Annons

Hög CPU-last

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan kvarstår varför den beter sig som den gör under XP, dessutom: vad drar du för slutsats map fortsättningen?

Tja... en slutsats kan kanske vara att dagens program inte funkar bra pa en Pentium 4, det tycks iaf inte vara hardware fel. Tycker dock fortfarande att idle temp under XP ar mycket hoga. Ska fixa en temp monitor som funkar i Linux och testa vidare vid stress av CPU. Nu ska datorn piskas i Linux!!

Ska fixa svenska tecken ocksa.....

Edit
Ytterligare slutsats; kasta ut Windows och in med LINUX! Iaf om man sitter med en gammal P4...
 
Senast ändrad:
Tja... en slutsats kan kanske vara att dagens program inte funkar bra pa en Pentium 4, det tycks iaf inte vara hardware fel. Tycker dock fortfarande att idle temp under XP ar mycket hoga. Ska fixa en temp monitor som funkar i Linux och testa vidare vid stress av CPU. Nu ska datorn piskas i Linux!!

Ska fixa svenska tecken ocksa.....

Edit
Ytterligare slutsats; kasta ut Windows och in med LINUX! Iaf om man sitter med en gammal P4...

Kasta in Windows 7 och inaktivera lullull!

/Stefan
 
Jag har förvisso ringa erfarenhet av Windows 7 men jag är tveksam till att det går smidigt på en Pentium 4 med 2GB Ram oavsett hur mycket lull-lull som stängs av....
 
Jag har förvisso ringa erfarenhet av Windows 7 men jag är tveksam till att det går smidigt på en Pentium 4 med 2GB Ram oavsett hur mycket lull-lull som stängs av....

Sitter själv med ominstallerad Vista på en 4 år gammal laptop.
1.8 GHz Celeron
1,5 GB Ram
120 GD IDE HD.
Inaktiverad allt lullull. funkar kanon. Windows 7 är ju snabbare o stabilare än vista och hade jag haft skivor så hade jag nog lagt in den.

Perfekt 15" dator för inkoppling av Lighroom vid fotografering samt tankning av minnekort.
Surfdator o lite ordbehanling. Resten sköter man vid en kraftfullare dator. Bara att exportera över biblioteket till den stationära datorn via nätverket.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Vet inte hur Windows 7 är men Vista tar jag inte i med tång. Bara en massa guider, säkerhets pop-up frågor & elände. Följer man inte Microsoft's tankebanor stångar man pannan blodig för att få det som man vill. De Vista maskiner jag pillat lite på har dessutom varit väldigt tröga, men det har inte varit mina maskiner så jag har inte ändrat i inställningar etc men det går kanske att köra slimmat.

Så nu fick jag spy lite galla över Vista... det var inte riktigt meningen men det kom av bara farten... *S*
 
Vet inte hur Windows 7 är men Vista tar jag inte i med tång. Bara en massa guider, säkerhets pop-up frågor & elände. Följer man inte Microsoft's tankebanor stångar man pannan blodig för att få det som man vill. De Vista maskiner jag pillat lite på har dessutom varit väldigt tröga, men det har inte varit mina maskiner så jag har inte ändrat i inställningar etc men det går kanske att köra slimmat.

Så nu fick jag spy lite galla över Vista... det var inte riktigt meningen men det kom av bara farten... *S*

Ja Vista är instabilt och inkompatibelt med massvis av spel och sega lullullfunktioner. Det är ju därför man ska stänga av dessa funktioner ;)
Dessutom spelar man ändå inte nyare på en så pass gammal dator. Allt beror på vilket syte man ämnar åt burken.
Varför köpa ny för 4000 kr som klart är bättre på absolut allt, men den gamla gratisburken, rätt konfigurerar med rätt OS funkar som en oljad blixt för dom delarna man tilldelar den.

Vista har jag aldrig f.ö. haft problem med, vet hur jag ska hantera bråkstakar hehe. Men ska så installera Windows 7 när jag hittar en polare som äger skivorna ;)

/Stefan
 
Är det så man gör? :)

Han kan ju sälja skivorna till mig sålänge han äger en annan licens. Köper man en ny burk så brukar OS ingå och är man snabb så har man redan köpt sig en licens till sin gamla skitburk som hade Vista ;)
Som sagt, helt lagligt! Annars hade jag väl inte letat upp en polare utan letat upp torrents och det är superlätt att hitta den dyraste versionen för nerladdning och så en enkel Windows Loader för att ta cracka den.

/Stefan
 
Som en slut (?) summering för egen del kan jag konstatera följande:

Att köra dagens windows program i P4 från 2006 går segt. Det förefaller inte vara fel på hårdvaran utan alla uppdateringar/uppgraderingar av service pack, webläsare, flash, java .Net etc etc kräver för mycket för att den ska orka med. Efter om-installationen av XP går datorn bättre, men fläktsurrandet är för högt när CPU lasten går i taket vilket den gör ofta.

Nu står jag inför följande val:
- Köra vidare trots oljud från fläkt och seg dator
(kan ju byta CPU fläkt till en tystare model..men nja..datorn blir knappast snabbare av det )

- Köra Linux
Ojoj så roligt men ack så mycket strul att få allt att fungera.

- Köpa ny dator
Här åker jag väl på Windows 7 vilket inte känns kalaskul eftersom jag inte gillar utvecklingen hos Microsofts OS (NT4 var ett fint OS bortsett från en massa blue screen ...)
Mac är för dyrt i förhållande till prestanda

/Booten
 
Han kan ju sälja skivorna till mig sålänge han äger en annan licens. Köper man en ny burk så brukar OS ingå och är man snabb så har man redan köpt sig en licens till sin gamla skitburk som hade Vista ;)
Som sagt, helt lagligt! Annars hade jag väl inte letat upp en polare utan letat upp torrents och det är superlätt att hitta den dyraste versionen för nerladdning och så en enkel Windows Loader för att ta cracka den.

/Stefan

Om han köpt en burk med windows i är det en OEM licens som inte kan säljas eftersom den hänger ihop med hårdvaran, dvs inte kan överlåtas. Du kan alltså inte köpa (om du nu tänkt köpa den av din "vän") licensen lagligt.

Torrents med windows äv väl knappast heller lagligt :)

Köp lite hårdvara så kan du köpa en billig OEM-licens helt lagligt. Om du vill göra rätt för dig alltså.
 
Om han köpt en burk med windows i är det en OEM licens som inte kan säljas eftersom den hänger ihop med hårdvaran, dvs inte kan överlåtas. Du kan alltså inte köpa (om du nu tänkt köpa den av din "vän") licensen lagligt.

Torrents med windows äv väl knappast heller lagligt :)

Köp lite hårdvara så kan du köpa en billig OEM-licens helt lagligt. Om du vill göra rätt för dig alltså.

Läser du vad jag skrev så köper de flest i min umgängeskrets sina OS separat. Och som jag skrev så ingår OS oftast i datorer. Därmed har de oroginalskivor som får säljas vidare sålänge de i te existerar installerade på en annan burk.
Dvs köper man en dator med xp och vill ha Windows 7 så köper man en separat licens.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.923188,14.298834
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Läser du vad jag skrev så köper de flest i min umgängeskrets sina OS separat. Och som jag skrev så ingår OS oftast i datorer. Därmed har de oroginalskivor som får säljas vidare sålänge de i te existerar installerade på en annan burk.
Dvs köper man en dator med xp och vill ha Windows 7 så köper man en separat licens.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.923188,14.298834
-
/Stefan R. Nilsson

Ditt inlägg var inte helt tydligt.

Köper man en dator med XP installerat (då är det oftast OEM) och vill ha Win7 köper man förstås en OEM licens till eftersom den är mycket billigare. Den gamla licensen kan du inte sälja vidare även om du fått med skivor, licensen sitter inte i skivorna. Tror nog vi är överens om detta.

Ofta får/fick man tom erbjudande om att uppgradera XP/Vista till Win 7 ÄNNU billigare eller tom gratis som tex Sony gjort med sina laptoppar.

Inom parentes sagt, var hittar du datorer med XP eller ens Vista på? Det är i så fall gamla datorer som man bör akta sig noga för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.