Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Har tänkt lite och ångrade det om att släppa..

lottawe skrev:
Tomma bilder, innehållslösa bilder, dåliga bilder..

Fast det innebär inte att jag inte håller med David också. För olika nivåer finns väl inom det mesta?

Så är det absolut, eller det är i alla fall min subjektiva ståndpunkt :)

Men tolkar jag tråden (fortfarande subjektivt) så verkar problemet vara att det är för många bilder av nybörjarkaraktär i Bildkritik och när dessa kritiseras som avsett i poolen så får kritikern skit för det?

Men vad vet jag, jag har ju gett upp att försöka påverka FS i en för mig subjektivt gynnsam riktning? ;)

/Johan

Alla skall med..!
Kameratillverkarna har fattat det och sänker priserna så att gemene man kan köpa sig en systemkamera så det kan foto i gröna läget. :)

Samma med FS skit i de som är hängivna de är bara ett fåtal, jag tror FS tjänar mer på att låta alla ta del av FS och då tjänar FS mer på dem än på oss som faktiskt blir en minoritet.

Vad är en bra resp dålig bild?
Säg det :-D

Det verkar som om elitismens förespråkare anser att FS bör vara reserverat för de med de "rätta" åsikterna och de "rätta" bilderna.

Varför inte acceptera att alla kan inte vara mästerfotografer? Alla har varit nybörjare i begynnelsen och då producerat bilder som de nu klassar som undermåliga. Men det är väl bekvämt att bortse från detta och endast acceptera "mästerverk"?

Det som en del ser som skräp betraktas av andra som högkvalitativa bilder. Och de bilder som döms ut för att vara allmängiltiga vardagsbilder kan i morgon vara de bilder som verkligen är värda att betrakta.

Vem bestämmer vad som är en bra bild eller en dålig bild? Och vad är det som definierar en bra bild kontra en dålig? Den bild som A tycker är en bra bild kanske B anser vara vedervärdig. Vem har rätt och vem har fel? Då kan det ju vara bättre om B ger en kommentar som visar B:s åsikt om bilden och varför åsikten är som den är.

En alternativ lösning är väl att "eliten" startar ett eget slutet forum där endast de har tillträde. Då slipper de ju konfronteras med "mobbens" bilder och kan ägna sig åt sina egna mästerverk.

Torparfarsan skrev:
...Det verkar som om elitismens förespråkare anser att FS bör vara reserverat för de med de "rätta" åsikterna och de "rätta" bilderna...

Det finns ju "Bilkritik - Mjukstart", om man inte tycker man når upp till "Bildkritik". Dessutom mängder med specialpooler.

Jag tycker INTE det har med elitism att göra. Inom allt är man "barn-i-början". Tror du mig inte kan du anmäla dig till en schacktävling, sångtävling, ett formellopp...

Torparfarsan skrev:
Det verkar som om elitismens förespråkare anser att FS bör vara reserverat för de med de "rätta" åsikterna och de "rätta" bilderna.

Varför inte acceptera att alla kan inte vara mästerfotografer?

Ärligt talat så tycker jag att vissa sk fotografer som publicerar i bildkritik borde lära sig att lyssna på andra. I går publicerades en bild på en igelkott som var suddig, centrerad och blå i tonen. Jag påpekade detta för fotografen varpå han gick in och kommenterade en av mina bilder som inte låg i kritik, det var en bild som jag tog med min första kamera när jag var 11 år.
Han skrev jävla skitbild :) Så istället för att lyssna och ta del av min kritik, skulle han ge igen..! Jag har bara ett ord om sådana människor och det ordet behåller jag för mig själv.
Idag gick hans kompis in och kommenterade samma bild :) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/852252.htm

Jag tycker FS har blivit en töntsida för töntar som istället för att lyssna på andra är så pass arrognta att de tror de är "stjärnfotografer"

Jag jobbar som fotograf och är i kontakt med riktiga bildkritiker som kunder, AD's och bildansvariga på tidningar och tidskrifter. Den kritik de säger om mina bilder är långt i från vad man får lov att säga här. Nej FS kommer att självdö i kunskap om de fortsätter i denna takt men de kommer att tjäna mer pengar men kompetensen kommer att försvinna.

