mindbash
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Det är "meningslöst" att försöka få betalt genom att skicka en räkning eller anmäla en "fjortis", ingen kommer att ta i ärendet. Kan inte myndigheterna ens utreda min stulna bil eller lägenhetsinbrott, vad tror du oddsen är att de hjälper dig med en otillåtet publicerad bild på någons websida?
Då utgår du ifrån att man bara kan komma åt dylika brott med polisanmälan. Där är det helt klart så att sådana brott är mindre prioriterade och att man inte kan räkna med någon större hjälp.
Det går dock alldeles utmärkt att använda kronofogden och/eller stämma personen ifråga på egen hand. I många fall är det inte särskilt befogat - men i andra klart motiverat. Även när det gäller privatpersoner.
Beroende på hur bilden har använts gör jag naturligtvis enskilda bedömningar om hur jag ska gå vidare.
Jag håller på inget sätt med om att det skulle vara rätt att kopiera bilder men jag menar att det inte är värt tid och kraft att göra något åt det. Vill du inte riskera bildstöld så visa då inte upp bilderna på nätet.
Det är tyvärr den attityden som sprider sig bland upphovsmän - med fog eftersom man inte får det stöd man ofta behöver. Men när allt fler lägger sig platt för bildstölder blir det alltmer accepterat. Och det är en tråkig framtidsbild.