Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nicolas: Det enkla, som många i tysthet tycker om, ses alltför ofta som mindre värt. Det enkla och jordnära är ofta inte inte tillräckligt "fint" för att duga.
Personligen anser jag att spontana familjebilder, som det så ofta ses ned på är de absolut viktigaste bilderna. Detta då de visar vardagen. Idag kanske de ser banala och värdelösa ut, men i framtiden kan det vara just dessa "dödförklarade" bilder som är de värdefulla dokument som visar hur vi lever. De är med andra ord tidsdokument på ett annat sätt än "konstfotografierna".
Den bildsnobbism som jag tycker mig ana alltför ofta är inget att bry sig om.

Re: Snapshots?

ntz skrev:
Merparten av de bilder som har etsat sig fast i mitt minne för alltid är just snapshots.
Jag har aldrig förstått föraktet mot dem. I andra sammanhang har jag ställt frågan upprepade gånger om vad som motiverar föraktet men har inte någonsin fått ett svar. Kan någon ge ett svar här?

Mvh Nikolaos

Förakt? Det tror jag inte. Jag själv har tagit flera bilder av tex mina katter, vänners barn, flickvänner, mammas blommor genom att fatta kameran, slå på den inbyggda blixten och därefter "knäppa". De fyller en funktion i mitt "familjealbum". Men skulle aldrig komma på iden att lägga någon av dem i en pool av typen "bildkritik". Rörig bakgrund, ofta fel perspektiv, den kalla o platta inbyggda blixten osv. Ingen tanke med bilderna, bara en snabb "dokumentation" av personen/föremålet/djuret som kan bli ett minne för mig och kanske vänner/anhöriga.

Med ditt (och några andras resonemang) skulle det vara fritt fram för mig (och andra) att lägga dessa bilder i tex poolen Bildkritik. Och då är hela vitsen med poolen ruinerad. FS blir blott en sida för att visa upp sina blommor/husdjur/flick-pojkvänner/bilar etc etc. Vill du ha det så? Det vill inte jag. Men jag tydligen för höga ambitioner för FS. Utebliven reaktion från redax talar också för detta. Återigen, mkt sorgligt eftersom det är (var?) den enda svenska fotosidan värd namnet.

PS Redax, eftersom det verkar vara fritt fram för alla bilder i Bildkritik, ta bort poolbeskrivningen, den är då rejält missvisande och felaktig DS

hansen2 skrev:
Men jag föreslår att ni skippar lobbandet för ett bättre FS för man tappar bara foto-lustan eftersom inget händer.

Forumen är dock bra :)

/Johan

Seg är jag. Men efter den här tråden har jag börjat tröttna rejält. Jag resignerar och ska försöka lägga enrgi och engagemang på annat. Jo forumen är bra.

Mattsen skrev:
Seg är jag. Men efter den här tråden har jag börjat tröttna rejält. Jag resignerar och ska försöka lägga enrgi och engagemang på annat.
Jag gör detsamma. Igen!
Detta var mitt försök att återvända till forumet efter ett antal månaders uppehåll, men inget har förändrats..

De kunde fungera bättre..
Jag klarar mig utan det med..

/Antianarkist

Fördelen med att "ge upp" fs-lobbandet är att fotolustan smyger sig tillbaka :)
Frågan är bara var man skall langa upp framtida alster om man vill ha kritik på riktigt?

/Johan

Hörni allihop!

De flesta ser på problemet från sitt eget perspektiv utan att lyssna eller ta lärdom av den andres åsikter. Meningen med att diskutera är ju att komma till en lösning och inte för att skapa osämja!

Mycket av diskussionen har handlat om en dotters kaninbild, en bild som jag själv mycket väl skulle kunna ha tagit när jag var nybörjare. En bild utan egentilgt estetiskt värde men funkar som vardagsbild. Vissa har sågat den vid fotknölarna och vissa har satt en 5:a på den men ingen kan se nyanserat. En diskussion utan nyanser är bara nedbrytande!

Att en 10-årig dotters bild har blivit centrum i tråden är klart olyckligt då en far instingtivt försvarar dottern oavsett vad, ganska naturligt faktiskt! Välj en annan bild!

Att bilden hör hemma i "mjukstart" är för mig fullständigt självklart och jag hade i normala fall sågat bilden eftersom den ligger i "bildkritik" MEN med tanke på åldern så gjorde jag inte det. Det är fel att behöva ta hänsyn till åldern men jag gjorde ett undantag då resten av kommentarerna var så kassa.

Den halvnakna brud-bilden som den jämförts med är definitivt också en nybörjarbild, ingen tvekan. Modellen verkar van och fotografen är säkerligen inte nybörjare som fotograf men troligtvis inom genren. Få törs vara negativa till brudbilder vilket syns på den aktuella bildens kommentarer. Varför då, kan man undra? En orsak är att det är väldigt lätt att bara se personen och inte bilden, i det här fallet en van modell. Både män och kvinnor tycker om att se på kvinnoansikten(vetenskapligt bevisat) och det färgar kommentarerna.

Citat: "Jag ser ingen anledning till att denna kaninbild ska anses vara mindre acceptabel än många andra bilder som redan ligger i Bildkritik, varav jag gav ett konkret exempel ovan."
Det är detta som tråden handlar om, båda bilderna hör hemma i "mjukstart" + en hel del andra med dem! Om inte dessa bilderna bör vara där, vilka gör det då? Är "Mjukstart" till för dem som tar bilder men inte bryr sig? Som att gå till ett prov utan ann läsa på? Knappast...

Till sist: Välj en annan bild, utan faderskänslor eller biologisk attraktion, och starta om den här tråden. Då kanske ni kan komma överens.

Oförskämt

Mattsen skrev:
....

Med ditt (och några andras resonemang) skulle det vara fritt fram för mig (och andra) att lägga dessa bilder i tex poolen Bildkritik. Och då är hela vitsen med poolen ruinerad. FS blir blott en sida för att visa upp sina blommor/husdjur/flick-pojkvänner/bilar etc etc. Vill du ha det så? Det vill inte jag. Men jag tydligen för höga ambitioner för FS. Utebliven reaktion från redax talar också för detta. Återigen, mkt sorgligt eftersom det är (var?) den enda svenska fotosidan värd namnet.

PS Redax, eftersom det verkar vara fritt fram för alla bilder i Bildkritik, ta bort poolbeskrivningen, den är då rejält missvisande och felaktig DS

Avancerat, vilseledande och respektlöst skitsnack. Du gör anspråk på att veta bättre än jag själv vad jag tänker och tycker. Fantastiskt. Du påstår att jag har sagt saker som jag inte har gjort, drar långtgående slutsatser utifrån detta och vill belasta mig för de eventuella konsekvenserna på fotosidans karaktär och existens. Det är oförskämt. Jag citerar mig själv så att du kan läsa igen vad jag skrev om snapshots. Jag antar att du kan läsa innantill.

"Håller med dig både när det gäller din bedömning av den aktuella bilden och om snapshots. Jag älskar nämligen snapshots. Merparten av de bilder som har etsat sig fast i mitt minne för alltid är just snapshots. Jag har aldrig förstått föraktet mot dem. I andra sammanhang har jag ställt frågan upprepade gånger om vad som motiverar föraktet men har inte någonsin fått ett svar. Kan någon ge ett svar här?"

För övrigt, jag har för mig att snapshots betyder vardagliga ögonblicksbilder och ingenting annat. Varken familjbilder eller bilder på ens djur och ägodelar. Däremot kan dessa bilder vara snapshots. Se NE´s lexikon ”Snapshot: (amatör)foto vanl. taget i hast”

Mvh Nikolaos

Ja Nikolaos, det där är ju värt att påtala ofta. Jag gjorde det i december och Alf i januari.. Vems tur är det nu?

Fast vad det har med diskussionen här att göra vetesjutton? Ämnet sjabblas bort och det är vad som gör såna här diskussioner tråkiga och meningslösa.

Jag hoppas att Magnus Grimmers inlägg kanske kan vända upp den på spåret igen. Kan det det så ska jag fortsätta läsa med lika stort intresse som med tystnad.

Lotta/Nikolaos:

Jag har aldrig propagerat mot Mjukstart, tvärtom föreslog jag för min dotter att hon skulle börja med det. Men hon insisterade, och då gjorde jag klart, som ansvarsfull förälder, att hon då kunde få kritik och fick vara beredd på det. Det accepterade hon. Men kanske hade både hon och jag väntat mig kritik enligt Fotosidans kriterier:

"fotografen skall få konstruktiv feedback och utvecklas"

Denna konstruktiva och utvecklande kritik har totalt lyst med sin frånvaro, vilket jag tycker att man har rätt att vara besviken för. Oavsett om det gäller den aktuella kaninbilden eller någon annan porträttbild så kan man kräva av kritikerna som kommenterar att de är konkreta i sin kritik.

Visserligen kanske inte de kollade fotografens ålder, men jag tror att ryggmärgsreflexen slog till när de såg texten: "Min lilla söta kanin sotis", och av någon anledning måste slå ner på bilden av detta skäl. Hade jag tvingat min dotter att skriva in en kvasiintellektuell rubrik t. ex. "Svartvit varelse" eller dylikt hade reaktionerna säkerligen uteblivit, det är jag övertygad om.

lottawe skrev:
... Fast vad det har med diskussionen här att göra vetesjutton? Ämnet sjabblas bort och det är vad som gör såna här diskussioner tråkiga och meningslösa.
...
Tråden handlar ju om kvaliteten i kritikpoolerna och då det finns de som tycks mena att det finns en motsättning mellan snapshot/vardagsfoto och god fotografi så har det väl med diskussionen att göra?

Mats Larsson skrev:
Förakt? Det tror jag inte. Jag själv har tagit flera bilder av tex mina katter, vänners barn, flickvänner, mammas blommor genom att fatta kameran, slå på den inbyggda blixten och därefter "knäppa". De fyller en funktion i mitt "familjealbum". Men skulle aldrig komma på iden att lägga någon av dem i en pool av typen "bildkritik". Rörig bakgrund, ofta fel perspektiv, den kalla o platta inbyggda blixten osv. Ingen tanke med bilderna, bara en snabb "dokumentation" av personen/föremålet/djuret som kan bli ett minne för mig och kanske vänner/anhöriga.

Senast ändrad:
...näää förresten, varför ska jag skriva något i den här tråden?

Jo, jag kan heja på Erik och hans dotter. Bättre inlägg än dina har jag sällan sett här på FS. Om alla hittills deltagande höll samma klass så skulle tråden vara slut efter högst två sidor.

Hälsa till din dotter. Min egen, bara lite äldre, som också är fotointresserad dissade FS efter en kvälls surfande. Nu får jag stora suckar då jag tipsar henne om något jag tycker är intressant här. De sidor hon tipsar mig om är däremot friskt uppiggande.

Tomasz skrev:
...näää förresten, varför ska jag skriva något i den här tråden?

Jo, jag kan heja på Erik och hans dotter. Bättre inlägg än dina har jag sällan sett här på FS. Om alla hittills deltagande höll samma klass så skulle tråden vara slut efter högst två sidor.

Hälsa till din dotter. Min egen, bara lite äldre, som också är fotointresserad dissade FS efter en kvälls surfande. Nu får jag stora suckar då jag tipsar henne om något jag tycker är intressant här. De sidor hon tipsar mig om är däremot friskt uppiggande.

Varför surfar du runt här om din dotters sidor är så mycket bättre och varför tipsar du henne om FS när vi håller så låg nivå här?
Det är väl inte så att du som mera vuxen och mogen inom foto känner att FS ändå är ganska bra?
Jag säger det igen: Att argumentera i svart och vitt leder ingenstans.

Enda anledningen till att jag blandade mig i denna tråden från början var att nivån på argumentationen var så låg, och inte för att jag ogillar bilderna i sig. Folk får lägga sina bilder var de vill, det är deras ensak. Jag har min uppfattning och andra har sin. Jag gjorde dumt i att lägga några verderingar i mitt förra inlägg då tråden var så infekterad. Jag ångrar detta och kan bara konstatera: Ge aldrig en människa i försvarsställning kritik.

FS blir till det vi gör den till. Så länge diskussionerna inte förs på ett relevant och sansat sätt SAMT att folk inte accepterar och lyssnar till andras åsikter så kommer FS forum förbli ett teknikforum då det inte innefattar några känslor. Det har debbaterats många ggr om detta fenomen men eftersom de flesta ropar före de lyssnar så blir det inget slut på debatten.

(Till mig själv: Hoppas att jag inte skriver mer i den här tråden.)

Det jag kommit fram till i denna fråga: Fotosidan har blivit för stor och är för alla. Därför blir det så mycket skitbilder, förutom mina egna då, som är helt otroligt fantastiska! Så enkelt är det.

För mig är foto som musik, subjektivt och gränslöst. Någon gillar klassiskt, någon hårdrock. Att säga att det läggs upp dåliga bilder för att man inte gillar dem själv till 100% är förmätet. Och sårande för den som tagit bilden och den som tycker att det är bra. Kanske ska man hitta sig en annan plattform om man har en känsla av att vara alenarådande på vad som är "bra". Och vart har vi kommit om den som är ny i sitt fotograferande inte ska kunna känna sig fri att ladda upp sina alster och få synpunkter på dem? Du är fri att INTE kommentera sådant du inte gillar.

Dan Mikael skrev:
För mig är foto som musik, subjektivt och gränslöst. Någon gillar klassiskt, någon hårdrock. Att säga att det läggs upp dåliga bilder för att man inte gillar dem själv till 100% är förmätet.

Men musik är inte helt subjektiv. Viss musik är mer utvecklad än annan vilket ju är helt uppenbart. Det är ju bara att jämföra nybörjarens första stapplande försök att spela "Spanien" på blockflöjt med avancerad musik som Coltrane, Mahler eller Shostakovich. Jag tror att många blandar ihop detta med "musiksmak", som ju är subjektivt.

Detsamma gäller bilder anser jag även om det inte är lika framträdande. Dock så är det ofta en väldig skillnad mellan nybörjarens första försök med kameran och mästarfotografer som t ex Salgado. Därför är jag övertygad om att fotografi och bildseende är något som kan utvecklas och detta är väl något som borde vara rätt centralt på en sida avsedd för fotografer.

För mig handlar dock "kritik" om något uppbyggligt och därför undviker jag att såga bilder. Kritik för mig är att försöka synliggöra bilders brister och istället för att leverera ett färdigt svar, så berätta hur jag skulle gjort i stället och på det sättet kanske väcka tankar och funderingar hos mottagaren. Självklart är det svårt att nå dit alla gånger, men det är i varje fall de intentioner jag försöker sträva efter.

F ö var Clas Mosers redogörelse för naiv konst vs naivistisk konst i antikmagasinet förra veckan intressant. Tyvärr är ju de flesta på fotosidan, undertecknad inkluderad, inte så bevandrade i konst- eller bildkritik och då får kritiken ofta karaktären av, som Alf, benämner det "finn fem fel".

Senast ändrad:
ANNONS