Annons

Dålig service Nikon!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får läsa hel tråden "nvrmnd". Jag hade köpt kameran i tron att det var svenskimport. Men handlare kanske köper via andra kanaler ibland?
Antar att du jobbar på företag du promptar för. Men du skall veta att om servicen (4 veckor för rengöring och ännu ingen kamera i siktet !!) är skit oavsett var man köper, så får det bli priset som avgör.

Vad jag förståt nu är att det tar 4 veckor för minsta lilla grej om man nu inte har Lasse runt hörenet. Det är ju roligt att höra, men det hjälper inte mig ;(

det var någon annan som föreslog att man skall rengöra och uppdatera själv. Ryker inte garantin då, eller hur gör du om strömen i kameran dör när du uppdaterar firmaware?

My bad att jag missade det, men skiljer sig priserna mycket så kan man ju gissa lite att det är något "fel". Står även i lagen att man ska bli misstänksam om priserna har alldeles för stora hopp. Nu vet jag ju inte vad du betalade och vad andra priser var, men jag bara berättar.

Butiker/Återförsäljare köper självklart in från olika kanaler, för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt så köper man ofta in från olika distributörer. Vet inte hur fotobranchen ser ut när det gäller distributörer, om det finns flera att välja på utan kan bara tala om hur det fungerar i datorbranchen.

Självklart är 4 veckor alldeles för lång tid för en rengöring, beror dock på ledtider och hur mycket servicefirman har att göra, detta är dock något man bör få någon information om anser jag. En rengöring tar inte speciellt lång tid, vilket jag anser borde kunna tränga sig före i kön lite. Men återigen, vet inte hur de arbetar.
Dock anser ARN att 6 veckor är "själslig tid", inom datorbranchen anyway.

Om du bor i gbg och skickar packet till lasses, tar det garanterat inte 4 veckor eftersom posten har 2-3 dagars leveranstid med postpaket, dock bör du skicka som företagspaket, så är det framme dagen efter.

Och nej, garantin ryker inte om du uppdaterar firmwaren eller blåser lite på sensorn med en blås-bälg. Däremot om du sitter och pillar på sensorn med fingret och de kan bevisa att eventuellt fel är självförvållat så är det en annan femma!

Kameran kommer att uppmana dig om att du har för lite batteri kvar om du har mindre än 70% har jag för mig, är inte helt 100 på det men du kan omöjligt uppdatera firmwaren med för låg batterinivå.
 
Jag skall skicka till Lasses nästa gång, man lär sig. Synd bara att något som borde vara så enkelt kan bli så frustrerande. Men det är inget jag spiller energi på.

Priset på kameran jag köpte på Japanfoto skiljde inte, den var inte ens billigast när jag jämförde via pricerunner. Jag har inget imot Cyberfoto, jag har handlat gluggar där.
 
Okej, då tycker jag att det är Japanphotos fel som inte informerar om att utrustningen är köpt från utlandet. Vet dock inte om man kan gå vidare med det på något sätt, men du kan ju kanske ta en diskussion med de om det, då de säljer gråimport för samma pris som vanliga grejer.
 
Jo, jag skall gå ner och se om det går att få en lånekamera.



Du får läsa hel tråden "nvrmnd". Jag hade köpt kameran i tron att det var svenskimport. Men handlare kanske köper via andra kanaler ibland?
Antar att du jobbar på företag du promptar för. Men du skall veta att om servicen (4 veckor för rengöring och ännu ingen kamera i siktet !!) är skit oavsett var man köper, så får det bli priset som avgör.

Vad jag förståt nu är att det tar 4 veckor för minsta lilla grej om man nu inte har Lasse runt hörenet. Det är ju roligt att höra, men det hjälper inte mig ;(

det var någon annan som föreslog att man skall rengöra och uppdatera själv. Ryker inte garantin då, eller hur gör du om strömen i kameran dör när du uppdaterar firmaware?



Håller med dig. nu kan väll inte tillverkarna placera en service butik i alla städer i landet. Då skulle kameran kosta dubbelt så mycket. Men varför inte certifiera flera om det finns duktiga personer runt om i landet ?

Ja, det spelar ingen roll inom vilket EU-land kameran är köpt.
"Gråimport" är något som INTE existerar mellan EU-länder. Du har rätt att få service från varenda Nikonverkstad inom EU.
Ofta hör jag folk här nämna "gråimport", det är felaktigt så länge vi talar om inom EU. Hela tanken med EU är ju att varor och tjänster fritt kan flyta över gränserna. Detta är lagstiftat.
På gott och ont, ex vad det gäller import av arbetskraft osv.

Mvh
 
Nikon Sverige & Japan Photo

Halvvägs ner i denna tråd från december -08 förklarar Stephan Stein (VD på Japan Photo) deras förhållande till Nikon Sverige och hur det funkar med garanti och service.
 
Oj, blir riktigt orolig när jag läser denna tråd.
Har i vår blivit förärad med något som kan kallas för min drömkamera i samband med ett större personligt jubileum....
Efter två månader gick monitorn sönder och kameran lämnades in till inköpsstället som förklarade att reparationen skulle ta minst 2 veckor.
Hade kameran gått sönder lite snabbare hade jag fått en ny på momangen men nu hade jag tydligen passerat någon magisk gräns.
Efter tre veckor fick jag beskedet att Nikon Sverige väntade på reservdel men att den var skickad och att reparationen skulle vara snabbt avklarad.
Nu efter drytgt 5 veckor väntar Nikon fortfarande på reservdelen och jag frågar om den verkligen kan ha varit skickad tidigare?
Jag inser när jag läser tråden att jag troligen får tillbringa min semesterresa i sommar utan min kamera vilket blir en mycket stor besvikelse.
Liksom andra har jag köpt till en hel del kring kameran så ett byte blir ju rätt kostsamt samtidigt som förtroendet för Nikon är kört i botten och det roliga med kameran är som bortblåst.

Ta fina bilder i sommar ni som har en kamera......
 
Per: gå ner till affären, be att få prata med butikschefen och gör väldigt klart för dem att det är oacceptabelt att det tar så här lång tid och att en lånekamera vore det minsta man kan vänta sig nu när semestern står för dörren.

Det vore intressant att veta vad det var för magisk gräns du hade passerat i och med att det hade gått två månader sedan köpet. Så här skriver Konsumentverket angående dina rättigheter som konsument och reklamationer:
Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid.
Om det är dessa två månader butiken hänvisar till så har de alltså fel; det handlar om att du skall reklamera ett fel inom två månader, inte att de kan vägra att byta ut varan efter två månader.

Ring kommunens konsumentvägledare och hör dig för ordentligt. Skriv sedan ut Konsumentverkets broschyr om konsumentköplagen och ta med dig den till butiken så att du kan visa dem var de har fel i sin argumentation och kräv att få en lånekamera under semestern. Självklart skall du inte behöva vara utan kamera bara för att Nikons verkstad strular!
 
När jag besökte butiken för att påtala felet fick jag upplysningen att jag inte kunde få en ny ersättningskamera direkt utan den jag hade köpt skulle skickas in för reparation. Den gränsen hade man tydligen dragit någonstans runt två månader just för den här större butikskedjan som är rätt nyetablerad i Sverige.
Jag fick vid kontakten efter tre veckor veta att felet ingick i garantin då det ju samtidigt fanns en oro att de skulle hävda att jag bidragit till felet på något sätt, som beskrivits av någon tidigare i tråden.
Jag har sedan endast haft kontakt per telefon men precis som jag uppmatas, gjort väldigt klart vad jag förväntar mig.
Efter kontakt med någon med oklar roll i butiken i förrgår skulle jag bli kontaktad av deras servicechef för närmare besked. Detta har inte skett och är väl det som irriterar mig mest just nu.
Är så pass upprörd att det nästan känns lite riskfyllt att gå till affären då ett utbrott där knappast bidrar till att jag får min kamera snabbare om de nu ändå inte tänker avvika från sin policy.
De har nämnt möjligheten till lån av någon "enklare" kamera men det ser jag mest som ett skämt.

Att reklamera/häva köpet för att sedan köpa en ny kamera skulle innebära en kostnad motsvarande den prishöjning som gjorts och det känns även det som en oönskad utgift.

Men det värsta är nog inte själva tiden det tar just nu utan snarare att processn gjort att allt som kännts spännande och kul med kameran förbytts i en misstro och irritation där jag snarare känner att jag vill bli fri eländet.
Frågorna kommer även från vänner, bekanta och alla på jobbet om kameran som gick sönder och aldrig kommer tillbaka från reparationen.
- Har du inte fått tillbaka den ÄN??
- Men då skulle du ju fått en ny!!
 
Konsumentverket

Gott om folk som tror sig veta vad dom har rätt till och inte. Men rättigheter finns på båda håll och det är upp till säljaren att avgöra om en vara ska bytas ut eller lagas.

I slutändan är det tillverkaren som avgör. Om de byter ut en trasig produkt så gör säljaren det med all sannolikhet. Annars står han där med en reparerad begagnad kamera och gör förlust.

5-6 veckors hantering tycker jag är helt acceptabelt oavsett vad. I synnerhet under sommaren, för jag antar att de på nikon vill ha semester de med.

Är man yrkes tycker jag dessutom att det är helt upp till en själv att ha en backup. Man hör ju inga åkeriägare gnälla på volvo över att de inte byter ut lastbilen eller ställer upp med lånebil.

Som yrkes blir det dessutom rätt svårt att hänvisa till konsumentköplagen eftersom den gäller just konsumenter. Så tappad arbetsinkomst blir nog svårt.

/Maverick
 
Du har tyvärr inte rätt till någon lånekamera, det är helt upp till butiken om de vill vara så snälla.

Det är därför ställen som typ Kameradoktorn kan hålla aningen högre pris eftersom deras service är oöverträffad.

Mitt råd är att köpa en beg kamera över semestern och sedan sälja den i höst. Tack vare Nikons låga värdeförsämring behöver det inte kosta dig en krona.
 
Tack för alla goda råd och tröst.

Det är väl så att jag inte skulle ha något alls att invända mot den hantering som hittils varit om det varit en kamera jag hade använt en något längre tid.
Nu är det så att idag är det exakt 13 veckor sedan den plockades ur kartongen och sedan lite drygt de 5 senaste veckorna är den på reparation. Och jag har fortfarande inte fått tillbaka den!

Det är proportionenrna i detta jag har svårt att acceptera!

Nikon bör rimligen känna till vilken tid det kommer att ta att utföra en viss reparation vid en viss tidpunkt och borde då också kunna anpassa hela hanteringen mot kund mot bakgrund av detta.
Och av de 5 veckor som gått kan jag inte påstå att vi har någon större frekvens av semester i Sverige samt att de faktiskt påstår sig vänta på en reservdel.

Tycker att det är svagt agerat av Nikon
 
Jag fick i slutet av april höra att en fabrik som tillverkar displayerna till Nikon hade gått i konkurs.
Då förstår man att det blir stopp i produktionen och i detta fall på service ett tag.
 
Kanske bäst att hålla din borta ifrån Nikon framöver - enda sättet att på riktigt protestera är att sluta köpa en dålig leverantörs produkter.
 
Kanske bäst att hålla din borta ifrån Nikon framöver - enda sättet att på riktigt protestera är att sluta köpa en dålig leverantörs produkter.

Jo att en underleverantör av lcd-displayer konkat påverkar bara Nikon:)
Mig veterligen är det samma skärmar i t.ex. Canon & Sony.

5 veckors reparationstid är inte så fantastiskt uselt för privatpersoner.
Att kameran är i princip ny är ju tråkigt men det påverkar ingenting.
 
Jag har inte plöjt igenom alla svar men skulle rekommendera att du som yrkesfotograf vänder dig direkt till Lasses Kameraservice i fortsättningen. Jag har vid mer än ett tillfälle fått serviceåtgärder utförda och returnerade per post inom 48 timmar round trip. Det är vad jag kallar fenomenal service!
 
Jag har inte plöjt igenom alla svar men skulle rekommendera att du som yrkesfotograf vänder dig direkt till Lasses Kameraservice i fortsättningen. Jag har vid mer än ett tillfälle fått serviceåtgärder utförda och returnerade per post inom 48 timmar round trip. Det är vad jag kallar fenomenal service!

Yrkesfotografer brukar ha ett avtal som ger dem förtur vid service samt lånekameror och det blir fördröjning.
 
Som Medlem i NPU har du absolut inga fördelar jämfört med svensson om det är ledtider du avser. Kvalifikationerna för medlemskap i NPU är två proffshus och några gluggar.

Njaee?

FÖr NPU räcker ett proffshus och två andra proffstillbehör.
För NPS gäller dock två hus.

För mig räckte min D700 och 2xSB800. Men jag tror även att mitt 50/1.8 räknas.
 
Dessutom vad gäller tips om ARN och liknande, en sak som inte verkar ha berörts är ju att Check&Clean inte är en reparation, utan en frivillig mervärdestjänst. Jag tvivlar på att man har så mycket att stå på i en sådan diskussion.
 
Som yrkesfotograf är det ett måste med minst två hus. Tänk att ha en bröllopsfotografering och kameran lägger av, utan att ha en i reserv.
Jag har aldrig haft problem med mina Nikonprodukter, men det är en trygghet att ha NPS som yrkesverksam.
När man läser mellan raderna i åtskilliga trådar på olika forum verkar det som kvalitetskontrollen försvagats i konsumentsegmentet (läs tom D300). Detta är naturligtvis inte bra för varumärket och förmodligen ett sätt att hantera den globala ekonomiska situationen.

Ser vi tillbaka ett par år så var det ganska sällan man läste om problem med D80, jämfört med de stora antal trådar om strulande D90.
 
Som yrkesfotograf är det ett måste med minst två hus. Tänk att ha en bröllopsfotografering och kameran lägger av, utan att ha en i reserv.
Jag har aldrig haft problem med mina Nikonprodukter, men det är en trygghet att ha NPS som yrkesverksam.
När man läser mellan raderna i åtskilliga trådar på olika forum verkar det som kvalitetskontrollen försvagats i konsumentsegmentet (läs tom D300). Detta är naturligtvis inte bra för varumärket och förmodligen ett sätt att hantera den globala ekonomiska situationen.

Ser vi tillbaka ett par år så var det ganska sällan man läste om problem med D80, jämfört med de stora antal trådar om strulande D90.

Det är väl inte hela sanningen...det är väl betydligt fler som har systemkameror idag.

men...:

Min D70 hade en sned sökare, prismat var snett.

D300 var alltid perfekt.

Min nya D700 är inne på service pga dålig autofokus samt att sökarbilden är fel så manuella fokusen inte funkar. Lånekameran är dock bra.

Jag har aldrig tappat en kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.