Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig service Nikon!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som NPS medlem är du garanterad att få din kamera fixad inom 72 timmar. Skulle de av någon anledning ej lyckas med de för du låna ett likadant hus av dem under tiden som kameran är på reperation.

Har funkat bra för mig och har alltid upplevt Nikon supporten som trevliga. Dock är de ju 10 ggr snabbare sedan jag registrerade mig som en NPS medlem, annars brukar de ta ganska god tid på sig.
Vid mindre saker brukar jag, som andra även har nämnt här, lämna in den på en verkstad nära dig där du även kan hämta den (Kamerateknik i Malmö i mitt fall). Brukar kunna få fixat en sensorrengöring på 2 timmar.
 
Ja nu är i alla fall inte jag något proffs, för i så fall hade jag nog både betalt för och fått bättre service samt haft någon mer kamera som backup.
Men nu är vi inne på den sjätte veckan utan att Nikon ens kunnat bekräfta att de har en reservdel till den i mina ögon nya kameran tillgänglig.
Anser fortfarande, och bara mer ju längre tiden går att jag borde få en ny kamera av butikskedjan/säljande butik.
 
Idag påstår Nikon att de säkert vet att reservdel för displayen är skickad och beräknas anlända under veckan.
De har även bekräftat att leveranser av displayer legat nere helt under en månad vilket drabbat "alla" med detta problem.

Reparerad kamera är nu utlovad till nästa vecka :)
 
Vad kostar rengöring av sensorn på en D300 hos Nikon. Jag har skit på sensorn som inte går bort. Rosenbergs kameraverkstad ska visst ta runt 500 kr för det och då kanhända jag skulle kunna lämna in kameran på morgonen, och få den på kvällen. Behöver jag vänta 4-5 veckor på att få tillbaka kameran, väljer jag inte dem
 
Jag vill inte starta canon vs nikon krig. Men min 5d mark2 var inne på "undersökning" efter den åkt ner i golvet. Jag är inte proffsfotograf alls, men jag blev erbjuden att låna ett hus av dom gratis, kunde välja mellan 1ds mark 3 och 5d mark 2. Det är riktigt bra service.

En annan gång lämnade jag in ett ca 2 år gammalt 50mm 1,4 för autofokusjustering, det skulle kostat pengar, men dom tog inte betalt och skrev "goodwill" på kvittot.

Canon rcc i mölndal.
 
Vad kostar rengöring av sensorn på en D300 hos Nikon. Jag har skit på sensorn som inte går bort. Rosenbergs kameraverkstad ska visst ta runt 500 kr för det och då kanhända jag skulle kunna lämna in kameran på morgonen, och få den på kvällen. Behöver jag vänta 4-5 veckor på att få tillbaka kameran, väljer jag inte dem

Det är väl ändå skilnad på att Nikon får vänta på reservdel som saknas på lager och att rengöra sensorn.

* AF injusterad gratis medan jag väntat.
* Firmware utbytt gratis medan jag väntat

Vid olika tillfällen hos Nikon i Solna, Lasses kameraservice har gjort pls.

Det beror säkert mycket på hur mycket det fanns att göra men säkert en del på min egen inställning.
 
Nikon har två serviceverkstäder (vad jag känner till i alla fall). All utrustning som är sålda inom EU via vedertagna kanaler garantiservas av dessa två i Sverige. Den ena av dem, Lasses kameraservice i Saltsjö Boo i Stockholm får enbart beröm för sitt arbete och engagemang, Jag skriver också under på detta genom egen erfarenhet. Nikon Svenskas egen verkstad som är den andra auktoriserade verkstaden brukar få ok betyg. Lite ris och ros. Blandat alltså. Jag har varit i kontakt med dem två gånger och den ena gången var det absolut inga problem medan den andra gav mig ett par resor till Lasses kameraservice innan allt fungerade som det skulle igen.

Jag lånade ut min Nikon D70s till en kompis och som det brukar gå gick LCD display på kontrollpanelen sönder. Jag lämnade kameran direkt till Lasses Kameraservice i Salsjö-Boo, fick ett rimlig kostnadsförslag. Efter 5 dagar fick jag hämta min kamera på posten och LÄGRE pris än kostnadsförslag.Gick väldigt smidigt iaf för mig, kan rekommendera Lasses Kameraservice.
 
Vad kostar rengöring av sensorn på en D300 hos Nikon. Jag har skit på sensorn som inte går bort. Rosenbergs kameraverkstad ska visst ta runt 500 kr för det och då kanhända jag skulle kunna lämna in kameran på morgonen, och få den på kvällen. Behöver jag vänta 4-5 veckor på att få tillbaka kameran, väljer jag inte dem

Jag traskade in på Nikon i Solna, de gjorde det gratis medan jag väntade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.