Exemplet över där personer som fått kritik svarar med att skriva ner andra bilder måste vara det fjantigaste jag sett nånsin här på FS. Och från nån som är 50 bast också? Seriöst är FS en sandlåda för barn?

Ska man ge kritik så ska det motiveras och ge tips råd om vad man saknar, vad man kanske borde haft bättre eller kanske tom ett exmepel på hur en liknande fast bättre bild ser ut.

Tycker det är precis lika viktigt om det är en bra bild som att den är dålig. Klart att man vill veta vad det är som gör bilden bra eller dålig om man nu har målsättningen av att utvecklas.

Sen har alla olika smak, utbildning, erfarenheter etc. Inte heller är alla bildkritiker är bra fotografer. Vilket dock hade varit trevligt att vi här på jobbet hade haft många ADs, Art Buyers som också va grymma fotografer men det är en helt annan sak.

Mest tröttsamt att se är inlägg som "riktigt dålig bild" eller "har jag inte sett nåt liknande innan?". Förstår inte alls vad det ska ge den som lagt upp bilden.

Klart så måste kommenterar få lite mer utfyllnad vilket också ger andra mer att läsa av. Kanske lite mer tips hur man blir bättre.

Sen att vara trevliga och respektfulla mot varandra är en självklarhet även om det saknas ibland.

MSLink skrev:

Själv tycker jag att man ska kunna ge kritik som är dåliga men på ett bra sätt. Jag brukar göra så här:

+ Kompositition
+ Färger
- Skärpa
= Jag gillar bilden men skärpan kunde ha varit bättre.

Har inte läst hela tråden men gjort några nedslag här och där och tycker diskussionen är mycket intressant - och nyttig. Alla på Fotosidan borde läsa den.

Jag är inte den mästerfotograf jag skulle vilja vara men inspireras mycket av andras bra bilder. Tyvärr är det inte så många sådana här på Fotosidan (antal bilder är ju enormt), men om man letar så finns de.

Bra bild? Visst finns kriterier för bra bild, andra har diskuterat detta.

Jag brukar försöka ge konstruktiv kritik på bilder, inte bara säga "bra" eller "dåligt", utan ange vad jag avser med min kritik och uppskattar mycket när andra gör så.

Däremot så drar jag mig att kommentera dåliga bilder som inte säger mig något, ja t.o.m. "bra" bilder som inte säger mig något. Om bilden inte talar till mitt inre så orkar jag liksom inte. Jag brukar gå på följande kriterier:

+ Känsla (alltid nummer ett)
+ Kompositition
+ Färger o ljus
- Skärpa

Skärpan är för mig inte det viktigaste även om det för en riktigt bra bild är avgörande. (Det finns ju kreativa konstnärer där skärpan/oskärpan är ett element i bilden).

Mvh/Göran Eriksson

Senast ändrad:
xandx skrev:
Ärligt talat så tycker jag att vissa sk fotografer som publicerar i bildkritik borde lära sig att lyssna på andra. I går publicerades en bild på en igelkott som var suddig, centrerad och blå i tonen. Jag påpekade detta för fotografen varpå han gick in och kommenterade en av mina bilder som inte låg i kritik, det var en bild som jag tog med min första kamera när jag var 11 år.
Han skrev jävla skitbild :) Så istället för att lyssna och ta del av min kritik, skulle han ge igen..! Jag har bara ett ord om sådana människor och det ordet behåller jag för mig själv.
Idag gick hans kompis in och kommenterade samma bild :) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/852252.htm

Jag tycker FS har blivit en töntsida för töntar som istället för att lyssna på andra är så pass arrognta att de tror de är "stjärnfotografer"

Jag jobbar som fotograf och är i kontakt med riktiga bildkritiker som kunder, AD's och bildansvariga på tidningar och tidskrifter. Den kritik de säger om mina bilder är långt i från vad man får lov att säga här. Nej FS kommer att självdö i kunskap om de fortsätter i denna takt men de kommer att tjäna mer pengar men kompetensen kommer att försvinna.
Bilden du kommenterade (och din kommentar)verkar nu vara borta, jag hittar i alla fall inte den. Däremot har du ju kommenterat en annan igelkottbild och det ser för mig ut som en ok kommentar. Precis som dina övriga kommentarer, även om jag inte läst alla. De kommentarer du fått på instamaticbilden tycker jag inte är ok, de bör du rapportera till FS. (Bra bild för övrigt)

Jag tycker däremot att du går lite väl långt när du skriver att du tycker att "FS har blivit en töntsida för töntar". Att det bland så många medlemmar finns en och annan som spårar ur ibland är nog oundvikligt, även om det är trist. Men därifrån till att anse att FS och dess medlemmar generellt är töntiga (min tolkning) tycker jag är att gå för långt. Jag känner mig inte som en tönt, även om jag bara är en enkel amatör som har foto som en (dyr...) hobby.

Jag har full respekt och förståelse för att du blivit irriterad, men jag tycker inte att du skall dra alla över en kam när någon/några enstaka inte kan bete sig. Men du skall heller inte acceptera dem.

MVH
/Arne

tober skrev:
Exemplet över där personer som fått kritik svarar med att skriva ner andra bilder måste vara det fjantigaste jag sett nånsin här på FS.
... och "hämndkommentarer" är dessutom helt otillåtet enligt reglerna. Rapportera gärna sådana kommentarer mha rapportera-knappen så får vi kika på det.

Tack Arne, jag skrev inlägget här efter att en enligt mig "tönt" attackerat mig för att jag gav honom kritik. Självklart är de flesta inte töntar här det var nog mitt sätt att avreagera mig på.

Jag tycker att alla skall få visa sina alster men de skall också tåla att få kritik och inte vandra in och ge igen. Precis som om jag ger dem kritik för att jävlas med dem :)

Denna diskuss har varit på FS sidan så länge jag har varit här men tyvärr så har inget eller lite gjorts för att komma till bukts med problemet.

Mitt problem är inte att folk publicerar halvmesyrer egentligen utan mer att de inte har någon självkritik och tar sitt sk fotoande på ett blodigt alvar. Det påminner lite om de där som ställer upp i idol fast de inte ens kan ta en ton.

Det är klart att har man bara moromor, fru, släkt som kritiker då ala "hålla med" så kan man nog få sig en blåsning när man lägger ut något i bildkritik.

xandx skrev:
Tack Arne, jag skrev inlägget här efter att en enligt mig "tönt" attackerat mig för att jag gav honom kritik. Självklart är de flesta inte töntar här det var nog mitt sätt att avreagera mig på.

Jag tycker att alla skall få visa sina alster men de skall också tåla att få kritik och inte vandra in och ge igen. Precis som om jag ger dem kritik för att jävlas med dem :)

Denna diskuss har varit på FS sidan så länge jag har varit här men tyvärr så har inget eller lite gjorts för att komma till bukts med problemet.

Mitt problem är inte att folk publicerar halvmesyrer egentligen utan mer att de inte har någon självkritik och tar sitt sk fotoande på ett blodigt alvar. Det påminner lite om de där som ställer upp i idol fast de inte ens kan ta en ton.

Det är klart att har man bara moromor, fru, släkt som kritiker då ala "hålla med" så kan man nog få sig en blåsning när man lägger ut något i bildkritik.

Helt ok.

Positiv kritik är ju sällan svår att ta emot, men en del har nog svårt att ta den negativa delen på rätt sätt. Att skilja bildkritik från personlig kritik. Jag tycker att det framgår tydligt av FS regelverk att man måste vara tåla att negativ kritik framförs. Och är den bara "rätt" framförd så är det ju det man utvecklas av, i alla fall jag. Samtidigt är det ju lärorikt att få klart för sig vad man gjort bra så att man kan göra om det...:)

Nåväl, jag förstår vad du menar och instämmer. Förslag på lösning har jag dock inte. Finns det en lösning? :)
/Arne

xandx skrev:
Jag har rapporterat de två som gav mig "hämdkritik"

Jag var inne och kikade på hämdkritiken du fick och råkade trycka på knappen att det var bra kritik. Har begärt att få bort den, jag lovar. Man borde kunna backa dylika funktioner.

