VÄLDIGT VIKTIGT att skilja på Contax och Contax G.
Contax/Yashica-serien är spegelreflexobjektiv. Större än motsvarande G, men fungerar fint på NEX och liknande kameror. Även vidvinklarna, som är retrofokus och inte "äkta" vidvinklar för mätsökarkameror till exempel.
Contax G vidvinklar fungerar sämre på NEX kamerorna, även i den senaste generationen NEX är det tveksamt om man kan köra Contax G28mm utan att få synliga problem mot ytterhörnen. De test jag sett tyder på att det inte är bra.
Detta beror på att G-serien hade mycket kort avstånd till filmplanet, kortare än Leica M. (Tror det är ca 12mm för G och 15mm för M för vidvinklarna) Detta är grundorsaken till problem ut mot kanterna då sensorn inte hanterar ljuset ut mot kanterna speciellt bra i den vinkel som det blir. Det har blivit bättre i senaste generationen NEX och även andra (Ricoh/Fuji) har liknande förbättringar - men med G-serien är det fortfarande lite för tight. Tyvärr.
G vidvinklarna har ju inte manuell fokus på samma sätt som övrig mätsökaroptik. Du rattar med ett hjul som sitter på kameran, som kopplar till objektivet. Du rattar inte på objektivet. Det finns ingen manuell fokusring - så det där med skän känsla att fokusera manuellt förstår jag inte.
En eventuell adapter måste således ha ett vridhjul med koppling till objektivet. Det finns sådana (Kipon, Metabones) men de är dyrare. Smidigt? Njae. Känsla? Inte som ett riktigt objektiv med roterande snäcka. Funkar ok, men inte mer.
Jag hade Contax G själv, fantastiska objektiv. Jag hade 21/28/45/90. De två senare fungerar utmärkt, tillsammans med 35mm objektivet på NEX. 21/28? Njae, inte i dagsläget.
Och jag hade Contax/Yashica med.
Det är bättre att leta Leica M eller Minolta/Rokkor eller Konica/Hexanon-M för NEX, samt Voigtländer förstås,och Zeiss ZM.
Av det jag sett så är Zeiss ZM (som jag använder själv numera) en mycket bättre lösning än Contax G på NEX och liknande kameror. De bättre ZM är fullt i klass med G. Dyrare eftersom de är aktuella, men bättre att jobba med rent praktiskt. Den enda G gluggen som var riktigt magisk var Biogon 21/2.8 men den funkar inte så snyggt på någon digital ännu. Dessutom är den lite mindre intressant på crop sensor, typ APS-C. Contax G45/2 är ett av de finaste som gjorts det med, men där finns det andra, smidigare och lika intressanta alternativ.
ZM 21/2.8 kan du använda på fullformats Leica M9 till exempel, där tecknar den precis som jag minns G21/2.8. Dessutom finns idag ZM25/2.8 som fungerar ypperligt på fullformat och blir en fin brännvidd på APS-C också. Då finns det för mig ingen anledning att sulla med G21:an.
Skulle Contax G komma ut i digital igen... ...då är det en annan femma.
/ Henrik