keckax
Aktiv medlem
Madeliene skrev:
Detta är mycket viktigt då det är kameran som tar bilden och INTE fotografen...................?
Japp. Och om man använder Nikon så blir det bara vykort ock konstverk i stora högar
/K
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Madeliene skrev:
Detta är mycket viktigt då det är kameran som tar bilden och INTE fotografen...................?
paul innergård skrev:
Hmm, sannerligen inte många konkreta förslag till varför Nikon är bäst. Kanske Canon trots allt är det märke som faller de flesta på läppen. Jag för min del blir allt som oftast avundsjuk på Canons releaser, men har tyvärr förköpt mig på Nikonutrustning. Det vore idioti för mig att byta. Fast ibland blir man sugen.
claes p skrev:
Trött på denna teknik fixering. NIKON är bäst! Tenik och prestanda går att vrida och vända på i alla tider. Kameran är en maskin som sitter i handen på en FOTOGRAF. Väntar på nästa tråd, vilken FOTOGRAF är bäst...
Nu råkar jag iofs tro att målare diskuterar penseltyper med varandra om än inte i samma utsträckning som fotoentusiaster diskuterar kameror. Men en pensel kan nog inte göras på lika många olika sätt heller. Om du är trött på alla dessa trådar som handlar om produkter eller produktmärkens prestanda så är det ju ingen som tvingar dig att vare sig läsa eller besvara den typen av inlägg. Vi är nog ganska så många tekniknördar som inser att bilden knappast avgörs av vilken utrustning man använder. Men vi tycker ändå det är kul att diskutera och jämföra. Jag ser inget fel i det. Trots allt så innebär den nya tekniken att vissa skillnader ändå finns, sett till produktval. Tänk på den analoga tiden, då fanns så att säga bara negativ film och dia. Inte så mycket prestanda att jämföra. Reglerna var på den tiden ganska så tydliga. Dia var och är bättre än vanlig film. Höga iso gav sett till dåtidens norm ett mattare kornigare och för de flesta ett sämre resultat. Trots det så köpte folk även på den tiden dyrare eller billigare kameror. En Canon EOS 1000 som köptes för en spottstyver levererade lika bra bildresultat som en Nikon F4, prisskillnad ca 15000-17000. Det är mer som skiljer idag om du köper en dyr kontra billig kamera. Sen kan jag hålla med om att man knappast kommer fram till någon okränkbar sanning genom forumtrådar som denna, men jag tycker ändå det kan vara intressant att ta del av medlemmars olika åsikter kring ett visst kamerasystem. Jag känner mig faktiskt inte mer ogenuin i mitt fotointresse för det.pbodin skrev:
Vilken funktion fyller dessa trådar, (Canon är bäet...eller Nikon är jättebra...) förutom att vara flamebaits. De tendrerar ju att bli lika patetiska som trådarna om vilket operativsystem som "är bäst". Skulle målare diskutera penseltyper på samma sätt som vi/ni diskuterar kameror på fotosidan hade de blivit idiotförklarade för länge sedan. Använd det verktyg du trivs med och skit i vad andra tycker om det.
/PB
pbodin skrev:
Vilken funktion fyller dessa trådar, (Canon är bäet...eller Nikon är jättebra...) förutom att vara flamebaits. De tendrerar ju att bli lika patetiska som trådarna om vilket operativsystem som "är bäst". Skulle målare diskutera penseltyper på samma sätt som vi/ni diskuterar kameror på fotosidan hade de blivit idiotförklarade för länge sedan. Använd det verktyg du trivs med och skit i vad andra tycker om det. /PB
Om du läser en bit bak i diskussionen så ser du vad jag anser om Canon. Jag har egentligen bara försökt ta trådskaparens intentioner med tråden på allvar. Huruvida Nikon eller Canon är bäst spelar ingen större roll för mig. Sen tycker jag att man åter igen vänder tråden till att det är fult att vara stolt över prylar. Det fattar väl jag med många andra prylbögar att utrustningen knappast gör bilden bättre. Däremot så förhöjs min fotoupplevelse och entusiasm av att ha dyr och fin utrustning. Poängen är att det är mina val och mina pengar, ingen annans. Jag hör aldrig samma förakt för ägande av dyra vuxenleksaker när man snackar ex bilar. Inte så många som kräver att den som köper en Porsche eller en Corvette skall vara en exeptionell bilförare. Sen finns det gott om så kallade konstnärer som köper svindyr utrustning, ändå kan man inte skilja deras målningar från något som en dagisunge gjort. Det spelar iofs ingen roll det heller, för det viktiga är ju att de är nöjda med vad de presterat. På samma sätt som att jag tar bilder för min egen skull och handlar för mina egna pengar. Om jag väljer Nikon eller går över till Canon så är också det för min egen skull. Men för säkerhets skull ber jag om ursäkt till alla som sätter bilden i främsta rummet eftersom de tycks må illa av att andra handlar. Framför allt får man inte vara glad eller ange några särskilda skäl till att man köper det ena eller det andra märket. Då är man en prylbög med ett oäkta fotointresse, som skiter i den heliga bilden.Anders Svensson skrev:
Men det är ju alldeles uppenbart vem som har nappat på betet i så fall
Det är klart du skall vara stolt över det val du gjort och det "statement" man gör när man väljer (givetvis) Nikon. Ägandets glädje är större med Nikon, inte att förakta. Njut av känslan av att vara med i brödra- (eller syster)skap av likasinnade och övertygade!
Men det viktigaste av allt är ju att bilderna verkligen BLIR bättre med Nikon... Oändligt mycket bättre! Klarare, tydligare, snyggare. Till och med fula människor blir vackra när de fotograferas med Nikon.
(Var har du förresten fått för dig att målare inte diskuterar märken på penslar, färgsorter och vilka dukar som gäller? Och oljemålarna ifall man verkligen kan anses måla om man sysslar med akvarell? Och båda dessa "penselmålare" ifall gouache inte egentligen är en sorts lekskolekritor för vuxna?)
Och varför ska man göra det..?Anders Svensson skrev:Angriper man en persons viktiga identifikationssymboler (direkt eller indirekt) anriper man personen.
red-top skrev:
Och varför ska man göra det..?
YoursTruly,
_/h:n:s:N.
kiwawa skrev:
Ja, varför?
Känns som om märkesonanisterna har ett behov av att skriva av sig, så då får vi se vad som är bäst.Startar likadan tråd fast med Canon för att få klarhet i detta.
Flest svar är bäst!!
mr.b skrev:
Jag säger inte att jag är bättre fotograf än alla prylonanister, men jag anser mig ha större koll på vad som är viktigt i denna hobby än vad de har.
red-top skrev:
Allt det här gnabbet är väl mest på skoj..?
Och inte mycket att ta på blodigt allvar..?
Annars vore det bedrövligt..?
YoursTruly,
_/h:n:s:N.
photoboy skrev:
Nikons fördelar jämfört med Canon:
* Även när man vrider på ratten för över/underexponering känns det som fel håll
Madeliene skrev:
harryett skrev:
inte alls märkligt!
Vrider man ratten medsols så går man på + skalan.
Vrider man den motsols så går man mot negativa värden.. konstigt? nej
photoboy skrev:
Det har jag förstått, men eftersom man inte ser ovanifrån på ratten, så tycker jag att plus borde gå åt 'höger', dvs precis som på en tänkt skala man ser framför sig. Normalt brukar ju negativa värden ligga åt vänster och positiva åt höger.