Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson, bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Bevisa därför för mig att det går att få bra utskifter billigt ur Epsonskrivare, gärna upp i A2 eller i A1 storlek.

Visst går det att få bra utskrifter från en bläckstråleskrivare. Du får ett större färgomfång, djupare svärta och bättre hållbarhet än på färgkopior. Du kan själv välja tjocklek på pappret. Inte bara det, du kan välja mellan hundratals olika papper. Men inte kommer det bli billigare än från Crimson.

Stefan
 
Angående det som ursprungsfrågan gällde: Crimson

Jag har beställt från dem några gånger upp till 50x75 cm (mha frontweb poster) - blir MYCKET BRA, inget snack om det. Då har jag inte tagit hänsyn till priset, de är ju dessutom billiga och snabba!

Därmed inte sagt att de är perfekta, papperet är väl tunnt för stora utskrifter som skrivits här tidigare, jag skriver gärna på en lista för att få möjligheten att välja ett tjockare papper!

Det har funnits färgrester på flera av mina bilder (mycket vitt i bilderna, syns extremt tydligt), det har förekommit veck och såriga kanter pga ovarsam hantering vid packningen - men då har det heller inte varit problem att få nya utan kostnad, kundtjänsten har funkat väldigt bra för mig! Tror inte att någon annan leverantör gör det bättre om jag får gissa...

Det kan bli hur bra som helst om man vet vad man håller på med, t ex jobbar i rätt färgrymd, har en skärm som verkligen kan kalibreras och har gjort det!
 
Ja om det vore så lätt att bara köpa en amatörskrivare typ epson 300 o tro att man kommer få proffsutskrifter.
Det krävs lite mer än så du kan tex köpa en epson 2400 med gjorda profiler till dom papper du kommer använda eller så kan du köpa imageprint till den o du kommer få utskrifter som är bättre än crimsons fladdriga bilder från frontiern.
Själv kör jag med epson 7800 skrivare med imageprint bara programmet med profilerna ligger på 17500+moms så visst lär det behövas en del utskrifter innan det har lönat sig.
Den stora skillnaden är att du slipper springa till labbet samt du får full kontroll själv om du vet vad du gör.
Billigare blir det kanske inte däremot kan du skriva ut canvas,akvarell bilder etc.
Crimson är i mina ögon överskattade det finns fler labb som har samma maskiner o med minst lika duktiga eller bättre folk bakom spakarna.
 
Eeros skrev:
Ja, jag är nöjd med labb, då mina erfarenheter av fotoskrivare inte har varit endast sådär jättepositiva. Därför har jag bestämt att egna utskifter är ett avslutat kapitel för min del.

Men det som skiljer den vise från den envise, är att den vise kan ge med sig om han märker att han haft fel. Bevisa därför för mig att det går att få bra utskifter billigt ur Epsonskrivare, gärna upp i A2 eller i A1 storlek. Jag lovar att sitta och läsa ditt svar under en andäktig tystnad, då jag trots allt hoppas att det ska finnas en fungerande lösning för professionella hemmautskrifter, jag har kanske bara inte stött på det ännu? Shoot!


:)

Tjaaah kom o titta på några printar så får du se,
lite svårt att bevisa det över nätet då det handlar om att jämföra en print med en annan.
Varför jag nu skulle bevisa det över huvudtaget...
 
Crimson är grymt bra, billiga och snabba framför allt. Snabbaste hittils är ett 24 H från beställning till leverans, inkl postgången då.
Men papperet är lite för tunt.
 
Jag har bara haft possitiva erfarenheter av Crimson vad gäller service och kvalité om man bortser från dels deras matta papper, dels den gången jag glömde betala en räkning (det har vi alla gjort någon gång) varpå jag fick påminnelsen på tisdagen och på onsdagen dök det upp en faktura med texten att nu var ärendet skickat till inkasso eftersom jag inte betalt påminnelsen heller. Direkt på tisdagen när jag fick påminnelsen mailade jag och frågade om jag skulle betala påminnelseavgift, eftersom det var väldigt luddigt skrivit, och fick svar dagen efter att det skulle jag inte göra och att jag även kunde bortse från den tredje påminnelsen som redan var skickad till mig. Konstigt tyckte jag eftersom jag ju fått den första påminnelsen dagen innan och de inte ens kunde ha sett inbetalningen ännu. Eftersom det inte är så kul att hamna hos kronofogden, särskilt när man inte har gjort något fel, mailade jag dem inge och fick svaret att ärendet inte hade gått dit ännu så det var ingen fara men hädanefter kunde jag ju undvika problemet genom att betala mina fakturor i tid. Djävligt otrevligt svar måst ejag säga särskilt då jag knappast hade haft en chans att betala den andra fakturan i tid. Men så ska det sägas att de andra gånger har varit väldigt bra och skickat nya bilder när det pga av deras program på nätet för korrektur av de inskickade bilderna varit väldigt opedagogiskt.

Jag skriver för övrigt gärna under för tjockare papper åt folket!!!

H
 
OK, jag håller med om att pappret bucklar sig efter ett tag med stora förstoringar. Men man kan ju montera på ett styvt material vid behov. Man får vad man betalar för och jag tycker man får extremt mycket för pengarna. Har därför aldrig känt något behov av fotoskrivare.

/Pontus
 
Crimson är superbra, jag kör allt hos dem... grymma priser på förstoringar, bra användarinterface vid uppladdning, snabba leveranser... tänk bara på att deras profil är en softproof, så den ska inte bäddas in... och som om inte det var nog så kan man numera även köra på riktigt s/v papper... fan jag kanske skulle spela in en reklamfilm åt dem ;)
 
Crimsons Prefix tjänst är grymt bra, man får bilderna exakt på mm i den storlek man önskar.

Jag är en mycket nöjd Crimson kund.

kent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.