ANNONS
Annons

Därför är NIKON bäst

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden och användbarheten mellan tids- och bländarautomatik? :)

Du kanske skulle ha tittat på en annan Nikonkamera.

Men det som intresserar mej mest är om det verkligen var vid det tillfället då du totalt tappade huvudet och köpte (och fortsatte) med Canon?
Jag menar att det har gått ett antal år sedan dess, och du har fortfarande inte vaknat upp??? :)

/K

Sorry. Min text var menat till "apersson850". Om det nu spelar någon roll i en sådan här tråd...

/K

Jag gjorde som så många andra (ingen ursäkt , jag vet) och bytte bort min Nikon F4 samt diverse fina gluggar mot en Canon Eos 1n mm.

Jag saknade verkligen känslan i F4:ans hus och jag saknar den än idag...

Om någon har en MYCKET fin F4:a så hör av er.

/K

Nikon är bra därför det är den enda konkurrenten som tvingar Canon att jobba ännu hårdare för att behålla sitt mångåriga försprång.

Du kanske skulle ha tittat på en annan Nikonkamera.

Men det som intresserar mej mest är om det verkligen var vid det tillfället då du totalt tappade huvudet och köpte (och fortsatte) med Canon?
Jag menar att det har gått ett antal år sedan dess, och du har fortfarande inte vaknat upp??? :)

/K
Det fanns ingen annan Nikonkamera med exponeringsautomatik, såvitt jag kommer ihåg. Det fanns åtminstone bara en Canonkamera med automatik och tillgång till hela FD-serien. Om man inte utrustade en F-1 med Servo EE-sökare, men då blev den lika klumpig som en Nikon F2 med Photomic (som den ju fick ha för att bli jämförbar med en F-1).

Nä, jag har inte ändrat mig. Har man en gång skådat ljuset, så har man. Det är som knark. Man blir beroende.

Dessutom går ju alla ringar på optiken på Nikon på fel håll. Hade Gud velat att det skulle vara så hade solen gått upp i väster.

Dessutom går ju alla ringar på optiken på Nikon på fel håll. Hade Gud velat att det skulle vara så hade solen gått upp i väster.

Evolutionsteorin är inget för dej förstår jag. Nikon vänder sej till fotorafer, inte filosofer. Eller efter religioner.

/K

Senast ändrad:
Nikon är väl ok, men skulle inte köpa nån för det. Har haft några förut, gillar Canons optik så himla mkt mer, oavsett Nikons trevliga kameror

Du Kenneth, jag tror du engagerar dig lite för mycket i ett svar som inte riktigt finns. Jag tror du ska slappna av. ;-)

Självklart finns inget svar på frågan. Tråden är ju knappast allvarligt menad, liksom mina svar. Det bör understrykas till de som inte förstått det.

Här är ett tidigare inlägg från mej :Inlägg: 102

/K

Det fanns ingen annan Nikonkamera med exponeringsautomatik, såvitt jag kommer ihåg. Det fanns åtminstone bara en Canonkamera med automatik och tillgång till hela FD-serien. Om man inte utrustade en F-1 med Servo EE-sökare, men då blev den lika klumpig som en Nikon F2 med Photomic (som den ju fick ha för att bli jämförbar med en F-1).

Nä, jag har inte ändrat mig. Har man en gång skådat ljuset, så har man. Det är som knark. Man blir beroende.

Nikon FE kom året före, fast jag misstänker att den var rejält mycket dyrare iofs.

Nikon blev tvåa 1964 och numera så är de nog på tredje eller fjärdeplatsen, men alltid roligt med folk som hänger kvar vid en mossigt märkte som man måste 2009 måste focusera objektiven manuellt på om man har en en instegskamera...

Hmmm, nej ångrar mig Olympus är nog också före Nikon eftersom de faktist har AF.... Femte plats tekniskt ungefär...

Därför att....?

Olympus har ett så fantastiskt utbud på objektiv med fungerande AF (till priser under höga-mellanhöga femsiffriga tal)? Därför att Pentax har så väl fungerande servicekanaler? Därför att Sony kör på andrasorteringen av Nikons sensorer? Därför att Canon inte kan sälja nåt eftersom de helt enkelt inte har någon tillverkad utrustning (som klarat att passera QC-kontrollen) att sälja just nu? Eller är det helt enkelt eftersom alla proffs världen över lade sammanlagt 40% av sina kamera/objektiv-budgetar under 2008 på Nikon ( - den som säljer mest till såna idioter som faktiskt låter kameran vara verktyget i arbetet som sätter middagen på bordet och betalar räkningarna måste ju vara sämst!)

:)

Därför att Nikon har tillverkat ca 400 objektiv som passar på vilken ny Nikonkamera som helst (i vissa fall efter modifiering), exklusive de andra objektivtillverkarna då.

Men visst, många av gluggarna måste man dock vrida fokusringen manuellt.

/K

Som cropkanon stör jag mig på rökarnas D90 med fånigt bra 16-85 jämfört med Canons motsvarighet. Väldigt irriterande bra combo.

Men marknadsmässigt så ger de senaste nypublicerade siffrorna ett liiiiitet övertag för Canon fortfarande. Drygt 38% av marknaden mot Nikons dryga 37%. Det handlar då om DSLR marknaden under 2008. Sony har klivit fram till imponerande dryga 10% (hoppas mayro klarar av att låta bli vara troll nu:). Sen puttifnuttiolympus på 5% cirka. Pentax/Samsung o resten någon/några %.

I USA leder dock Nikon, men vi vet ju hur amerikanare är när det gäller kvalitet. Västeuropa, Japan osv så leder Canon där kvalitet är allt ;-)

Japan var ju det första landet där Nikon klev förbi Canon för ca 2 år sedan, så tillåt mej tvivla.

Men om du har en tillförlitlig källa så viker jag mej naturligtvis.

Och har Canon verkligen dragit förbi Nikon i Sverige?
Gud förbjude:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar