Annons

Copyright: Apan

Produkter
(logga in för att koppla)
För din skull; Om du läser det så här: "Om du ska ladda upp en bild på wikipedia som du inte anser dig vara ursprunget till / eller äga upphovstärren till kanske du ska tänka två gånger till innan du publicerar den"

Eller så läser man innantill...

Wikimediafolket tyckte väl att saken var solklar, och att ytterligare utredning inte behövdes. Det finns ju tidigare fall med liknande bilder på Wikimedia.

Exakt. Det finns massor av bilder på Wikimedia Commons som har laddats upp av någon annan än dess skapare därför att de är fria att använda av en eller annan anledning. Antingen är de fria för att skyddstiden har gått ut, eller för att de inte uppnår verkshöjd, eller för att de är framställda av en federal tjänsteman under arbetstid, eller för att skaparen har släppt verket fritt, eller någon annan av runt ett hundratal olika anledningar. Att skaparen är ett djur som inte kan inneha upphovsrätt var en för mig ny anledning som jag inte kände till sedan tidigare, men den verkar både vara fullt rimlig och ha lagligt stöd.
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Läs om, läs rätt.

Läser åt dig:

Du får ladda upp eget material. Du måste ha skapat materialet HELT själv. (De som laddade upp Slaters bild laddade inte upp eget material, du kan väl roa dig med att slå upp definitionen av "eget" eftersom du brukar vara rätt formell. "Allas" är inte samma sak som "eget". )

Du får inte ladda upp material skapat eller inspirerat av andra. (det är knappast du som skapat materialet så även denna punkt är ett problem för dig om du skulle vilja ladda upp, men ovan räcker rätt bra)

Det nämns två undantag. 1) Om du har tillstånd (du kan inte få tillstånd, Slater vill inte och någon annan finns inte som kan ge ett tillstånd) 2) Gammal bild. (Den är inte gammal)
 
försök föra diskussionen framåt. Tråden handlar om wikimedias publicering av bilden, inte hur ni väljer att tolka deras uppladdningsregler.

/Mod
 
Ja. Det står inte "du får endast ladda upp eget material." Man får även ladda upp fritt material som skapats av någon annan, precis som jag skrev i inlägget som du citerade och där jag även nämnde fyra olika exempel. Vad som räknas som fritt material (Public Domain) står här. Notera särskilt stycket Non-creative works.

Den instruktionen som det länkades till hade inte den texten.

Citerar en mening som du kanske inte lade så mycket vikt vid: "Du måste ha skapat materialet helt själv." Gäller inte den?

Menvisst. Vi hamnar i ursprungsfrågan. Sen, är det public domain bara pga tidningscitat? De har inga bevis bara indirekta uppgifter. De kanske har rätt / får rätt men de har än så länge tagit sig rätten, de har inte fått den. Slater påstår sig äga upphovsrätten och jag hade gärna sett en debatt dem emellan innan wiki hade börjat publicera bilderna.

(sen är det lite kul att det är en wikisida som du refererar till)
 
(sen är det lite kul att det är en wikisida som du refererar till)

Det är skillnad på uppslagsordet Public Domain och policydokumentet Wikipedia:public domain.

Citerar en mening som du kanske inte lade så mycket vikt vid: "Du måste ha skapat materialet helt själv." Gäller inte den?

Jag kan inte heller hitta den texten. Det står "Du får ladda upp verk som du har skapat helt själv." Och det är sant, det får man. ;-)
 
När jag startade den här tråden trodde jag inte att det skulle bli så mycket tjafs och (mer eller mindre) medvetna missförstånd. Saken är ju, enligt min uppfattning, ganska enkel. Jag ska göra ett försök att reda ut hur jag tänker. Jag ber om ursäkt för att inlägget blir ganska långt.

Det finns två sätt som man kan få upphovsrätt för en fotografisk bild. Det ena är speciellt för Sverige (och kanske några andra länder). Vi börjar med det andra.

1. Fotografiskt verk. För att en bild ska ha upphovsrätt i de flesta länder (i Sverige gäller rätten då 70 år efter fotografens död) krävs att bilden har verkshöjd.

En apa kan inte åstadkomma verkshöjd. Det finns kanske djurrättsaktivister som tycker annorlunda, men så ser lagstiftningen ut i Sverige och alla andra länder (rätta mig gärna om jag har fel!)

Frågan i det här fallet är då om Slater har åstadkommit verkshöjd trots att han inte tryckte på avtryckaren. Den gängse definitionen på verkshöjd är att inte vem som helst skulle ha tagit samma bild under samma omständigheter. Då är det uppenbart att Slater inte åstadkommit verkshöjd. Apan hade mycket väl kunnat ta samma bild även om det var min (eller din) kamera apan snodde. Att Slater på något vis arrangerat eller coachat apan till att ta den aktuella "selfien" är helt osannolikt.

