ANNONS
Annons

Contaxobjektiv på nex

Produkter
(logga in för att koppla)

Integralmannen

Ny medlem
Kollade blocket för att se om det fanns några intressanta objektiv att köpa. Hittade flera contax objektiv för g1/2. Nu till min fråga. Är det någon som testat dessa objektiv på nex-kamerorna? Vad tycker ni om kvaliteten (bild)?

Det flesta ger ett mycket bra resultat. Har själv testat några olika Zeiss Contax. Funkar det för dig med manuell fokus etc så är det en otrolig skillnad mot eg kit objektiven.. Några favoriter är ju 100 /2 planar (otroligt bra skärpa, bokeh och den omtalade Zeiss 3D känslan) (säljer den nu för övrigt....)
50/1.4 även 50 1.7, 85 /1.4 Enligt mig (har dock enbart lånat för att testa.. bättre än ZE varianterna).
28/2 Hollywood
85/2.8 är också mycket bra och prisvärd!
Du får zeiss 3d, kvalitet, upplösning, känsla för mycket mindre än ZE, ZF arianterna.
etc..

Lite reviews finns här

http://www.pebbleplace.com/Personal/Reviews.html

Ta också en titt här

http://slrlensreview.com/web/carl-zeiss-lenses.html

f.ö finns det även intressanta Zeiss contax zoomar
35-70 som ienligt många är lika bra som fasta gluggar och är bättre än tex canon 24-70.. Bra makro läge också.
28-85 finns också som är bra men lite tyngre

Tack! Blir utmärkt kvällsnöje!
Man kan ju hitta dessa objektiv för rätt små pengar. Vad är skillnaden mot tex ZM? Användande såväl som bildkvalite?

Tack! Blir utmärkt kvällsnöje!
Man kan ju hitta dessa objektiv för rätt små pengar. Vad är skillnaden mot tex ZM? Användande såväl som bildkvalite?
Objektiven för Contax spegelreflexkameror är mycket större eftersom de har en mer telecentrisk konstruktion. Men det finns Contax/Zeiss-objektiv för Contax G-serie också, som är mer lika ZM-objektiven. Detta är autofokusobjektiv, men de ska tydligen ha riktigt bra känsla när man fokuserar manuellt också.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Contax_G

Tillägg: Äh, jag läser ju som en kratta! Det var tydligen sådana du kikat på, så då är allt frid och fröjd:)

Man kan nog tänka sig att ZM-objektiven är en smula bättre eftersom de är nyare, men de kostar ju därefter.

Objektiven för Contax spegelreflexkameror är mycket större eftersom de har en mer telecentrisk konstruktion. Men det finns Contax/Zeiss-objektiv för Contax G-serie också, som är mer lika ZM-objektiven. Detta är autofokusobjektiv, men de ska tydligen ha riktigt bra känsla när man fokuserar manuellt också.

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Contax_G

Tillägg: Äh, jag läser ju som en kratta! Det var tydligen sådana du kikat på, så då är allt frid och fröjd:)

Man kan nog tänka sig att ZM-objektiven är en smula bättre eftersom de är nyare, men de kostar ju därefter.

G-objektiven är ju "oftast" billigare begagnade än deras motsvarigheter till Contax.

Jag har själv aldrig provat något G-objektiv, men jag gissar att många av dom är väldigt prisvärda begagnade.

G-objektiven är ju "oftast" billigare begagnade än deras motsvarigheter till Contax.

Jag har själv aldrig provat något G-objektiv, men jag gissar att många av dom är väldigt prisvärda begagnade.

Jepp priset är ju en bråkdel av vad ZM kostar. Dessutom finns det ett rätt stort utbud på just Contax G linser på blocket för tillfället.
Som exempel denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Contax_21_28_35_45_90mm_till_Contax_G1__G2_35928876.htm?ca=23_14&w=3

VÄLDIGT VIKTIGT att skilja på Contax och Contax G.
Contax/Yashica-serien är spegelreflexobjektiv. Större än motsvarande G, men fungerar fint på NEX och liknande kameror. Även vidvinklarna, som är retrofokus och inte "äkta" vidvinklar för mätsökarkameror till exempel.

Contax G vidvinklar fungerar sämre på NEX kamerorna, även i den senaste generationen NEX är det tveksamt om man kan köra Contax G28mm utan att få synliga problem mot ytterhörnen. De test jag sett tyder på att det inte är bra.

Detta beror på att G-serien hade mycket kort avstånd till filmplanet, kortare än Leica M. (Tror det är ca 12mm för G och 15mm för M för vidvinklarna) Detta är grundorsaken till problem ut mot kanterna då sensorn inte hanterar ljuset ut mot kanterna speciellt bra i den vinkel som det blir. Det har blivit bättre i senaste generationen NEX och även andra (Ricoh/Fuji) har liknande förbättringar - men med G-serien är det fortfarande lite för tight. Tyvärr.

G vidvinklarna har ju inte manuell fokus på samma sätt som övrig mätsökaroptik. Du rattar med ett hjul som sitter på kameran, som kopplar till objektivet. Du rattar inte på objektivet. Det finns ingen manuell fokusring - så det där med skän känsla att fokusera manuellt förstår jag inte.

En eventuell adapter måste således ha ett vridhjul med koppling till objektivet. Det finns sådana (Kipon, Metabones) men de är dyrare. Smidigt? Njae. Känsla? Inte som ett riktigt objektiv med roterande snäcka. Funkar ok, men inte mer.

Jag hade Contax G själv, fantastiska objektiv. Jag hade 21/28/45/90. De två senare fungerar utmärkt, tillsammans med 35mm objektivet på NEX. 21/28? Njae, inte i dagsläget.
Och jag hade Contax/Yashica med.

Det är bättre att leta Leica M eller Minolta/Rokkor eller Konica/Hexanon-M för NEX, samt Voigtländer förstås,och Zeiss ZM.

Av det jag sett så är Zeiss ZM (som jag använder själv numera) en mycket bättre lösning än Contax G på NEX och liknande kameror. De bättre ZM är fullt i klass med G. Dyrare eftersom de är aktuella, men bättre att jobba med rent praktiskt. Den enda G gluggen som var riktigt magisk var Biogon 21/2.8 men den funkar inte så snyggt på någon digital ännu. Dessutom är den lite mindre intressant på crop sensor, typ APS-C. Contax G45/2 är ett av de finaste som gjorts det med, men där finns det andra, smidigare och lika intressanta alternativ.

ZM 21/2.8 kan du använda på fullformats Leica M9 till exempel, där tecknar den precis som jag minns G21/2.8. Dessutom finns idag ZM25/2.8 som fungerar ypperligt på fullformat och blir en fin brännvidd på APS-C också. Då finns det för mig ingen anledning att sulla med G21:an.

Skulle Contax G komma ut i digital igen... ...då är det en annan femma. ;)

/ Henrik

Senast ändrad:
En länk:
http://www.photodo.com/browse-lenses/sort-mtf-score-desc

Du kan söka på Contax på Photodo en del är riktigt bra map MTF data

MTF återspeglar ganska bra i fallet med Contax objektiv. G-serien hör till de bästa som gjorts, det är det ingen tvekan om.

Det jag vill tala om att folk redan har försökt få till det med vidvinklarna 28 och 21 även på modernare NEX som ju blivit bättre på vidvinklarna, men att det inte blir riktigt hundra. Det verkar bli knappt dugligt med 28:an men samma prestanda som på film är det inte tal om. Med knappt dugligt menar jag att det fortfarande är smearade hörn på en crop-sensor typ APS-C av senaste snitt. Vilket syns väl. Vem vill croppa ytterligare på en crop sensor?

45:an och 90:an är ruskigt fina de med, även om många tycker det är ganska kärv bokeh på 45:an. De sticker inte ut bakåt som vidvinklarna gör så de har inte samma problem.

Dessutom ska man vara medveten om att fokusering inte är samma som vanliga objektiv så innan man springer iväg och köper upp sig på G-serien ska man vara medveten om att det inte blir hundra på vidvinklarna (= slöseri med tid tycker jag) men kan bli prima med (35) 45 och 90mm. Dock med reservationen att fokusering blir via adapter som ersätter kuggkransen på kameran.

Hade G-serien funkat bra på digitalt hade jag varit glad åt det. Men att bara rusa iväg och köpa dem baserat på MTF funkar inte riktigt. Jag sparade min 21:a och 28:a "in i det sista" men har insett att trots modernare sensorer så får man nog inte ut det sista ur dem. De var konstruerade för att ligga för nära filmplanet så det funkar inte bra på digitalt med just vidvinklarna. Lite samma som med Hasselblad SWC/Superwide. För tight för digitalt trots att bakstycken blivit mycket bättre så funkar det inte riktigt bra med den. Jag tror inte det föreligger något intresse för sensortillverkarna att driva den biten vidare särskilt då det inte drabbar andra objektiv än G-serien. Voigtländer, Leica M, Zeiss ZM etc funkar bra idag på NEXC3, NEX5N, antagligen NEX7 och jag kan meddela att det går prima på GXR med Leica M modul ner till 18mm, vidare har jag inte provat. :)

Släpp tanken på annat än (35), 45 och 90:an och gå vidare. Du får bättre resultat med t ex Voigtländers vidvinklar. Det blir bara fel att kåta upp sig på MTF från Contax G när du ändå inte får ut det på digitalt ens lika bra som befintliga lösningar. Tänk också på att jag som avråder är ett Contax G fan. ;)

För att runda av det hela:

Contax/Yashica SLR funkar finfint. De som t ex Peter Bratt nämner.
28mm är billig, relativt sett. Det finns många bra Contax objektiv, det är nästan enklare att skriva vilka som är dåliga: 18mm och 25mm Distagon. Resten varierar mellan bra och toppklass. 25mm är fin om man bländar ner den dock men är effektivt sett en f4 glugg då den är så luddig att den är oanvändbar på full öppning. Zeiss har själva medgett att den är "daterad".
Från 35mm och uppåt finns i princip bara starka kort. Dock klart större än G och ZM serien.

G serien = rakt igenom toppklass. Dock med reservationerna jag skrivit om två tre ggr redan.

ZM serien = rakt igenom toppklass, funkar mycket bättre än G serien på digitalt.
Svag punkt är att 28:an bara är "mycket bra". Resten av ZM serien är toppklass.
Denna serie är ju löst baserad på G-serien men är inte Contax objektiv. De är framtagna för Zeiss Ikon och Leica M. Zeiss ville visa var skåpet skall stå och det kan jag säga att det har de lyckats ganska bra med. Med undantag av 28:an som är lite svagare än Leicas så har ZM serien samma toppskärpa, ofta lägre distorsion och även något bättre kantskärpa än motsvarande objektiv. 50/2 Planar är finfin, men på 35mm och 50mm har Leica ett strå vassare och ljusstarkare gluggar.

Jag valde bort min Leica 28/2 Summicron mot en ZM25/2.8 då jag tycker den senare tecknar snyggare, är lika skarp, har lägre distorsion och kostar en tredjedel. På 18mm drar de jämnt med lägre distorsion hos ZM, samma med 21mm Biogon som påminner mycket om G 21:an.

Byggkvaliteten hos ZM är lite bättre än G-serien, men ingen av dem är i Leica klass, förutom Leicas nya snikserie av Summariter som är lite rackliga. Voigtländer har en del förträffliga vidvinklar och jag rekommenderar dem som en startpunkt för god kvalitet till ett lågt pris.

Jag använder Contax G-objektiv på min m4/3-kamera (Panasonic Gf1) och kommer förmodligen att investera i adapter och köra på med dem även på NEX-7 om jag köper en sån, vilket jag planerar att göra. Skärpan är kanon på G-objektiven och resultatet blir mycket bra. Däremot är fokuseringen ingen höjdare. Jämfört med att fokusera objektiv som är gjorda för manuell fokusering (ex.vis. Leica-objektiv) är det stor skillnad. Jag antar att det beror delvis på adaptern, jag har den från Metabones som inte var särskilt billig. Men det känns ganska trögt och det kan vara lite yxigt att sätta kritisk fokus. För mig som redan hade Contax G-optik var det dock ingen tvekan om att skaffa adaptern och köra på. För den som inte har optiken vete fasen... Så mycket billigare är den väl inte jämfört med annan liknande mätsökaroptik?

