Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hög CPU-last

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi nu bortser från att det är segt att köra PSE 7 på en fem år gammal P4 så kvarstår frågan varför CPU rusar vid icke resurskrävande användning.
Har du kanske kollat hur varm CPU:n är när detta händer? Om den blir för varm kan den automatiskt klocka ner för att skydda sig själv, och då går allt långsammare (den ligger på höga % längre tid än normalt).

Visserliggen är P4 väldigt varm processor, men om den blir så varm så lätt skulle jag snarare gissa på dålig kontakt mellan kylaren och CPU:n än på smutsig fläkt.
 
Har du kanske kollat hur varm CPU:n är när detta händer? Om den blir för varm kan den automatiskt klocka ner för att skydda sig själv, och då går allt långsammare (den ligger på höga % längre tid än normalt).

Visserliggen är P4 väldigt varm processor, men om den blir så varm så lätt skulle jag snarare gissa på dålig kontakt mellan kylaren och CPU:n än på smutsig fläkt.

Nix, jag har inte tagit tempen på proceccorn, tack för tipset. Jag laddar ner nåt och testar ikväll.
Jag visst inte att den klockar ner om den går varm.

/Booten
 
Låter som en mask/virus eller annat program som du installerat. Dessa kan överbelasta ditt system.
kör igenom med spybot, adaware och liknande och prova sedan Tuneup utilties 2011 gratis. Detta program är underbart och rensar och optimerar ditt system till nyskick,'

/Stefan
 
Låter som en mask/virus eller annat program som du installerat. Dessa kan överbelasta ditt system.
kör igenom med spybot, adaware och liknande och prova sedan Tuneup utilties 2011 gratis. Detta program är underbart och rensar och optimerar ditt system till nyskick,'

/Stefan

Hårddisken är omformaterad och XP ominstallerat så det tror jag knappast. Innan ominstallationen körde jag såväl Spybot som Lavasoft's Ad-Aware.
 
Nix, det har jag inte. Men visst sker en viss kontroll i samband med formatering & installation av XP?

Den går bara igenom tabellerna och filsystemet. Den går inte igenom en fullständig. En fullständig på 120GB som jag gjorde härdomdagen på en 4 årig laptop som också gett upp hoppet tog nån timme och då måste den göra det i DOS-läge.

När den gjort det så mappar den felaktiga sektorer så datorn varken läser eller skriver på detta. Detta upplevs som slö dator för den försöker och försöker skriva o läsa och ibland lyckas den och ibland skriver den på en annan sektor.

Körde igenom den med Tuneup eftersom jag inte hade installationskiva och antimask, HD kontroll och påtvingad defrag så nu funkar den klockren. Blåste även med ren med tryckluft. Oj va dammdet fanns ;)

Eftersom jag nu kör lite för tunga grjer på den som den inte är byggd för så har jag bett tuneup att stänga ner allt lullull. Enkelt för den kollar vad du har och vad du vill att avända den och ger förslag på förvbättringspotential.

/Stefan
 
Tack

Jag tackar för alla råd & tips. Kvällen ser ut att vara fulltecknad med koll av temperaturer, fläkt RPM, hd sektor kontroll, köra Knoppix, rengöring utan dammsugning (eller funkar det om jag står på en gummimatta och håller ena handen i chassit, den andra i elementet och dammsugarmunstycket med munnen..?)

//Booten
 
Jag brukar köra Process Explorer, den visar ofta lite bättre än aktivitetshanteraren vad om suger CPU - aktivera kolumnen CPU History så får man en historik, så ser man om någon process är överrepresenterad under en viss tid

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

En dator jag hade hade något en felinställd diskdriver - det visade sig som massvis med interrupts, som bara detta program kunde visa.
 
Kort uppdatering för de som är intresserade.

Jag har haft mätning på CPU'n ikväll och den ligger runt 60 grader C i idle och när datorn får jobba lite åker den upp till 70 grader... Efter att ha googlat lite så förefaller det som höga temperaturer.
När den närmar sig 70 rusar CPU fläkt 1 uppåt 4500RPM mot 2200 RPM i idle läge.

Om jag förstått saken rätt så klockar en P4 ner sig när tempen går över 70 grader...

Jag lirade ett simpelt spel på Bolibompa hemsidan och då gick tempen upp till 69-70 grader, låter inte rimligt.

Kan man göra nåt åt detta eller är en P4 helt enkelt för gammal för dagens program?

Imorgon ska jag köra Knoppix och se hur den beter sig då.
 
Att det går åt mycket processor kan du nog inte göra så mycket åt annat än att stänga av Flash när det gäller hemsidor. Fast då blir det inget Bolibompa alls... Jag har haft (eller har, men jag använder den bara till en specialsak) en P4 och vissa hemsidor kunde få processoranvändningen att slå i botten mot slutet. Det beror inte på att den blivit långsammare utan att Flash är ett ineffektivt härke som man tyvärr är tvungen att ha för vissa sidor.

60 grader på tomgång låter mycket. Min (3,2 GHz Northwood) ligger strax under 40 grader, fast det är iofs en eftermarknadskylare. Jag har för mig att det inte var så fasligt mycket värre med orginalkylaren, men att den förde för mycket liv så jag bytte omgående.

Om det är så att den blir så varm att den klockar ned så kommer det såklart att förvärra eventuella prestandaproblem. När P4:eek:rna klockar ned har jag faktiskt glömt bort.
 
Efter att ha installera om Windows så går CPU användningen upp rejält när jag startar Photoshop (CS5), nyttjar utan att jag gör det minsta 45-55%. Minsta aktivitet ökar detta till över 80%. Detta visar sig bero på OpenGL, stänger jag av stödet för detta i Photoshop så rullar allt på som det skall.
Jag vet ej om Elements nyttjar grafikkortet på samma sätt som CS5, men visst stöd verkar finnas. Detta kan vara värt att pröva detta.
//Daniel
 
Ny uppdatering

Jag har bootat datorn med en Knoppix CD som jag kor nu. Har inga svenska tecken..

MEN Ingen surrande CPU flakt..... datorn ar helt tyst.... Har testat lite redigering av hyfsat stora jpg bilder i GIMP och det gar ganska fort att tex dra i reglage for contrast & brightness.
 
Frågan kvarstår varför den beter sig som den gör under XP, dessutom: vad drar du för slutsats map fortsättningen?
 
Jag har haft (eller har, men jag använder den bara till en specialsak) en P4 och vissa hemsidor kunde få processoranvändningen att slå i botten mot slutet. Det beror inte på att den blivit långsammare utan att Flash är ett ineffektivt härke som man tyvärr är tvungen att ha för vissa sidor.
Det beror kanske inte på att den blivit långsammare, men snarare att den är långsam. Min mobiltelefon klarar tunga flash-sidor utan problem...
Men visst, flash är inte så resurseffektivt.
 
Det beror kanske inte på att den blivit långsammare, men snarare att den är långsam. Min mobiltelefon klarar tunga flash-sidor utan problem...
Men visst, flash är inte så resurseffektivt.

Har jag påstått något annat?
En Atom är snabbare till det mesta utom att koda mp3...
Saken är ju bara den att problemet är att Flash är ett ineffektivt härke. Det är löjligt att vissa sidor kan få processoranvändningen att slå i botten utan att man gör något. Givetvis är det inte så att den gör det så fort det är Flash. Det är vissa annonser och annonskombinationer som brukar orsaka det. Jag gissar att din mobiltelefon skulle säcka den också, för så otroligt snabba är dem inte. Alternativt så fungerar implementationen i telefonen något bättre än vad skräpet gör på Windows.

Överhuvudtaget blir datorer inte långsammare. Det är mjukvaran som ställer till med fenomenet och i viss mån kraven, men jag skulle nog vilja påstå att det främst är det förra. Ny mjukvara och gammal hårdvara brukar inte gå bra ihop.

Nu har jag en stationär Core i7 och en bärbar Core2Duo så det är ju inte riktigt så att det här är ett störande problem jag lider av dagligen. ;) Den bärbara kan iofs orsaka lite lidande, men det beror på att jag borde slänga ut den sirapsartade mekaniska hårddisken i den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.