ANNONS
Annons

cpu fläkt stannar...

Produkter
(logga in för att koppla)

moose

Aktiv medlem
Hejsan.

Min kompis förra moderkort gick sönder och hon har nu ett nytt.
cpu fläkten går som den ska när man sätter på datorn, (Om man får upp menyn för felsäkert läge går fläkten fortfarande) men så fort windows börjar laddas stannar den.
När hon stänger av startar fläkten sista sekunden innan strömmen bryts.

Någon som vet vad som kan störa?
Hon har följande moderkort: Gigabyte GA-8IGMIU Socket 478
 
Bara ett par frågor!
Eftersom du pratar om att Windows laddar...
menar du då att ni håller på att starta Windows på det vanliga sättet?
Är moderkortet ett identiskt med det förra hon hade?
Om inte bör hon nog installera om hela maskinen.

Men... man kan ju alltid sätta kontakten från CPU-fläkten i någon av dom andra fläktkontakterna, dom skicka ju ut kräm hela tiden. Det kan dock bli problem med lite fläktljud.
 
Det är ett annat moderkort, kortet startar och windows laddas in som det ska, men fläkten stannar så fort windows går igång.
Vi har även provat att sätta fläkten på rear uttaget på kortet men med samma resultat.

Eftersom fläkten inte går igång har vi avbrutit windows henom att trycka på power knappen i 4 sekunder vilket gör at den stänger ner igen. Efter det får man då upp om man vill starta felsäkert läge eller vanligt läge, och när den menyn är uppe så fungerar fläkten, men så fort man valt är det kört.
 
Jag tycker att det låter helt normalt att ACPI-funktionen stänger av fläktar då datorn är kall. Om det är samma intelligens som jag har i min PC så startar fläktarna automatiskt när datorn blir varm. Ju varmare den blir desto högre varvtal.

Men som sagt, precis vid uppstart är datorn kall och behöver ingen fläktkylning.


ACPI (Advanced Configuration & Power Interface) styrs ju av en drivrutin som laddas i Windows och därför stämmer det väl överrens med det du skriver. Innan Windows är helt uppstartat så snurrar fläktarna, men när drivrutinen för ACPI laddats så stängs den av.


Om det följer med någon form av monitoreringsprogram till moderkortet så kan ni ju installera det och hålla koll på temperaturen. Jag gissar att fläkten går igång när temperaturen stiger.
 
Mikrom skrev:
Jag tycker att det låter helt normalt att ACPI-funktionen stänger av fläktar då datorn är kall. Om det är samma intelligens som jag har i min PC så startar fläktarna automatiskt när datorn blir varm. Ju varmare den blir desto högre varvtal.

Men som sagt, precis vid uppstart är datorn kall och behöver ingen fläktkylning.



Och det skulle även gälla cpu fläkten? processorn blir ju varm direkt liksom....
Dom andra fläktarna kan jag förstå.
 
Ja Processor fläkten sitter troligtvis ovanpå en kylfläns och därför behöver inte fläkten köras förrens efter ett tag. Har ni bra ventilation vilket jag tvivlar på så borde fläkten inte behöva snurra alls, elelr i allafall ganska långsamt.

Annrs stämemr det att fram till att drivrutinen för tempstyrningen dras igång så kör fläkten på, efteråt stängs den av och styrs utav Windows.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.