Nikolaos:
Jag instämmer till 100 % med vad du säger här, och jag är förvånad över den kommentar, och ännu mer förvånad över att inte fler har uppmärksammat detta faktum att kaninbilden, med ett undantag, inte fått någon saklig kritik utöver att den är "dålig". Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är motivet som stör Ulf i första hand, även om jag tror honom när han säger att han inte brydde sig om fotografens ålder.
Vad gäller självkritik och tidigare självstudier så håller jag helt med Nikolaos först: det är inte någonting som betraktare kan avgöra, utan det är helt och hållet upp till den enskilda fotografen. Som jag betonade tidigare så är fotografen i det nämnnda fallet extremt självkritisk och slänger de flesta bilder hon har tagit. Det är alltså inte frågan om ett slumpmässigt "snapshot" som någon antydde.
Lotta:
Vinkeln och det utfrätta partiet är konkreta exempel på saklig kritik som gärna hade kunnat föras fram direkt under Bildkritik, av dig eller någon annan. Men ytterst lite sådan saklig kritik framfördes, utan bara svepande påståenden om att bilden var "dålig". Nikolaos har uttryckt det betydligt bättre än jag i hans kritik av kommentarerna (se ovan). Det är huvudsakligen det jag har reagerat på, liksom tonen i inläggen och uppmaningen att lägga alla "bilder" (alltså inte bara den aktuella bilden!) under Mjukstart.
Jag tycker att detta är direkt kränkande och reagerade mot detta. Liksom att jag tycker att det är kränkande att ifrågasätta om jag tar mitt föräldraansvar. Jag tycker att detta är direkta lågvattenmärken i diskussionen, som definitivt inte borde höra hemma i forumdiskussioner på Fotosidan. Bilderna ska stå i centrum, inte personerna.