Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Skall man bara kommentera bilder som man tycker är bra? Hur skall då den som vill ha kritik kunna lära sig något?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Möjligheten finns ju egentligen redan genom uppladdning till album utan poolplacering.alf109 skrev:
Jag tror att en speciell pool för vardagsbilder där man kunde lägga in bilder där fotografen inte är intresserad av kritik och där ambitionsnivån inte vore så hög kunde hjälpa till lite.
Anders Östberg skrev:
Den här diskussionen blossar upp med jämna mellanrum och det kommer aldrig fram något nytt. Några vill ha färre och bättre bilder, några vill ha fritt för alla att ladda upp.
Det går inte att göra alla glada i detta, dom som stör sig mest på nybörjarna får väl söka sig till "finare" webplatser för jag tror nog att meningen är att det här ska vara en plats för en majoritet.
Jag förstår i och för sig inte varför inte alla funktioner som pooler, intressegrupper m.m. räcker, det borde finnas alla möjligheter att skapa en egen hörna med strängare regler för dom som inte gillar att beblanda sig med pöbeln.
Det jag pekar på är just, tvärt emot vad du tycker, behovet att exponera sina bilder utan att nödvändigtvis behöva känna om dom "platsar" eller för den delen få dom dissekerade och utsatta för detta "finn fem fel" som kritiken ofta handlar om.lottawe skrev:
Möjligheten finns ju egentligen redan genom uppladdning till album utan poolplacering.
Andra möjligheter torde ju kunna var portfolio, blogg, hemsida, utställningar o.s.v. också?
Detta är mina tankar, men det betyder inte att jag är motståndare till utan bara att jag personligen inte tror på behovet av en sån modell.
Att tala om vilka känslor en bild förmedlar till mig som mottagare är en sak. Men jag har upptäckt att "kritiken" ofta kan stå i vägen för känslan. Eller som någon uttryckt det "En bild säger mer än tusen ord, men med tusen ord kan du få vilken bild som helst att säga vad som helst". Sedan tycker jag att ursprungsformuleringen ovan egentligen inte säger någonting så länge begreppet kritik inte är definierat.lottawe skrev:
Fast Alf. Då skulle nog orsaken till att fotosidan alls tillkom falla? Så som den beskrivs här: http://www.fotosidan.se/cldoc/2602.htm
med inledningen "Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan. Här skall vi tillsammans utvecklas som fotografer......."
Jag misstänker fö att ordet kritik är ett större problem än innebörden av det i sammanhanget att bedöma bild/konst/kultur. Jag tror att meningen med benämningen allt för ofta missförstås.
Jag ser återkoppling om bilden som just bildkritik. Det är så jag uppfattar ordet. Leken "Finn fem fel" är något helt annat om jag nu inte är fellärd.alf109 skrev:
Men jag förstår egentligen inte varför du argumenterar emot behovet att kunna exponera sina bilder och få återkoppling utan att behöva få dom "kritiserade" vad det nu betyder.
Kritik betyder att bedöma vilket i sin tur innebär att man bedömer mot något, företrädesvis mot andra liknande verk i samtiden. Återkoppling innebär att få svar på en ställd fråga tex. Jag tycker att det neutrala "kommentar" är ett bättre uttryck. (även om jag själv använde återkoppling)lottawe skrev:
Jag ser återkoppling om bilden som just bildkritik. Det är så jag uppfattar ordet. Leken "Finn fem fel" är något helt annat om jag nu inte är fellärd.
Iom att man lägger upp en bild i något som kallas bildkritik så ställs ju indirekt en fråga även om den inte uttalas med ord. T.ex. "Vad känner, tycker och upplever du?" Kan vara känslomässigt och/eller tekniskt.alf109 skrev:
Kritik betyder att bedöma vilket i sin tur innebär att man bedömer mot något, företrädesvis mot andra liknande verk i samtiden. Återkoppling innebär att få svar på en ställd fråga tex. Jag tycker att det neutrala "kommentar" är ett bättre uttryck.
För många för att deras egna fantastiska bilder ska få synas tillräckligt mycket förstås. ;-)ErikiLund skrev:
...
Därför tycker jag att de som tycker att det läggs ut "för många" och "för dåliga" bilder i Bildkritik har en illa dold och inte så vacker agenda. "För många" för vadå?...
ErikiLund skrev:
Min 10-åriga dotter som lade in en bild på sin kanin sotis i "Bildkritik" är en av de som blivit kritiserade för att ha lagt ut en dålig bild, bl. a. av Ulf. Jag är därför part i målet här, men jag måste säga att hela den här diskussionen är tämligen surrealistisk och främmande för mig.
Jag har en känsla av att vissa MOTIV anses "finare" än andra motiv som anses "vulgära". Till de "vulgära" motiven räknas t. ex .husdjur eller solnedgångar, alltså sådant som den outbildade smaklösa "pöbeln" ägnar sig åt. Därför tycker jag att de som tycker att det läggs ut "för många" och "för dåliga" bilder i Bildkritik har en illa dold och inte så vacker agenda. "För många" för vadå? Ja inte är det datalagringsutrymmet som begränsar! "För dåliga"? Ja, smaken ändras ju över tiden, som bekant.
Jag kommer att tänka på naturmåleriet för c. a. 100 år sedan, då studerande på konstfack gick till Nationalmuseum och hånskrattade åt Bruno Liljefors vulgära och avbildande naturmålningar. De ansågs inte "fina" eftersom vanligt folk kunde uppskatta dem. Idag säljs de för miljontals kronor och moderna efterföljare som fågelmålaren Lars Jonsson s konst säljs för stora summor. Plötsligt har det blivit OK med motiv av naturen, ja det är rentav något av det finaste man kan syssla med!
På samma sätt kan det mycket väl bli i framtiden med husdjursbilder. I framtiden kanske husdjursbilder kommer att anses som stor konst, och varken Ulf, Alf, jag eller någon annan kan utesluta detta. Därför tycker jag att fotokonsten liksom all annan konstnärlig verksamhet ska vara FRI från godtyckliga och självutnämnda smakdomare. När sådana smakdomare har utsetts, antingen av sig själva eller av politruker inom staten (t. ex. under Stalintiden i Sovjetunionen) har konsten alltid degenerat. I Sovjetunionen ersattes den dynamiska futurismen med stel och partistyrd, "politiskt korrekt" socialrealism av muskulösa arbetare och bönder. Tendenser av detta slag bör alltså bekämpas, vare sig det är i Sovjetunionen på 1930-talet eller på Fotosidan på 2000-talet.
Om hon hade lagt den i mjukstart kanske den hade blivit bemött annorlunda?ErikiLund skrev:
Min 10-åriga dotter som lade in en bild på sin kanin sotis i "Bildkritik" är en av de som blivit kritiserade för att ha lagt ut en dålig bild...