Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hög CPU-last

Produkter
(logga in för att koppla)
Så du menar att det är stor skillnad på luft som går åt ena hållet mot andra ??
Risken finns alltid men den är inte större när du damsuger än när du blåser så länge du tänker till lite.

Jag kan säga att jag har dammsugit ut hundratals datorer.. vissa av dessa flera ggr.

Damsugare är big nono - riskerna är sjukt stora att man ESD-skadar prylarna. Kör man med tryckluft så se till att ha metallmunstycke och att du jordar både datorn och munstycket - gör det helst en dag du luftfuktigheten är lite högre och ha inte högre lufthastighet än du behöver. Gör bara rent själva kylflänsarna och fläktarna - lite damm i övrigt gör sällan någon skada, men att försöka rengöra medför risk för skador.
 
Inget konstigt alls :) Det är friktionen i slangen som är boven. Och slangen är en isolator så spänningen byggs på mkt lätt om man inte jordar den med handen.

Man har väl en ESD klämma på eller dyl, om man nu ska prata om vad man ska och inte så ska ju det vara på när du pillar i datorn ändå.
 
Man har väl en ESD klämma på eller dyl, om man nu ska prata om vad man ska och inte så ska ju det vara på när du pillar i datorn ändå.

Som jag skrev ovan: har man ena handen på chassit och andra handen mellan fläkten eller vad du nu dammsuger, och munstycket, får du ingen potentialskillnad. Dessutom, handen framför munstycket ger lite säkerhetsavstånd.

Använd klämma om du tycker det är bättre. Och har en tillgänglig.

Eller hellre, låt bli att dammsuga om du har tryckluft.
 
Japp! Har att göra med åt vilket håll dammpartiklarna rör sig.


Men, att du har klarat dig betyder det inte att det är rätt.
;-) Jfr.
"Jag har kört mot rött hundratals gånger och aldrig krockat ..."
"Jag kör aldrig med bältet på och lever fortfarande ..."
"Jag har fotat i regnet med min Leica hundratals gånger och den fungerar fortfarande ..."

För att förtydliga, jag har inga problem att folk dammsuger sina datorer. Så länge man inte uppmanar andra att göra det. Tyckte bara att argumentet var lite väl tunt. No offense ;-)

det finns ALLTID en risk.. sen är risken olika stor, risken för det skulle jag säga är rätt liten.
På samma sätt som att byta minnen kan skada om du gör fel.

Så man ska aldrig uppmana folk att byta minnen själv i datorn ?
Aldrig upmana folk att byta objektiv på kameran för det kan faktiskt komma in dam i kameran, eller man kan råka tappa objektivet just därför ?

Att en av nordens största datordistributörer gör det kanske stärker argumentet lite ?

Jaja .. det finns alltid folk som är livrädda för sånt för chansen är en på 1000000000 eller dyl .
 
det finns ALLTID en risk.. sen är risken olika stor, risken för det skulle jag säga är rätt liten.
På samma sätt som att byta minnen kan skada om du gör fel.

Så man ska aldrig uppmana folk att byta minnen själv i datorn ?
Aldrig upmana folk att byta objektiv på kameran för det kan faktiskt komma in dam i kameran, eller man kan råka tappa objektivet just därför ?

Att en av nordens största datordistributörer gör det kanske stärker argumentet lite ?

Jaja .. det finns alltid folk som är livrädda för sånt för chansen är en på 1000000000 eller dyl .

Vid dammsugning är nog risken 1/10 eller värre om man inte följer råden ovan.
 
Jorda munnstycket med handen :) Jo, man "lär" sig alltid nåt nytt...... Det räcker ju i vanliga fall med att du tar i nån komponent utan ESD skydd, men nu blir du ju tom. laddat upp av slangen så risken att det ska smälla är grymt mycket större.
Många tror ju även att det ska räcka att jorda sig mot elementet eller likn., men det är fel. Det viktiga är att ha samma spänning som datorn, och det har man inte ifall man jordar mot annat än datorlådan.

Finns en anledning till att man ESD-säkrar verkstäder med speciella golv, bord, kläder, stolar mm.
 
Oj, diskussionens vågor går höga vilket är kul även om det börjar bli lite off-topic...

För att återgå till ämnet:
Jag vet mycket väl att datorn får jobba hårt om jag kör igång bildredigering i PSE 7, att ta in en 20MB RAW fil i Camera Raw och vidare till PSE tar mycket resurser.
Men vad jag inte fattar är hur ungarnas dataspel från 2003 kan få datorn att låta som en svävare...
Kör jag IE6 och kikar på sida med lite java eller flash så rusar den också, samma sak i Firefox.

Lovar att aldrig mera dammsuga datorn.. Ska ta en redig klunk maltwhisky och blåsa rent.. ;)

Det blir nog så att jag köper en ny datorn även om jag tycker att vi har lite för mycket slit-släng mentalitet idag. Som snål smålänning vill jag använda sakerna till det är stendött :)
Filerna från min D7000 är ganska stora så för att få lite flyt i arbetet måste jag nog köpa en dator ändå även om det svider.
 
Du har inte bytt virusprogram?
Jag gjorde det för ett par månader sen och upplever precis samma sak som du säger men eftersom jag ska byta burk snart har jag inte laggt ner tid på att kolla.

Datorn är numera 4 ggr segare än tidigare.

Blev dock lite bättre efter jag blåste rent alla fläktar, kort o låda med tryckluft. Mycket damm som fasnar så det är bra att göra ute lite då och då.

Har du kollat temperaturen på datorn?
Både idle och under belastning.
Kanske blir cpu eller grafikkortet lite för varmt. En billig lösning då är att antingen köpa en ny och lite större fläkt vilket inte kostar mycket. Eller bara plocka bort befintlig och få rent den och sen på med ny kylpasta.
 
Men vad jag inte fattar är hur ungarnas dataspel från 2003 kan få datorn att låta som en svävare...

Om den inte gjorde det för några år sedan så finns det några sannolika scenarion.

HÅRDVARA
- Damm i kylflänsar och fläktar som gör kylningen mindre effektiv och tvingar datorn att höja varvtalet på fläktarna. Lösning: Ta bort dammet.

- Slitna fläktar. Fläktar lever inte hur länge somhelst, kör datorn med chassit öppet och försök lista ut vilken/vilka det är som väsnas. Lösning: Byt ut, kostar någon enstaka hundring.

- Dålig kontakt mellan kylflänsar och chip. Om inget av ovanstående hjälpte. Plocka bort berörda kylflänsar, rengör, ny kylpasta, sätt tillbaka.

MJUKVARA
Släng ett öga på vad din dator kör för processer och plocka bort sådant som inte behövs. Det är inte osannolikt att du kör mer onödiga saker nu än när maskinen var ny.

Jag skulle inte tveka en sekund på att gå igenom åtminstone ett par av stegen ovan innan jag lade pengar på en ny dator.
 
det finns ALLTID en risk.. sen är risken olika stor, risken för det skulle jag säga är rätt liten.
På samma sätt som att byta minnen kan skada om du gör fel.

Så man ska aldrig uppmana folk att byta minnen själv i datorn ?
Aldrig upmana folk att byta objektiv på kameran för det kan faktiskt komma in dam i kameran, eller man kan råka tappa objektivet just därför ?

Att en av nordens största datordistributörer gör det kanske stärker argumentet lite ?

Jaja .. det finns alltid folk som är livrädda för sånt för chansen är en på 1000000000 eller dyl .

Det är ett strålande sätt att förstöra elektronik på bara - och rätt onödigt att göra fel när det går bra att göra mer rätt.

BTW är P4 rätt hopplösa, testa att byta minnet om du har något annat - jag råkade ut för ett minne blev dåligt och inte alltid var med vid boot och är inte hela minnet med så blir det fånigt mycket swappande och segt som attans. Kom ihåg att "normala" dödsfalla av datorer så är det minnet och kraften som är det som ligger i topp. Högpresterande grafikkort ligger iofs ännu sämre till, men det hade du ju inte. Minnen går sönder så det är inte alls speciellt otippat att det kan vara så.
 
Oj, diskussionens vågor går höga vilket är kul även om det börjar bli lite off-topic...

För att återgå till ämnet:
Jag vet mycket väl att datorn får jobba hårt om jag kör igång bildredigering i PSE 7, att ta in en 20MB RAW fil i Camera Raw och vidare till PSE tar mycket resurser.
Men vad jag inte fattar är hur ungarnas dataspel från 2003 kan få datorn att låta som en svävare...
Kör jag IE6 och kikar på sida med lite java eller flash så rusar den också, samma sak i Firefox.

Lovar att aldrig mera dammsuga datorn.. Ska ta en redig klunk maltwhisky och blåsa rent.. ;)

Det blir nog så att jag köper en ny datorn även om jag tycker att vi har lite för mycket slit-släng mentalitet idag. Som snål smålänning vill jag använda sakerna till det är stendött :)
Filerna från min D7000 är ganska stora så för att få lite flyt i arbetet måste jag nog köpa en dator ändå även om det svider.

Allt blir ju mer krävande så det är nog bara att bita ihop och köpa nytt. Köra bildredigering med stora raw filer på en P4 låter inget vidare....
Om du ska blåsa rent mha. malt whisky bör du satsa på en Cask whisky då de håller en högre alkohol procent.
(både du och datorn vinner på det)
Datorspel: Kan mycket väl vara damm som sitter i själva grafikkortet. Går inte att se från utsidan, utan man måste plocka isär det. På de flesta äldre grafikkort är det dock en smal sak att göra.
 
Jorda munnstycket med handen :) Jo, man "lär" sig alltid nåt nytt...... Det räcker ju i vanliga fall med att du tar i nån komponent utan ESD skydd, men nu blir du ju tom. laddat upp av slangen så risken att det ska smälla är grymt mycket större.
Många tror ju även att det ska räcka att jorda sig mot elementet eller likn., men det är fel. Det viktiga är att ha samma spänning som datorn, och det har man inte ifall man jordar mot annat än datorlådan.

Finns en anledning till att man ESD-säkrar verkstäder med speciella golv, bord, kläder, stolar mm.

Men läs vad jag skriver.

Ena handen i chassit, andra handen på dammsugarmunstyckets framsida mellan komponent och dammsugare alltså.

Eftersom du leder bort spänningen får allt samma potential.

Jorda INTE.

(om man absolut ska dammsuga)
 
Om vi nu bortser från att det är segt att köra PSE 7 på en fem år gammal P4 så kvarstår frågan varför CPU rusar vid icke resurskrävande användning.

Kan damm på grafikkort och dålig kylning göra att CPU lasten drar iväg uppåt 70-80% när jag startar Firefox?

Tror inte på dåligt RAM minne, det är ganska nya minnen och datorn swappar inte onormalt mycket.

Kör f.ö. AVG 2011, kan ju testa att ta bort det och se om det gör nån skillnad
 
[en dator som krånglade mycket berodde på att hårddisken blev väldigt varm och sliten, tog ibland lång tid att kopiera stora filer. Bytte hårddisk och all blev bra igen. När jag kopierade data från den gamla disken och backuper på extern disk till den nya disken var jag tvungen att sätta en extra fläkt framför den gamla disken, så varm var den.... Förmodligen gick den på lägre varvtal än vanligt...
 
Kan damm på grafikkort och dålig kylning göra att CPU lasten drar iväg uppåt 70-80% när jag startar Firefox?

Vid programstart går sannolikt processorlasten upp så högt den bara kan, ju högre desto bättre. Du vill väl använda dina cykler till något? Det som hindrar den från att gå högre är antagligen minne och diskar som agerar flaskhalsar.
 
[en dator som krånglade mycket berodde på att hårddisken blev väldigt varm och sliten, tog ibland lång tid att kopiera stora filer. Bytte hårddisk och all blev bra igen. När jag kopierade data från den gamla disken och backuper på extern disk till den nya disken var jag tvungen att sätta en extra fläkt framför den gamla disken, så varm var den.... Förmodligen gick den på lägre varvtal än vanligt...

Hårddiskar varvar inte ner när de blir varma, däremot kanske den helt enkelt var fragmenterad?

I vilket fall, nya diskar brukar upplevas snabbare av flera anledningar. Att bli av med gammalt skräp kan vara en större faktor än man tror.
 
Men läs vad jag skriver.

Ena handen i chassit, andra handen på dammsugarmunstyckets framsida mellan komponent och dammsugare alltså.

Eftersom du leder bort spänningen får allt samma potential.

Jorda INTE.

(om man absolut ska dammsuga)

Blandande ihop ditt och en annans inlägg och fick för mig att du hade sagt "jorda". Ber om ursäkt för detta.

Du har rätt i om man har samma spänning spelar det ingen roll om det är 5v eller 200000v, det kommer inte bli når urladdning från dig. Är dock lite tveksam till din metod då jag misstänker att spänningen inte blir helt den samma mellan dammsugaren och datorn. Människan är ju en stor motstånd och därför borde spänningen falla på vägen genom kroppen=pontentialskillnad.
 
Blandande ihop ditt och en annans inlägg och fick för mig att du hade sagt "jorda". Ber om ursäkt för detta.

Du har rätt i om man har samma spänning spelar det ingen roll om det är 5v eller 200000v, det kommer inte bli når urladdning från dig. Är dock lite tveksam till din metod då jag misstänker att spänningen inte blir helt den samma mellan dammsugaren och datorn. Människan är ju en stor motstånd och därför borde spänningen falla på vägen genom kroppen=pontentialskillnad.

Människan är tillräckligt bra ledare för att leda bort dessa mycket höga spänningar. 5 volt leder inte människan bort bra men 20 000v (obs vid vid låg ström :) ) är inget problem.

Anekdot: i förrgår var jag hos mina föräldrar och det finns ett elstängel där.

Hunden skrek när nyfikenheten ledde honom för nära. Så jag provade klassikern, hålla i nyckel för att fördela strömmen över större yta när man rör stängslet så att det inte skulle göra så ont. Problemet var att benet rörde ett blött grässtrå så jag skrek ändå...

Anyway, dammsug inte om det finns andra metoder.
 
Senast ändrad:
Människan är tillräckligt bra ledare för att leda bort dessa mycket höga spänningar. 5 volt leder inte människan bort bra men 20 000v (obs vid vid låg ström :) ) är inget problem.

Anektot: i förrgår var jag hos mina föräldrar och det finns ett elstängel där.

Hunden skrek när nyfikenheten ledde honom för nära. Så jag provade klassikern, hålla i nyckel för att fördela strömmen över större yta när man rör stängslet så att det inte skulle göra så ont. Problemet var att benet rörde ett blött grässtrå så jag skrek ändå...

Anyway, dammsug inte om det finns andra metoder.

Ok.

Undrar hur hunden reagerade på ditt skrik......
 

Bilagor

  • Cute-happy-dog-smile-monday-saturday-work-laugh-and-fun.jpg
    Cute-happy-dog-smile-monday-saturday-work-laugh-and-fun.jpg
    24 KB · Visningar: 213
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.