Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Därför är NIKON bäst
- Trådstartare kiwawa
- Start datum
keckax
Aktiv medlem
Men alltså, svaret är självklart.
1. Jag är bäst
2. Jag hade Canon innan, för att det var bäst
3. Idag har jag Nikon
4. Jag är fortfarande bäst
Solklart, eller hur?
Ja nu ja. Men ok, alla gör vi fel då och då.
/K
bikeman
Avslutat medlemskap
Och innan kretskorten
så startade Nikon som en kopia av Contax...
Och visst kopierade Nikon Contax bra...
Och tiden gick, och Nikon vågade göra egna unika saker, utan att blicka på andra....
Och så kom denna!!!!!
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm
Å visst blev det många andra fina kameror sedan också,
men...!
Ja visst blev det, här ett par som jag fotade med tidigare.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/motordrives/md2/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/index.htm
Riktigt tunga pjäser, men vilket kamerabygge, inget plast här inte.
Mesch
Aktiv medlem
Eftersom jag sålde mina Nikonprylar och satsade på Pentax så kan ju inte Nikon vara bäst. Ren logik.
Jo det kan fortfarande vara bäst, du gjorde ju fel ;-)
Zeeke71
Aktiv medlem
Jag kikar ofta på Nikon då jag tycker att de har ett bra utbud av objektiv i min smak 16-85 18-105 med bra skärpa för det stora omfånget.MEN då jag i butiken får kameran i handen D90 D60 så försvinner all köplust då jag tycker de är plastiga och ger ett allmänt tråkigt intryck på mig,så tackar vet jag Canon 40/50d och Pentax K200/20.(vet att Nikon tar bra bilder så inget ont om detta...)
/Sverker
/Sverker
Senast ändrad:
Mesch
Aktiv medlem
Jag kikar ofta på Nikon då jag tycker att de har ett bra utbud av objektiv i min smak 16-85 18-105 med bra skärpa för det stora omfånget.MEN då jag i butiken får kameran i handen D90 D60 så försvinner all köplust då jag tycker de är plastiga och ger ett allmänt tråkigt intryck på mig,så tackar vet jag Canon 40/50d och Pentax K200/20.(vet att Nikon tar bra bilder så inget ont om detta...)
/Sverker
Ta i en D300 i stället så kokar begäret upp igen jag lovar.
Canon 1000d / 500d är väl inte heller ett under av oplastighet för övrigt
Palletheking
Aktiv medlem
Du kan vara lugn. Jag har visserligen bantat ner min utrustning rejält men sitter idag med en D90 0ch en 35 1,8. Jag velade ett tag åt Pentaxhållet men tyckte inte att objektivutbudet var helt tillfredställande. Hade nästan bestämt mig för Pentax (K20 D), men "old habits dies hard". Tryggheten fick gå före nyfikenheten. Canon räknades också bort eftersom de inte har några bra alternativ i lågbudget-klassen. Optiskt är de lika bra men Nikons plastbitar känns fortfarande bättre än Canons plastbitar.Tänk så saker å ting ändras med tiden.
Paul, du har väl inte bytt tillbaka till Canon igen? Hemska tanke!
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Canon hur duktiga de än blir, kan i min värld aldrig leverera den fotokänsla och fotokultur som varumärket Nikon står för.
Fotokultur? Ha! För mig står Nikon för aggresivt kändisfoto, ytligt o påträngade, blixtar rakt i ansiktet på folk.
Leica är känslig o respektfull fotojournalistik.
Canon är olympiska spelen, förevigandet av makalösa sportprestationer, skönhet o grace.
Hasselblad är fjällsippan, den porlande bäcken, stenarna i strandkanten.
kiwawa
Aktiv medlem
Visst, men har någon ens drömt om att drämma sin "fina" bladare i skallen på en rånare och Leica är ju så liiiten att det inte är någon ide att ens försöka.Fotokultur? Ha! För mig står Nikon för aggresivt kändisfoto, ytligt o påträngade, blixtar rakt i ansiktet på folk.
Leica är känslig o respektfull fotojournalistik.
Canon är olympiska spelen, förevigandet av makalösa sportprestationer, skönhet o grace.
Hasselblad är fjällsippan, den porlande bäcken, stenarna i strandkanten.
Men Nikon däremot, den bastanta och välbyggda pjäsen skrämmer både rånare och tydligen Canotister.
keckax
Aktiv medlem
Fotokultur? Ha! För mig står Nikon för aggresivt kändisfoto, ytligt o påträngade, blixtar rakt i ansiktet på folk. .
Haha, ditt inlägg får mej att tänka på en kvinnohatare som blivit brädad för många gånger.
/K
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Men Nikon däremot, den bastanta och välbyggda pjäsen skrämmer både rånare och tydligen Canotister.
Såg en gång en F2AS med motor, EE-servo och bakstycke för råfilm. Tuff pjäs, nästan så man tycker synd om bovarna.
En äkta Canonist däremot backar inte ens för en Linhof Technica 18x24 på lantmätarstativ.
Edit: Fanns viss två olika storlekar på bakstycken, detta är rätt maffigt:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/filmbacks/index1.htm
Senast ändrad:
cowboy
Aktiv medlem
Gräset är alltid grönare på andra sidan staketet
Och jag (som har Nikon och är jättenöjd) tror att Canon har lite vassare gluggar än Nikons.
....
Gick själv i dec. 06 från Nikon till Canon då Nikon inte kan enl. mig leverera en vettig kamera. Detta dock enbart enl. mitt tycke.
Jag älskar min 1ds mkII, fick inte samma relation med nikon..., dock måste jag säga att jag tror Nikons gluggar är lite vassare än Canons. ...
Och jag (som har Nikon och är jättenöjd) tror att Canon har lite vassare gluggar än Nikons.
apersson850
Aktiv medlem
Nikkormat EL hade bara tidsautomatik. Canon EF hade bländarautomatik.
Det räckte för att jag skulle förstå.
keckax
Aktiv medlem
Förstå vadå?
/K
J_C
Aktiv medlem
Låter ju kanske inte som ett jätterelevant argument 2009.
wfrank
Aktiv medlem
Förstå vadå?
/K
Skillnaden och användbarheten mellan tids- och bländarautomatik?