Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik. Husdjursbilder är nog inget problem i sig. Din attityd och oförmågan att vilja hjälpa dottern till mjukstarten där bilden och en 10-årings nivå för mottaglighet nog faktiskt borde platsa bättre är förmodligen ett större problem egentligen. Varför inte bara visa henne vägen dit?

Senast ändrad:
Lotta:

Du har nog inte följt hela diskussionen om den aktuella bilden.

Jag föreslog faktiskt att hon skulle lägga den i Mjukstart, men hon insisterade. Jag tycker att hela den här diskussionen har tappat alla rimliga proportioner, vilket jag har upprepat vid flera tillfällen i det här forumet. Jag ser ingen anledning till att denna kaninbild ska anses vara mindre acceptabel än många andra bilder som redan ligger i Bildkritik, varav jag gav ett konkret exempel ovan.

ErikiLund skrev:
Lotta:

Du har nog inte följt hela diskussionen om den aktuella bilden.

Jag föreslog faktiskt att hon skulle lägga den i Mjukstart, men hon insisterade. Jag tycker att hela den här diskussionen har tappat alla rimliga proportioner, vilket jag har upprepat vid flera tillfällen i det här forumet. Jag ser ingen anledning till att denna kaninbild ska anses vara mindre acceptabel än många andra bilder som redan ligger i Bildkritik, varav jag gav ett konkret exempel ovan.
Jo, jag har läst kommentarerna.

Jag har även barn själv och faktiskt en som jag låtit bli medlem på fotosidan också: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=58908 men jag ser det ändå som mitt vuxenansvar att sätta gränser. Skulle ett barn säga att den vill ha snus i stället för lördagsgodis nekar jag precis på samma sätt som jag skulle göra om mitt barn får för sig att lägga in bilder i bildkritiken. Det anser jag är mitt vuxenansvar och med fotosidans beskrivna tankar bakom kritikpoolerna är det inte heller svårt att motivera.

Att det är en husdjursbild har nog mindre med saken att göra just i detta fallet tror jag. Både vinkeln och det utfrätta vita partiet mm är ju som gjort för att kritiken som komma skall inte bara blir berömmande. Så hade det nog även varit om hon plåtat en blomma på samma sätt. I mjukstarten däremot hade hon ju garanterat sluppit kommentarer om att "flytta dit."

Problemet med kaninen är helt säkert delvis att den är "mindre värd" än bilder på t.ex. nakna damer. Är damen svartvit och lite grynig blir den ännu finare för då blir det konst till skillnad från "glamour" eller porr. Det tråkiga är att inte folk kan hålla på med det dom vill utan att samtidigt behöva se ned på andras intressen.

Jag fotar mest fåglar och sport och dom kategorierna värderas bara något högre på skalan än kaniner. I många diskussionsgrupper förekommer det med jämna mellanrum klagomål på att det visas för många tråkiga fågelbilder och det är inte ovanligt att gnället kommer från sådana som har intressen åt studio och porträtthållet. Dom uppskattar väl fågelgenren lika lite som jag förstår glamourfoto. Av någon anledning är en närbild på en hårdsminkad tjej fint och konstnärligt medan ett porträtt på en fågel lite nedlåtande kallas "katalogbild", "artporträtt" och liknande. Skillnaden är bara att jag inte känner att jag behöver kommentera deras bilder, jag klarar att hoppa över dom och titta på något annat.

Mattsen skrev:
Att börja påstå att vi som tycker regler ska följas för att inte FS HELT ska bli en sida typ Facebook, Lunarstorm etc etc, och att vi skulle ha en "dold agenda" är barnsligt. [/B]

Det hände för länge sedan. Kanske inte en degenerering till Lunar-nivå men ngt FS i linje med dess dokumentation är den inte.

Men jag föreslår att ni skippar lobbandet för ett bättre FS för man tappar bara foto-lustan eftersom inget händer.

Forumen är dock bra :)

/Johan

Ska klå upp frugan ikväll och klä henne som Julia Roberts i Pretty Woman, trycka ner henne mot en nedklottrad vägg och dra ner hennes trosor till knävecken. Ta några diffusa kort och göra dem monokroma och kasta på lite extra noise. Kanske bli helt vild och även köra på lite cross process med grov vinjetering.

Sen djäklaranacka har jag gjort konst värdig kritik.

;)

Ulf och kaninen

Har tittat på bilden med kaninen och läst kommentarerna. Kan inte låta bli att reagera över tonläget i Ulfs första kommentar: ”Du ska nog lägga dina bilder i mjukstart”. Senare hävdar han att han inte visste fotografens ålder när han skrev det här men detta är ingen ursäkt.

För det första: Respekt för andra individer och deras skaparglädje och alster skall väl inte bero på individens ålder. Eller?

För det andra: Hans kommentar, order egentligen, ”Du ska…” innehåller varken konstruktiv kritik eller någon reflektion över bilden i sig. Varför ”ska” den läggas i mjukstart? Hur är bilden i sig? Se polens regler om att ge kritik:
Om att ge kritik
"Oavsett din motivation till att ge bildkritik och avsett uttryck, så bör syftet med kritiken alltid vara konstruktivt. För att bildkommentaren ska kunna betraktas som konstruktiv gäller det att försöka hitta en balans mellan det som är positivt och det som jag skulle vilja se förändrat/förbättrat. Kommentaren får också gärna innehålla förslag om hur den förändringen/förbättringen kan göras, men det är egentligen inte ett krav."
På vilket sätt svarar kommentaren mot reglerna?

För det tredje: Han dömer ut inte bara den aktuella bilden utan alla fotografens bilder och för all framtid ” Du skall lägga dina BILDER i mjukstart”.
Mig veterligen så är det den specifika bilden som skall kommenteras och inget annat. Desto mindre beordra vad FOTOGRAFEN SKALL GÖRA MED SINA BILDER NU OCH FÖR ALL FRAMTID.

För det fjärde: Fotosidans regler ” Om din bild
Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!”
Låt oss titta lite närmare på reglernas beståndsdelar.
” Du bör ha gjort en hel del självstudier” En hel del är något mycket relativt och det är upp till fotografen att avgöra vad detta innebär och om denne har gjort det i tillräcklig grad.
” en rejäl dos självkritik” Det här är också mycket relativt. Hur mäter man, vilken måttenhet skall man använda för att konstatera att man har använt en rejäl dos? Det är helt enkelt upp till fotografen.
” Du har gjort ditt yttersta” Lika relativt som de föregående. Det är fråga om ”Mitt” yttersta och ingen annans. Ytterst individuellt och gällande för det aktuella tillfället. ”Mitt” yttersta varierar över tid och beror på en hel del andra aktuella omständigheter.

Jag tycker att dessa regler är mycket bra trots osäkerheten och risken för olika tolkningar. Fotosidan LITAR PÅ fotografens omdöme, självkännedom och motiv och betraktar fotografen som en självständig individ. Mycket bra. Motsatsen skulle vara att man angav en given mängd fotolitteratur som läxa med följande examination, samtal med en psykolog som kunde bedöma om självkritik dosen är tillräcklig och någon slags prövning för att konstatera om man har gjort sitt yttersta. Allt detta varje gång man lägger upp en bild i ”Bildkritik”. Rätt absurt eller?

Mvh Nikolaos

Nikolaos:

Jag instämmer till 100 % med vad du säger här, och jag är förvånad över den kommentar, och ännu mer förvånad över att inte fler har uppmärksammat detta faktum att kaninbilden, med ett undantag, inte fått någon saklig kritik utöver att den är "dålig". Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är motivet som stör Ulf i första hand, även om jag tror honom när han säger att han inte brydde sig om fotografens ålder.

Vad gäller självkritik och tidigare självstudier så håller jag helt med Nikolaos först: det är inte någonting som betraktare kan avgöra, utan det är helt och hållet upp till den enskilda fotografen. Som jag betonade tidigare så är fotografen i det nämnnda fallet extremt självkritisk och slänger de flesta bilder hon har tagit. Det är alltså inte frågan om ett slumpmässigt "snapshot" som någon antydde.

Lotta:

Vinkeln och det utfrätta partiet är konkreta exempel på saklig kritik som gärna hade kunnat föras fram direkt under Bildkritik, av dig eller någon annan. Men ytterst lite sådan saklig kritik framfördes, utan bara svepande påståenden om att bilden var "dålig". Nikolaos har uttryckt det betydligt bättre än jag i hans kritik av kommentarerna (se ovan). Det är huvudsakligen det jag har reagerat på, liksom tonen i inläggen och uppmaningen att lägga alla "bilder" (alltså inte bara den aktuella bilden!) under Mjukstart.

Jag tycker att detta är direkt kränkande och reagerade mot detta. Liksom att jag tycker att det är kränkande att ifrågasätta om jag tar mitt föräldraansvar. Jag tycker att detta är direkta lågvattenmärken i diskussionen, som definitivt inte borde höra hemma i forumdiskussioner på Fotosidan. Bilderna ska stå i centrum, inte personerna.

Ytterligare ett utdrag ur bildkritik
Denna poolen är till för klassisk bildkritik. Dvs här säger man vad man tycker om bilderna och gör det för att fotografen skall få konstruktiv feedback och utvecklas. Man får lov att vara hård. Man får lov att vara snäll.

Mjukstart
För dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik. I den här poolen får enbart de som tycker sig vara nybörjare inom fotografi lägga in bilder. Du fotograferar det mesta men har ingen speciell inriktning, utan alla motiv är lika spännande. Kanske familj och djur är det som fastnar mest. Begrepp som kompositions- och exponeringslära har du nosat på, men inte hunnit sätta dig in i. Du kanske känner dig lite osäker på din erfarenhetsnivå, och då passar denna pool utmärkt att börja i.

Var den gränsen går bestämmer man själv, men är du osäker så varför inte börja här och se vilket betyg du får?

Alla får ge kritik men vi vill att det här enbart ges riktigt konstruktiv kritik, som hjälper mer än stjälper, som uppmuntrar och inspirerar. Tänk på att ribban för vad som är en "bra bild" är lägre i denna pool!

Med risk att låta trångsynt så erkänner jag iaf att jag inte för mitt liv kan förstå varför en 10-åring vill utsätta sig för den hårda kritiken när den uppenbart svider t.o.m. för föräldern? Jag kan verkligen inte förstå försvaret för att just den kaninbilden det refereras till här ska ligga i bildkritik i stället för mjukstart heller. Särskilt inte med tanke på bildbeskrivningen.. Men jag tycker att det vore intressant med motiveringen till att mjukstart valdes bort. Hoppas den kommer.

Senast ändrad:
lottawe skrev:

Med risk att låta trångsynt så erkänner jag iaf att jag inte för mitt liv kan förstå varför en 10-åring vill utsätta sig för den hårda kritiken när den uppenbart svider t.o.m. för föräldern? Jag kan verkligen inte förstå försvaret för att just den kaninbilden det refereras till här ska ligga i bildkritik i stället för mjukstart heller. Särskilt inte med tanke på bildbeskrivningen.. Men jag tycker att det vore intressant med motiveringen till att mjukstart valdes bort. Hoppas den kommer.

Det är varken Erik, hans dotter, eller någon annan som har reagerat negativt mot kritik. Eller vill du påstå att Ulfs och Fredrik Maklunds kommentarer innehåller kritik?
Du gör mig besviken, trodde att du kunde bättre än så… Dvs om vad kritik är.

Mvh Nikolaos

ntz skrev:
Eller vill du påstå att Ulfs och Fredrik Maklunds kommentarer innehåller kritik?
Jag håller med dig om att det inte är någon vidare kritik. Inget snack om den saken, men däremot vet jag ju att såna kommnetarer (och betydligt värre också) förekommer ganska friskt i bildkritiken. Mjukstart tror jag är mycket mer skonat och en bättre plats om man inte klarar att ta till sig alternativt skaka av sig dessa kommentarer.

lottawe skrev:
... och en bättre plats om man inte klarar att ta till sig alternativt skaka av sig dessa kommentarer.

Det verkar som att både Erik och hans dotter klarar det på ett mycket bra sätt genom att reagera kraftfullt. Många andra skulle inte ha gjort det.

Mvh Nikolaos

Zewrak skrev:
Ska klå upp frugan ikväll och klä henne som Julia Roberts i Pretty Woman, trycka ner henne mot en nedklottrad vägg och dra ner hennes trosor till knävecken. Ta några diffusa kort och göra dem monokroma och kasta på lite extra noise. Kanske bli helt vild och även köra på lite cross process med grov vinjetering.

Sen djäklaranacka har jag gjort konst värdig kritik.

;)

Ushhh…. Du har skapat problem för mig.
Min fru blev avundsjuk när hon läste det här. Nu vet jag vad som väntar mig i kväll…
Men inga offer är för stora för fotokonstens skull ;););)

Med skojiga hälsningar Nikolaos

ntz skrev:
Det verkar som att både Erik och hans dotter klarar det på ett mycket bra sätt genom att reagera kraftfullt. Många andra skulle inte ha gjort det.

Mvh Nikolaos
Oavsett vad jag tycker om kommentarerna så kan jag inte hålla med här. Jag tycker att saken görs för stor och förmodar att gränsen med de olika kritikpoolerna urvattnas totalt om inte större förståelse för varför alternativen finns infinner sig.

Både vuxna och barn kan behöva uppmuntran, men för barn är nog detta ännu viktigare och ett problem i poolerna är ju att betraktaren inte vet fotografens ålder och därmed inte lätt kan anpassa kritiken till en nivå annat än genom poolvalet. För att öka chanserna till mer stärkande kommentarer för våra små så borde därför mjukstart vara ett bättre alternativ. Varför propagera mot det?

Mattsen skrev:
.....
Sen till Ulfs försvar av bilden med bl a orden "Bilden visar för mig en tamkanins vardag med en realism som är ganska ovanligt för genren". Etc etc. Säger bara:

LOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOL

Inser ännu en gång varför jag har svårt för det som vissa påstår är "konst".

Dags för REDAX att visa hur de vill ha det!
Antingen ska de se till att de uppsatta reglerna följs (t ex för bildkritik) eller ta bort dem.
Alf heter jag men annars är det rätt. Du får tycka precis vad du vill, och jag hoppas att du även låter andra göra likaledes????

Personligen tycker jag att bilden är ett strålande exempel på naivistisk vardagsrealism. Dessutom delar jag inte ditt förakt för snapshots, utan tycker snarare att mycket av den bästa fotografin är just snapshots.

alf109 skrev:
Alf heter jag men annars är det rätt. Du får tycka precis vad du vill, och jag hoppas att du även låter andra göra likaledes????

Personligen tycker jag att bilden är ett strålande exempel på naivistisk vardagsrealism. Dessutom delar jag inte ditt förakt för snapshots, utan tycker snarare att mycket av den bästa fotografin är just snapshots.

Tack! Det där kunde jag skrivit själv :)

lottawe skrev:
Oavsett vad jag tycker om kommentarerna så kan jag inte hålla med här. Jag tycker att saken görs för stor och förmodar att gränsen med de olika kritikpoolerna urvattnas totalt om inte större förståelse för varför alternativen finns infinner sig.

Både vuxna och barn kan behöva uppmuntran, men för barn är nog detta ännu viktigare och ett problem i poolerna är ju att betraktaren inte vet fotografens ålder och därmed inte lätt kan anpassa kritiken till en nivå annat än genom poolvalet. För att öka chanserna till mer stärkande kommentarer för våra små så borde därför mjukstart vara ett bättre alternativ. Varför propagera mot det?
För det första tycker jag att man innan man kommenterar över huvud taget bör ha en uppfattning om vem man kommenterar, detta i synnerhet om man går in och sågar någons bild. För det andra har jag svårt att förstå varför ålder skall vara avgörande för vilken pool som används? Mig veterligen är inte poolerna uppdelade efter ålder, utan efter fotografisk mognad? Huruvida nämnda tioåring "tål" kritik eller inte tror jag hon själv och hennes far avgör bäst och tycker egentligen inte att vi andra bör ha några synpunkter på.

Tjae Alf, det är möjligt att det är jag som gör fel som anser att nybörjare och barn förtjänar mer uppskattning för sin kreativitet och sitt skapande än vad en annan vuxen i regel behöver..

Att tro att alla som kommenterar går in och kollar profilen för att se vem fotografen innan är nog inte helt realistiskt.

Snapshots?

alf109 skrev:

Håller med dig både när det gäller din bedömning av den aktuella bilden och om snapshots. Jag älskar nämligen snapshots. Merparten av de bilder som har etsat sig fast i mitt minne för alltid är just snapshots.
Jag har aldrig förstått föraktet mot dem. I andra sammanhang har jag ställt frågan upprepade gånger om vad som motiverar föraktet men har inte någonsin fått ett svar. Kan någon ge ett svar här?

Mvh Nikolaos

ANNONS