Det finns alltså ingen verkshöjd och således ingen copyright (i de allra flesta länder).

2. Fotografisk bild. I Sverige får man upphovsrätt även om ett fotografi inte uppnår verkshöjd. Det räcker med att man trycker på avtryckaren, eller på annat sätt får kameran att ta en bild. Det har inte Slater gjort. Men, kan man invända, om han hade tappat kameran så att det blev en exponering skulle han ha ägt rätten till denna fotografiska bild.

Frågan är om man ska räkna apan som ett dött föremål, alltså jämställa apans fotograferande med en slump eller olyckshändelse. Det är möjligt att en svensk domstol skulle göra det. I så fall skulle Slater alltså ha upphovsrätt till fotografisk bild enligt svensk lag. Någon motsvarande lagstiftning finns dock inte i t ex USA.

3. Lottoliknelsen. Nu kan man, rent mänskligt och moraliskt, tycka att Slater har rätt till bilden. Det var ju ändå han som var där och hade turen att en bildbegåvad apa snodde hans kamera. Då borde han ha rätt att sälja apselfien och tjäna en massa pengar, precis som jag (utan att genom ansträngning eller begåvning förtjäna det) har rätt till alla pengar som jag vinner på lotto.

Så tycks vissa deltagare i diskussionen resonera. Jag har förståelse för det. Men så fungerar inte upphovsrätten.

Jag kan alltså inte se någon tolkning som säger att Wikipedia har fel och Slater har rätt.
 
En intressant diskussion om upphovsrätt har uppstått efter att en naturfotograf lät apor trycka på kamerans utlösare. Wikipedia hävdar nu att det är fritt att publicera bilderna, eftersom varken människa eller apa äger upphovsrätten.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3839541.ece

Det är intressant att titta tillbaka på vad som skrivits. Fetstilen berör något som jag själv ändrat uppfattning om men åt andra hållet. Jag trodde initialt att apan sprungit runt med kameran fritt men flera artiklar kallar det övertagande el liknande vilket stämmer bra med första tidningsartikeln och BBC-radiointervjun som nämner stativmontering. Jag lämnar öppet för om apan dragit omkull paketet och tom fick loss kameran.


När jag startade den här tråden trodde jag inte att det skulle bli så mycket tjafs och (mer eller mindre) medvetna missförstånd.

Diskussionsnivån kunde vara bättre. Att kritisera lösryckta citat utan sitt sammanhang brukar inte ta ämnet framåt.

Saken är ju, enligt min uppfattning, ganska enkel. Jag ska göra ett försök att reda ut hur jag tänker. Jag ber om ursäkt för att inlägget blir ganska långt.

Det finns två sätt som man kan få upphovsrätt för en fotografisk bild. Det ena är speciellt för Sverige (och kanske några andra länder). Vi börjar med det andra.

1. Fotografiskt verk. För att en bild ska ha upphovsrätt i de flesta länder (i Sverige gäller rätten då 70 år efter fotografens död) krävs att bilden har verkshöjd.

En apa kan inte åstadkomma verkshöjd. Det finns kanske djurrättsaktivister som tycker annorlunda, men så ser lagstiftningen ut i Sverige och alla andra länder (rätta mig gärna om jag har fel!)

Upphovsrättsligt jämställs nog en apa med vilken sak som helst i de flesta länder. Dvs en apa, eller min ryggsäck, får ingen upphovsrätt trots att bägge lyckats ta bilder. Det låter som vi är överens på den punkten. Apa, ryggsäck eller tappad kamera.

Frågan i det här fallet är då om Slater har åstadkommit verkshöjd trots att han inte tryckte på avtryckaren. Den gängse definitionen på verkshöjd är att inte vem som helst skulle ha tagit samma bild under samma omständigheter. Då är det uppenbart att Slater inte åstadkommit verkshöjd. Apan hade mycket väl kunnat ta samma bild även om det var min (eller din) kamera apan snodde. Att Slater på något vis arrangerat eller coachat apan till att ta den aktuella "selfien" är helt osannolikt.

Det finns alltså ingen verkshöjd och således ingen copyright (i de allra flesta länder).

"Snodde kameran", nja. Läser du orinalartikel eller lyssnar på BBC-intervjun så snoddes den nog inte som vissa trott, mig inklusive.

Där tycker jag tvärtom, Slater har lyckat skapa totalt unika bilder genom sitt interagerande med aporna. Rätt man på rätt plats. Han har, iofs delvis oavsiktligt, skapat något mer unikt än de flesta bildbyråfotografer i NY gör när de dokumenterar stan. (NY-fotografer går det 13 på dussinet av.) Ändå tar inte wikimedia dessa bilder och gör public domain av dessa. Noll verkshöjd.

2. Fotografisk bild. I Sverige får man upphovsrätt även om ett fotografi inte uppnår verkshöjd. Det räcker med att man trycker på avtryckaren, eller på annat sätt får kameran att ta en bild. Det har inte Slater gjort. Men, kan man invända, om han hade tappat kameran så att det blev en exponering skulle han ha ägt rätten till denna fotografiska bild.

Det är en bra liknelse, lika slumpmässig bild som tappad kamera.

Frågan är om man ska räkna apan som ett dött föremål, alltså jämställa apans fotograferande med en slump eller olyckshändelse. Det är möjligt att en svensk domstol skulle göra det. I så fall skulle Slater alltså ha upphovsrätt till fotografisk bild enligt svensk lag. Någon motsvarande lagstiftning finns dock inte i t ex USA.

Dött eller levande föremål spelar ingen roll för upphovrätt, bara personer eller juridiska personer kan äga upphovsrätt vad jag vet i alla länder.

3. Lottoliknelsen. Nu kan man, rent mänskligt och moraliskt, tycka att Slater har rätt till bilden. Det var ju ändå han som var där och hade turen att en bildbegåvad apa snodde hans kamera. Då borde han ha rätt att sälja apselfien och tjäna en massa pengar, precis som jag (utan att genom ansträngning eller begåvning förtjäna det) har rätt till alla pengar som jag vinner på lotto.

Så tycks vissa deltagare i diskussionen resonera. Jag har förståelse för det. Men så fungerar inte upphovsrätten.

Jag kan alltså inte se någon tolkning som säger att Wikipedia har fel och Slater har rätt.

Kom igen, nog måste du tagit någon turbild? Ibland blir bilder bättre än man planerat och ibland händer det så mycket att man bara brassar på och man lyckas pricka in något bra. Fortfarande min upphovsrätt.

Han gjorde en unik resa och hade alla grejerna där. Lottoapan snodde kameran / klättrade på stativet och tryckte och tryckte. Några bilder blev skarpa. Slater fick tillbaka sin kamera utan att någon annan person varit nära.

Wiki/slater:

Skillnaden är att om Wiki har fel har de begått upphovsrättsbrott.

Har Slater fel har han ändå inte begått något brott.

Inte alls symmetriskt,
 
Det sista tror jag ingen har invänt mot. Det är en naturlig följd av hur upphovsrätten fungerar, och någon slags symmetri (jag gissar att du menar att det vore symmetriskt om båda har brutit mot upphovsrätten om de har fel) är knappast något som är så värst relevant för vare sig diskussionen eller tvisten.
 
Det sista tror jag ingen har invänt mot. Det är en naturlig följd av hur upphovsrätten fungerar, och någon slags symmetri (jag gissar att du menar att det vore symmetriskt om båda har brutit mot upphovsrätten om de har fel) är knappast något som är så värst relevant för vare sig diskussionen eller tvisten.

Några argumenterade att Slater skulle också tänkt två gånger innan han laddade upp bilden.

Det är fel, eftersom även om han inte skulle ha upphovsrätten inte begått något brott. Samma gäller inte Wiki. Det är därför jag tycker wikiupladdaren borde tänkt efter två gånger och wikimedia borde kontaktat Slater om vad som egentligen hände. De har förlitat sig på det som skrivs i tidningarna när det fattats beslut som betyder lagbrott om det går fel. Dessutom förstör de hans möjlighet att tjäna pengar på bilden.

Jag får nästan intrycket att de vill sätta dit honom av någon okänd anledning, skadat honom har de definitivt gjort.

Det här är inte så jag tycker wiki ska agera, ett företag som jag sett upp till i övriga frågor.
 
Några argumenterade att Slater skulle också tänkt två gånger innan han laddade upp bilden.

Det är fel, eftersom även om han inte skulle ha upphovsrätten inte begått något brott. Samma gäller inte Wiki. Det är därför jag tycker wikiupladdaren borde tänkt efter två gånger och wikimedia borde kontaktat Slater om vad som egentligen hände. De har förlitat sig på det som skrivs i tidningarna när det fattats beslut som betyder lagbrott om det går fel. Dessutom förstör de hans möjlighet att tjäna pengar på bilden.

Jag får nästan intrycket att de vill sätta dit honom av någon okänd anledning, skadat honom har de definitivt gjort.

Det här är inte så jag tycker wiki ska agera, ett företag som jag sett upp till i övriga frågor.

Oj då, här blev det månge fel på en gång.
För det första så är Wikimedia Foundation en stiftelse, inte ett företag.
För det andra så har David Slater i ett flertal tidningar och websajter beskrivit hur bilden blev till. Det har inte funnits några skäl för någon på Wikipedia att betvivla att bilden är tagen av apan själv.
För det tredje, varför skulle David Slater ha större rätt att använda bilden än vad Wikipedia har? Det var ju trots allt inte han som tog bilden.
För det fjärde så är jag övertygad om att uppladdaren har tänkt efter ordentligt innan han laddade upp bilden eftersom han faktiskt har försett den med rätt licens (PD-animal, samma som för en oljemålning skapad av chimpansen "Congo" på 1950-talet.).
 
Oj då, här blev det månge fel på en gång.
För det första så är Wikimedia Foundation en stiftelse, inte ett företag.
För det andra så har David Slater i ett flertal tidningar och websajter beskrivit hur bilden blev till. Det har inte funnits några skäl för någon på Wikipedia att betvivla att bilden är tagen av apan själv.
För det tredje, varför skulle David Slater ha större rätt att använda bilden än vad Wikipedia har? Det var ju trots allt inte han som tog bilden.
För det fjärde så är jag övertygad om att uppladdaren har tänkt efter ordentligt innan han laddade upp bilden eftersom han faktiskt har försett den med rätt licens (PD-animal, samma som för en oljemålning skapad av chimpansen "Congo" på 1950-talet.).

Jag har som jag redan skrivit ovan självklart läst och tittat på och lyssnat på intervjuer. Det är inte en entydig story som kommer fram. Speciellt inte om man jämför artiklar av glada reportrar som skriver kul story om en ap-selfie, med artiklar som hamnar om upphovsrätten. Lite olika vinkling :)

Bilden har tillkommit tack vare Slater, slumpmässigt/turligt må så vara men utan honom och hans resa och interagerande med aporna skulle det inte blivit några bilder. Några andra personer har inte varit inblandade vid skapandet.

Wiki har inte varit i närheten utan deras enda bidrag är att ifrågasätta Slaters rätt till bilderna, kopiera dessa bilder och skänka bort dem så att ingen längre köper de bilder han laddat upp.

Den eller de första uppladdningarna på Wikimedia raderades faktiskt, så uppenbarligen har wiki initialt haft en annan åsikt.
 
Bilden har tillkommit tack vare Slater, slumpmässigt/turligt må så vara men utan honom och hans resa och interagerande med aporna skulle det inte blivit några bilder. Några andra personer har inte varit inblandade vid skapandet.
Ja, vi har förstått att du tycker att apselfien tillfaller Slater enligt "lottoprincipen" som jag beskrev i ett tidigare inlägg.

Men tyvärr ser upphovsrättslagstiftningen annorlunda ut. Slater har inte skapat ett verk. Alltså har han ingen upphovsrätt, varken ekonomisk eller ideell. (Utom möjligen i Sverige, där han skulle kunna ha rätten till en fotografisk bild, även om det känns ganska tveksamt.)
 
Ja, vi har förstått att du tycker att apselfien tillfaller Slater enligt "lottoprincipen" som jag beskrev i ett tidigare inlägg.

Men tyvärr ser upphovsrättslagstiftningen annorlunda ut. Slater har inte skapat ett verk. Alltså har han ingen upphovsrätt, varken ekonomisk eller ideell. (Utom möjligen i Sverige, där han skulle kunna ha rätten till en fotografisk bild, även om det känns ganska tveksamt.)

Ditt argument med verkshöjd för amerikanska bilder, verkar som det borde diskutteras, varför laddar inte wiki upp alla såna? Varför "stjäls" inte såna om det argumentet stämmer?

Nu är ju saken inte prövad än (men det är på gång) utan wiki har som sagt bara gått på indirekta uppgifter eftersom de valt att inte prata med Slater.

Med tanke på vad du skrivit drar jag slutsatsen att du tycker att Wikimedia har agerat rätt när de pga mediauppgifter tar en bild som i normala fall skulle räknas som bildstöld, publicera och dela ut bilden gratis så att Slater blir av med den inkomst som hans tursamma bildskapande gett upphov till.
 
Ditt argument med verkshöjd för amerikanska bilder, verkar som det borde diskutteras, varför laddar inte wiki upp alla såna? Varför "stjäls" inte såna om det argumentet stämmer?

Det gäller inte bara i USA, utan överallt. Verkshöjd är ett begrepp som måste tolkas, i det här fallet är det dock ganska enkelt att avgöra eftersom Slater, enligt honom själv, varken valde motiv eller vinkel eller exponeringstillfälle. Han var helt enkelt inte inblandad i bildskapandet.
 
Nu är ju saken inte prövad än (men det är på gång) utan wiki har som sagt bara gått på indirekta uppgifter eftersom de valt att inte prata med Slater.
Som påpekats flera gånger är det inte alls "indirekta uppgifter", utan vad Slater sagt i intervjuer sedan 2011 och själv skriver på sin webbsajt. Om han av någon outgrundlig anledning ljuger där (vilket du tycks tro) så finns det väl inget skäl att tro att han skulle tala sanning om man pratade med honom?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar