Annons

Dålig stämning och inga kommentarer (var: "Fotosidan")

Produkter
(logga in för att koppla)
På tal om förstasidan...
Tanken är nog egentligen bra, men visst är jag inte ensam om att inte gå in den vägen? Jag kollar förstasidan typ en gång om dagen, men genom bokmärkt länk har jag valt en undersida att börja på. Jag tvivlar på att det skulle räcka särskilt långt med att ändra förstasidan alltså. Dessutom tycker jag det är föredömligt att visa utvalda bilder för att visa på kvaliten. Att lägga upp mindre bra bilder där skulle kanske kunna locka ännu fler som eg. borde laddat upp bilderna på msn i stället? Det är vd jag tror iaf, att förstasidan behöver visa på viss kvalite.

Layout

zoki skrev:
Jag tror att det vore bättre ifall det fanns mer bilder på första sidan. Dels senast uppladdade och dels någon form av "topp-lista".
Håller med Zoran.

Fotosidan är 900px bred inklusive reklam, jag tycker man kan lägga in en 100px kolumn (hur många har mindre skärmbredd än 1024px inställt)med bilder som man själv kan välja innehållet i t.ex "senaste bilder", "Topplistan" eller nån kategori ur bildpoolerna.

/Göran

Re: Layout

skutte skrev:
Håller med Zoran.

Fotosidan är 900px bred inklusive reklam, jag tycker man kan lägga in en 100px kolumn (hur många har mindre skärmbredd än 1024px inställt)med bilder som man själv kan välja innehållet i t.ex "senaste bilder", "Topplistan" eller nån kategori ur bildpoolerna.

/Göran

Intressant förslag. Man bör definitivt undvika att förstasidan belamras av bilder av den typ jag har nämt, men en "topplista" vore säkert kanon. Och det bör då vara en topllista som har röstats fram av medlemmarna t ex genom att man på något sätt kan markera att man gillar en bild.

Re: Re: Layout

Mattsen skrev:
Intressant förslag. Man bör definitivt undvika att förstasidan belamras av bilder av den typ jag har nämt, men en "topplista" vore säkert kanon. Och det bör då vara en topllista som har röstats fram av medlemmarna t ex genom att man på något sätt kan markera att man gillar en bild.

Rätt! Man skulle kunna markera en bild man gillar utan att behöva skriva en kommentar om man inte känner för det just då eller också går listan efter mest tittade senaste veckan eller månaden.
/Göran

Topplistor fanns ju en gång i tiden. Bidrog mest till röstfusk och massa kompisbetyg om jag minns rätt. Tror iaf det var orsaken till att listan försvann. Personligen tycker jag det finns nog av synliga bilder inom "kompisklubbarna" iaf och eftersom jag tror det mest är såna bilder som skulle synas vill jag inte ha nån ny topplista. Det hjälper inte upp de okommenterade eller synliggör flera fotografers bilder utan bidrar nog mest till att redan kommenterade får ännu mer..

lottae skrev:
Däremot är jag för förslaget om idoljury. Det vore mycket intressantare än topplista.

Det var litegrann det jag var inne på i mitt förra inlägg. Däremot vet jag inte om det är den bästa lösningen att juryn nomineras av användarna... vi har ju redan en expertpanel och utöver det flera användare som arbetar professionellt som fotografer. Deras kunskaper kan vi utnyttja!

Jag vill se något i stil med 4-5 kategorier, ex. naturfoto, gatufoto, etc. till vilka bilder -- kanske även bildserier -- kan nomineras. Varje månad går respektive "jury" igenom de nominerade bilderna och kommenterar några utvalda offentligt. Det kunde lyftas fram på förstasidan, ett enkelt sätt att trycka mer på bilddiskussion.

l-malmqvist skrev:
Det var litegrann det jag var inne på i mitt förra inlägg. Däremot vet jag inte om det är den bästa lösningen att juryn nomineras av användarna... vi har ju redan en expertpanel och utöver det flera användare som arbetar professionellt som fotografer. Deras kunskaper kan vi utnyttja!
Håller med där också, men jag är för en blandning av proffessionella och amatörer i juryn. Finns många kompetenta i båda kategorierna ju och det intressanta skulle nog vara att blanda upp juryn så mycket som möjligt med olika inriktningar e.t.c. Dock inte utsedd av medlemmarna utan snarare i förtroende av admin eller för ändamålet i förtroende utsedda "valberedare" typ..

lottae skrev:
Håller med där också, men jag är för en blandning av proffessionella och amatörer i juryn. Finns många kompetenta i båda kategorierna ju och det intressanta skulle nog vara att blanda upp juryn så mycket som möjligt med olika inriktningar e.t.c. Dock inte utsedd av medlemmarna utan snarare i förtroende av admin eller för ändamålet i förtroende utsedda "valberedare" typ..

Låter sunt!

Vad tycker du att vinklingen på deras bedömning borde vara? Idoljuryn uppfattas ju ofta som "omänsklig" eftersom syftet med deras bedömning är rent kommersiellt, dvs. "vilka artister kommer att sälja bäst?". För vilket syfte bör våra jurys bedöma bilderna? Behövs ett syfte?

lottae skrev:
Topplistor fanns ju en gång i tiden. Bidrog mest till röstfusk och massa kompisbetyg om jag minns rätt. Tror iaf det var orsaken till att listan försvann. Personligen tycker jag det finns nog av synliga bilder inom "kompisklubbarna" iaf och eftersom jag tror det mest är såna bilder som skulle synas vill jag inte ha nån ny topplista. Det hjälper inte upp de okommenterade eller synliggör flera fotografers bilder utan bidrar nog mest till att redan kommenterade får ännu mer..

Xi_ skrev:
Jag är för att fler bilder ska visas på förstasidna. Men de bilder som borde vissas där är de bilder som ännu inte har fått någon kommentar. De är ju dessa bilder som i första hand behöver kommenteras.

Så ser jag det oxå!

Fotosidan var från början tänkt att hjälpa oss fotografer att vidareutvecklas. Jag tror målet med sidan fortfarande är detsamma.

Förstasidan ger dock intryck av att peppa för "bra" bilder i form av bildväljare, en fotografs val av bra bilder och portfoliobilder.

Förstasidan bör representera sidans huvudsyfte.

besviken

Är jag lite på redaktionen som inte har sagt/Skrivit en rad om detta. Bara det tycker jag visar liet hur de behandlar medlemmarna.

Förmodligen har ingen av dem läst tråden ännu.

Det vimlar av olika tycken, smak och intressen hos väldigt skilda medlemmar.

Det finns ingen uttalad policy eller övergripande syfte uttalat vad jag kan finna.

En del är nya, vill få uppmärksamhet och lära sig.

Andra är intresserade av prylar, teknik och annonser.

Andra vill fokusera på bildinnehåll, budskap och känsla.
Osv. etc...

Och även om de skulle ha läst tråden kanske de inte sådär spontant hittat något att svara på. Ska jag vara ärlig har inte jag förstått så där rakt av vad du egentligen vill ska göras (och som sagt inte vad den dåliga stämningen består av.) Kanske det ligger en hel del på oss medlemmar att "göra" om kommenterandet ska igång också? Admin kan förbättra mycket, men de kan inte ändra på oss medlemmar.

Ibland behövs tid att tänka fram svar också, jag tänker på Loves frågor som jag tycker var bra frågor men har inte hunnit få ner tankarna i ord än..

Vad tycker Du Anna om förslag som kommit upp i tråden. Skulle något kunna göra situationen bättre tror du?

Re: Dålig stämning och inga kommentarer

Dålig stämning tycker jag inte det är, de flesta är väldigt trevliga här. Men det ökade inflödet av bilder har ju gett färre kommentarer per bild. Jag upplever det också som fokus på Fotosidan har förskjutits från bilder till prylar, vilket jag personligen tycker är trist.

Fler bilder på förstasidan tycker jag är en bra idé. Lite ynkligt med så få bilder på en fotosida. Till exempel kunde några stycken ur senaste dygnets poolbilder slumpas fram och presnteras på startsidan, gärna tillsammans med en rad om hur många kommentarer de fått (som det var förr).

En jury är nog inte heller fel, låter som nåt att tänka vidare på.

Betyg: nej tack! Det är ju konstruktiv kritik som behövs för att utvecklas som fotograf. Ett betyg säger inte mycket i den vägen.

Topplista: se betyg.

Re: besviken

Wild Rose skrev:
Är jag lite på redaktionen som inte har sagt/Skrivit en rad om detta. Bara det tycker jag visar liet hur de behandlar medlemmarna.

Tror du på fullt allvar att "dom" hinner läsa allt som skrivs här på fotosidan varje dag ?

Vill man ha deras uppmärksamhet så får man väl meddela dom om tråden isåfall.

Förövrigt så tycker inte jag att det är dålig stämning här.

Angående kommenterandet så tror jag att en del människor tycker om att diskutera och prata i forum och andra gillar att kommentera bilder.

Jag kommenterar aldrig bilder men tycker det är kul att läsa i forumet.

Re: besviken

Wild Rose skrev:

Är inte det där din tredje arga smiley? Hjälp oss med förslag på förbättringar istället!

Min tankegång ser ut såhär:

1. Kommenterandet är bra, kan dock uppmuntras.
2. Det vore kul med en panel (jury) som går igenom bilder (som vi kan nominera) och ger längre, offentliga, kommentarer. Skulle förbättra sidan ytterligare.
3. Betyg har inte med konst (foto etc.) att göra enligt mig så det slipper jag helst.

Att det är mindre kommentarer per bild kan vi alla förstå inget konstigt med det.

Det jag saknar är konstruktiv kritik, idag är det bara en massa "gud så fint" och " va duktig du är". Varför inte kommentera "mindre bra" bilder så att alla kan få hjälp bli bättre. Själv kan jag inte förstå vitsen med att ge den 252:a kommentaren på en bild, då måste den vara otroligt bra. Sprid era kommentarer istället!

svar till lotta

lottae skrev:
Och även om de skulle ha läst tråden kanske de inte sådär spontant hittat något att svara på. Ska jag vara ärlig har inte jag förstått så där rakt av vad du egentligen vill ska göras (och som sagt inte vad den dåliga stämningen består av.) Kanske det ligger en hel del på oss medlemmar att "göra" om kommenterandet ska igång också? Admin kan förbättra mycket, men de kan inte ändra på oss medlemmar.

Ibland behövs tid att tänka fram svar också, jag tänker på Loves frågor som jag tycker var bra frågor men har inte hunnit få ner tankarna i ord än..

Vad tycker Du Anna om förslag som kommit upp i tråden. Skulle något kunna göra situationen bättre tror du?

Jag tycker det har kommit upp mkt bra ideér under den här tråden som faktiskt skulle göra sidan bättre. Många har som skrivit i denna diskussion har ju påpekat att inte nypublicerade bilder syns på första sidan längre. Det jag inte gillar är kritikpool systemet...För mig känns det som att det bara är för guldmedlemmar (kan ha fel)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto