Annons

Därför är NIKON bäst

Produkter
(logga in för att koppla)
Men alltså, svaret är självklart.

1. Jag är bäst
2. Jag hade Canon innan, för att det var bäst
3. Idag har jag Nikon
4. Jag är fortfarande bäst

Solklart, eller hur?
 
Och innan kretskorten ;)
så startade Nikon som en kopia av Contax...

Och visst kopierade Nikon Contax bra...

Och tiden gick, och Nikon vågade göra egna unika saker, utan att blicka på andra....

Och så kom denna!!!!!
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm


Å visst blev det många andra fina kameror sedan också,
men...! ;)


Ja visst blev det, här ett par som jag fotade med tidigare.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/motordrives/md2/index.htm

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/index.htm


Riktigt tunga pjäser, men vilket kamerabygge, inget plast här inte.
 
Jag kikar ofta på Nikon då jag tycker att de har ett bra utbud av objektiv i min smak 16-85 18-105 med bra skärpa för det stora omfånget.MEN då jag i butiken får kameran i handen D90 D60 så försvinner all köplust då jag tycker de är plastiga och ger ett allmänt tråkigt intryck på mig,så tackar vet jag Canon 40/50d och Pentax K200/20.(vet att Nikon tar bra bilder så inget ont om detta...)

/Sverker
 
Senast ändrad:
Jag kikar ofta på Nikon då jag tycker att de har ett bra utbud av objektiv i min smak 16-85 18-105 med bra skärpa för det stora omfånget.MEN då jag i butiken får kameran i handen D90 D60 så försvinner all köplust då jag tycker de är plastiga och ger ett allmänt tråkigt intryck på mig,så tackar vet jag Canon 40/50d och Pentax K200/20.(vet att Nikon tar bra bilder så inget ont om detta...)

/Sverker

Ta i en D300 i stället så kokar begäret upp igen jag lovar.
Canon 1000d / 500d är väl inte heller ett under av oplastighet för övrigt
 
Tänk så saker å ting ändras med tiden.

Paul, du har väl inte bytt tillbaka till Canon igen? Hemska tanke!
Du kan vara lugn. Jag har visserligen bantat ner min utrustning rejält men sitter idag med en D90 0ch en 35 1,8. Jag velade ett tag åt Pentaxhållet men tyckte inte att objektivutbudet var helt tillfredställande. Hade nästan bestämt mig för Pentax (K20 D), men "old habits dies hard". Tryggheten fick gå före nyfikenheten. Canon räknades också bort eftersom de inte har några bra alternativ i lågbudget-klassen. Optiskt är de lika bra men Nikons plastbitar känns fortfarande bättre än Canons plastbitar.
 
Därför är NIKON bäst på marknadsföring,de lägger pengarna på detta i stället för att använda dyrare material i sina kamerahus...
 
Canon hur duktiga de än blir, kan i min värld aldrig leverera den fotokänsla och fotokultur som varumärket Nikon står för.

Fotokultur? Ha! För mig står Nikon för aggresivt kändisfoto, ytligt o påträngade, blixtar rakt i ansiktet på folk.
Leica är känslig o respektfull fotojournalistik.
Canon är olympiska spelen, förevigandet av makalösa sportprestationer, skönhet o grace.
Hasselblad är fjällsippan, den porlande bäcken, stenarna i strandkanten.
 
Fotokultur? Ha! För mig står Nikon för aggresivt kändisfoto, ytligt o påträngade, blixtar rakt i ansiktet på folk.
Leica är känslig o respektfull fotojournalistik.
Canon är olympiska spelen, förevigandet av makalösa sportprestationer, skönhet o grace.
Hasselblad är fjällsippan, den porlande bäcken, stenarna i strandkanten.
Visst, men har någon ens drömt om att drämma sin "fina" bladare i skallen på en rånare och Leica är ju så liiiten att det inte är någon ide att ens försöka.
Men Nikon däremot, den bastanta och välbyggda pjäsen skrämmer både rånare och tydligen Canotister.
 
Men Nikon däremot, den bastanta och välbyggda pjäsen skrämmer både rånare och tydligen Canotister.

Såg en gång en F2AS med motor, EE-servo och bakstycke för råfilm. Tuff pjäs, nästan så man tycker synd om bovarna.

En äkta Canonist däremot backar inte ens för en Linhof Technica 18x24 på lantmätarstativ.

Edit: Fanns viss två olika storlekar på bakstycken, detta är rätt maffigt:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/filmbacks/index1.htm
 
Senast ändrad:
Tror den största utmaningen för alla är att bemästra den kamera man har. Fatta vilket krut som finns under skalet, ultraplast eller rostfritt stål spelar ingen roll. Och oavsett märke, dom är nästan alltid bättre än sin fotograf, speciellt bland oss som yttrar oss här ;-)
 
Gräset är alltid grönare på andra sidan staketet ;)

....
Gick själv i dec. 06 från Nikon till Canon då Nikon inte kan enl. mig leverera en vettig kamera. Detta dock enbart enl. mitt tycke.
Jag älskar min 1ds mkII, fick inte samma relation med nikon..., dock måste jag säga att jag tror Nikons gluggar är lite vassare än Canons. ...

Och jag (som har Nikon och är jättenöjd) tror att Canon har lite vassare gluggar än Nikons.

;)
 
Jag skulle definitivt köpa Canon...


...om jag behöver en kopieringsapparat eller en fin-fin fax! Om jag ska fotografera finns bara Nikon!
 
Nikkormat EL hade bara tidsautomatik. Canon EF hade bländarautomatik.
Det räckte för att jag skulle förstå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.