Bra inlägg.
På MFT (4:3) så har man ju mindre problem med vidvinklarna eftersom cropfaktorn är högre.

Om man redan har dem så är det ju av visst intresse att kunna återanvända dem, men för den som står i begrepp att skaffa sig mätsökarobjektiv så finns det redan bättre (läs: smidigare och lika bra fungerande) alternativ.

En Contax G28/2.8 blir ju en ganska oattraktiv 56/2.8 på 4:3, även om den tecknar fint.
Då finns ju redan en fin (20/1.7) 40/1.7 från Panasonic som dessutom har hyfsat rapp AF.

Bra inlägg.
På MFT (4:3) så har man ju mindre problem med vidvinklarna eftersom cropfaktorn är högre.

Om man redan har dem så är det ju av visst intresse att kunna återanvända dem, men för den som står i begrepp att skaffa sig mätsökarobjektiv så finns det redan bättre (läs: smidigare och lika bra fungerande) alternativ.

En Contax G28/2.8 blir ju en ganska oattraktiv 56/2.8 på 4:3, även om den tecknar fint.
Då finns ju redan en fin (20/1.7) 40/1.7 från Panasonic som dessutom har hyfsat rapp AF.

Jag håller med. På m4/3 vet jag dessutom inte om det ens går att använda en omodifierad 28mm med adapter? Kanske den, men 21mm funkar inte. Dessutom blir det som sagt bara en normal av den, i vilket fall man har betydligt bättre alternativ att välja på. Jag har 45mm och 90mm och även om 45mm blir lite "lång" på m4/3 så ger båda objektiven bra resultat, speciellt 90mm är fin som porträttglugg.

Just fokuseringen är ett aber i mitt tycke. Jag vet att andra inte bryr sig så mycket om det, det finns folk på dpreview som säger att det funkar hur bra som helst att fokusera manuellt med G-objektiven. Visst funkar det, men det kräver tillvänjning och man får aldrig den där härligt mjuka känslan som jag gillar vid manuell fokusering.

En slutkommentar är att Metabones-adaptern kostade mig någonstans mellan 100-150 dollar (minns inte exakt) vilket inte direkt är snorbilligt för en icke märkesadapter. Dessutom är den tung och ganska otymplig (dock välbyggd). De objektiv som vore intressanta att köra i G-serien är då 28mm, 35mm, 45mm och 90mm. Zoomen vete fasen om den skulle fungera, 21mm och 16mm gör det definitivt inte. Jämför det då med vilken mängd objektiv du har att välja på med en Leica M eller L-adapter...

Contax G

Hittade denna tråden nu. Kan bidra med en uppdatering för Nex 5N. Jag har G 28, 45 och 90. 28:an ger inte "color smearing" på 5N, däremot ska den alltså ha gjort det på Nex 5. Dessutom verkar Nex 7 ha problem i de (ganska få) tester som kommit. 21:an är jag intresserad av men vet inte ännu hur det är.

Jag håller med om att fokuseringen inte är optimal men nog går den att sätta optimalt. I själva verket är jag förvånad att det går att få motsvarande pixelskärpa som på 5D2 med lämpligt objektiv. Här finns lite exempel md 28:an, det går att bläddra höger med piltangenten (bläddrar man för långt kommer dock andra objektiv..) http://www.flickr.com/photos/arkiv/6254856131/in/photostream/lightbox/

Hej där, då ses vi på detta forum också...

Ja, med NEX5N så har man ju fått en god möjlighet att använda Contax G objektiv.
21:an är lite extrem så den har jag goda skäl att tro att den inte fungerar riktigt lika bra.

Nu verkar det ju vara ganska klart att NEX7 är en klart SÄMRE plattform för mätsökarvidvinklar (Leica M, Zeiss ZM , Voigtländer och Contax G) så vi som har 5N kan klappa oss själva på ryggen för ett bra val.

/ Henrik
(med hopp om en senhöstfika med ett knippe objektiv på bordet...)

Hehe och hej, jag lade visst inte ihop 1 + 1 där. Sjutton, jag försökte ju få till det med Nick B idag men det blev inte av. Nog ska vi få till en höstfika :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar