningsförfarande.)

Tycker det största problemet är att det fixeras kring kritik/klassificering/bedömning. Istället borde bildbetraktande koncentreras kring vad bilder kan säga, hur man kan tolka bilder osv, vilka känslor de ger upphov till. Tyvärr är nog den överväldigande majoritéten här inte intresserade av sånt? Tror därför att det kommer att vara lika ointressant att läsa bildkommentarer framledes som det varit hittills, fast man kan ju hoppas att jag har fel. Men visst finns det undantag, det kan man inte förneka. Jag fick t.ex personligen några kommentarer i poesiform, som beskrev vilka känslor betraktaren hade inför bilden, för några år sedan. Kommer tyvärr inte ihåg vem som gav dom nu (har inte bilderna kvar i albumen). Men den typen av kommentarer ser jag som vida överlägsen de kommentarer som vanligtis ges här på fotosidan. Där finns en verklig känslomässig kommunikation och det lär man sig oftast mycket mera av än ytliga bedömningar av skärpa och liknande. Nu menar jag inte att kommentarer ska skrivas i poesi-form men kan man ge lite vinkar om vilka känslor/tankar bilden framkallar är det oerhört värdefullt.

Fast allt handlar väl mer om kunskap?
Din bild är oskarp medvetet du har kunskapen att göra den skarp eller oskarp. De som jag pratar om är tex den här igelkottsbilden som finns i bildkritik nu, den är tagen med ett 200mm tele på 1/80 sec bara skakningsoskärpa. Jag lät bli att kommentera den men David gjorde det. Bilden är tagen uppifrån och han har klippt kotten i överkant och så ligger den i bildkritik. Det är iofs bara ett exempel men han vet inte vad han sysslar med och har inte lärt sig tummregeln tid/brännvid. Han borde inte lägga ut sin bild där. Jag tror iofs inte att han förstår vad bildkritik innebär, jag tror han bara är ute efter att visa sin bild för oss?

Bilagor

• night.jpg
    night.jpg
    60 KB · Visningar: 181
Nils, det där har nog mycket med mognad/stadie man är i gällande fotograferingen.

Om du tittar dit omkring så ser du att det är nästan bara nybörjare på Fotosidan. Dom andra är tysta/oaktiva/ej medlemmar längre. Finns bara en handfull kvar som är aktiva/duktiga/erfarna.

Som med allt så går saker o ting i ett visst omlopp.

Först köper du kameran, du knäpper på allt du hittar.
Sedan blir det macro på blommor/spindlar
Sedan Supertele bilder
Sedan Månen, vattendroppar osv
Sedan Vidvinkel
Sedan "reklam" macro, typ ljustält
Sedan porträtt på nakna tjejer/kompisar

Man kan väl sedan säga att nu börjar folk kunna den tekniska biten någorlunda och då är alal helt plötsligt proffs. Det köps in batterigrepp, uppgradering av kameror, test av tegelväggar för skärpan, ISO brus, bröllopsfoto, presslegg från skumma internet försäljare, sportfoto, ridbilder i skumt ljus, hundhoppning osv osv. Fortfarande kretsar allt runt tekniken...

Först när man har gjort varvet och behärksar alla moment och börjar finna sitt lugn då börjar man värdera bilden utifrån känslor!

Det varvet kommer medlemmarna aldrig fullborda på Fotosidan, dom har lämnat sidan långt innan dess!

I småpojksåldern drar man i sin egen snopp och undrar vad det är för sak, sedan hatar man tjejbacieller, sedan är allt pinsamt, sedan är allt coolt, sedan frågar man chans på tjejer, sedan raggar man på allt som har fått något som kan liknas vid kottar till bröst, sedan krogen, ragga, one night, flickvänner, fler flickvänner, sambo, singel, flickvän, sambo, otorgen, sambo, och sedan slutligen gifter man sig...

Man måste alltid prova allt innan man mognar och ser den riktiga poängen!

Ps, vi får inte glömma vägen många går som "mingelfotograf" när man når den nivån så är man fullärd tydligen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar