CissiNyblom
Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd om något som jag själv ser som ett stort problem - gemene mans totala okunskap om det här med copyright. Mängder av missuppfattningar existerar och bildstölderna är mååånga på nätet...
Jag försöker, när jag kan, att göra folk uppmärksamma på vad som gäller. Kan nog ses som en "tjatmoster" ibland - men det är det värt, det här är viktigt!
Några vanliga missuppfattningar:
* Har man köpt en 10x15 så har man självklart rätt att använda bilden precis hur man vill (annonser, artiklar, internet och det gärna flera gånger).
* Har man fått rätt att lägga upp en liten lågupplöst bild på sin hemsida så har man övertagit copyrighten.
* Det är helt fritt att scanna in bilder från tidningar och lägga ut på nätet.
* Har man en bild så får man givetvis beskära/ändra etc hur man vill.
* En bild som redan ligger på nätet är fri att använda.
* "Hotlinking" innebär bara bandbreddsstöld och det är helt ok!
Många fotografer nöjer sig med att kontakta den som stulit bilden och be honom/henne ta bort bilden i fråga. Så har jag också gjort förr.
Men... Vad ger det för signaler?
Givetvis... Det är helt riskfritt att stjäla bilder för att det värsta som kan hända är att man får ta bort bilden. Det kostar ingenting och risken är väl inte så stor att det blir upptäckt?
Det finns väl tjänster som gör att man kan spåra stulna bilder, dessa kostar väl. Men... Det kan väl knappast påverka att bilder scannas in (från papperskopior och tidningar) så hur stor betydelse har det egentligen?
Vad säger ni andra?
Vad kan man göra? Ska man sätta hårt mot hårt och omedelbart skicka räkning?
Mvh Cissi
Jag försöker, när jag kan, att göra folk uppmärksamma på vad som gäller. Kan nog ses som en "tjatmoster" ibland - men det är det värt, det här är viktigt!
Några vanliga missuppfattningar:
* Har man köpt en 10x15 så har man självklart rätt att använda bilden precis hur man vill (annonser, artiklar, internet och det gärna flera gånger).
* Har man fått rätt att lägga upp en liten lågupplöst bild på sin hemsida så har man övertagit copyrighten.
* Det är helt fritt att scanna in bilder från tidningar och lägga ut på nätet.
* Har man en bild så får man givetvis beskära/ändra etc hur man vill.
* En bild som redan ligger på nätet är fri att använda.
* "Hotlinking" innebär bara bandbreddsstöld och det är helt ok!
Många fotografer nöjer sig med att kontakta den som stulit bilden och be honom/henne ta bort bilden i fråga. Så har jag också gjort förr.
Men... Vad ger det för signaler?
Givetvis... Det är helt riskfritt att stjäla bilder för att det värsta som kan hända är att man får ta bort bilden. Det kostar ingenting och risken är väl inte så stor att det blir upptäckt?
Det finns väl tjänster som gör att man kan spåra stulna bilder, dessa kostar väl. Men... Det kan väl knappast påverka att bilder scannas in (från papperskopior och tidningar) så hur stor betydelse har det egentligen?
Vad säger ni andra?
Vad kan man göra? Ska man sätta hårt mot hårt och omedelbart skicka räkning?
Mvh Cissi