Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Zewrak skrev:

När jag sedan verkligen försöker få till bra bilder, som ovan nämnda. Och får höra att jag inte är värdig kritik på grund av att "det är för mycket skit i poolerna", "bilderna är för bra" etc etc. Blir jag minst sagt inte så lite besviken, inte på fotosidan, utan på de som verkligen har sysslat med det här och har mer erfarenhet än jag, men vägrar släppa till med deras kunskap. Just på grund av att jag är ovärdig den.

Tjolahopp

Jadu... jag kan verkligen hålla med dig, om att det kan suga och vara frustrerande när fotografer med mer erfarenhet inte släpper till... samma med tjejer som vägrar ;)

Men man orkar inte bry sig helt enkelt. Hur ska jag veta vem som verkligen vill ha kritik eller vem som bara vill visa upp sina underbara bilder som i verkligheten är skit? En balans är alltid det optimala, men ju fler av dom rutinerade rävarna som försvinner desto mer nybörjare tar över. En som plåtat i 2 månader är snart experten med värsta kunskapsbanken och bildseendet...

skicak länk till din pingvin så skall jag kommentera! Ha det bra :)

jaha... haha, jag tänkte mig en pingvin på grönland eller liknande.. tänkte inte ens på den bilden.

Christoffer Glans skrev:
Så, vad tycker ni om förslaget kring en "avancerad kritik - pool"?

Blää!

Inte för att jag har något emot det som så, men det fungerar inte. Vi hade ju "Hård kritik" för inte så länge sedan och innan dess något liknande.

Problemet är att det är ingen jury som jag förespråkar som väljer vilka bilder som skall komma in, utan alla kan läggain sina bilder. Fotograferna på Fotosidan är inte direkt kända för sin självkritiska sida så du komemr snart få se katt & hundar där, maskrosor, rosor, solnedgång över en sjö i värmland, vattendroppar från en kran i köket, HDR bild på en BMW från 70 talet osv.

Genast komemr folk ropa " Men va faaan vilka dåliga bilder det är i Avancerad kritik poolen"

Snabbt som blixten kommer folk då svara:

Alt 1: Vem har utsett dig till bildpolis eller allsmäktig? kom ner på jorden.

Alt 2: Man kan väl vilja ha avancerad kritik på en maskros!

Alt 3: Ja det är för stort inflöde på bilder och för mycket nya fotografer!!

Alt 4: Skapa elitgrupper

Alt 5: Sverige och den jävla jantelagen!

Alt 6: Jävla elitiskt tänkande, är inte fotosidan till för alla, vem kan avgöra vilken bild som är bra eller dålig? Näe jag är för en fri pool med alla bilder!

Jag tror nog vi har provat allt... allt utom mina förlsag.

En ide som jag tror skulle fungera och skapa intresse för folk att lägga ut "bra" bilder, vore att låta Bildkritik-poolen utgöra en typ av sluss till en sk. "Guld-pool". Alltså....tänk er följande:

I kritikpoolen läggs bilder ut, som den enskilde medlemmen, önskar få kritik på....För att medlemmen sedan skall få äran, att deltaga med sin bild i "Guld-poolen" krävs det minst 3st givna 5:eek:r i betyg. Betygen skall alltså vara utdelade i kritikpoolen (av olika medlemmar) innan bilden automatiskt förflyttas. På detta sätt låter man kritikpoolen utgöra en typ av kvalomgång innan förflyttningen och de bilder som slutligen befinner sig i "Guld-poolen" håller således en hög standard, rakt över. Jag tror att detta vore ett bra sätt att stimulera folk till att lägga in "bra" bilder i kritikpoolen, samtidigt som andra skulle se det som intressantare att ge kritik och att betygsätta bilder, i större utsträckning än i dag.

Så att ha "mjukstart" och en "kritikpool" är inte samma sak som en tredje med avancerad kritik?

Visst så finns det dem utan självkritik som tycker sin maskros är ett mästerverk alá da vinci, men vem bedömmer vad som är mjukstart och vad som är "normalt"?

Om "avancerad kritik" inte tilltalar, vad sägs om en "professionell pool"? En pool för de som jobbar med foto? En pool som inte riktar sig till de som enbart råkar ha pengar över till en DSLR.

Jag känner bara att de enda bra bilder jag ser är på framsidan under favoriter... i bildkritikforumet så finns det så mycket dynga (enligt min personliga åsikt) så jag vill gärna se ett forum som både inspirerar och där man kan få kritik som itne går efter "skolboksprincipen" (för de som läste mitt tidigare inlägg).

Det där med guldpoolen låter annars som ett bra förslag. Problemet är bara att många inte sätter betyg när de kommenterar eller att de medvetet sätter 4 för att höja sin egen position. För att en sådan pool ska fungera så behövs det att det krävs ett betyg varje gång man kommenterar.

Christoffer Glans skrev:
Det där med guldpoolen låter annars som ett bra förslag. Problemet är bara att många inte sätter betyg när de kommenterar eller att de medvetet sätter 4 för att höja sin egen position. För att en sådan pool ska fungera så behövs det att det krävs ett betyg varje gång man kommenterar.

Vore en bra ide´....att omöjliggöra kritik utan samtidigt satt betyg....borde väl gå att fixa praktiskt tycker jag.

Ubbe 1 skrev:
Christoffer Glans skrev:
Vore en bra ide´....att omöjliggöra kritik utan samtidigt satt betyg....borde väl gå att fixa praktiskt tycker jag.

Så var det i fotosidans barndom. Personligen tycker jag det är bättre nu och avstår gärna betyg på mina bilder. Siffran fyller liksom noll funktion och det tror jag tyvärr den skulle göra i förslag som ovan också.

Flest kompisar kanske avgör mer än bäst bild isf. Kanske alltså.. Jag är inte synsk, men jag tror starkt. Iaf på just det. Därför tycker jag inte att iden låter så värst.

Poolen för diskutera bildbudskap var kul i begynnelsen när den fungerade. Synd att inte pool/grupptexterna läses bättre för hade så gjorts tror jag den hade varit riktigt intressant.

Ja, nu har jag druckit flera glas vin och jag vet inte om någon annan har kommit med förslaget (eftersom jag inte läst allt), men kanske skulle man sätta betyg på olika moment, som...

- komposition -> betyg: 1 2 3 4 5
- ljus -> betyg 1 2 3 4 5

o s v...

Sedan eventuellt en ruta där man berättar om vad man kunnat gjort bättre på det som gav betyg 3, 2 samt 1.

Vad vet jag? Vad tycker ni?

Jag har också druckit flera glas vin... eller en flaska... :p

Hursomhelst så borde man kunna välja ifall man ska publicera betygen eller inte.

Eller, om det ska finnas en guld pool så kan det finnas en rekommendations-funktion där man på varje bild kan sätta "ja" eller "nej". Efter tre-fyra "ja" så kan man lägga in bilden i guldforumet.

Jag har hållt mig med rent vatten hela kvällen, flera glas:) Men jag förstår ändå inte riktigt vad en siffra, eller för all del.. Flera siffror skulle vara för förbättring. Siffrorna kan säkert sättas på det tekniska, men det är ju bara verktyg och del av något större. Av bilden. Av resultatet.

Därför tycker jag att det är bättre att vurma för ord snarare än poäng. Dessutom har ju grejen med betyg diskuterats hur mycket som helst även förr och så går det att söka bilder både på antal kommentarer och betyg. Den bildsökningen borde som jag tänker motsvara det ni efterfrågar i form av guldpool. Utöver det finns ju även Galleri fotosidan.

Hela grejen med en bildpool för professionella eller etablerade är att ha en plats för oss också, precis som nybörjare har en plats i mjukstart.

Man kan babbla sig mossig på hur det är bra med att blanda professionella, amatörer och nybörjare, men det finns en tid då jag gärna hjälper nybörjare med fotoskole kritik och sen finns det en tid då jag mer än gärna vill kunna gå in och inspireras, ge mer diskuterande kritik och få kritik som inte består av "den e ju oskarp", när en bild är tänk att vara oskarp.

Vad är det som är så konstigt med att de professionella och etablerade vill ha en egen pool? Om mjukstart är för nybörjare, bildkritik är för amatörer, varför inte en professionell pool för etablerade professionella?

Christoffer Glans skrev:
Hela grejen med en bildpool för professionella eller etablerade är att ha en plats för oss också, precis som nybörjare har en plats i mjukstart.
Absolut! Du har mitt fulla medhåll, men jag tror dock inte på de lösningar som diskuterats i senaste inläggen. Abslut inte. Men att inget som "Avancerad kritik," "mer erfarna," "hård kritik" och sådant som redan prövats fungerat tycker jag också är synd. Precis som jag tycker det vore synd att gå på siffror eller antal kommentarer (som ju ofta avgörs av antal polare snarare än av bild) för att bilda guldpool. Och en del alternativ för att se bilder som intresserar finns ju idag. Tycker iaf jag..