//L

Skall man ge negativ eller positiv kritik tycker jag att man skall vara så konstruktiv som möjligt.Så att ens budskap går fram till fotografen allt för att man skall utvecklas som fotograf.Lägger man ut en bild får man räkna med att den kan sågas jäms med fotknölarna.
Jag tror man skall kolla på sina gamla bilder ibland för att se hur man utvecklats som fotograf,där tror jag man har mycket självkritik att hämta.
Jag säger inte att jag är bättre utan bara mina egna funderingar.

Jag tycker det försvann en hel del seriösa delar när "hård kritik"-poolen försvann. Det handlade inte om att man fick hårdare kritik där inne, det handlade om att de mer etablerade hade en bra plats för publicering och om man verkligen inte ville dega sig igenom hundratals med igelkottar och kattbilder innan man kunde se en bild som man attraherades av så kunde man göra det där inne.

Jag skulle vilja ha tillbaka något liknande. Som t.ex "avancerad kritik" som riktar sig till de mer etablerade som behöver en mer ordentlig konstruktiv kritik med lite mer intelligens än "jävla skitbild". Om nybörjarna har sin egen mjukstart-pool så varför ska inte de etablerade ha en avancerad-pool?

Re: Re: Re: Dåliga bilder i bildkritik.

Teodorian skrev:
Tipsa gärna om bra hemsidor för bilder med god kvalitet som kan inspirera!

En bra inspirationskälla jag har är att:

• Köra firefox 3
• Använda pluginet PicLens
En snygg och smidig söktjänst för bilder, du kan bl a använda den tillsammans med flickr för inför din resa. Sök exempelvis “everest basecamp” och du får upp alla taggade bilder som innehåller detta.

Du kan söka på flertalet nätverk, dock med skiftande kvalité på fotona.

Mvh Daniel

Jag har kollat på de två bilderna ifråga och ingenstans står det "Jävla skitbild". Visst är det så att man inte ska "hämnas" med tråkiga motkommentarer men alla tre är lika goda kålsupare. Svaret på en av de anmälda kommentarerna är:
"Ja du stefan, jag vet inte riktigt vad jag skall säga, den må vara en skitbild rent tekniskt men den är fan så mycket bättre än många bilder här och för den delen många av dina bilder."

Frågan är bara vad Stefans bilder har med saken att göra? Saken har trappats upp, det vet jag, men om man går till första kommentaren så var inte den särskillt rolig den heller fastän den riktade sig till "Mjukstart".

Det handlar inte bara om att kunna ge kritik utan att kunna göra det på ett trevligt sätt även om bilden inte är bra alls.

Innan när den gammla kritikpolen fanns så kunde man inspireras av de som tog underbara bilder, nu är det nästan så att man blir lite disträ när man ser alla dessa "fotoalbumbilder" Jag tycker inte det är rätt forum för dessa bilder. Vissa tror att de inte är nybörjare bara för att de haft en kamera i några år, nej det är en svår avvägning. Vad som är bra och dåligt är som sagt upp till betraktaren men när vissa inte ens kan få fram rätt vitbalans eller fokus då anser jag att bilden är dålig rent tekniskt men alla bilder har ett egetvärde så klart :) Var skal man dra gränsen??

Grimmer skrev:
Saken har trappats upp, det vet jag, men om man går till första kommentaren så var inte den särskillt rolig den heller fastän den riktade sig till "Mjukstart".

Det handlar inte bara om att kunna ge kritik utan att kunna göra det på ett trevligt sätt även om bilden inte är bra alls.

Där är jag böjd att hålla med dig! Jag läste den ursprungliga kommentaren avseende igelkotten och tonen i den fick mig att reagera. Jag upplevde att kommentarens syfte mer var att uttrycka frustration än att hjälpsamt vägleda till bättre bilder. Där kan man ju ha väldigt olika syn på hur den konstruktiva kritiken ska utformas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar