ErlandH
Aktiv medlem
Så fort man laddar upp en bild man inte tagit själv tycker jag man ska tänka två gånger.
Jag håller med dig, det borde Slater verkligen gjort.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så fort man laddar upp en bild man inte tagit själv tycker jag man ska tänka två gånger.
Jag håller med dig, det borde Slater verkligen gjort.
Om man har lyssnat på vad Wikimedias representant (jag tror att det är en jurist) har sagt så får man intrycket att Wikimediafolket har tänkt minst två gånger.Så fort man laddar upp en bild man inte tagit själv tycker jag man ska tänka två gånger.
Ja, jag märkte det. Det är dock irrelevant.Jag kallade det annans bild.
Lite obskyrt, men det kanske kan räknas. Finns det dokumentation på det någonstans?Nejdå, han laddade ju upp bilden till en bildbyrå med sig själv angiven som fotograf.
Men hur många gånger har han tänkt efter om det verkligen är så?Fast han ansåg och anser fortfarande att det är han som räknas som fotograf.
De har väl bara tänkt en gång.Lite intressant också att i princip alla tidningar anger Slater som fotograf i byline.
Men hur många gånger har han tänkt efter om det verkligen är så?
Lite intressant också att i princip alla tidningar anger Slater som fotograf i byline.
Vore ju korkat av dem att inte göra det innan det är avgjort. När det är klart tor jag vi får se dem utan hans namn också.
Stämningen kom väl ändå nu?
Det har hunnit skrivas rätt många rätt många artiklar på tre år.
Nej, det är inte en annans bild. Det är allas bild.Vad menar du? Om man tycker det är självklart att man är fotografen behöver man inte tänka efter något speciellt. Det är inte annans bild för honom.
Vad menar du? Om man tycker det är självklart att man är fotografen behöver man inte tänka efter något speciellt.
Nej, det är inte en annans bild. Det är allas bild.
Fast jag har viss förståelse för om Slater trodde att det var hans bild. Upphovsrätt är inte alltid så lätt.
Nej, den (eller kanske de) som publicerade bilden på Wikimedia Commons var övertygad(e) om att bilden var allas.
När Slater laddade upp bilden hade han inte tvivel på att han skulle ha rätt att ladda upp bilden.
Det här blev så tjaftsigt att det bara självdog. Kanske är lika bra. Det verkar som ett antal här ändå väljer att missförstå så det blir bara löjligt och gränsande till trollande.
När Slater laddade upp bilden hade han inte tvivel på att han skulle ha rätt att ladda upp bilden. Skulle han ändå haft tvivel eller om han helt enkelt hade fel om han själv skulle räknas som fotograf så kunde i alla fall inte rätten gå till någon annan person, ingen annan skulle kunna hävda sig vara fotograf. Så även om han räknade/tänkte fel skulle det inte bli något upphovsrättsbrott.
När Wikimedia (-s medarbetare) laddade upp bilden ansåg medarbetaren att bilden saknade upphovsrätt, men om personen/wiki ändå hade fel skulle det då bli ett upphovsrättsbrott.
Så Slater var "safe" men wikimedia tog en risk. En risk / sakförhållanden som de valde att inte utreda med Slater. Ingen kontakt alls.
Är det verkligen bara jag på hela fotosidan som tycker att Wiki tog sig en frihet här på fotografens bekostnad, eller åtminstone betett sig klumpigt, möjligen provocerande? Det här är inte den (ädla) bild av wiki jag har haft vilket är en av anledningen till denna diskussion.
Som någon redan skrivit i tråden (var det inte du?):
Har man inte tagit bilden själv bör man tänka efter en gång till innan man publicerar den.
Jag kan inte se att de tagit någon risk. De har gått på vad Slater själv har sagt i intervjuer och utgått från lagstiftningen. Du menar alltså att de tar en risk genom att inte mejla honom och dubbelkolla att han verkligen menade det han sagt i intervjuer?
Fömodligen är du inte ensam.
Men för min del är frågan glasklar, jag tycker Wikipedias tolkning är högst rimlig både i relation till lagstiftning och till vad Slater själv sagt om bilden. Juridiskt fyrkantigt? Jo, men så är lagen, på gott och ont.
Wikimediafolket tyckte väl att saken var solklar, och att ytterligare utredning inte behövdes. Det finns ju tidigare fall med liknande bilder på Wikimedia.Är det verkligen bara jag på hela fotosidan som tycker att Wiki tog sig en frihet här på fotografens bekostnad, eller åtminstone betett sig klumpigt, möjligen provocerande? Det här är inte den (ädla) bild av wiki jag har haft vilket är en av anledningen till denna diskussion.