Kommer ihåg när jag första gången la in en bild i den gammla hård kritik, det var svettigt. Då hade jag ändå jobbat en del som fotograf men jag fick okej kritik på min bild både ris och ros som jag uppskattade. Men jag var så pass självkritisk att jag ändå tänkte till innan jag la in en bild där.

Ibland kan jag tycka att vissa fotografer är för lata som bara skjuter av på gröna läget och efterbearbetar bilden i PS tills den spricker det är i mitt tycke bakvänd fotografering men men man är kanske gammalmodig? Hur många här har plåtat med storformat och väntat med spänning på det färdiga resultatet från labbet och ibland har resulttet inte varit så bra och då har man varit tvungen att ta om bilden :) *nostalgi*

Nej jag håller med en pol för de som ser sig själva som avancerade nördar i fotokonsten.

Varför har det inte fungerat? Jag tyckte hård kritik fungerade. Jag kan inte ansvara för att en nybörjare med brist på självkritik inte förstår vad "hård kritik" innebär. (Om den stängdes för att folk drabbades av för hård kritik)

Så fort professionella och etablerade vill ha en pool eller en egen plats så skriks det "elitism!" från de som inte nått dit ännu. Jag kan erkänna att jag inte är lika etablerad som de som jobbat 20 år i branchen, men även om det visar sig att jag inte är kvalificerad att lägga in bilder i en avancerad pool så är jag ändå för den... det är en bra inspirationskälla och jag slipper dega mig igenom alla jävla kattbilder, husdjur och maskrosor som jag nu inte längre står ut att se efter att ha varit medlem så länge som jag varit. Jag har tappat lusten att vara inne på fotosidan, sedan hård kritik försvann så har jag inte varit här speciellt mycket.

Det är inte elitism att professionella får ha en egen pool... den här sidan är inte bara för nybörjare och amatörer.

Christoffer Glans skrev:
det är en bra inspirationskälla och jag slipper dega mig igenom alla jävla kattbilder, husdjur och maskrosor som jag nu inte längre står ut att se efter att ha varit medlem så länge som jag varit.
En katt. Varsågod;)
Den har genererat rätt bra cash och dugit både på galleri och Landstingets vägg.. Och likaså på fotosidan. Alla måste inte gilla såklart, men ett vill jag iaf påstå och det är att -Bra bild handlar inte om motiv! Att alltid dessa motiv kommer upp i sådana här diskussioner vetesjutton vad det beror på, men varför skulle det inte gå att göra bra bild av vad som helst menar du? Det tror jag att det gör.

Men jag är inte sen att hålla med om att det bör finnas något för alla. Jag har även varit positiv till alla de jag rabblade som lades ner inkl. lite till. Men diskussionerna går ju alltid heta så jag förstår redax beslut att ändra, avveckla några o.s.v. också.

Men nu, senaste tiden tycker jag faktiskt att saker är bättre än när tråden startades ursprungligen. Både GFS, intressegrupper, fullgoda bildsökningar och gruppen Uttryck finns. Det är bra! Hoppas det får bestå.. Och jag har inget mot om mer skulle komma till heller, men jag hoppas ju att det ska ske på hållbara och bra sätt om det görs.

Bilagor

• 4000.jpg
    4000.jpg
    43.1 KB · Visningar: 248
Jag känner bara att en allmän huvudpool borde finnas för professionella, precis som det gör för nybörjare och amatörer. Det är inte segregering av vilken nivå av "bra" man är, det är en helt naturlig indelning som gör att man också har ett mål. Är man nybörjare så vill man till bildkritik, är man i bildkritik så vill man till avancerad kritik.

Precis som Jaroslaw Gibek sa så var det alltid en helt annan sak att lägga in en bild i hård kritik jämfört mot "vanlig kritik". Man var helt enkelt mer noga att välja ut och se över sina "uppenbara" missar först. Jag älskade hård kritik och har aldrig riktigt fattat varför den poolen lades ned.

När det gäller katten så... det är en bra bild, jag menar inte att bilder blir dåliga enbart av ett speciellt motiv. Jag menade att det finns tusentals med kattbilder eller andra husdjursbilder och blombilder som ser ut som crap för de är inget annat än en snapshot av en katt eller en blomma eller whatever som inte uttrycker annat än "se, jag kan ta en bild på nånting".
Din bild berättar något, den har en aura av längtan och väntan; den är något mer än en jävla kattbild, om du förstår vad jag menar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar