iSolen.se
Guest
Det gäller inte bara i USA, utan överallt. Verkshöjd är ett begrepp som måste tolkas...
Så utan verkshöjd ingen upphovsrätt, det låter som många bilder ligger i riskzoonen då de är så lätta att ta likadant.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det gäller inte bara i USA, utan överallt. Verkshöjd är ett begrepp som måste tolkas...
Som påpekats flera gånger är det inte alls "indirekta uppgifter", utan vad Slater sagt i intervjuer sedan 2011 och själv skriver på sin webbsajt. Om han av någon outgrundlig anledning ljuger där (vilket du tycks tro) så finns det väl inget skäl att tro att han skulle tala sanning om man pratade med honom?
Menar du alltså att man ska ljuga (eller i alla fall förtiga sanningen) om vem som har upphovsrätten till olika bilder?I vilket fall som helst uppmanas fotografer härmed att aldrig berätta hur en bild kommit till om fotograferandet skett på distans, slumpmässigt eller på något sätt indirekt.
Ditt argument med verkshöjd för amerikanska bilder, verkar som det borde diskutteras, varför laddar inte wiki upp alla såna? Varför "stjäls" inte såna om det argumentet stämmer?
Menar du alltså att man ska ljuga (eller i alla fall förtiga sanningen) om vem som har upphovsrätten till olika bilder?
...
Det gör man. Det finns tusentals bilder på Commons som har någon form av PD-ineligible licens.
Nej, att man anser sig äga rätten räcker inte, om det uppenbarligen förhåller sig på ett annat vis. I Slaters fall var det ju berättelsen om hur bilden tillkommit (att apan, inte Slater, tagit bilden) som gjorde bilden intressant och fick många tidningar att publicera både bild och Slaters berättelse.Om man anser sig ha upphovsrätten räcker det uppenbarligen inte då andra kan ha annan åsikt och ta sig rätten utan att ens prata med mig.
...
Då är det bättre att inte nämna hur bilden tillkommit.
1. Ja, i många länder skulle bilderna inte ha verkshöjd och därmed inte upphovsskydd. Termen verkshöjd tolkas, förstås, olika i olika delar av världen. (I Sverige skulle bilderna vara skyddade ändå, oavsett verkshöjd.)Exemplet gällde NY-bilder. Inte har bilder tagna, handhållet, från 34:e gatan, empire state building mot blå himmel verkshöjd eftersom vem som helst på samma plats och tid kunde tagit den.
Med verkshöjdsargumentet är det fritt fram att ta dessa bilder och göra vad man vill med dem. T ex sälja den.
Nej, att man anser sig äga rätten räcker inte, om det uppenbarligen förhåller sig på ett annat vis.
Att du bitit dig fast vid lotto-argumentet är mänskligt och förståeligt. Men, för femtielfte gången: Det har inget med upphovsrätt att göra.
1. Ja, i många länder skulle bilderna inte ha verkshöjd och därmed inte upphovsskydd. Termen verkshöjd tolkas, förstås, olika i olika delar av världen. (I Sverige skulle bilderna vara skyddade ändå, oavsett verkshöjd.)
2. Nej, man kan inte sälja upphovsrätten till en bild som inte har någon upphovsrätt.
Slater tycks använda samma lotto-argumentation som du. När han själv beskriver hur bilden kom till är det uppenbart att han inte skapat något verk, i lagens mening. Att sätta en kamera på ett stativ räcker inte.Om han tyckte att upphovsrätten inte tillhörde honom själv skulle han knappast stämma Wikimedia. Det är ju bara bortkastad tid och pengar.
Du anser det klargjort hur bilderna kom till och hur upphovsrätten hamnade. Låt oss vara överens om att inte vara överens och avvakta domstolens utlåtande.
Nej, jag har förstått att du (och Slater) inte tycker det. Ni biter er fast vid lotto-argumentet och struntar i upphovsrätten. Själv tycker jag dock att det är vettigt att följa den lagstiftning som finns och inte hitta på egna regler. Wikipedia har inte gjort något fel.Sen börjar det bli pinsamt för dig att du inte vågar ta ställning för wikimedias agerande om du nu stödjer deras agerande. Allt handlar inte om juridiskt rätt eller fel i den här frågan.
1. Definitionen är inte min.Men åter till NY bilderna, om du fotat NY eller vanlig gata utan att fotografen tillfört något speciellt, dvs utan verkshöjd enligt din egen definition ovan, på någon av dina utlandsresor så är det alltså fritt fram för mig att ta dessa bilder och ladda upp till wikimedia
Slater tycks använda samma lotto-argumentation som du. När han själv beskriver hur bilden kom till är det uppenbart att han inte skapat något verk, i lagens mening. Att sätta en kamera på ett stativ räcker inte.
Nej, jag har förstått att du (och Slater) inte tycker det. Ni biter er fast vid lotto-argumentet och struntar i upphovsrätten. Själv tycker jag dock att det är vettigt att följa den lagstiftning som finns och inte hitta på egna regler. Wikipedia har inte gjort något fel.
Märk inte ord, den som du framförde.1. Definitionen är inte min.
Nu pratar vi inte om svensk upphovsrätt varken för Slater eller dina bilder tagna utomlands. Låt säga att du lade upp dem på någon sajt utomlands under resan så att Sverige inte är inblandat.2. Nej, det är det inte. I Sverige, Finland och några andra länder får man upphovsrätt till fotografiska bilder även om de inte uppnår verkshöjd. Huruvida alla mina bilder på ESB (eller lejon eller vad du vill) uppnår verkshöjd enligt svensk rätt är jag inte säker på, eftersom begreppet är diffust. Dock vet jag att det är jag, och inte en apa, som har tagit dem.
Slutligen: För övrigt är det synd att du inte läser (alternativt inte bryr dig om) det andra skriver i tråden, ofta som svar på dina egna inlägg. I så fall hade du ju redan vetat t ex att även foton som inte uppnår verkshöjd är skyddade i Sverige. Och vi hade sluppit svara på samma tjatiga argumentation gång på gång. Som sagt: Ditt beteende börjar alltmer likna ett trolls.
Alla dina frågor har fått svar i mina tidigare inlägg. Som jag också skrev:Slater är säkert inte dummare än att han nu när det är dags för rättegång berättar någon endaste detalj i förtid.
Så då är det fritt fram för alla att ta dina bilder (enl ovan inlägg) enligt de argument du framfört? Ja eller nej.
Vem är det som trollar
Du tycker Wikimedia gör rätt. Moraliskt rätt alltså för att vara extra tydlig? Det juridiska beskrev du för flera sidor sedan.
VI har förstått att du tycker att Wikimedia är moraliskt förtappade i den här situationen, men man kan ju vända på det och fundera över om inte Slater är lite onödigt gniden som vill sälja en bild som han inte har upphovsrätten till. Hur bra moral är det?Du tycker Wikimedia gör rätt. Moraliskt rätt alltså för att vara extra tydlig? Det juridiska beskrev du för flera sidor sedan.
Du tycker Wikimedia gör rätt. Moraliskt rätt alltså för att vara extra tydlig? Det juridiska beskrev du för flera sidor sedan.
... man kan ju vända på det och fundera över om inte Slater är lite onödigt gniden som vill sälja en bild som han inte har upphovsrätten till. Hur bra moral är det?
Historien fortsätter. Nu stämmer PETA fotografen:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2842013-apa-kraver-ratten-till-selfie-och-skadestand