Annons

Dålig stämning och inga kommentarer (var: "Fotosidan")

Produkter
(logga in för att koppla)
Men ärligt talat, de nypublicerade bilderna på första sidan, hur många skulle det vara. Bildflödet är ju otroligt högt och de nypublicerade skulle nog inte ligga där speciellt länge. Om man vill se de nyaste tipsar jag om "Alla nya bilder" som fungerar på exakt samma sätt.

Re: Re: besviken

l-malmqvist skrev:
Är inte det där din tredje arga smiley? Hjälp oss med förslag på förbättringar istället!

Min tankegång ser ut såhär:

1. Kommenterandet är bra, kan dock uppmuntras.
2. Det vore kul med en panel (jury) som går igenom bilder (som vi kan nominera) och ger längre, offentliga, kommentarer. Skulle förbättra sidan ytterligare.
3. Betyg har inte med konst (foto etc.) att göra enligt mig så det slipper jag helst.

Love; trodde man fick använda samma smile hur många gånger som helst.... Om det är så man känner. Varför har dom smilisar annars? Vill jag använda 10 arga smilegubbar så måste jag väl få göra det?

har svarat på hur jag tycker sidan ska förbättras lite längre ner....

Tobias Gulliksson skrev:
Men ärligt talat, de nypublicerade bilderna på första sidan, hur många skulle det vara. Bildflödet är ju otroligt högt och de nypublicerade skulle nog inte ligga där speciellt länge. Om man vill se de nyaste tipsar jag om "Alla nya bilder" som fungerar på exakt samma sätt.

Det skulle som jag ser det räcka med nyaste bilderna ur bildkritikpoolen. Frågan är vad fotosidan vill spegla på förstasidan. Vill man visa utvalda BRA bilder, eller vill man visa de amatör/kritik bilder sidan består och föds av?

Bilder ut kritikpoolen på förstasidan skulle kanske uppmuntra till mer kommentarer.

Senast ändrad:
mina förslag

(Love ser du att jag använder en annan smilis nu)

Det jag tycker är som många andra i denna tråd, är att fler bilder som publicerats borde synas på första sidan, kanske dela upp bilderna i kritikpooler som medlemsskapet är;

Nybörjare ( en kritikpool för de medlemmar som är nybörjare) medel ( en kritikpool för medlemmar som har kommit en bit och utvecklat sitt fotande)och en pool för bilder där kvallitén och tanken ska vara bättre och högre. Då får ju vi medlemmar även chans att bli bättre på fotandet.

kanske en kritikpool där teknik och sådant kommenteras.

Då får andra medlemmar kanske bättre chans att hjälpa de medlemmar och fotografer som är nya att bli bättre på att ta bilder och stärka deras självkänsla.

Senast ändrad:
Re: mina förslag

Wild Rose skrev:

Det jag tycker är som många andra i denna tråd, är att fler bilder som publicerats borde synas på första sidan, kanske dela upp bilderna i kritikpooler som medlemsskapet är;

Nybörjare (vanlig medlem), medel (bronsmedlem), och en pool för bilder där kvallitén och tanken ska vara bättre och högre. Då får ju vi medlemmar även chans att bli bättre på fotandet.

Då får andra medlemmar kanske bättre chans att hjälpa de medlemmar och fotografer som är nya att bli bättre på att ta bilder och stärka deras självkänsla.

En"nybörjare" behöver väl inte ta sämre bilder än en guldmedlem eller?

Wild Rose skrev:

Nybörjare (vanlig medlem), medel (bronsmedlem), och en pool för bilder där kvallitén och tanken ska vara bättre och högre. Då får ju vi medlemmar även chans att bli bättre på fotandet.

Sörrö! Heja Anna! Håller inte riktigt med om behovet av pooluppdelning, men förslag är bra.

Wild Rose skrev:
.......kanske dela upp bilderna i kritikpooler som medlemsskapet är;

Nä, poolerna nu är ju redan till för alla. Ingen behöver vara utanför och alla får vara med (om de vill)

Brons, silver och guld säger inte ett dugg om fotografens nivå och därför borde det inte vara möjligt att applicera pooler utifrån det väl.

Bättre vore om poolerna användes rätt och framhävdes på bästa sätt. Att ta bort "Alla nya bilder" samt "senaste kommentarer" kan vara en bit på väg för att fokusera på poolerna iaf. Sen behöver vi medlemmar bidra massor också för att kommenterandet ska kunna fungera.

Wild Rose skrev:
Nybörjare (vanlig medlem), medel (bronsmedlem), och en pool för bilder där kvallitén och tanken ska vara bättre och högre.
Fast vilken typ av medlemsskap man har hänger väl inte ihop med hur duktig man är. Det handlar ju om hur mycket pengar man är beredd att betala och vad man får för det.

Tobias Gulliksson skrev:
Det jag saknar är konstruktiv kritik, idag är det bara en massa "gud så fint" och " va duktig du är". Varför inte kommentera "mindre bra" bilder så att alla kan få hjälp bli bättre. Själv kan jag inte förstå vitsen med att ge den 252:a kommentaren på en bild, då måste den vara otroligt bra. Sprid era kommentarer istället!
Precis så resonerar jag också. Själv undviker jag att ge kommentar om bilden redan har 10-15 stycken (om jag inte har en väldigt avvikande uppfattning om bilden). Jag väljer istället ut nån mindre kommenterad bild hos den fotografen och försöker skriva vad jag tycker skulle göra den bättre.
Tycker alla borde följa mitt goda exempel :)

Uttryckte mig lite dåligt där

Jag menar inte att det ska gå efter medlemskapet (Såg inte att jag hade skrivit så tokigt först)

Och en nybörjar fotograf kan ta lika vackra och proffsiga bilder som guldmedlemmarna gör.

Det jag menar är att kanske ha någon form av indelning av antingen bilder Som jag skrev nyss.

för att hjälpa de som kanske behöver utvecklas och våga pröva saker.

eller så dela in medlemmarna i "icke betalande" medlemmar och "betalande medlemmar"

Re: Uttryckte mig lite dåligt där

Wild Rose skrev:
Jag menar inte att det ska gå efter medlemskapet (Såg inte att jag hade skrivit så tokigt först)

Och en nybörjar fotograf kan ta lika vackra och proffsiga bilder som guldmedlemmarna gör.

Det jag menar är att kanske ha någon form av indelning av antingen bilder Som jag skrev nyss.

för att hjälpa de som kanske behöver utvecklas och våga pröva saker.

eller så dela in medlemmarna i "icke betalande" medlemmar och "betalande medlemmar"

Jag vill försöka förstå vad du menar. Vill du ha olika "pooler" för olika medlemskap (guld/silver/brons/betalande/gratismedlem), eller vill du ha pooler typ "nybörjare", "fotat en stund" och "erfaren"?

Re: Re: Uttryckte mig lite dåligt där

Arleklint skrev:
Jag vill försöka förstå vad du menar. Vill du ha olika "pooler" för olika medlemskap (guld/silver/brons/betalande/gratismedlem), eller vill du ha pooler typ "nybörjare", "fotat en stund" och "erfaren"?

kanske inte dela in dem i pooler. Men precis som du skrev (så du har förstått mig rätt) Men någnon form av indelning om bilden är tagen av en som inte är så erfaren och sedan för dem som har fotat en stund och börjar lära sig

Ett litet mail

Ett litet mail som jag tänkt skicka till redaktionen ang denna röda tråd. Har försökt ta med det som diskuterats, ska jag ändra eller lägga till något. Eller kan jag skicka det så här?

* mer nypublicerade bilder visas på första sidan ( typ som ni hade år 2002-2003)

* Annat kritik och kommentarsystem. poolsystemet som är nu känns mer för guldmedlemmar

* Mer översikt över medlemmarna på sidan. Antingen att ni på redaktionen anställer fler som har specialitet på medlemmar och hur bilder kommenteras.

*Inte så mkt reklam om kurser och dylikt på första sidan som det är nu
( se fråga 1 )

* Antingen dela in bilderna och medlemmar i olika kategorier tex:
- icke betalande medlemmar ( De som har grundmedlemsskap) och betalande medlemmar (brons medlemskap --- guldmedlemsskap)

* Dela in publicerade bilder i tex "Nybörjare" ( där medlemmar som kanske just börjat fotografera och inte kan så mkt om det tekniska lägger ut sina bilder)

"Medel" medlemmar som börjar komma igång med den tekniska biten och kvallitén på bilderna.

"Proffs" (har inget bättre namn på den nu) men iaf bilder som är av hög kvallité och där man kan kommentera den tekniska biten likväl som bilden.

*ett förslag på fotosidans "lay out"

Fotosidan är 900px bred inklusive reklam, jag tycker man kan lägga in en 100px kolumn (hur många har mindre skärmbredd än 1024px inställt)med bilder som man själv kan välja innehållet i t.ex "senaste bilder", "Topplistan" eller nån kategori ur bildpoolerna.

*något i stil med 4-5 kategorier, ex. naturfoto, gatufoto, etc. till vilka bilder -- kanske även bildserier -- kan nomineras. Varje månad går respektive "jury" igenom de nominerade bilderna och kommenterar några utvalda offentligt. Det kunde lyftas fram på förstasidan, ett enkelt sätt att trycka mer på bilddiskussion.

varför inte börja kommentera själv?

Nu har jag inte läst hela diskussionen, men jag kan aldrig sluta förvånas över att många människor här är besvikna för att de inte får några kommentarer, och när man tittar i deras egen statestik så visar det sig att de knappt ger några kommentarer själv. För att öka antalet kommentarer på sidan, kan man väl starta med att ta en titt på sitt eget beteende. Att ge sig ut bland alla miljoner bilder här och bara tokkommentera! Alla bilder berör på något sätt och tycker man att bilden är tråkig/vardaglig/familjealbumsaktig eller jättespännande, kan man ju försöka förklara varför... Vare sig man är ammatör eller profs har man ju en åsikt. Då kanske familjeuppladdarna får bra tips och kan börja ladda upp bilder med högre bildspråklig kvalite och alla blir nöjda? Sen förstår jag inte varför kommentarerna/bild skulle minska av fler medlemmar? Borde inte fler medlemmar åxå kommetera mer tillsammans?

// MAri

Re: Ett litet mail

Anna. Jag skulle bli både besviken på fotosidan och ytterst förvånad om de köpte något annat än de två sista styckena. Breddandet av sidan är jag iof inte för, men det är ju jag det..

Fast det som får mig mest fundersam och som du gärna får förtydliga är detta:
"* Annat kritik och kommentarsystem. poolsystemet som är nu känns mer för guldmedlemmar"
Vaddå mer för guldmedlemar? (det kanske är en missuppfattning hos dig?)

Sen det där om att gruppera upp. Nybörjarpool finns redan och det tycker jag är bra, men i övrigt så är ju lite av tjusningen att vi, så många med olika erfarenheter och kunskaper kan ha utbyte av varandra tillsammans. Alla får vara med om de vill och alla kan vi lära oss av varandra. Varför minska med grupperingar? För min del skulle det resultera i att jag inte visste vart jag skulle placera bilderna. (Skulle jag som arbetar med foto vara tvungen att lägga dem i en proffspool då eller skulle jag bli utknuffad om jag lade upp en för dålig i proffspoolen eller en för bra i medelpoolen? Knepigt val som jag är glad att slippa. Alltsomoftast kanske jag trots allt är nybörjare ändå, vet inte när man slutar vara det. Det enda jag är säker på är att jag har mer kvar att lära än vad jag redan lärt och att jag gärna vill ha allas hjälp att bli bättre..)

Senast ändrad:
Re: Ett litet mail

Wild Rose skrev:
* mer nypublicerade bilder visas på första sidan ( typ som ni hade år 2002-2003)
Visst!

* Annat kritik och kommentarsystem. poolsystemet som är nu känns mer för guldmedlemmar
Jag verkar inte vara ensam om att tycka att du verkar ha missförstått detta. Eller också fattar jag inte hur du menar. Jag tycker poolerna fungerar bra.

* Dela in publicerade bilder i tex "Nybörjare" ( där medlemmar som kanske just börjat fotografera och inte kan så mkt om det tekniska lägger ut sina bilder)
"Medel" medlemmar som börjar komma igång med den tekniska biten och kvallitén på bilderna.
"Proffs" (har inget bättre namn på den nu) men iaf bilder som är av hög kvallité och där man kan kommentera den tekniska biten likväl som bilden.
En nybörjarpool finns ju redan. Men att göra ännu fler uppdelningar tror inte jag är meningsfullt.

*något i stil med 4-5 kategorier, ex. naturfoto, gatufoto, etc. till vilka bilder -- kanske även bildserier -- kan nomineras. Varje månad går respektive "jury" igenom de nominerade bilderna och kommenterar några utvalda offentligt. Det kunde lyftas fram på förstasidan, ett enkelt sätt att trycka mer på bilddiskussion.
Ja, det kanske kan vara värt att fundera vidare på.

Anna, jag tror du behöver jobba igenom förslagen mer om det skall leda till något.

"Annat kritik och kommentarsystem" t ex säger ju inte så mycket mer än att du är besviken över det som finns.

Den där indelningen i guld och silver, betalande och andra och proffs och nybörjare förstår jag inte. Vare sig syftet eller vad som skulle genomföras.

Hittar du på något riktigt, riktigt bra förslag för att lösa kommentarsproblemet så tror jag inte redaktionen är sena att anamma det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto