Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig stämning och inga kommentarer (var: "Fotosidan")

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ett litet mail

Wild Rose skrev:

*något i stil med 4-5 kategorier, ex. naturfoto, gatufoto, etc. till vilka bilder -- kanske även bildserier -- kan nomineras. Varje månad går respektive "jury" igenom de nominerade bilderna och kommenterar några utvalda offentligt. Det kunde lyftas fram på förstasidan, ett enkelt sätt att trycka mer på bilddiskussion.

Nominering har jag önskat mig länge. Och då tycker jag det blir mest intressant om nomineringen görs av medlemmarna själva.
T ex en "nomineringsknapp" eller liknade under varje bild. Tror att intresset av att kika på bilder oxå skulle öka som en sidoeffekt om man vet att man kan "föra fram" en bild man gillar. Idag är enda sättet ett wow....
Med hjälp av detta kan man ta fram dagens bild som per automatik hamnar på förstasidan, veckans bild, månadens bild osv. Kanske en nominering per pool eller så. Blir ju lite av ett tävlingsmoment oxå som ju saknas på FS idag (vad jag vet).

Re: Fotosidan

Wild Rose skrev:
Tycker fotosidans redaktion borde göra någt åt sidan. Det är inte så bra stämning på sidan just nu.
Bla när det gäller kommentarer av bilder.
Det är som att medlemmarna har slutat ge kommentarer nu.
Det gäller inte bara mina egna bilder utan även de som jag tycker och klassas som profs fotografer (vill inte nämna några namn) Som knappt längre får några kommentarer på sina bilder.

Jag själv tog bort mitt album och ersatte det med ett nytt...en kommentar, och det var inte ens på bilden, utan händelsen i sig!! Jag gråter inte för det, men jag kan tycka att bilder har en förmåga att drunkna bland alla andra bilder.

Jag ser ju att folk har tittat på bilderna....och det är ju kul, men skulle tycka att det vore roligt med kritik. jag har själv kommenterat bilder, men har numera tappat gnistan...även om jag ser en bra bild så ids man inte kommentera. Så man är ju samma goda kålsupare själv....

Jag har lagt av med att läsa kritiken jag får på mina bilder. Tycker inte att nånting av det jag läser är kul eller givande.. "Oj va fint" "Fin bild," "SNYGGT FÅNGAT!". Blir mest sur. Endå skriver jag till varje bild att jag vill ha konstruktiv kritik. Som tur är finns det naturfotografsforum där man kan få kritik på sina bilder av riktiga proffs.

Tycker också folk raggar och fiskar kommentarer på sina bilder. typ "Hej VBG_SNAKE, kolla i mitt album och GE KOMMENTARER PÅ BILDER". Förstår inte riktigt varför det är så viktigt..

Många på denna sidan kan inte ta kritik (konstruktiv). Många verkar bli förolämpade och ta åt sig grymt personligt. Då skall man inte ens ladda upp bilder i första taget.

Jag brukar inte kommentera bra bilder, isåfall skriver jag ett gästboksinlägg. Många här kan ge en naturbild t ex, en 5a. Det är en personlig bedömning som varje person gör. Men i mina ögon är bilden värd en etta t ex. Då jämför jag mina bilder med vad jag fått för "poäng" och tittar sedan på proffs-forum. Mina bilder skulle knappt uppnå en 3a där. som är en "klar" 5a här som vissa skriver.

Jag va länge inne på att bygga en site där man bjöd in folk som hade en viss fotografisk mognad, men tidsbristen lyser med sin närvaro =). Fotosidan är väldigt bra för nybörjare, men inte speciellt lämpad för de som har lite koll kanske.

Kanske är det dags för en skola/artikel/kurs i att ge kommentarer på ett konstruktivt sätt? Tycker själv det är svårt att fånga känslor inför en bild i ord. Betydligt lättare att ge kommentarer över det tekniska men då kanske det kan kvitta?

Angående artiklar så finns det redan en: http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm

Sedan är denna sidas problem dess medlemmar. Jag laddade upp samma bild här och på en av världens största sajter. Här har jag fortfarande inte fått en enda kommentar, på värdens största sajt fick jag tre efter en halv dag. Dessutom hyggligt konstruktiva.

För mig har FS nästan tappat helt sin funktion ur fotografisk synpunkt och är nu mest en social grej och faktasammlande. Bildmässigt har jag helt slutat nästan att ladda upp eller kolla andras bilder.

Jag har länge lobbat för att införa ett poaängsystem där medlemar får poäng för att ge kommentarer som mottagaren finner meningsfullt. Det finns ett visst utrymme för kompiskommenterande men det sker ju redan i dag så jag ser ingen skillnad. Poängen ligger sedan till grund för hur mycket du får ladda upp.´

Mvh
Maverick

vbg_snake skrev:
Jag har lagt av med att läsa kritiken jag får på mina bilder. Tycker inte att nånting av det jag läser är kul eller givande.. "Oj va fint" "Fin bild," "SNYGGT FÅNGAT!". Blir mest sur. Endå skriver jag till varje bild att jag vill ha konstruktiv kritik.

Det var ju tråkigt att du ser det så Martin.
Personligen uppskattar jag både konstr. kritik och kortare kommentarer som gör att man får veta att bilden går hem. Har mkt svårt att förstå hur mankan bli sur av att någon tar sig tid att uttrycka sitt gillande om en bild...

På fs är vi en samling människor som inte valt varandra. Vi är alla av olika skrot och korn. Vi kommer aldrig att kunna skapa regler eller enighet i hur kommentarer skall se ut utöver vad som redan är sagt i fs regler.

Det är bara att acceptera situationen att vi alla är olika. Det enda vi kan göra är att själva jobba på att utforma kommentarer så som vi själva anser vara bäst. Dock inom fs regler.

Arleklint skrev:
På fs är vi en samling människor som inte valt varandra. Vi är alla av olika skrot och korn. Vi kommer aldrig att kunna skapa regler eller enighet i hur kommentarer skall se ut utöver vad som redan är sagt i fs regler.

Det är sant, vi har inte valt varandra. Men vi kan börja med att läsa kommentarsreglerna och ta dem på allvar. Är man medlem här har man valt att följa dem. Där kan vi bl.a hitta detta:

"Undvik kommentarer i stil med "Snygg!"
Det ger inte så mycket till fotografen för att han/hon skall utvecklas."

Toleransen för ovanstående typ av kommentarer är förvånansvärt hög i kritikpoolerna.
Redan på namnet "Bildkritikpool" kan man lista ut att det är mer matnyttig kritik som efterfrågas - fibergröt istället för ett par skedar buljong alltså.

Nybörjare, nyanlända medlemmar och unga fotografer tycker jag kan få komma undan med "Snyggt" eller liknande. Men har man varit här ett tag tycker jag man kan kräva mer - intentionen med FS borde ha satt sig i medvetandet.

Det är bara att acceptera situationen att vi alla är olika. Det enda vi kan göra är att själva jobba på att utforma kommentarer så som vi själva anser vara bäst. Dock inom fs regler.

Det är ett sätt och ett bra sådant. Själv är jag ganska oinspirerad och kommenterar i princip inte alls just nu, bättring på den punkten utlovas!

Men jag tror även det behövs åtgärder från redaktionen. Martins inlägg här ovan borde vara en väckarklocka.

/Johan

Den här tråden har jag faktiskt missat, kanske var det det tidigare rubriknamnet. Nåväl, vi läser allt men kan inte vara med i varenda debatttråd. Vi läser och begrundar, försöker hitta rätt väg - för det finns ju alla slags åsikter; några är galna på "allt gullet", andra ser inga problem med det - tycker det bara är kul att man kollar på varandras bilder, andra vill ha fler "vettiga" kommentarer, andra vill ha fler kommentarer över huvudtaget.

Men jag har idag gjort en ändring som en del kommer hata; jag har stängt av så de vanliga länkarna "Alla nya bilder" bara tar fram poolplacerade bilder. Det ger ändå ett brett utbud med bilder, då alla pooler är representerade. Vi får hoppas detta styr en del kommentarer till bilder där man verkligen begärt tex kritik.

Den andra viktigare ändringen är att man inte behöver gå in i pooler för att kommentera på "poolsätt", dvs enligt fotografens önskemål på hur bilden skall kommenteras. Man får se poolens bedömningsregler odyl när man bläddrar runt på vanligt sätt.

Mattsen skrev:
Var det inte så att nya bilder hamnade på förstasidan tidigare???
Jo det tog vi bort. Bla på grund av att en medlem (du vet vem du är) laddade upp en bild på en fuktig bajskorv, som lägligt dök upp på skärmen då vi demade sajten på Elmia-mässan. Då tröttnade vi helt, men det hade redan innan varit debatt om att visningen på förstasidan; det var många bilder med låg kvalitet som inte "inspirerade" etc och hela funktionen var dessutom var ju orättvis -- iom att vi cachar förstasidan blir det ändå bara en ny bild var 5.e minut ändå.

En poäng med nya bilder på förstasidan är iofs kanske att visa att det hela tiden kommer in nya bilder (har någon missat det?), men att det skulle leda till fler kommentarer tror jag inte.

> "det skrivs inga kommentarer
Jodå, det gör det visst - en herrans massa, det kan ni se i statisiken. Men inflödet är också jättestort, och de funktioner vi byggt för att besöka varandras sidor och bilder leder ju till att många äldre bilder också kommenteras. Inget fel på det iofs, men det leder ju till lägre sannolikhet att få kommentar på en nyupplagd bild.

> "de kommentar som skrivs är för dåliga, inte konstruktiva".
Ja det där står ju i konflikt med er som vill få många kommentarer. Skulle vi sätta höga krav på hur man skriver skulle det skrivas ännu färre kommentarer, det är jag säker på. Och det går inte att vara polis och slå ner på så fort någon skriver "gu vad bra".

> "röstfiske"
Ja kanske ett problem, men betänk att de som kör på det sättet mestadels får kommentarer av just den typen ni andra inte vill ha - det är där det värsta "gullet" förekommer. Så frågan är om det där egentligen bidrar till att antalet *seriösa* kommentarer blir lägre - jag undrar det...

Så frågan där är, hur utbildar vi oss alla till bättre kritiker - istället för att stänga bort de som idag kommenterar på det "enkla sättet" - dvs bara positivt.

Tiden att jobba med sajten är begränsad, men förhoppningsvis kan jag börja med den iallafall en dag i veckan framöver. På senare tid har det dessutom gått åt en massa tid till att stävja personkonflikter på sajten, istället för att koda... Det är något med höstmörkret som bringar fram en dels dåliga sidor tror jag :)

Nästa helg skall vi också sätta oss ner och jobba med sajten tre dagar i sträck - både Picturo och FS, då kommer vi nog hinna med en del förbättringar.

clindh skrev:
Men jag har idag gjort en ändring som en del kommer hata; jag har stängt av så de vanliga länkarna "Alla nya bilder" bara tar fram poolplacerade bilder. Det ger ändå ett brett utbud med bilder, då alla pooler är representerade. Vi får hoppas detta styr en del kommentarer till bilder där man verkligen begärt tex kritik.

Kanon! Jag gillar den ändringen eftersom det koncentrerar kommenterandet till det som är viktigt.

Det är ett steg i den riktning jag önskat - att bara poolbilder skall kunna kommenteras. Det ger säker fler kommentarer på färre bilder, men å andra sidan på bilder som fotografen faktiskt vill ha kommentarer på. En bättre koncentration!

clindh skrev:
Jo det tog vi bort. Bla på grund av att en medlem (du vet vem du är) laddade upp en bild på en fuktig bajskorv, som lägligt dök upp på skärmen då vi demade sajten på Elmia-mässan. Då tröttnade vi helt, men det hade redan innan varit debatt om att visningen på förstasidan; det var många bilder med låg kvalitet som inte "inspirerade" etc och hela funktionen var dessutom var ju orättvis -- iom att vi cachar förstasidan blir det ändå bara en ny bild var 5.e minut ändå.

På Elmiamässan körde ni som jag uppfattade inte On-Line. Ni körde, vad jag uppfattade det som, på en äldre databas. Har jag inte fel så kunde ni ju faktiskt kollat...

Jag tycker ni skall vara hårdare på att stänga av medlemmar som lägger upp bilder av den typen, eller andra bilder som är uppenbart fel.

Arleklint skrev:
På Elmiamässan körde ni som jag uppfattade inte On-Line.
Nej det här var förra året eller kanske förrförra, då hade vi uppkoppling. Ja det var en riktigt skitbild :)

Jag tycker ni skall vara hårdare på att stänga av medlemmar som lägger upp bilder av den typen, eller andra bilder som är uppenbart fel.
Vi ger två varningar innan avstängning, men skulle det dyka upp något uppenbart (som barnporr) ryker man direkt. Men det är en balansgång, man måste respektera fotografen också - det finns ju en hel del intressanta bilder som också upplevs stötande av många. Vi vill ha högt i tak, men det som händer ibland är att någon nybörjare försöker sig på att ta ut svängarna för att uppröra och chockera, men det faller då oftast platt till marken. Men, man måste ju få försöka för att utvecklas.

clindh skrev:
Nej det här var förra året eller kanske förrförra, då hade vi uppkoppling. Ja det var en riktigt skitbild :)

Vi ger två varningar innan avstängning, men skulle det dyka upp något uppenbart (som barnporr) ryker man direkt. Men det är en balansgång, man måste respektera fotografen också - det finns ju en hel del intressanta bilder som också upplevs stötande av många. Vi vill ha högt i tak, men det som händer ibland är att någon nybörjare försöker sig på att ta ut svängarna för att uppröra och chockera, men det faller då oftast platt till marken. Men, man måste ju få försöka för att utvecklas.

OK, jag backar om ni körde On-Line, men med din argumentation att medlemmar skall ha möjlighet att utvecklas blir ju "bajskorven" ett säljargument ;)

Hehe, jo faktiskt är det så - den medlemmen har faktist utvecklats rejält, kanske för att vi just inte stängde av utan bara raderade den på stört... :)

clindh skrev:
Hehe, jo faktiskt är det så - den medlemmen har faktist utvecklats rejält, kanske för att vi just inte stängde av utan bara raderade den på stört... :)

Avförd avföring för avfällingen av banan :)

Edit: Ehum ... det är fredag ;)

/Johan

Senast ändrad:
clindh skrev:

Bra, jag vill inte var den negativa kärringen mot strömmen, men jag hoppas verkligen inte detta leder till att dom som förut bevakade nya bilder går över till att bevaka senaste kommentarer istället (eftersom den eländiga listan inte tycks försvinna). Med du har säkert någon snygg audit trail där du kan se var folk förflyttar sig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar